
Alkoi tekemään mieli E34 M5:sta..
Minun mielestäni on täysin asiallista raportoida näille klubin sivuille muidenkin merkkien koeajoista, etenkin kun osoittautuivat lieväksi pettymykseksi
Ei bemun 2.8 -kutonen ole mikään kovin ihmeellinen voimanpesä, ajoin tuttavan 528iA-bemua eikä se kovin ärhäkäältä tuntunut, 5-pykäläisen steptronicin toiminta kylläkin oli jotain aivan erilaista kuin parikymmentä vuotta vanhan ZF-tomaatin.
Koneen alavääntö oli reilusti parempaa kuin 2.3-tontun, mutta kun päästiin niille kierrosalueille joissa turbo on mukana niin ei mitään jakoa vanhalle Saabille
Koeajamassani autossa oli jokin m-alustasarja joka tuntui turhan pintakovalta, uskoisin vakioalustan olevan parempi.
Jos Petteri olet tosissasi vaihtamassa autoa niin suosittelisin 2.3 cs(e) -tonttua, itse olen päätynyt noihin "tavallisiin" cs-malleihin koska ero aeroon on kuitenkin niin pieni, hintaeroa Saksasta ostettaessa on lähes 50% mutta jälleenmyyntihinta kotimaassa näyttää olevan aika samanlainen molemmilla
Edit: olisi ehkä pitänyt herätä ennen viestin kirjoittamista
Etsit siis jo valmiiksi Suomeen rekisteröityä autoa?
Siinä tapauksessa 9000Aeron ostaminen kotimaan markkinoilta on erittäin järkevää koska niiden hinnat ovat aika alhaalla (syystä jota en käsitä, vielä vuosi sitten 9000 cs-aerot maksoivat lähet 15 kiloeuroa), esim. nimimerkki Tri-lo kaupitteli siistiä aeroaan kohtuuhinnalla


Ei bemun 2.8 -kutonen ole mikään kovin ihmeellinen voimanpesä, ajoin tuttavan 528iA-bemua eikä se kovin ärhäkäältä tuntunut, 5-pykäläisen steptronicin toiminta kylläkin oli jotain aivan erilaista kuin parikymmentä vuotta vanhan ZF-tomaatin.
Koneen alavääntö oli reilusti parempaa kuin 2.3-tontun, mutta kun päästiin niille kierrosalueille joissa turbo on mukana niin ei mitään jakoa vanhalle Saabille

Koeajamassani autossa oli jokin m-alustasarja joka tuntui turhan pintakovalta, uskoisin vakioalustan olevan parempi.
Jos Petteri olet tosissasi vaihtamassa autoa niin suosittelisin 2.3 cs(e) -tonttua, itse olen päätynyt noihin "tavallisiin" cs-malleihin koska ero aeroon on kuitenkin niin pieni, hintaeroa Saksasta ostettaessa on lähes 50% mutta jälleenmyyntihinta kotimaassa näyttää olevan aika samanlainen molemmilla

Edit: olisi ehkä pitänyt herätä ennen viestin kirjoittamista

Etsit siis jo valmiiksi Suomeen rekisteröityä autoa?
Siinä tapauksessa 9000Aeron ostaminen kotimaan markkinoilta on erittäin järkevää koska niiden hinnat ovat aika alhaalla (syystä jota en käsitä, vielä vuosi sitten 9000 cs-aerot maksoivat lähet 15 kiloeuroa), esim. nimimerkki Tri-lo kaupitteli siistiä aeroaan kohtuuhinnalla

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sitä factaa että tuo bemu on kuitenkin takavetonen ei myöskään ole käsitelty ja takavetosessa on tuo hauskuus kerroin parempi. Takavetosella myös samalla heppamäärällä kepittää etuvetosen.
Eipä ole kylläkään bemu kiinnostanu v.84 jälkeen kun olin vähällä ostaa 1500ti:n mutta sekin jäi kauppaan.
Tuo pikku veikan 200sx (s14) on kyllä hinta luokassa hauskinpia pelejä jota on tullut pyöriteltyä... 2L turbo johon sai yhtä paineletkua vaihtamalla 30hp lisää (200->234). takaveto, lukko, hyvä tuntuma (luultavasti siksi suosittu noissa drifting piireissä)
V-M
Eipä ole kylläkään bemu kiinnostanu v.84 jälkeen kun olin vähällä ostaa 1500ti:n mutta sekin jäi kauppaan.

Tuo pikku veikan 200sx (s14) on kyllä hinta luokassa hauskinpia pelejä jota on tullut pyöriteltyä... 2L turbo johon sai yhtä paineletkua vaihtamalla 30hp lisää (200->234). takaveto, lukko, hyvä tuntuma (luultavasti siksi suosittu noissa drifting piireissä)
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Nissan 200SX
Tuo Nissan 200SX on kyllä ihan OK-peli, ainakin se reippaasti rakennettu S13 (80-luvun lopusta), madallettu oikein kovasti ja turbo-lag oli samaa luokkaa 900T8:n kanssa..mutta sitten mentiinkin
Vaihteisto vain ei tuntunut olevan samaa luokkaa muun auton kanssa. Itse asiassa tuollaista on aina tullut katsottua "mitä-jos" -mielellä, mutta jälleen kerran on todettava, että sitä haluaisi kokeilla muutakin kuin ahdettua 2-litraista nelosta, vaikka kuinka onnistunut konstruktio olisi. Tuo "paineletkun paikan vaihto" -viritys kuullostaa legendaariselta, ihan APC-ruuvauksen tasoista juttua..
Olisihan Porschellakin tarjota kaikenlaista kivaa turboissakin ennen 911-mallia.
Kuten sanottu, on maailmassa muitakin merkkejä kuin Saab. Itse ainakin arvostaa kovastaa monipuolista ja avointa näkemystä sillä -yllätys, yllätys-, " Saab saattaa ihan pärjätäkin, ihan vaikka vanhan käyttö-Aeron muodossa. Lisäksi ei ole kaikkein parasta luottaa puhtaisiin mielikuviin, empiirinen kokemus on arvokasta, varsinkin jaettuna. Siksihän sitä toivookin ääneen lausuttuja kokemuksia, ja onhan se hauska perehtyä autoihin yleisemmälläkin tasolla.
Allekirjoittaneelle nousi mielenkiinto esim. M5:sta kohtaan juuri siitä syystä, että se on ns. tehdasviritteinen laitos. Kyllähän sitä Aeron (=autolainen) hankittuaan mietti kaikenlaista; isompaa cooleria, 2.1-imusarjaa, Red Boxia ja vastaavaa, mutta sitten parin kuukauden autoilun jälkeen oli selvää, että käyttöä ko. tehoille ei ole niin paljoa, että viitsisi ottaa pienintäkään riskiä lisääntyneestä mekaniikan kulumisesta.
Jos BMW-maailma ei vedä, niin sitten saattaa autonvaihto jäädä. Yksi vaihtoehto voisi olla myös MB:n 300 Coupe 3-litraisella kutvosella & automaatilla (manuaali harvinaisuus), mutta sekään ei niin lämmitä - kokeilun puutetta? Kieltämättä tekniikan ylläpito & kunnostus on aihe, joka vaatisi parempaa tutkimista. M5 on monimutkainen laitos, mitähän on sitten esim. joku vanhempi RS4 tai RS6 Audi, V8:lla, nelivedolla ja parhaimmassa tapauksessa parilla turbolla?
Nojuuh. Jos jollain muulla on vaihtohaluja, niin kehoitan kokeilemaan. Ei se ruoho aina ole vihreämpää aidan toisella puolella.


Kuten sanottu, on maailmassa muitakin merkkejä kuin Saab. Itse ainakin arvostaa kovastaa monipuolista ja avointa näkemystä sillä -yllätys, yllätys-, " Saab saattaa ihan pärjätäkin, ihan vaikka vanhan käyttö-Aeron muodossa. Lisäksi ei ole kaikkein parasta luottaa puhtaisiin mielikuviin, empiirinen kokemus on arvokasta, varsinkin jaettuna. Siksihän sitä toivookin ääneen lausuttuja kokemuksia, ja onhan se hauska perehtyä autoihin yleisemmälläkin tasolla.
Allekirjoittaneelle nousi mielenkiinto esim. M5:sta kohtaan juuri siitä syystä, että se on ns. tehdasviritteinen laitos. Kyllähän sitä Aeron (=autolainen) hankittuaan mietti kaikenlaista; isompaa cooleria, 2.1-imusarjaa, Red Boxia ja vastaavaa, mutta sitten parin kuukauden autoilun jälkeen oli selvää, että käyttöä ko. tehoille ei ole niin paljoa, että viitsisi ottaa pienintäkään riskiä lisääntyneestä mekaniikan kulumisesta.
Jos BMW-maailma ei vedä, niin sitten saattaa autonvaihto jäädä. Yksi vaihtoehto voisi olla myös MB:n 300 Coupe 3-litraisella kutvosella & automaatilla (manuaali harvinaisuus), mutta sekään ei niin lämmitä - kokeilun puutetta? Kieltämättä tekniikan ylläpito & kunnostus on aihe, joka vaatisi parempaa tutkimista. M5 on monimutkainen laitos, mitähän on sitten esim. joku vanhempi RS4 tai RS6 Audi, V8:lla, nelivedolla ja parhaimmassa tapauksessa parilla turbolla?
Nojuuh. Jos jollain muulla on vaihtohaluja, niin kehoitan kokeilemaan. Ei se ruoho aina ole vihreämpää aidan toisella puolella.
Tuossa mainitsit nuo audit.
Itseäni ne on aina kiinnostanut ja eihän sitä tiedä jos aeron jälkeen seuraava ostos ois audi.
Nytkin usein muuten vain kattelen mielenkiintoisten audien myynti-ilmoituksia.
Olen kiinnostunut lähinnä S-malleista, koska RS:ät ovat vielä niin kovissa hinnoissa.
Esim. Audi S4 (c4-korimalli) olisi mielenkiintoinen, 2,2TQ, iso auto, kivasti herkkuja ja ainakin mun silmää miellyttää.
Tätä S4:sta saa myös V8 koneella, mutta itse mieluummin pysyn ahdetuissa.
Pitää nyt rauhassa katsella mitä tulevaisuudessa...
Itseäni ne on aina kiinnostanut ja eihän sitä tiedä jos aeron jälkeen seuraava ostos ois audi.
Nytkin usein muuten vain kattelen mielenkiintoisten audien myynti-ilmoituksia.
Olen kiinnostunut lähinnä S-malleista, koska RS:ät ovat vielä niin kovissa hinnoissa.
Esim. Audi S4 (c4-korimalli) olisi mielenkiintoinen, 2,2TQ, iso auto, kivasti herkkuja ja ainakin mun silmää miellyttää.
Tätä S4:sta saa myös V8 koneella, mutta itse mieluummin pysyn ahdetuissa.
Pitää nyt rauhassa katsella mitä tulevaisuudessa...

Koittakaapa miettiä mitä intter-Nettiin suollatte... Taas repesin ihan täysin ja varoittamatta. En ole pyytänyt saada tämmöisiä repeämisiä, ja ne tulivat minulle täytenä yllätyksenä.V-M kirjoitti:Eipä oo pallo hukassa tuolla bemu kuskilla....![]()

Vaimot elävät miehiään pidempään, koska heidän ei tarvitse olla naimisissa naisen kanssa.
izengard@irc
izengard@irc
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Lainattu"
Nojuuh. Jos jollain muulla on vaihtohaluja, niin kehoitan kokeilemaan. Ei se ruoho aina ole vihreämpää aidan toisella puolella "
Kyllä olen tehnyt syrjähyppyjä ja aina olen löytänyt itseni SAABin ratin
takaa...
SAABissa on yksi juttu mitä kukaan muu autonvalmistaja ei pysty tekemään.
Ai mikäkö..????
No "SPIRIT OF SAAB".....
pst..varokaa niitä veroitusoireita, unettomia öitä, tuskan hikeä, levottomuutta, harhailevaa katsetta....*nimim koettu on*
Nojuuh. Jos jollain muulla on vaihtohaluja, niin kehoitan kokeilemaan. Ei se ruoho aina ole vihreämpää aidan toisella puolella "
Kyllä olen tehnyt syrjähyppyjä ja aina olen löytänyt itseni SAABin ratin
takaa...

SAABissa on yksi juttu mitä kukaan muu autonvalmistaja ei pysty tekemään.
Ai mikäkö..????
No "SPIRIT OF SAAB".....

pst..varokaa niitä veroitusoireita, unettomia öitä, tuskan hikeä, levottomuutta, harhailevaa katsetta....*nimim koettu on*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
BMW M5
Fakta:
V8-motor med 32 ventiler, cylindervolym 4,941 l. 400 hk/6600 RPM, 500 Nm/3800 RPM. 6-vxl manuell.
0-100 km/h 5,3 sek, 0-1000 m 24,1 sek, toppfart 250 km/h
Bränsleförbrukning stad/landsväg/blandat 21,1/9,8/13,9 (l/100 km).
Carbonsvart metallic med utökad svart helläderinredning.
Fakta/Saab 9-5 Aero Hirsch
(fabriksuppgifter)
Motor: 4 cylindrar, tvärställd, 4 ventiler/cylinder, volym 2,3 liter, effekt 305 hk vid 5.500 varv/minut, vridmoment 420 nm mellan 2.000 och 4.000 varv/minut.
Kraftöverföring: Framjulsdrift, manuell växellåda med fem växlar (femstegad automat tillval).
Längd/bredd/höjd:
483/179/150 cm.
Vändcirkel: 11,3 meter.
Tjänstevikt: 1.680 kg.
Fartresurser: 0-100 km/tim 6,6 sekunder, toppfart 250 km/tim.
Bensinförbrukning: 9,5 liter/100 km vid blandad körning.
Maximal last: 450 kg.
Släpvagnsvikt: 1.800 kilo.
Säkerhet: Fem trepunktsbälten, bältessträckare fram, krockkuddar fram, sidokrockkuddar med huvudskydd fram, framstolar med skydd mot pisksnärtsskador, låsningsfria bromsar (ABS) med antispinn.
Garantier: Fabriks 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.
Miljöklass: 2005.
No joo, onhan tuo BMW 1.6s nopeampi...
Mitäköhän tuollakin säästyneellä ajalla tekisi...??
Heitänpä kysymyksen...kumpiko on halvempi..?
ja kummanko porukka täällä valitsisi..?
Ja sehän tässä on hassua että tontun saa kiusattua vielä tätä 9-5:sta
äkäisemmäksi ( +500Hk ) rahaa siihen kyllä palaa, mutta KYLLÄ LÄHTEE.
Fakta:
V8-motor med 32 ventiler, cylindervolym 4,941 l. 400 hk/6600 RPM, 500 Nm/3800 RPM. 6-vxl manuell.
0-100 km/h 5,3 sek, 0-1000 m 24,1 sek, toppfart 250 km/h
Bränsleförbrukning stad/landsväg/blandat 21,1/9,8/13,9 (l/100 km).
Carbonsvart metallic med utökad svart helläderinredning.
Fakta/Saab 9-5 Aero Hirsch
(fabriksuppgifter)
Motor: 4 cylindrar, tvärställd, 4 ventiler/cylinder, volym 2,3 liter, effekt 305 hk vid 5.500 varv/minut, vridmoment 420 nm mellan 2.000 och 4.000 varv/minut.
Kraftöverföring: Framjulsdrift, manuell växellåda med fem växlar (femstegad automat tillval).
Längd/bredd/höjd:
483/179/150 cm.
Vändcirkel: 11,3 meter.
Tjänstevikt: 1.680 kg.
Fartresurser: 0-100 km/tim 6,6 sekunder, toppfart 250 km/tim.
Bensinförbrukning: 9,5 liter/100 km vid blandad körning.
Maximal last: 450 kg.
Släpvagnsvikt: 1.800 kilo.
Säkerhet: Fem trepunktsbälten, bältessträckare fram, krockkuddar fram, sidokrockkuddar med huvudskydd fram, framstolar med skydd mot pisksnärtsskador, låsningsfria bromsar (ABS) med antispinn.
Garantier: Fabriks 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.
Miljöklass: 2005.
No joo, onhan tuo BMW 1.6s nopeampi...

Mitäköhän tuollakin säästyneellä ajalla tekisi...??
Heitänpä kysymyksen...kumpiko on halvempi..?
ja kummanko porukka täällä valitsisi..?
Ja sehän tässä on hassua että tontun saa kiusattua vielä tätä 9-5:sta
äkäisemmäksi ( +500Hk ) rahaa siihen kyllä palaa, mutta KYLLÄ LÄHTEE.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Painavia..
E34 M5 taitaa painaa vajaat 1800 kuivana, siihen matkustajat & tavarat päälle ja puhutaan jo kohtuullisen painavasta autosta. Painohan imee tehoa - ei og900:nenkaan mikään keiju ole (1300+ kg), mutta puoli tonnia lisää ei tee kyllä hyvää. Yllätys vain, että 9-5 Aerokin painaa tuon 1700kg.
Tässähän on haikaillut suoran kutosen / V8:n ja turbon yhdistelmää. Sellainenhan on jo olemassa, Alpina on tuottanut peräti 507 kpl B10 Biturboa. Mielenkiintoinen konstruktio, kaksi turboa ilmeisesti peräkkäin (vai luinko väärin) ja jonkinlainen moottorinohjausjärjestelmäkin tehty (lähellä APC:tä?). 3,2 milj. $ 80-luvun lopulla tuotekehityskustannuksia, joista sitten muotoutui suoraan tuo 507 kpl autoja. M5:en pohjalle tehtyä Alpinaa tehtiin loppuun asti, mutta 4.0-litrainen V8 ei ollut enää ahdettu, vaan "perinteisesti" lisäviritetty. Jostain olin lukevinani juoruja, että itse BMW:kin tutkii mahdollisuuksia ahdettuun bensamoottoriperheeseen, kun dieselien kanssa on saatu niin hyviä ominaisuuksia, esim. epäsymmetristen tuplaturbojen käyttö.
Kaikki tämä kertoo minulle sitä, että ahtaminen eri muodoissaan taitaa olla moottoriteknologian tulevaisuutta. Kuka sitä nyt viitsisi konetta huudattaa, että päästäisiin sinne huipputehoille, tai -väännöille. T16-moottorin paras puoli on kyllä tuo 273Nm/3000rpm, halutessaan ajamisessa pääsee helpolla
Tässähän on haikaillut suoran kutosen / V8:n ja turbon yhdistelmää. Sellainenhan on jo olemassa, Alpina on tuottanut peräti 507 kpl B10 Biturboa. Mielenkiintoinen konstruktio, kaksi turboa ilmeisesti peräkkäin (vai luinko väärin) ja jonkinlainen moottorinohjausjärjestelmäkin tehty (lähellä APC:tä?). 3,2 milj. $ 80-luvun lopulla tuotekehityskustannuksia, joista sitten muotoutui suoraan tuo 507 kpl autoja. M5:en pohjalle tehtyä Alpinaa tehtiin loppuun asti, mutta 4.0-litrainen V8 ei ollut enää ahdettu, vaan "perinteisesti" lisäviritetty. Jostain olin lukevinani juoruja, että itse BMW:kin tutkii mahdollisuuksia ahdettuun bensamoottoriperheeseen, kun dieselien kanssa on saatu niin hyviä ominaisuuksia, esim. epäsymmetristen tuplaturbojen käyttö.
Kaikki tämä kertoo minulle sitä, että ahtaminen eri muodoissaan taitaa olla moottoriteknologian tulevaisuutta. Kuka sitä nyt viitsisi konetta huudattaa, että päästäisiin sinne huipputehoille, tai -väännöille. T16-moottorin paras puoli on kyllä tuo 273Nm/3000rpm, halutessaan ajamisessa pääsee helpolla
