Cona kirjoitti: ↑Su Helmi 25, 2024 14:04
Jos ei YLE olis niin kukkahattujen ja muiden kaupunkilaisten masinoima niin budjettia olis varmaan paremmin käytössä ko. ohjelman tekoon.
Top Gear Suomi on Nelosen ohjelma, joten Ylen kaupunkilaiset kukkahakkutädit ei kyllä ohjelman budjettia murjo.
Missasin ekat puoli tuntia mutta sen jälkeen katsoin tuon pilottijakson loppuun. En sinänsä odottanut kauhean suuria, kun alkuperäinenkin konsepti on mun mielestä kulutettu loppuun jo joskus 2010-luvulla. Eikä tämä suomiversio nyt sisällöltään sellaista tavaraa ollut että jaksaisin lauantai-iltojani sen parissa viettää, mutta kyllä yllätti miten laadukkaasti ohjelma kuitenkin oli tuotettu. Selänne veti tosi hyvin ottaen huomioon että hän ei ole ammattijuontaja tai lavaesiintyjä, toki täytyy muistaa että jääkiekkoilijat on eräänlaisia viihdetaiteilijoita, mutta kuitenkin suojassa kypäränsä alla eikä lätkässä puhuta yleisölle. Lisäksi kovin pahaa jäykkyyttä ei juontajakolmikon dynamiikassa ollut näkyvissä vaikka ohjelma on uusi ja juontajat eivät käsittääkseni ole työskennelleet ennen yhdessä ainakaan kovin paljoa.
En tiedä miten paljon formaatti pakottaa, mutta omaan silmään vähän kyllästytti se miten yksi-yhteen alkuperäinen konsepti on siirretty Suomeen. Samanlainen pyloni kierrosaikalapuille, sitä lentokenttäpujottelua Kialla, kliseinen veekasipöytä ja jengi studiossa seisoskelee ympärillä. Katsojien määrä, vähyyttä vähän ihmettelin, siitä tuli hieman sellainen amatöörimäinen olo. Uskoisin että tulijoita olis ollut enemmänkin ja tilaa näytti olevan, tosin studion todellista kokoa on ruudusta vaikea hahmottaa.
Amatöörimäinen olo tuli myös siitä yhdestä kohdasta, kun juontajat totesivat että mennään taolle, ruutuun tuli Top Gear Suomi -logo, kului sekunti ja ruudussa oli taas Top Gear -logo ja sitten ohjelma jatkui. Siis eikö nauhoitusvaiheessa ole osattu laskea mihin väliin se mainoskatko saadaan laittaa?
Koko touhun ideahan on tehdä viihdeohjelmaa ja siinä sivussa sitten teemana on autot ja autoilu. En oo noista käsikirjoitetuista toolkshouveista koskaan niin innostunut muutenkaan ja olen automedian suhteen aika insinööri, joten ei ihme ettei puhuttele minua. Sen sijaan saattaa puhutella joka toista sekalaista aivot-narikkaan-viikonloppuviihdettä odottavaa kansalaista.
Mutta syy juontajien valintaan löytyy varmasti siitä että ruutuun piti saada viihde- eikä automaailman nimiä. Siis sellaisia nimiä joiden naamat jokainen tuntee heti kun näkee Top Gear Suomen mainoksen, ja muistaa sitten kääntää lauantaina ysiltä neloselle. Tuohon ohjelmapaikkaan ei puoleksitoista tunniksi ihan nobodyt pääkanaville pääse, eri asia jos lähetysaika olisi vaikka torstai-iltana ja puoli tuntia. Yleisöä löytyy niistä jotka ei välitä tietovisasta (Hengaillaan ykköseltä), sketsiviihteestä (Siskonperi ja Kummeli kakkosella) tai uudelleenlämmitetystä Levyraadista (kolmosella). Pahimman kilpailijan tarjosi Sub toisella tyhjäpäisellä hekotteluohjelmalla (Joonas Nordman Show), jossa ei ole teemaa senkään edestä mitä autoilu edustaa Top Gearissa.
Juontajien valinnassa on varmasti tehty myös strategista pohdintaa siinä, että lavalle saadaan samaan aikaan n. 55v urheilulegendamies, n. 45v hauska kansanmies ja n. 35v vähemmistöikonimies, eli jokaiselle jotakin.
Mutta hei, missä on naiset? Vai onko ne formaatissa kielletty?
Onnea kuitenkin Top Gear Suomelle! Ihan hyvää ohjelmaa teette, mutta taidan jatkossakin uhrata lauantai-iltani jollekin muulle viihteen alttarille