Vanhoista lentokoneista

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tästäpä vähän tuutulauluja mäntämoottorifaneille:
Messerschmitt BF109
Spitfire
Mustang
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Firges9000 kirjoitti:
Aerochick kirjoitti:
Sami kirjoitti: Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Creepy..Kuva
Joutuisi ehkä kieltäytymään kunniasta. :)
Hahaa haaaa luuleks että suomen pienkonekanta olis uudempaa
No hyi helvetti. Autuaita ovat tietämättömät. 8O
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Tuo Mustangin möhinä on kyllä jotain aivan mahtavaa livenäkin :P
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Firges9000 kirjoitti:
Hahaa haaaa luuleks että suomen pienkonekanta olis uudempaa
Shh!! Se luulee.. :wink:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

AP kirjoitti:
Svc kirjoitti:
AP kirjoitti: Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Ensimmäinen prototyyppi oli varustettu Rolls-Royce Kestrel V:llä
Sepä se... ja näilläpä sitten hyökkäilivät myöhemmin Britanniaan :)
Paitsi että se Rollssi oli vain ensimmäisissä protoissa (BF109A). :wink: Jo BF109B mallissa oli jo Jumo210. DB601-moottori tuli tuotantoon myös jo ennen sotaa ( 36 - 37? )
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Svc kirjoitti:
AP kirjoitti:
Svc kirjoitti: Ensimmäinen prototyyppi oli varustettu Rolls-Royce Kestrel V:llä
Sepä se... ja näilläpä sitten hyökkäilivät myöhemmin Britanniaan :)
Paitsi että se Rollssi oli vain ensimmäisissä protoissa (BF109A). :wink: Jo BF109B mallissa oli jo Jumo210. DB601-moottori tuli tuotantoon myös jo ennen sotaa ( 36 - 37? )
Joo tuosta en ollutkaan varma, onko käytetty enää tuohon aikaan. Mutta joka tapauksessa ollut koneen kehitysvaiheissa mukana :wink:
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Saas nähä mitä noissa on kun tuli hommattua -> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 9108448170

Samalla tuli otettua nuo spit ja blenukin

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Taisi tuo mersu olla espanjalainen lisenssi "Buchón" Daimlerilla, jonka lentäjä onnistui ajamaan tonttiin näytöksessä :? . Äänet on kyllä Merliniä potenssiin N kyrväkkkäämmät.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jusau kirjoitti:Taisi olla Rolssi. Mikäs suomalainen/VLK:n tekemä kone muistutti hyvinkin paljon Messerschmittiä (109)?
Pyörremyrsky taisi olla kone. Sekoitus alumiinia ja puurakennetta. Laskuteline taisi olla se normaalimpi siihen Mersun rimpulaan verrattuna ja siipiä oli hieman muotoiltu uusiksi. Muuten aika saman näköinen, kuin esikuvansa. Kone on nähtävillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Kylläpäs tuossa Mustangissa olikin aika miehekkäät pörinät. 8)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oli kyllä hienoa käydä viimekesänä Lappeenrannassa kansainvälisessä ilmailunäytöksessä ja nähdä livenä niitä koneita lentämässä...
Mustangkin oli paikalla. Voi että että on hiljainen ja salakavala kone. Ei sitä kuullut ennenkuin se oli melkein yläpuolella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Olli Kinaret kirjoitti:Kylläpäs tuossa Mustangissa olikin aika miehekkäät pörinät. 8)
Mustangin Allison on itse asiassa jenkeissä edelleen kehitetty versio Spitin Rolls Royce Merlin:istä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Harppa2
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 20:17
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Harppa2 »

Tuotta noin...

Allison oli Mustangin alkuperäinen alitehoinen voimanlähde, jonka vuoksi koneen ensimmäiset versiot eivät olleet kovin menestyksekkäitä, vaan niitä käytettiin lähinnä toisarvoisiin tehtäviin.

Rolls Royce V-1650 Merlin -moottori oli Mustangin todellisen menestystarinen alkusysäys.
Harri #2188
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -10
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Muutama omista arkistoista skannattu palanen suomalaista ilmailuhistoriaa.

Kaikki oikein tunnistaneelle tavattaessa pullakahvit...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ensimmäiseen vinkkinä että se ei ole se miltä se näyttää.

Toinen on niin helppo että siinä pitää vielä tietää missä kuva on otettu ja viimeisessä pitää tietää mitä kuvassa ollaan tekemässä.

Tunnukset on poistettu ettei olisi liian helppoa googlettaa vastauksia :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

1. en tiedä
2. hansa
3. tuuli
4 tankkaus

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin