Numba kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 00:37
petrisa kirjoitti: ↑La Helmi 25, 2023 22:56
Paras esimerkki, kun perinteisellä vakkarilla ja perinteisellä automaatilla vauhti kiihtyy, on Äänekosken VT4:n alamäet. Kovin niistä on kun tullaan pohjoisesta Viitasaarelta kohti Äänekoskea. Saabissa vauhti ainakin nousi 100 vakkarinopeudesta 120 km/h kun lasketteli vaan tulemaan.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
ajajan auto. Vakkarista nipu napu offia, hieman hankala liukukytkin käyttää niin, että saa palautettua nopeuden takasi. Pitäis pysyä vauhti kurissa, jos ei niin manuaali puolella moottorijarrutus. Mutta niinkuin sanoin.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
ajajan auto.
Ei sillä ole mitään tekemistä automaatin moottorijarrutuksen kanssa onko vakkari päällä vai ei
Automaatti asennossa laatikko ikäänkuin "heittää vapaalle", niin pitkässä ja riittävän jyrkässä alamäessä vauhti kiihtyy. Sehän on aivan sama, jos ilman vakkaria kuski löysää kaasun tai vakkari päällä auto itse löysää kaasun. Lopputulos sama.
Kytkemällä automaatin D- asennosta manuaalipuolelle alkaa moottorijarrutusta tulla mukaan. Tämä ei kuitenkaan, onneksi, tiputa vakkaria pois päältä. Eli vaihdekepppiä voi liikutella välillä D ja M ja vakkari pysyy päällä.
Tämä siis koskee perinteistä automaattia kuten esim. Saabin Aisin.
Nyt olen alunperin kommentoinut sitä, että nämä mukautuvat vakionopeussäätimet osaavat oikeasti tarvittaessa myös jarruttaa alamäessä tai hitaamman ollessa edessä, mutta eivät osaa tietenkään ennakoida ohitustilanteeseen lähtemistä kiihdyttämällä jo ennen kaistan vaihtoa. Tämän ennakoinnin voi sitten kuski tehdä itse.
Oma lukunsa on sitten se, jos ohitus tapahtuu reilusti vakkariin säädettyä nopeutta suuremmalla, niin saattaa jotkut autot jarruttaa palatessa omalle kaistalle kuskin löysätessä kaasun. Tämä saattaa herättää juuri ohitetussa kummastusta, että "mitä se nyt siellä jarruttelee". Voipa joku luulla edessä olevan jopa jotain syytä hidastamiseen ja saattaa syntyä jarrutus efekti takana aivan syyttä.