Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Aika edullista sähköä:
https://ksat.fi/vakaa-sahkosopimus/

Uskaltaskos koettaa, vai kaatuko tuoki kesken sopimuskauden :?
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jännä kun ksat:n tarjousta ei näy lainkaan energiaviraston vertailusivustolla...
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

^Eri vertailusivustoilla on muutenkin helposti eri tarjoukset samoilta firmoilta samoista tuotteista. Vertailusivustojen kilpailutuksella voi säästää parhaimmillaan samaa luokkaa kuin varsinaisten (järkevien) sähkösopparien kilpailutuksella.

Energiaviraston kilpailukone ei ole vielä kertaakaan mulle antanut voittavaa lukemaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Niin, minulla on kaikenmaailman vakuutuksiakin ollut vuosisatoja erilaisten vahinkojen varalle, kop-kop...

Samasta syystä otin nyt tommoisen 6 kk kiinteähintaisen sähkösopimuksen talvikuukausille, kun nykyinen sopimus päättyy elokuulla. Ei olisi konkurssi varmaan tullut pörssisähkösopimuksellakaan, kulutus vain 12000 kwh.

Tulkoon minun puolesta nyt kuiva kesä ja syksy. Sitten siihen viä päälle pitkä tyyni ja kylmä talvi 8)
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikähän mahtaa mättää verohallinnossa kun eivät saa päätöksiä tehtyä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Numba »

^
Eikös sulla viimeksi puolison verotus tehnyt jotain kommerverkkejä, muistelen. Mulle oli joku päätös tullut, mutten oo saanut luetuksi vielä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyllä viime vuonna arpoivat uuden maksupäivän vuorokausi ennen maksua..

nyt ei oo kuulunu mitään.

tehtiin samaan aikaan muutokset hallituksen kanssa..

no ihmettelen samalla miksi joka vuosi pitää kilometrit laittaa kun ihminen ei oo muuttanut tai mitään muutakaan..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos olet tuloveroihin ilmoittanut muutoksia, niin se alkuperäisen verotuspäätöksen maksupäivä ei ole enää voimassa, eli ei pidä maksaa mitään ennen kuin saat uuden päätöksen uusilla maksupäivillä. Mulle tulee vuosittain verotuspäätös tyyliin lokakuussa, eli ei siinä mitään ihmeellistä ole jos ei kesäkuussa ole vielä mitään kuulunut.

Kilsat pitää syöttää vuosittain, koska ei verohallinto voi tietää miten olet liikkunut, vaikka työ- ja kotiosoitteet olisikin pysyneet samoina.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

outoa.

useat joilta oon kysyny ei ole ollu tarvetta lisätä kilometrejä kodin ja työpaikan välillä.

no kai se pitää odotella..

lomarahakin tulee ens kuussa ja kesäloma on jo pidetty :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aina välillä nettifoorumeilla joku pohtii onko ostamaansa käytettyyn autoon tehty mitään tunnettujen tyyppivikojen korjauksia, kun ei niistä löydy merkintää huoltokirjasta tai lappuja kuittivinaskasta. Tyyliin "ostin 10v vanhan 250 tkm ajetun TSI+DSG-volkkarin, huoltokirjan mukaan autossa on alkuperäinen jakopää, eikä vaihteistoakaan ole ollut tarve avata".

No sitten ihmetellään kun vanha omistaja kuitenkin kertoo että autoon on takuuaikana vaihdettu puolet tekniikasta ja pariinkin kertaan. Että miksei löydy mitään dokumenttiä tai merkintää asiasta.

Ei kai löydy, kun ei sellaista meinaa ilmeisesti pyytämälläkään saada marmorilta takuukorjausten yhteydessä.

Vale-Musse alkoi muutama viikko sitten valittaa seisontajarrun vikaa satunnaisesti. Satunnaisuus muuttui pian säännöllisyydeksi, ja vikailmo näytti tulevan ruutuun aina kun autolla ajoi töyssyyn tai kanttikiven yli esim pihaan ajaessa.

Sitten Hediniltä eli entiseltä Laakkoselta huoltoaika, ja tiskillä aikaa varatessa jo todettiin että tälle onkin huolto-ohjeistus valmiina, ja siellä on hapettunu jotkut liittimet takapyörien luota. Eli en tiedä voiko tätä tyyppiviaksi kutsua, mutta tunnettu vika ja standardikorjaus.

Eilen sitten Hedinille korjuuseen ja kun autoa hain niin kysyin että tuliko tästä nyt sitten sähköiseen huoltokirjaan joku merkintä että tämän tunnetun vian korjaus on hoidettu. Ei kuulemma tullut eikä ole tulossa. Sitten kun ei mulle ollut mitään lappuakaan asiasta jäämässä kun ei ollut mitään maksettavaa, niin kysyin että voisko jonkun dokumentin saada, josta jää muistijälki tehdystä korjauksesta esim auton seuraavaa omistajaa varten. "joo voin mä tuon mekaanikon selostuksen tuosta sulle tulostaa", sanoi huoltoukkeli ja antoi käteen tällaisen dokumentin mutisten jotain että muutenhan tää on heidän ja maksajan välisiä asioita nää takuujutut.

Kuva

Siis ei liikkeen nimeä tai logoa, ei auton tietoja, ei päivämäärää, ei mitään mikä mitenkään yksilöisi tätä tehtyä huoltotoimenpidettä kehenkään tai mihinkään. No mä nyt jemmaan tuon auton hanskalokeroon niin seuraavalla omistajalla on sitten ihmeteltävää että mitäköhän autoon on tehty :D

Luulis että kaikkien osapuolten, siis auton omistajan, Hedinin ja Fordin etu olisi että kaikilla osapuolilla olisi kunnon dokumentit siitä mitä autoon on sen historian aikana tehty ja mitä ei?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Klunssi
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Just kattelin huutokaupassa jonkun auton (tais olla joku VAG) sähköisiä huoltokirjamerkintöjä, niin ei mitään muuta ollut mainittuna kun öljynvaihtohuollot ja mitä suodattimia oli lisätöinä laitettu.
Ja tuo mainittu TSI+ DSG (varsinkin DSG7) on sellainen yhdistelmä, että 250tkm ajettuna on monesti jo ainakin toinen kone menossa, samoin siihen kohtaan on luultavasti vaihteistolle/kytkimellekin jotain jo tehty. Näistä ei sitten kuitenkaan taida enää juuri jäädä mitään merkintöjä noihin sähköisiin järjestelmiin.
En korjaamolla toki ole noita systeemejä koskaan päässyt käpistelemään, eli tää on vain mutu.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Noin se menee, lähtökohtaisesti ei tosiaan liikaa jaella.

Huoltokirjaan ylipäätään merkitään huollot ja huollon taas tunnistaa siitä, että se on etukäteen määritellyn huolto-ohjelman mukaan tehtävä, vikoja ennaltaehkäisevä tai kuntoa ylläpitävä toimenpide. Asiakkaan itse maksamista remonteista eli vian ilmettyä tehtävistä korjauksista saa sitten sen kuitin/työmääräyksen, josta näkee että mitä on tilannut ja mitä on maksanut, usein jopa että mitä on saanut. Takuuasioissa kuski on tilannut lähinnä ehjän auton ja korjaustoimenpiteen asiakas on se, joka on sen ehjän auton luvannut eli takuusta vastaava taho (myyjä, maahantuoja tai valmistaja), vaikka auton omistaja sen auton hoitoon tuokin.

Huhu jopa kertoo, että jotkut merkit tekee noita kampanjahuoltoja mieluiten hiljaa hissuksiin määräaikaishuoltojen yhteydessä asiakkaalle mitään kertomatta. Valmistajan eduksi ilmeisesti nähdään se, että näin saadaan ylläpidettyä luotettavaa, vähävikaista ja ennenkaikkea tyyppiviatonta mainetta - näistä jälkimmäinen helpottaa myös myöhempiä oikeustaistoja niissä tyyppivioissa, joita "ei ole ollut" kun ei niistä kerrota.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Klunssi
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Eli paluu siihen aikaan, kun tarinan mukaan esim. Porilaiset taksikuskit korjas kynttilän valossa mersuja öisin, ettei kukaan näe että niitä joskus tarvii korjata :D
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sehän tuossa vähän haiseekin, että jos nyt olisin auton eka omistaja (mitä en ole), niin jos olisin joutunut hyppäämään Hedinillä erilaisten takuun alaisten vikojen korjauksissa vaikka vuodessa 10 kertaa ja alkaisin puhua kaupan purkamisesta koska ovat myyneet minulle käyttökelvottoman auton, niin ihan itse joutuisi jotain päiväkirjaa pitämään siitä miten monta korjausta oikein on jouduttu tekemään. Tuosta toimintamallista jää vähän sellainen kuva että asiakkaan pitäisi olla vain kiitollinen siitä että auto on takuuseen ilmaiseksi korjattu, vaikka kokonaisuutenahan kokemus on ollut huono jos vertaa siihen että mitään vikaa ei koskaan olisi ollutkaan, eli vale-Mussea suunnitelleet valeinsinöörit olis tehneet työnsä huolellisemmin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Klunssi
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Oon varmaan naiivi jos ajattelen, että valmistajille olis pidemmän päälle kannattavampaa hoitaa avoimesti noita kampanjoita ja korjata ja kertoa asiakkaallekin että tehtiin näin, saati piilotella ongelmia ja jättää kertomatta mitä tehtiin. Ja dokumentoida ne järjestelmiin, kun sellaiset kerran on olemassa.
Mä ajattelen että kyky kertoa avoimesti ongelmista ja niiden hoitamisesta on aika iso osa jonkin brändin x luotettavuusimagosta, ainakin mun silmissä. Ei kasvata luottoa jos piilotellaan ongelmia.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Vastaa Viestiin