Aina välillä nettifoorumeilla joku pohtii onko ostamaansa käytettyyn autoon tehty mitään tunnettujen tyyppivikojen korjauksia, kun ei niistä löydy merkintää huoltokirjasta tai lappuja kuittivinaskasta. Tyyliin "ostin 10v vanhan 250 tkm ajetun TSI+DSG-volkkarin, huoltokirjan mukaan autossa on alkuperäinen jakopää, eikä vaihteistoakaan ole ollut tarve avata".
No sitten ihmetellään kun vanha omistaja kuitenkin kertoo että autoon on takuuaikana vaihdettu puolet tekniikasta ja pariinkin kertaan. Että miksei löydy mitään dokumenttiä tai merkintää asiasta.
Ei kai löydy, kun ei sellaista meinaa ilmeisesti pyytämälläkään saada marmorilta takuukorjausten yhteydessä.
Vale-Musse alkoi muutama viikko sitten valittaa seisontajarrun vikaa satunnaisesti. Satunnaisuus muuttui pian säännöllisyydeksi, ja vikailmo näytti tulevan ruutuun aina kun autolla ajoi töyssyyn tai kanttikiven yli esim pihaan ajaessa.
Sitten Hediniltä eli entiseltä Laakkoselta huoltoaika, ja tiskillä aikaa varatessa jo todettiin että tälle onkin huolto-ohjeistus valmiina, ja siellä on hapettunu jotkut liittimet takapyörien luota. Eli en tiedä voiko tätä tyyppiviaksi kutsua, mutta tunnettu vika ja standardikorjaus.
Eilen sitten Hedinille korjuuseen ja kun autoa hain niin kysyin että tuliko tästä nyt sitten sähköiseen huoltokirjaan joku merkintä että tämän tunnetun vian korjaus on hoidettu. Ei kuulemma tullut eikä ole tulossa. Sitten kun ei mulle ollut mitään lappuakaan asiasta jäämässä kun ei ollut mitään maksettavaa, niin kysyin että voisko jonkun dokumentin saada, josta jää muistijälki tehdystä korjauksesta esim auton seuraavaa omistajaa varten. "joo voin mä tuon mekaanikon selostuksen tuosta sulle tulostaa", sanoi huoltoukkeli ja antoi käteen tällaisen dokumentin mutisten jotain että muutenhan tää on heidän ja maksajan välisiä asioita nää takuujutut.
Siis ei liikkeen nimeä tai logoa, ei auton tietoja, ei päivämäärää, ei mitään mikä mitenkään yksilöisi tätä tehtyä huoltotoimenpidettä kehenkään tai mihinkään. No mä nyt jemmaan tuon auton hanskalokeroon niin seuraavalla omistajalla on sitten ihmeteltävää että mitäköhän autoon on tehty
Luulis että kaikkien osapuolten, siis auton omistajan, Hedinin ja Fordin etu olisi että kaikilla osapuolilla olisi kunnon dokumentit siitä mitä autoon on sen historian aikana tehty ja mitä ei?