Vetävä metsäkärry mönkijään
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Mut kun mä haluisin vedon myös peruuttaes. Tarttis olla joku käänteinen keskipakokytkin, että kytkin aukee kun pyörii tarpeeks nopeeta. Tai ainaki oletan, et noi vapaakytkimet on vain "räikkiä".
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Yhtään en siis tiiä miten toi sisäisesti toimii. Mut kuhan saat kuntoon niin akselin päästä poralla pyörittelee et lähteekö hihnapyörä pyöriin jolloin riittäisi hihnan löysäys.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Niin, "kunhan saan kuntoon". Tän tavote on siis olla jollain protoasteella ens keväänä. Ei paineita... Tulevan syksyn savotan ajan viä nykysellä kärryllä 

900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Tuollainen tuli vastaan.

https://www.tuontitukku.fi/pienkone-ven ... at/c/1204/
https://www.tuontitukku.fi/pienkone-ven ... 471000924/Sähkömoottorisarja 750W 48V Easy Kit
Muunna menopelisi sähköiseksi

https://www.tuontitukku.fi/pienkone-ven ... at/c/1204/
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Tommosella sen kyl hoitais hienosti, mut etämetsäläisenä lataus tuottaa ongelmaa. Pienellä akulla tietty vois käyttää B&S aggrekaattina, mut ei taida olla yli 24 V latureita sopurahalla saatavilla
Mut ihan ajatustasolla, niin mitenköhän tommonen 750 W sähkömoottori vertautuu hydrostaattiin? Et kumpi on parempi kun nollasta lähetään vedättän. Hydro tietty sen 0 rpm kohdalla, mut sit kun se jo edes hiukan pyörii, niin kummaskohan on enemmän potkua?
Sen verran oon ehtiny tutustumaan leikkuriin, et sen piti liikkua huonosti taaksepäin, mut koeajolla ei kyllä inahtanukkaa kumpaankaan suuntaan. Tsekkasin myös "vapaavivun" molemmat asennot, eikä vaikuttanu. Eli ei muuta kuin perä pöydälle
Mut pari muuta projektia pitää ensin viedä maaliin...

Mut ihan ajatustasolla, niin mitenköhän tommonen 750 W sähkömoottori vertautuu hydrostaattiin? Et kumpi on parempi kun nollasta lähetään vedättän. Hydro tietty sen 0 rpm kohdalla, mut sit kun se jo edes hiukan pyörii, niin kummaskohan on enemmän potkua?
Sen verran oon ehtiny tutustumaan leikkuriin, et sen piti liikkua huonosti taaksepäin, mut koeajolla ei kyllä inahtanukkaa kumpaankaan suuntaan. Tsekkasin myös "vapaavivun" molemmat asennot, eikä vaikuttanu. Eli ei muuta kuin perä pöydälle

900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Tuff Torqin öljyt... Siitä nyt on montaa versiota, että mitä sinne kuuluu laittaa. Joku ohjekirja sanoo, että moottoriöljyä. Joku satuseppo sanoo, että jotain omaa öljyä. Kolmas tietää, että pitää olla jotain kitkalisäainetta. No aikansa kun noita arpo, niin tuli vastaan jonku puljun myymää omaa öljyä kovilla spekseillä 5W50 GL4 GL5 LS. No tuossahan viskositeetti on uskottava moottoriöljylle, mutta nuo kolme muuta kyllä viittaavat rehtiin peräöljyyn
Mutta sitte kaveri vinkkas, että noita viskositeetteja onki erilaisia. Eli jos tuon ainoan myyjän tekstirivi paljastaa eniten tästä, josta osa noihin huhuihinkin täsmää, niin totta tosiaan, ehkä tuo mirhamiksi hinnoiteltu orkkisöljy onkin tavallista kitkalukkoperään menevää öljyä moottoriöljyn viskositeetilla? No sehän selviää kokeilemalla.

Motonetin Comma olis ollu halvempaa, mutta otin nyt Biltemasta, niin ei tarvinnut kiertää toisen kaupan kautta.

Sitte vain öljyt propusta ulos ja uudet tilalle. Ei liiku vieläkään... Romu mikä romu. Tosin öljyjä valutellessa huomasin, että vapaaventtiilin tanko oli ruosteessa ja jäänyt sisään. Siis sellanen, jolla ton saa lykkimismoodiin eikä veto ahdista. No sitä herkistelin ja vedein sen pihdeillä täysin ulos, niin sain tuon liikkumaan siinä määrin, mitä myyjä lupasikin: takaperin, mutta eteen huonosti. Sen verran se kyllä takaperin kulkee, että jaksaa vetää betonilattialla tyhjää vaikka on tämmönen perusläski kuski viä painona päällä

Ihme mouruamista toi pitää kun eteenpäin yrittää mennä. Mutta niin tai näin, ajoin ton talviteloille toisen projektin kaveriksi. Olkoot siinä, kunnes joku pimeä talvi-ilta avaan ton murikan ja katson, että miten sen vois ranettaa kuntoon.

Silleen kyllä ankeaa aikaa harrastaa yhtään mitään ylimäärästä, että arki-iltasin on kiirettä, pitäs mönkijään jumpata renkaita ja varusteita, yks auto makaa nosturilla odottamassa osia ja sitte kahta käyttistä pitäisi sekä rempata että huoltaa
Ja sitte sinne mettäänki pitäs mennä töihin ennen talvea.

Mutta sitte kaveri vinkkas, että noita viskositeetteja onki erilaisia. Eli jos tuon ainoan myyjän tekstirivi paljastaa eniten tästä, josta osa noihin huhuihinkin täsmää, niin totta tosiaan, ehkä tuo mirhamiksi hinnoiteltu orkkisöljy onkin tavallista kitkalukkoperään menevää öljyä moottoriöljyn viskositeetilla? No sehän selviää kokeilemalla.

Motonetin Comma olis ollu halvempaa, mutta otin nyt Biltemasta, niin ei tarvinnut kiertää toisen kaupan kautta.
Sitte vain öljyt propusta ulos ja uudet tilalle. Ei liiku vieläkään... Romu mikä romu. Tosin öljyjä valutellessa huomasin, että vapaaventtiilin tanko oli ruosteessa ja jäänyt sisään. Siis sellanen, jolla ton saa lykkimismoodiin eikä veto ahdista. No sitä herkistelin ja vedein sen pihdeillä täysin ulos, niin sain tuon liikkumaan siinä määrin, mitä myyjä lupasikin: takaperin, mutta eteen huonosti. Sen verran se kyllä takaperin kulkee, että jaksaa vetää betonilattialla tyhjää vaikka on tämmönen perusläski kuski viä painona päällä

Ihme mouruamista toi pitää kun eteenpäin yrittää mennä. Mutta niin tai näin, ajoin ton talviteloille toisen projektin kaveriksi. Olkoot siinä, kunnes joku pimeä talvi-ilta avaan ton murikan ja katson, että miten sen vois ranettaa kuntoon.
Silleen kyllä ankeaa aikaa harrastaa yhtään mitään ylimäärästä, että arki-iltasin on kiirettä, pitäs mönkijään jumpata renkaita ja varusteita, yks auto makaa nosturilla odottamassa osia ja sitte kahta käyttistä pitäisi sekä rempata että huoltaa

900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
meneeka noikin rikki? itte hain huollosta oikeaa jölyä sinne perään pienen plon.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
https://www.salhydro.fi/fi/tuotteet/3-2 ... aventtiili
Homman voi hoitaa ihan hammasrataspumpulla. Nuo ns mekaaniset mäntäpumput tuppaavat olemaan melko arvokkaita, ja lisäksi ovat katoavaa kansanperinnettä.
Kahdella tälläisella ( köyhän miehen propolla ) toteutin kaislikko leikkurin ohjauksen ( siipiratas ) voimanlähteenä oli ladan moottori joka pyöritti hammasrataspumppua.
Homman voi hoitaa ihan hammasrataspumpulla. Nuo ns mekaaniset mäntäpumput tuppaavat olemaan melko arvokkaita, ja lisäksi ovat katoavaa kansanperinnettä.
Kahdella tälläisella ( köyhän miehen propolla ) toteutin kaislikko leikkurin ohjauksen ( siipiratas ) voimanlähteenä oli ladan moottori joka pyöritti hammasrataspumppua.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Tuo täytyy ottaa varasuunnitelmana, jos en saa tota TuffTorqia kuntoon. Mut tässä oli siis ideana nollabudjetti
Melko haastavaa siltiki kokonaisuutta miettiä, kun paino on isos roolis. Tän syksyn ajan taas kärryllä, jossa ei ole edes sermiä ja kuormanki kanssa maksimimassa on sitä luokkaa, mitä pelkkä isolla rahalla leikkivien vetävä kärry nostureineen tyhjänä
Ruohonleikkurin tekniikka ei varmana ole kevyimmästä päästä, mutta se varasuunnitelma soisi olla.
Toisaalta jos tätä nyt alkaa tekemään oikeen rahan kanssa ja ostamaan uusia moottoreita, niin vetohan on sitte ehdottomasti vain telin toiselle akselille ja Polariksen Hilliard siihen keskelle, josta vetarit renkaille. Sillä saa kevyen pyörityksen paikallaan ja toisaalta napilla vedon päälle ja pois sekä veto päällä se sitte on myös "tasauspyörästöltään" lukittu


Toisaalta jos tätä nyt alkaa tekemään oikeen rahan kanssa ja ostamaan uusia moottoreita, niin vetohan on sitte ehdottomasti vain telin toiselle akselille ja Polariksen Hilliard siihen keskelle, josta vetarit renkaille. Sillä saa kevyen pyörityksen paikallaan ja toisaalta napilla vedon päälle ja pois sekä veto päällä se sitte on myös "tasauspyörästöltään" lukittu

900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Eikös se melkein kannattaisi lyödä hydraulimoottorit suoraan pyörännapaan ja käyttää tuosta leikkurista vain koneikko ja suuntaventtiili? Mekaanisesta voimansiirrosta tulee äkkiä aika painava ja tilaavievä hässäkkä joka on vähän väliä jossain risukossa kiinni tai kardaanit hakkaa kiville. Jos lähdön vain haaroittaa kahdelle moottorille ilman virranjakoventtiliä niin eikös tilanne vastaa avointa tasauspyörästöä eli molemmilla pyörillä vaikuttaa aina sama momentti.
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Siis tos on kyllä puolensa, koska sellanen kärry olis kiva, jota voi vetää säälimättä pulkkana peräs. Mutta kyllä se veto tarttis saada katkastua pois päältä, ei sitä pirukaa peräs sitte vedä jos moottori on suoraan navas. No siitä tullaan siihen alkuperäseen robsoniin eli ratas telin keskelle ja vetää sylinterillä renkaat päin sitä... Äh. Mut hyvä näitä on suunnitella etukäteen.
Vedon jarruttavaa vaikutusta siis meinaan sillä, että vuoden-kahden päästä tarttis ruveta ajaan puita silleen, että itse hakkuupaikka vaatii vetoa, sitte on 200m helppoa vetoa, sen jälkeen 200 m vaatii vetoa, 200m helppoa ja 50m vaatii vetoa. Toisaalta siirtymät ovat itsessään niin pieniä hetkiä kokonaisuudessa, että sama se on ajaa ne veto päälläki. Isoin aika menee kaatoon, karsintaan ja kuormaamiseen. Et jos veto päällä pääsee vaikka 5 km/h ja ilman vetoa ajais 15 km/h, 50 kiintoa vaatii 100 kuormaa eli 40 km rehtiä siirtymäajoa helpossa paikassa, tekee tuo 10 km/h erotus siis neljä tuntia ajallisesti. Ja tuo on realistisesti varmaan kuukauden työmaa, koska hommaa rajoittaa sekä oma kunto, sahaustekniikan alkeellisuus sekä se, että en tee tätä aamusta yöhön.
Silleen tuo haastavin paikka on oikeasti haastava, että välissä on 6m leveä laskuoja (se haaste on jo ratkastu paperilla, vain toteutus puuttuu) eli sitä ei moto ylitä. Toisaalta kyseessä on sellanen peränurkan unohdettu pikkukuvio, jossa on hurjat 50 kiintoa puuta, eli sitä ei moto hae vaikka olis sellanen supertalvi, että laskuoja on pohjaa myöte jääs. Eli jäljelle jää sillan teko (rakennesuunnittelija jo kebab-palkalla näytti vihreää suunnitelmalleni) ja mönkijällä ajo. Toisaalta jos itselleen ei laske palkkaa ja mönkijänki ottaa harrastuksena, niin tosta 50 kiinnon nurkasta saa energiapinolla 2500€ rahaa, eli sillä sitte ostaa kyllä hydraulivehkeitäki kaupasta. Ja sehän tulee melkein tax free, koska käsin nyppimällä ja mönkijän tuntitaksalla neljän viikon työmaasta saa pelkkää mönkijää vähentää sen vajaa pari tonnia.
Eli ehkä heivaan TuffTorqin ja tilaan hydraulimoottoreita. Ja mahdollisimman vähän liikkuvia osia.
Vedon jarruttavaa vaikutusta siis meinaan sillä, että vuoden-kahden päästä tarttis ruveta ajaan puita silleen, että itse hakkuupaikka vaatii vetoa, sitte on 200m helppoa vetoa, sen jälkeen 200 m vaatii vetoa, 200m helppoa ja 50m vaatii vetoa. Toisaalta siirtymät ovat itsessään niin pieniä hetkiä kokonaisuudessa, että sama se on ajaa ne veto päälläki. Isoin aika menee kaatoon, karsintaan ja kuormaamiseen. Et jos veto päällä pääsee vaikka 5 km/h ja ilman vetoa ajais 15 km/h, 50 kiintoa vaatii 100 kuormaa eli 40 km rehtiä siirtymäajoa helpossa paikassa, tekee tuo 10 km/h erotus siis neljä tuntia ajallisesti. Ja tuo on realistisesti varmaan kuukauden työmaa, koska hommaa rajoittaa sekä oma kunto, sahaustekniikan alkeellisuus sekä se, että en tee tätä aamusta yöhön.
Silleen tuo haastavin paikka on oikeasti haastava, että välissä on 6m leveä laskuoja (se haaste on jo ratkastu paperilla, vain toteutus puuttuu) eli sitä ei moto ylitä. Toisaalta kyseessä on sellanen peränurkan unohdettu pikkukuvio, jossa on hurjat 50 kiintoa puuta, eli sitä ei moto hae vaikka olis sellanen supertalvi, että laskuoja on pohjaa myöte jääs. Eli jäljelle jää sillan teko (rakennesuunnittelija jo kebab-palkalla näytti vihreää suunnitelmalleni) ja mönkijällä ajo. Toisaalta jos itselleen ei laske palkkaa ja mönkijänki ottaa harrastuksena, niin tosta 50 kiinnon nurkasta saa energiapinolla 2500€ rahaa, eli sillä sitte ostaa kyllä hydraulivehkeitäki kaupasta. Ja sehän tulee melkein tax free, koska käsin nyppimällä ja mönkijän tuntitaksalla neljän viikon työmaasta saa pelkkää mönkijää vähentää sen vajaa pari tonnia.
Eli ehkä heivaan TuffTorqin ja tilaan hydraulimoottoreita. Ja mahdollisimman vähän liikkuvia osia.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Eikös siellä riittäisi pallohana jolla voi yhdistää paine- ja paluupuolen silloin kun halutaan ajaa vapaalla ja peräkärryä käyttävä polttomoottori on pysähdyksissä? Tuskin tuolla systeemillä nyt kymmeniä kilometrejä voi ajaa "täysiä" mutta pienille siirtymille voisi olla ok.
Re: Vetävä metsäkärry mönkijään
Varmaan toi pallohana riittää. Se on totta. Ja ei, tällä ei ole tarkotuskaan ajaa kymmeniä kilometrejä tietä pitkin. Se porukka, joka kohlii saunapuita kotiin, on eri asia. Tällä ei ajeta sellasta 
Sen verran olen haalinut lisää romua kärryä varten, että ostin naapurilta renkaat.

Taustalla on 205/55 R16 ja nykykärryssä on about samaa kokoa eli 185/65 R15. Kyllä noilla LingLongeilla kohtauskulma hiukan pienenee ja maavara nousee rutkasti, ettei telipalkki hakkaa kaikkiin kiviin. Mönkijähän on vakiokorkunen, eli tällä kokoluokalla kärry ei jää telipalkista kannon nokkaan notkumaan... Noissa on jonkinlainen nappulakin, ei toki mikään raju kuvio. Tosin ei se tarttekkaa olla ton kummempi. Noita on ajettu väärillä rengaskulmilla eli hävitettiin sen takia, että nappula on kulunut hiukan hassusti (ja varmaan siis ulisee asfaltilla), mutta nää on just passelit tähän. Ja 16" pellivanteita saa Torista kympillä-kahdella, niin se ei ole ongelma.

Sen verran olen haalinut lisää romua kärryä varten, että ostin naapurilta renkaat.
Taustalla on 205/55 R16 ja nykykärryssä on about samaa kokoa eli 185/65 R15. Kyllä noilla LingLongeilla kohtauskulma hiukan pienenee ja maavara nousee rutkasti, ettei telipalkki hakkaa kaikkiin kiviin. Mönkijähän on vakiokorkunen, eli tällä kokoluokalla kärry ei jää telipalkista kannon nokkaan notkumaan... Noissa on jonkinlainen nappulakin, ei toki mikään raju kuvio. Tosin ei se tarttekkaa olla ton kummempi. Noita on ajettu väärillä rengaskulmilla eli hävitettiin sen takia, että nappula on kulunut hiukan hassusti (ja varmaan siis ulisee asfaltilla), mutta nää on just passelit tähän. Ja 16" pellivanteita saa Torista kympillä-kahdella, niin se ei ole ongelma.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09