Ny o Hyvärisellä satku pihassa :D

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Molemmat vaativat muutoskatsastuksen, eli kannattaa tehdä samalla kertaa.
~30 -40 euroa.
Käsihallintalaitteet voidaan merkitä rekisteriotteelle tosin vasta sen jälkeen, kun ajokortti on saatu, mutta varsinainen katsastus voidaan toki tehdä jo ajo-opetusta varten.
Kannattaa sopia asia hyvissä ajoin tutkinnon vastaanottajan ja katsastusaseman kanssa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Svc kirjoitti:Molemmat vaativat muutoskatsastuksen, eli kannattaa tehdä samalla kertaa.
~30 -40 euroa.
Käsihallintalaitteet voidaan merkitä rekisteriotteelle tosin vasta sen jälkeen, kun ajokortti on saatu, mutta varsinainen katsastus voidaan toki tehdä jo ajo-opetusta varten.
Kannattaa sopia asia hyvissä ajoin tutkinnon vastaanottajan ja katsastusaseman kanssa.
selvä :)
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kannattaa selvittää opetuspolkimen tarve, koska mielestäni opettajan penkiltä pystyy käyttämään käsihallintalaitteen jarrua ja kaasua. Lisäksi jarrupolkimen varteen tulee ahdasta, jos siihen vielä koplaa opetuspolkimen vaijerin.

Jos joku alkaa vaatimaan opetuspoljinta ilman voimassaolevaa laintulkintaa, kannattaa huomauttaa keskellä olevalla ohjaussauvalla varustetun lentokoneenkin olevan kelpoinen koululennoille ilman sauvan kahdennusta.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ansis kirjoitti:Jos joku alkaa vaatimaan opetuspoljinta ilman voimassaolevaa laintulkintaa, kannattaa huomauttaa keskellä olevalla ohjaussauvalla varustetun lentokoneenkin olevan kelpoinen koululennoille ilman sauvan kahdennusta.
Todennäköisesti tuolla ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, koska tällöin sovelletaan ihan eri lakia, kuin tieliikenteessä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noniin, tehtiin sitten tärskyt tosta Kouvolan tai siis Kausalassa majailevan tomaatin paremmasta syynista, ihan koeajon kera. Huomenissa mennään. Toivottavasti Ss77 pääsee messiin, niin on ainakin 2 silmäparia vakoilemassa auton kuntoa :D ilmoittelen sitten, miltä auto vaikuttaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Ansis kirjoitti:Kannattaa selvittää opetuspolkimen tarve, koska mielestäni opettajan penkiltä pystyy käyttämään käsihallintalaitteen jarrua ja kaasua. Lisäksi jarrupolkimen varteen tulee ahdasta, jos siihen vielä koplaa opetuspolkimen vaijerin.

Jos joku alkaa vaatimaan opetuspoljinta ilman voimassaolevaa laintulkintaa, kannattaa huomauttaa keskellä olevalla ohjaussauvalla varustetun lentokoneenkin olevan kelpoinen koululennoille ilman sauvan kahdennusta.
en oo tullu tuota ajatelleekskaan... tosiaan jarruhan on opettajan ulottuvissa kuitenki. no soittelen ja kyselen, taitaa vaa mennä huomiseen ku meni nuo päiväunet pitkäks :oops:
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ansis kirjoitti:Kannattaa selvittää opetuspolkimen tarve, koska mielestäni opettajan penkiltä pystyy käyttämään käsihallintalaitteen jarrua ja kaasua. Lisäksi jarrupolkimen varteen tulee ahdasta, jos siihen vielä koplaa opetuspolkimen vaijerin.

Jos joku alkaa vaatimaan opetuspoljinta ilman voimassaolevaa laintulkintaa, kannattaa huomauttaa keskellä olevalla ohjaussauvalla varustetun lentokoneenkin olevan kelpoinen koululennoille ilman sauvan kahdennusta.
Hyvä pointti. Lakiteksti on muistaakseni tyyliin "Opettajan tulee voida käyttää hallintalaitetta esteettömästi". Esteettömyydellä tarkoitetaan, että opettajan ei tarvitse tässä tapauksessa kurotella jarruvipuun ja että esim. turvavyö ei saa haitata jarrulaitteen käyttöä.

Opettajan halintalaitteen ei itseasiassa tarvitse edes olla poljin vaan periaatteessa käsivipukin kelpaa, kunhan sillä saa kehitettyä tarpeeksi voimaa.

Poljin on kuitenkin vakiintunut käytännössä, sillä useimmille polkimen painaminen auton jarruttamiseksi on refleksi ja jalassa on muutenkin enemmän voimaa. Lisäksi polkimia on valmiiksi kaupan käytettynäkin.
Asiasta kannattaa neuvotella etukäteen katsastusmiehen ja tutkinnon vastaanottajan kanssa. Katsastusasemalla kannattaa käydä näyttämässä systeemiä jo asennusvaiheessa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

pitäkää rakkaat miut ajantasalla Kuva
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Käytiin Tommin ( Psychocowboyn) kanssa katsomassa sitä Hyttitien satkua.
Oli jo liikaa luovuttanut elimiään.
Eli nollatulos.

Lupasi etsiä ja ilmoittaa mulle, jos löytää sopivan.

........jatkamme etsintää.
Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Maalis 28, 2006 23:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

9-5T kirjoitti:n. 20 vuotta sitten näin OG900:ssa opetuskäyttöön tehdyn jarrukahvan suunnilleen keskellä autoa, ei ollut omatekoinen viritys.
tuo käsihallinta laittee jarruha on siin ratin oikeel puolel
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Firges9000 kirjoitti:Käytiin Tommin kanssa katsomassa sitä Hyttitien satkua.
Oli jo liikaa luovuttanut elimiään.
Eli nollatulos.

Lupasi etsiä ja ilmoittaa mulle, jos löytää sopivan.

........jatkamme etsintää.
kiitos kovasti ja eikun jatkuu :D
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mulla on vähän tuoreempi havainto, vajaa 10 vuotta sitten tuo sijoitus kelpasi opetuskäyttöön Nissan Sunnyssä.
9-5T kirjoitti:
saab87 kirjoitti:
9-5T kirjoitti:n. 20 vuotta sitten näin OG900:ssa opetuskäyttöön tehdyn jarrukahvan suunnilleen keskellä autoa, ei ollut omatekoinen viritys.
tuo käsihallinta laittee jarruha on siin ratin oikeel puolel
Eli hyvin lähellä sitä joka kelpasi joskus.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kerrataas hieman tuon laitteen toimintaa, joka meillä on nyt hallussamme.
Vivusto on ankkuroitu kahdella pultilla ohjauspylvään pultteihin.

Painamalla vipua, jarrutat. =jarrupoljin painuu alas.
Kiertämällä käsikaasua, menee kaasupoljin alas = lisäät "kaasua"

Koko laite on sijoitettu kuljettajan oikealle puolella ja siis opettajan vasemmalle puolelle.
Opettaja pystyy esteettömästi jarruttamaan, joka tilanteessa.

Anteeksi söperrykseni, mutta oli taas ihan pakko...... :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

niin olen minäkin ymmärtänyt. Mutta...

Jos oppilas roikkuu tuossa hallintakahvassa, niin opettajanhan pitänee tyrkkiä oppilas pois, jotta pääseepi hallitsemaan.

Normaalissa tuplapoljinsystemmissähän opettajan polkimet ohittaa oppilaan polkimet... :?
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Firges9000 kirjoitti:Kerrataas hieman tuon laitteen toimintaa, joka meillä on nyt hallussamme.
Vivusto on ankkuroitu kahdella pultilla ohjauspylvään pultteihin.

Painamalla vipua, jarrutat. =jarrupoljin painuu alas.
Kiertämällä käsikaasua, menee kaasupoljin alas = lisäät "kaasua"

Koko laite on sijoitettu kuljettajan oikealle puolella ja siis opettajan vasemmalle puolelle.
Opettaja pystyy esteettömästi jarruttamaan, joka tilanteessa.

Anteeksi söperrykseni, mutta oli taas ihan pakko...... :oops:
Miten muuten tuon kanssa, onko kovastikin räätälöity satkuun vaiko ei ollenkaan..? :? Käviskö miten helposti esim. tonnariin?

Kunhan pohdin... :wink:
Vastaa Viestiin