Ruohonleikkurijuttua, Briggs & Stratton, terän tasapaino

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Riksrattonin käynnin syö tehokkaasti liian likainen ilmansuodatinpatruuna, haljennut kaasarin runkokin on tullut vastaan. Vuoto pytyn ja kaasarin välillä on hankalasti huomattavissa, mutta voi ilmetä esim. kaasarin kauluksen halkeaman tai o-tiivisterenkaan hapertumisen takia.
M93 9000 CS Aero (KA)
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Bridgen kanssa kannattaa muistaa ettei konetta saa missään tapauksessa kallistaa muuten kuin tulppa ylös.

Ensimmäiseksi kannattaa puhdistaa ilmansuodatin ja tankki. Jos siinä kaasarissa on imusihti se pitää puhdistaa hyvin.

Kalvo monasti venähtää iän myötä tai menee ruttuun reunasta. Kaasarin jousia ei kannata mennä "säätelemään" ei hyvää seuraa..

Kaasarilta lähtevää putkea kannattaa tarkistella, nekin menee joskus rikki. Tiivisteet kaasarin ja putken välillä kunnossa? Siellä on varmaan semmonen o-rengas..

Kalvoa epäilisin, ei haittais uusia se jousikin. Sikakalliita nuo varaosat tosin on... Samoin kuin koneetkin laatuun nähden. Akselitkin nykykoneissa on mutkilla luvattoman helposti.

Terän tasapaino hoituu teroittamalla tarpeeksi usein ja aina saman verran molemmin puolin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Purin vielä kaasarin kokonaan ja puhaltelin paineilmalla. Ei ollut tukoksia eikä halkeamia. Imuputken O-rengas ehjä ja joustava. Kalvokin ehjän oloinen, eikä erityisen venynyt tai aaltoileva. Takaisin nippuun ja koekäyttö. Huonoa oli edelleen. Bensa vuotaa kaasarin ja tankin välistä. Tankki ja kaasari uudestaan irti tarkasteltavaksi.

Yritin selvitellä vuotopaikkaa laitamalla kalvon kaveriksi muovipussin kyljestä leikatun palan. Vuoto selvästi kalvon tasolta, erityisesti kaasarin kurkun kohdalta. Kokeilin liimata kalvon paikalleen tankin päälle vaseliinilla jotta se asentuisi varmasti oikeaan paikkaan ja suoraan. Kaasari paikalleen ja ruuvit kiinni. Kallistelua. Vuotaa edellleen.

Kaasuläpän akselilla tuntui reilusti välystä. Öljysin vivun juuressa olevan huoparenkaan, jospa vaikka asettuisi tiiviimmiin. Kaasuläpän alareuna oli kulunut, ainoastaan akselin kohdalla oli alkuperäinen läpän alareuna tallella.

Lisää ihmettelyä, vaseliinit pyyhin pois. Oikeastaan luovutusmielessä jo päädyin laittamaan osat vaan takaisin nippuun. Kokeilin kuitenkin painaa sormilla kaasaria kurkun kohdalta tiiviimmin kohti tankkia samalla kuin kallistelin asennelmaa. Kas kummaa, ei vuoda ollenkaan.

Asensin sitten tankin kaasareineen paikalleen niin, että tankki tuli mahdollisimman korkealle ja sylinterissä kiinni oleva imuputki painaa kaasaria alaspäin. Pohdiskelin lisäkiristimien asentamista, mutta sopivaa patenttia ei löytynyt, harkitsin mm. asentaa puukiilan tankin ja leikkurin rungon väliin. Tuntui olevan kohtuu tiivis ihan tankin vakiokiinnityksilläkin.

Koekäyttöä ei päässyt heti tekemään kun piti vielä hitsata teränkiinnityslevyä, keskikohta oli murtunut melkeinpä kokonaan irti ulkokehästä.

Koekäytön hetki kuitenkin pian koitti, lähti käyntiin heti ekalla, pikkuhiljaa samalla nurmea työstäen sain ruuvailtua käynnin kohdalleen. Rohkenin jopa tankata tankin täyteen ja kokeilla käynnistystä. Kone toimi edelleen kuin ei mitään ongelmaa koskaan olisi ollutkaan.

Uuden kalvon asentaminen lienee huolettomampaa. Ilmeisesti joka tapauksessa on syytä välttää kaasarin kiinnitysruuvien liiallista kiristämistä. Tuo olisi helpompi kiristää tiiviisti jos kaasarin kurkun kohdalla olisi vielä yksi kiinnitysruuvi. Muilla laidoilla ruuveja on melko tasavälisesti, mutta ainoassa kohdassa, missä bensa loiskuu imuputken luona, on hyvin pitkä ruuvien väli, kiristyminen perustuu kaasuttimen rungon jäykkyyteen.

Olisikohan tuota voinut yrittää auttaa tiivisteliimalla?

http://kotisivu.mtv3.fi/jus/leikkuri/152_5213_1.JPG
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/leikkuri/152_5214_1.JPG
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/leikkuri/152_5217_1.JPG
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/leikkuri/152_5219_1.JPG
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/leikkuri/152_5221_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ollessani töissä muuan pienkonekorjaamossa, oikaisin lekalla ja lankuilla kunnolla kivelle ajetun leikkurin kampiakselin.. piruuttaa kirjoitin huoltoraporttiin "kampiakselin oikaisu ja tasapainotus" vaikka työkaluina ei oltu käytetty missään vaiheessa lekaa pienempää.. mikskähän pomo ei hyväksynyt huoltoraporttia.. ? :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Pakko vielä jatkaa tähän threadiin, kun tuo luotettava 25-vuotias leikkuri aloitti pari viikkoa sitten kiukuttelun. Eli eipä käynyt enää kunnolla eikä reagoinut kaasuvivun heilutteluun. käynti oli mitä sattuu. Kaasari on tasan tuota samaa mallia kun jus:n kuvissa.

Viime lauantaina suoritettiin sitten "kaasari pura ja kokoa." Ihan hyvin meni purku melkein loppuun asti kunnes kuusuläppä tipahti käteen. Hiven huvittuneisuutta, D:llä alkavan tietokonevalmistajan millimetri ruuvi B&S tuumakantaan (ai-jai) varmistamaan kaasuläppää ja kaasari kokoon. Hivenen mietittiin, että mihinköhän se ruuvi siitä läpästä oikein on sinkoutunut. Sauna oli kuumana, joten koneesta äkkiä sauhut ulos ja hyvinhän se taas lauloi vähän aikaa. Mutta sitten stoppas eikä enää lähtenyt käyntiin. Alkoi vaan sylkemään kaasarista liekkiä ulos. Siispä leikkuri talliin ja ukot saunaan.

Sunnuntaina saapui sitten valtuutettu huolto paikalle (pikkuserkku naapurista :D ) ja kerrottiin epäilyksemme hänelle. Tällä kertaa suoritettiin "kansi irroita ja kiinnitä"
Kuva

Siellähän se lepää
Kuva

Aiheuttaa harmia ollessaan imuventtiilin välissä
Kuva

Karstaa??
Kuva

Hoonaukset näkyvissä
Kuva

Mutta mutta, eipä tuo sitten tuollakaan oikein tokeentunut, lähtee huonosti käyntiin ja meno on muutenkin välillä aika suotamista. Kaasuvipuun koskeminen aiheuttaa melkoisen rökeltämisen. Käyntiä ruuvailtaan antaumuksella, mutta laihoin tuloksin. Kalvo on epäilyksen alla ja huolto lupasikin uuden sellaisen toimittaa.
KTM SD
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Tuosn mallin kaasarissa ei kuulu olla sellaista pahvitiivistettä välissä? Osasta se löytyy.
Vastaa Viestiin