Tomaatti + Manuaali: Sekaisinhan tässä meinaa jo mennä...
Tomaatti + Manuaali: Sekaisinhan tässä meinaa jo mennä...
Huh huh! Nyt kun olen ajanut koko talven automaatilla ja otin manuaalivaihteisen taas kesäajoon, niin eipäs se ihan helppoa
enää ollutkaan. Manuaali sammui 2 kertaa liikennevaloissa, kun en muistanut pysähtyessä koko kytkinpolkimen olemassaoloa ja kerran
starttasin huoltiksella pakki päällä ja auto siis lähti startatessa taaksepäin .
Saakuti, kun kerkesi "aivopestä vanhan" tuo tomaatilla ajo. Ei taas meinaa muistaa, että manuaalilla ajo vaatii hiukka keskittymistä...
Tomaatilla pystyy ajamaan vaikka puolinukuksissa kaupungissa ja samalla voi toisella kädellä ajaa vaikka partaansa!
enää ollutkaan. Manuaali sammui 2 kertaa liikennevaloissa, kun en muistanut pysähtyessä koko kytkinpolkimen olemassaoloa ja kerran
starttasin huoltiksella pakki päällä ja auto siis lähti startatessa taaksepäin .
Saakuti, kun kerkesi "aivopestä vanhan" tuo tomaatilla ajo. Ei taas meinaa muistaa, että manuaalilla ajo vaatii hiukka keskittymistä...
Tomaatilla pystyy ajamaan vaikka puolinukuksissa kaupungissa ja samalla voi toisella kädellä ajaa vaikka partaansa!
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Tuossa aikasemmin kun oli talossa pari manuaalia ja tomaatti niin välillä unohti jarrutuksessa painaa kytkintä, mutta sen hokas kun meinassa sammua. Aika hyvin oon ite ainakin muistanu aina millä ajan. Yks tuttu puhu että sen työkaveri on huippukuski, kun ajelee automaati Chevyllä ja aina välillä polkasee kytkimen pohjaan siinä saa sitten porukka keräillä itteään tuulilasista.
9000 aero -97, 9000 cde -96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Jooh! Pakko myöntää, vaikka olenkin tähänasti aina ollutkin "The Manual Man",Rommitommi kirjoitti:Tomaatti on jotain aivan luxusta jotai ei manuaalimiehet voi ymmärtää
Nykyään nautin stadin ruuhkista
että kyllä tomaatissa on omat lyömättömät hyvät puolensa...
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Itsellä kun oli 1-2kk automaatti alla, niin piti välillä ajaa manuaalilla, ettei "unohdu"..
Pysyi hyvin tuntuma manuaalista, kyllä se automaatilla ajo oli tuskallista, toivottavast pysyy aina manuaali
En tiedä, tuntuiko vaan, mutta automaatilla ajo tuntui "auttavan" manuaalilla ajoa taas kun palasi takaisin manuualin pariin
Pysyi hyvin tuntuma manuaalista, kyllä se automaatilla ajo oli tuskallista, toivottavast pysyy aina manuaali
En tiedä, tuntuiko vaan, mutta automaatilla ajo tuntui "auttavan" manuaalilla ajoa taas kun palasi takaisin manuualin pariin
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No ehkä vähän aihetta liippaa...eli T8 automaagi saisi kyllä lämmäri pohjassa laittaa paljon nopeammin isompaa pykälään. Fakta on kuitenkin se, että ei toi T8 kone ole parhaimmillaan 5000-6000rpm alueella, eli esim Borg-Warneri sais heittää kolmoselle (isoin mahd. vaihde mennessä eteenpäin) jo jossain 120 km/h kohdilla, nyt se huudattaa 120-140 välin kakosella, ja taas 140 jälkeen kun kolmonen on pesässä, niin vauhti kertyy huomattavasti iloisemmin.
Toistaiseksi olen osannut manuaalilla ja automaagilla ajaa ilman suurempia kommelluksia. Kieltämättä automaatilla ajo vaatii sitä keskittymistä pitkän manuaalisession jälk....
Toistaiseksi olen osannut manuaalilla ja automaagilla ajaa ilman suurempia kommelluksia. Kieltämättä automaatilla ajo vaatii sitä keskittymistä pitkän manuaalisession jälk....
pyrin kerran kuussa ajamaan manuaalia ettei se unohdu, aluks se unohtu samantien mut nykysin ei pahemmin ongelmia manuaalin kans enää.
manuaalissa ei oo muuten silleen mitään vikaa mutta nyt oon ruvennu entistä enemmän nauttimaan kaupunki ajosta kun joka aamu ja iltapäivä joudun turun ruuhkissa ajamaan ja menin tos yks päivä manuaalilla töihin, oli se yhtä tuskaa ajaa kaupungin ruuhkis manuaalil. automaatil voi keskittyä ajamiseen ja musan kuunteluun rauhassa ja ottaa jopa ruuhkat rennosti
jokaisella mielipiteensä mutta jos on kunnollinen toimiva automaatti niin en käsitä miten se voi olla manuaalia huonompi
manuaalissa ei oo muuten silleen mitään vikaa mutta nyt oon ruvennu entistä enemmän nauttimaan kaupunki ajosta kun joka aamu ja iltapäivä joudun turun ruuhkissa ajamaan ja menin tos yks päivä manuaalilla töihin, oli se yhtä tuskaa ajaa kaupungin ruuhkis manuaalil. automaatil voi keskittyä ajamiseen ja musan kuunteluun rauhassa ja ottaa jopa ruuhkat rennosti
jokaisella mielipiteensä mutta jos on kunnollinen toimiva automaatti niin en käsitä miten se voi olla manuaalia huonompi
BMW 525iA Touring Executive
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Noissa ruuhkissa automaatilla ajelevat muistavat, millaista samassa tilanteessa on olla manuaali-askilla varustetun auton kanssa ja se saa nauttimaan tilanteesta.(jos on kiire niin kai tomaatti-miestäkin ruuhka tympii )Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Miten ruuhkista voi nauttia?Rommitommi kirjoitti:Tomaatti on jotain aivan luxusta jotai ei manuaalimiehet voi ymmärtää
Nykyään nautin stadin ruuhkista
Taidat olla aika masokisti?
Eli juuri noin kuin Rommitommi kirjoitti: -"Luxusta jota ei manuaalimiehet ymmärrä."
Joitain vuosia sitten minäkin ajoin paljon automaateilla.
Mulla on pari perustetta itselleni miksi olen yhä manuaalin-suosija.
Mulle vain Saab on vaihtoehto ja Saabien tomaatti-askit kestävät heikommin vääntömomentin kasvattamista kuin manuaali-lootat. Tosin löytänen aikanaan ton manuaalinkin rajat
Toinen syy on se, että haluan säilyttää illuusioon kytkimen tuomasta avusta erilaisten luisto- yms. pidonmenetys tilanteiden kanssa. Olen kuullut ettei osaavissa käsissä tomaatti ole sen hankalampi, mut henk koht mulla on ollut tomaatilla vähän avuton olo talvisia sivuluisuja korjaillessa, verrattuna vastaavaan tilanteeseen manuaali-askilla.
Aikoinaan tehtaan kiihtyvyysarvojen tuijottaminenkin sai mut kammoamaan tomaatteja, mut sittemmin turbo-tomaatteja ajaneena voin todeta tomaatin olevan käytännössä manuaalia suorituskykyisempi. Manuaali on tomaattia nopeampi vain kun manuaalin kuljettaja on kaikin puolin varautunut tulevaan kiihdytykseen. Normaalista ajotilanteesta lähdettäessä tomaattikuski on jo kaukana kun manuaalikuski vielä arpoo sopivaa vaihdetta ja odottaa ahtojen nousua. Vielä kun tomaatti pitää ahdot tapissa vaihtojenkin aikana niin manuaalimiehen pitää ensin kuitata alussa tapahtunut jääminen ja sitten vielä varsinainen saavuttaminen on tekemättä. Sen tapahtuminen vaatii tosi kovien nopeuksien käyttämistä. Vertauksena siis samoilla koneilla varustetut ja saman korimallin autot.
Niin, Suomessa ei kovia nopeuksia saa missään käyttää ja yleinen liikenne ei muutenkaan ole mikään kilpa-areena, joten toi oli vain teoreettista pähkäilyä.
T: Manuaali-mies joka ei tomaateja solvaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Noissa ruuhkissa automaatilla ajelevat muistavat, millaista samassa tilanteessa on olla manuaali-askilla varustetun auton kanssa ja se saa, ainakin minut, aidosti nauttimaan ruuhkasta.(jos on kiire niin kai tomaatti-miestäkin ruuhka tympii )Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Miten ruuhkista voi nauttia?Rommitommi kirjoitti:Tomaatti on jotain aivan luxusta jotai ei manuaalimiehet voi ymmärtää
Nykyään nautin stadin ruuhkista
Taidat olla aika masokisti?
Eli juuri noin kuin Rommitommi kirjoitti: -"Luxusta jota ei manuaalimiehet ymmärrä."
Joitain vuosia sitten minäkin ajoin paljon automaateilla.
Mulla on pari perustetta itselleni miksi olen yhä manuaalin-suosija.
Mulle vain Saab on vaihtoehto ja Saabien tomaatti-askit kestävät heikommin vääntömomentin kasvattamista kuin manuaali-lootat. Tosin löytänen aikanaan ton manuaalinkin rajat
Toinen syy on se, että haluan säilyttää illuusioon kytkimen tuomasta avusta erilaisten luisto- yms. pidonmenetys tilanteiden kanssa. Olen kuullut ettei osaavissa käsissä tomaatti ole sen hankalampi, mut henk koht mulla on ollut tomaatilla vähän avuton olo talvisia sivuluisuja korjaillessa, verrattuna vastaavaan tilanteeseen manuaali-askilla.
Aikoinaan tehtaan kiihtyvyysarvojen tuijottaminenkin sai mut kammoamaan tomaatteja, mut sittemmin turbo-tomaatteja ajaneena voin todeta tomaatin olevan käytännössä manuaalia suorituskykyisempi. Manuaali on tomaattia nopeampi vain kun manuaalin kuljettaja on kaikin puolin varautunut tulevaan kiihdytykseen. Normaalista ajotilanteesta lähdettäessä tomaattikuski on jo kaukana kun manuaalikuski vielä arpoo sopivaa vaihdetta ja odottaa ahtojen nousua. Vielä kun tomaatti pitää ahdot tapissa vaihtojenkin aikana niin manuaalimiehen pitää ensin kuitata alussa tapahtunut jääminen ja sitten vielä varsinainen saavuttaminen on tekemättä. Sen tapahtuminen vaatii tosi kovien nopeuksien käyttämistä. Vertauksena siis samoilla koneilla varustetut ja saman korimallin autot.
Niin, Suomessa ei kovia nopeuksia saa missään käyttää ja yleinen liikenne ei muutenkaan ole mikään kilpa-areena, joten toi oli vain teoreettista pähkäilyä.
T: Manuaali-mies joka ei tomaateja solvaa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Omissa ajoissa tulee ajettua paljon molemmilla. Enkä hauku kumpaakaan - hyvin toteutettuna kelpaavat molemmat. Paitsi tietyssä tilanteessa: pienitehoiseen pakuun en ottaisi tomaattia, sillä pelillä liikenteessä kerkeäminen on manuaalillakin niin täpärällä...Vaihdot täytyy sattua just kohdilleen, ja silmänräpäystäkin nopeammin. Yksikin missi, niin takana tuleva taksikuski tööttää jo
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
On tainnut viimeaikoina tulla aika reippaasti lisää noita TA-tonttuja. Ainakin tuntuu siltä. Ehkä siitä johtuen usemapi on alkanut arvostaa tomaatteja. Näin ainakin omalla kohdallani. Kiitos MacSaabille pienestä rauhallisesta koeajopoikasesta, mikä laajensi tuontavaksi kelpaavien tonttujen valiokoimaa minun silmissä.
Manuaalilla pitää ajaa joka viikonloppu, kun pitää varmistaa, että 9-3 on kunnossa. Vaimo ei välttämättä tajuasi vaikka puolet autosta olisi hajalla.
Manuaalilla pitää ajaa joka viikonloppu, kun pitää varmistaa, että 9-3 on kunnossa. Vaimo ei välttämättä tajuasi vaikka puolet autosta olisi hajalla.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11