Lohkiksen päälläpito

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

-19,5 näytti aamulla ja laakista käyntiin ilman mitään lämpötolppia :P . On muuten p*stä, kun lämpötolppapaikkoja on taloyhtiössä varmasti alta viidesosa siitä mitä tarttis :evil: .

Kuuluu jo melkoinen konsertti pellin alta hetken aikaa kun kylmiltään pistää tulille, nostajat ja varmaan kaikki mahdolliset apulaitteet kun valittaa yhteen ääneen :?. Lisäksi Länsiväylä ja H:gin keskusta ihan tukossa, työmatka kestää tolkuttoman pitkään. Oiskohan fiksumpaa siirtyä kulkemaan bussilla kunnes ilmat edes pikkuisen lämpiäisi :roll: ?
#1970
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ah79 kirjoitti:-19,5 näytti aamulla ja laakista käyntiin ilman mitään lämpötolppia :P . On muuten p*stä, kun lämpötolppapaikkoja on taloyhtiössä varmasti alta viidesosa siitä mitä tarttis :evil: .

Kuuluu jo melkoinen konsertti pellin alta hetken aikaa kun kylmiltään pistää tulille, nostajat ja varmaan kaikki mahdolliset apulaitteet kun valittaa yhteen ääneen :?. Lisäksi Länsiväylä ja H:gin keskusta ihan tukossa, työmatka kestää tolkuttoman pitkään. Oiskohan fiksumpaa siirtyä kulkemaan bussilla kunnes ilmat edes pikkuisen lämpiäisi :roll: ?
Itse kuljen bussilla aina silloin kun ei muuta keinoa ole, ja matkaa on about 30km ja yhteydet huonot. Jos yhteydet olisivat edes luokkaa siedettävät niin en harkitsisikaan oman auton käyttöä.
Niin ja meillä on nyt vain 1 liikennöintikelpoinen Saabi, kunhan san kuupan kuntoon niin sillä sitten kuljen ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

ng900aero kirjoitti: Itse kuljen bussilla aina silloin kun ei muuta keinoa ole, ja matkaa on about 30km ja yhteydet huonot. Jos yhteydet olisivat edes luokkaa siedettävät niin en harkitsisikaan oman auton käyttöä.
Menee jo pahasti offtopiciksi, mutta työpäivän aikana tarvitsen toisinaan autoa ja joskus haluan suoraan töistä lähteä jonnekin muualle kuin suoraan kotiin ja silloinkin on hyvä olla autolla liikenteessä. Tämän vuoksi kuukausilippua ei kannata ostaa ja seutulipun hinta 3,4€ suuntaansa on taas suorastaan törkeä. Mikäli kertalipun hinta olisi jotenkin tolkullinen, voisi hyvinkin pari kertaa viikossa säästää itseään jonossa seisomiselta ja käydä töissä julkisilla oman auton sijasta.
ng900aero kirjoitti:Niin ja meillä on nyt vain 1 liikennöintikelpoinen Saabi, kunhan san kuupan kuntoon niin sillä sitten kuljen ;)
Kuupan kesäkunnostus pitäisi itsekin aloittaa, kun tulis vaan mukavammat kelit ja enemmän motivaatiota :roll: . Työmatka-ajokkia siitä ei valitettavasti taida saada, koska pysäköintitunnus on vaan tonnarille :( .
#1970
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ilma on virallisen mittaustuloksen mukaan 22 raitaa pakkasen puolella ja mulla on parasta aikaa päällä 118kW lämmitin eli auto käynnissä. Tulin käymään sisällä lämmittelemässä ja kohta lähden asioille. Niin, ja onneksi tuo lämmitin on niin iso, että käy näissä pakkasissa vielä joutokäynnillä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

-25 astetta ja lämmitys koko yön päällä, kun ei tiedä koska tulee lähtö.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Täällä Hangossa vain -16. Mutta tuuli puhaltelee sellaiset 15 m/s.
Taitaa tehollinen lämpötila mennä -30 kieppeille.
Eilen kostea tuuli mereltä n. 22 m/s ja pakkasta -15. => Ihan oikeasti kylmä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Viesti Kirjoittaja marvi »

Puistokemisti kirjoitti:Mites on,kun meidän työpaikalla on todella "fiksu"systeemi tolpissa.... 2min sähköä,2min ei sähköä,2min sähköä,jne....
http://www.euroka.fi/pakkasvahti.htm Varmaan saman luontoinen järjestelmä kuin tämä. Vai onko siellä tolpat aina päällä vain 2 minuutin jaksoissa? Valmistajan mukaan ei tietenkään kuluta laitteita normaalia enempää. Mutta jossain on kirjoiteltu että lohkolämmittimiä olisi hajonnut tuon vuoksi, tiedä sitten mikä on totuus. Laite lienee ihan fiksu sähkönkulutuksen kannalta jos auton pitää olla jatkuvasti lähtövalmis.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Viesti Kirjoittaja marvi »

ah79 kirjoitti:Oiskohan fiksumpaa siirtyä kulkemaan bussilla kunnes ilmat edes pikkuisen lämpiäisi :roll: ?
Bussikin tais ottaa tänään nokkiinsa pakkasista, Scanian matka katkesi rantatielle. :roll:
Tosin TKL:n palvelu pelasi ja uusi auto oli alle 10 minuutin paikalla.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Jartsu
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 23:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Puistokemisti kirjoitti:Mites on,kun meidän työpaikalla on todella "fiksu"systeemi tolpissa.... 2min sähköä,2min ei sähköä,2min sähköä,jne....niin kärsiikö lohkolämppäri tosta vemputtamisesta?
Eikös ainakin Calixilla ollut aikoinaan lohkolämppärin kestävyysongelmia juurikin käytettäessä tuollaista "pulssisähköä" :?: Taisivat sitten laittaa takuulappuihinkin ehdon, jotta takuu raukeaa jos sähköjä pätkitään taajaan. Liekkö laatu nykyään parempi. Defalla tuosta pätkimisestä ei tainnut olla ongelmia.


EDIT: Itse itselleni vastaten. Calixin sivuilta löytyykin FAQ-kysymys aiheesta:

Kysymys:
"Pysäköintialueeni pistorasiat ovat 'pulssi'virralla, eli virta on päällä eripituisia aikoja ulkolämpötilasta riippuen. Onko se hyvä ?"

Vastaus:
"Ei, se ei ole hyvä ratkaisu. Moottorinlämmittimet eivät kestä sitä, vaan kuluvat loppuun epätavallisen nopeasti. Takuu ei kata laitteita, jotka on kytketty 'pulssi'virtaan."
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Oli tosiaan tänä aamuna niin nihkeää käynnistyminen, että kävin paikallisessa ti-hallissa laittamassa uuden lohkolämmittimen johdon kiinni. Jos jatkossa lähtisi vähän kevyemmin käyntiin. Yleensä olen pitänyt lämmitintä päällä n. 2h ennen starttia, tosin ihan pikkupakkasilla (alle 5 astetta pakkasta) en jaksa lämppäriä käyttää, vaikka kuulemma syytä olisi käyttää läpi talven.

Vähän enemmän off-topicia, mutta lauantaina saattaa tulla tarvetta kehon sisäiselle lohkolämmittimelle. Pidetään lukiokaverin polttarit ja ohjelmassa olisi 3 tunnin mönkijä-safari, pakkasta tiedossa n.25 astetta. :evil: Ajattelin pukea alusasuksi pilkkihaalarit ja siihen normaalit toppahousut ja -takki päälle...

Onneksi safarin jälkeen pääsee saunaan lämmittelemään ja ottamaan lämmikettä... :D
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti:... Nyt kyllä hirvittää jo etukäteen, kun duunissa ei ole tolppapaikkaa ja -23 pakkasta 8O
Autolle lampsiessa sain ensin ulko-ovesta pihalle astuessa todeta kun uudehkoa hiivattia avitettiin apuvirralla käyntiin, sen jälkeen oli ilo kuunnella parkkiksella kävellessä parin kolleegan kylmäkäynnistykset. Ei ole kaunista kuultavaa ei, semmonen kilinä ja valitus kuului starttauksessa että oikein hirvitti. Sitten tonnarin miellyttävän viileälle (=aivan v**un kylmälle) nahkapenkille asettautuminen ja 3sek starttausta, niin oli tonnari liekeissä. Ei kyllä varmaan kuulostanut yhtään sen nätimmältä kuin muillakaan, ja ensimmäiset kilometrit oli kuin olis ollut Zetorin puikoissa 8O Pakkanen on iloinen asia :evil:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Tuo -26 kuulostaa jo liioittelulta, juuri katsoin mittaria, -21.2
Mitenniin? Täälläkin on pakkasta -29 ja on vieläpä lauhtunut aamusta :D

Ei oikeen innosta mennä lämmittämättömään autotalliin projektin kimppuun... Odottelisi että kelit lauhtuu tuonne -10 seutuville niin voisi jo pihallakin laittaa autoa ihan näppärästi :wink:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Itsekin siunasin katseen aamulla yläilmoihin, jotta oma lähtisi kylmänä käyntiin. Onneksi lähti ykkösellä ja sitten auttamaan naapuria, jonka Wolkkari tila-auto ei ollut lähtenyt ykkösellä. Oiskohan kolme muuta tapausta ollut tienposkessa/parkkiksilla odottamassa apuvirtaa. Kieltämättä harmittavia nämä pakkaset. Pitäisi varmaan laittaa pitkät kalsarit jalkaan. Oman ongelmansa aiheuttaa jäätynyt etuiskari.

T: Rannikolla tuo meri tuntuu tekevän ilmasta entistä kylmemmän.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jorppe kirjoitti:
Tuo -26 kuulostaa jo liioittelulta, juuri katsoin mittaria, -21.2
Mitenniin? Täälläkin on pakkasta -29 ja on vieläpä lauhtunut aamusta :D

Ei oikeen innosta mennä lämmittämättömään autotalliin projektin kimppuun... Odottelisi että kelit lauhtuu tuonne -10 seutuville niin voisi jo pihallakin laittaa autoa ihan näppärästi :wink:
27,5 astetta nyt ja vuorokauden aikana seilannut välillä 25,5-28,5 (min-max muisti mittarissa). Työpaikalla mittari näytti 32, mutta sitä en uskonutkaan. Mutta tänään ei tuule, joten mukavampi tuolla on nyt käyskennellä, kuin eilisessä viimassa, vaikka pakkasta olikin "vain" 25 astetta. Yksi auto vain ajossa, mutta ei tällaisella kelillä useampaa ilkiä rääkätäkään. Eikä oikein huvita tuohon pihalle mennä remppaa tekemään 8)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Baas900
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Tutulla jäätyi Renusta pakoputki umpeen, kuulemma tyyppivika. :roll:

Pakkasta -33c
Vastaa Viestiin