Sorry, pieni moka. Kyllähän nuo ovatkin ihan hyvät vaihteet..
Kuvittelin että pyörä on 21/24 vaihteinen... Noissa bilteman halvoissa pyörissä on myös halvat Shimanon vaihteet... Toki onhan biltemassa myös kalliimpia pyöriä missä on jo laadukkaat shimanon vaihteet.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Eskin kommentti on hyvä. Ennenkuin käy ostamassa halpisfillarin niin kannattaa lukea läpi se TM:n testi. siinä näkee heti, miten suuria eroja halvoissakin pyörissä on, voi sieltä ihan kelpojakin löytyä joukosta, mutta paskaa pääosin.
Niin tietysti jos pyörä tulee jollekin lapselle jolle pyörä jää 1-2 vuodessa vanhaksi niin silloin on varmaan ihan sama, ostaako biltemasta.
Se että pyörän vaihtajassa lukee shimano ei takaa laatua. Shimanollakin on ihan paskaa ne halvimmat vaihteet (siis ns. ratasvaihteet 21-> vaihdetta), nää napavaihteethan on aika pommin varmoja. Mutta pyörässä on muitakin todella tärkeitä osia, kuin takavaihtaja, joka takaa sen laadun. Yleensä näissä halpiksissa on se takavaihtaja shimanolta mutta kaikki muut osat onkin ihan jotain muuta. Napojen, kasettikeskiön, kampien ja ohjauslaakereiden laadulla on todella suuri merkitys!
Jos haluaa siis aikuiselle ostaa kestävän pyörän (enemmän kuin 2 vuotta) niin suosittelen ostamaan pyörän, johon laittaa vähintään sen 300 euroa kiinni (siis jos haluaa maastopyörän). Peruspyöriä joissa napavaihteet saa jo halvemmallakin. Mutta käväisy esim. pyöriin erikoistuneista liikkeestä saa sitä apua ja tietoa!
Polkupyörätukku on hyvä liike aloittaa pyörän etsiminen. Sieltä saa hinta/laatusuhteeltaan hyviä pyöriä, ja sieltä saa ennen kaikkea tietoa!
Suomen polkupyörätukku ei ole missään hyvässä maineessa.Onhan liike saanut varoituksia "alennus" hinnoistaan.Fillari-foorumilla kun käyttää hakua niin enemmän selviää.Se tm:n testissäkin ollut polkypyörä maksoi kuitenkin yli 400 euroa.
tomaatti kirjoitti:Suomen polkupyörätukku ei ole missään hyvässä maineessa.Onhan liike saanut varoituksia "alennus" hinnoistaan.Fillari-foorumilla kun käyttää hakua niin enemmän selviää.Se tm:n testissäkin ollut polkypyörä maksoi kuitenkin yli 400 euroa.
Ihmettelin kanssa noita polkupyörätukun hintoja.
Samalla hinnalla (400-500e) saan paikallisesta urheiluliikkestä 7 vaihteisen Crescentin tai Nopsan.
pade kirjoitti:Sanon ihan suoraan että älä ihmeessä osta Bilteman fillari tohon hintaan. Se on rikki ihan heti ja korjauskustannukset on nopeesti samat ku oisit heti ostanut kunnon fillarin.
Fillareissa fakta on se, että halvalla ei saa hyvää !
Allekirjoitan tuon täysin. Ittellä on pyörät ollu aina edellistä kalliimpia ja mitä kalliimpia ovat olleet sitä paremmin on kestäny. Jopa minun kokoisen "atleetin" alla (lue:gotletin)
Suosittelen lämpimästi pyöräkaupoissa käyntiä ja vertailemalla eri pyöriä.
Noh, entäs tuo "suomalainen laatupyörä" Tunturi? Ainuttakaan osaa ei enään tehdä suomessa, vaan rungot tulee Kiinasta ja vaihteet, ynnä muut hilppeet hing hong, king kong maista. Lopuksi kaikki palikat matkaa Unkariin, jossa fillarit kasataan ja pakataan. Sitten ne rahdataan Runosmäkeen Tunturin tehtaalle ja lähetetään jälleenmyyjille. Ja ostaja ostaa tyytyväisenä sen suomelipun logolla varustetun kalliin kiiturin.
Niin se maailma muuttuu...
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Saabisti-76 kirjoitti:Noh, entäs tuo "suomalainen laatupyörä" Tunturi? Ainuttakaan osaa ei enään tehdä suomessa, vaan rungot tulee Kiinasta ja vaihteet, ynnä muut hilppeet hing hong, king kong maista. Lopuksi kaikki palikat matkaa Unkariin, jossa fillarit kasataan ja pakataan. Sitten ne rahdataan Runosmäkeen Tunturin tehtaalle ja lähetetään jälleenmyyjille. Ja ostaja ostaa tyytyväisenä sen suomelipun logolla varustetun kalliin kiiturin.
Niin se maailma muuttuu...
Aivan.
Se mulla tän topicin idea olikin, että miksi maksaa samoista osista 200e enemmän jos kyljessä on jonkun "laatumerkin" tarrat.
Mut jos noi B-kaupan fillarit kerta on oikeesti ihan pa..koja niin antaapa sit olla.
Ei oo vaan tullut kovin montaa kommenttia jossa kirjoittajalla olis omakohtaista kokemusta Bilteman pyörästä. Enemmänkin mutu juttuja.
En ole pyöräasiantuntija mutta vaimolle hankittiin viime kesänä Polkupyörätukusta Inseran naisten hybridi, vaihteita ties kuinka paljon jne. On melkoinen pikakiituri, kevyt polkea, jarrut ja vaihteet toimivat hienosti jne. maksoi jotain alle 300e (olisikohan ollut tarjouksessa 280e), ja on hintansa väärti ainakin tuollaiseen yleiskäyttöön, ja nopea
Mulla oli sellainen Biltema maastopyörä, high sierra. Maksoi kaikki 160 €. Hyvin kesti työmatkat ja baarireissut neljän vuoden ajan ennenkuin joku sosialisoi sen pyörätelineestä, prkl..
Pojalle juuri ostin Biltemasta 24" alurunkoisen 21v pyörän - hinta laatusuhde oli kohillaan - samoilla osilla olevasta pyörästä olisi joutunut maksamaan muualla huomattavasti enemmän.
ng900aero kirjoitti:En ole pyöräasiantuntija mutta vaimolle hankittiin viime kesänä Polkupyörätukusta Inseran naisten hybridi, vaihteita ties kuinka paljon jne. On melkoinen pikakiituri, kevyt polkea, jarrut ja vaihteet toimivat hienosti jne. maksoi jotain alle 300e (olisikohan ollut tarjouksessa 280e), ja on hintansa väärti ainakin tuollaiseen yleiskäyttöön, ja nopea
Samaiselta pohjalta minäkin moista mainostin . Velosport on kumminkin tavan fillaristille hieman kallis
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
citizen kirjoitti:No mikähän tuosta Bilteman pyörästä sit tekee niin huonon?
Käsittääkseni toi on koottu ihan kelpo osista, Shimano Nexus vaihteet ym.
Ainoa osa joka SAATTAA tossa Bilteman fillarissa olla edes jonkun laatustandardin mukainen on juuri tuo takanapa/vaihteenvalitsin.
Muilta osin kyllä ainakin mun silmiin aika karua katsottavaa. Esim. kampisarja ja keskiölaakeri Suntour ja joku hinghong. Kokemuksesta tiedän,että nämä ei kauan kestä. Ehkä juuri satunnaisessa kauppa-ajossa mutta jos vähänkin enemmän ajaa niin...
Toi "ohjauslaakeri: teräs" vaikuttaa kanssa tosi lupaavalta. Samoin etunapa on ties missä valmistettu halpis tarvikenapa.
Niinkuin tässä joku totesi jo aikaisemmin, monet kunnon fillarikaupat ei edes huoli näitä huoltoon koska ovat kerta kaikkiaan aivan hirveitä vehkeitä.
Kauppafillariks saattaa sopia hyvin muuhun käyttöön en missään nimessä hankkisi.
Tämä oma kokemus kuuden vuoden duunin jälkeen fillarikaupassa..
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei ne laatuosatkaan aina kestä mutta kestää ne huomattavasti pidempään kuin kuin "halpikset". Itsellä tosin oma kokemus parempien osien kestämisestä kohdistuu lähinnä Shimano XT-osiin mutta kuitenkin.
http://rocsport1.hel.fi.magenta.net/vb/ ... hp?t=21235 Tuo kannattaa lukea. Itse luin ton enkä ikinä edes harkitsisikaan Bilteman pyörää omalle lapselleni. Ne kun pyöräilevät pitkin ja poikin metsiä ja hyppivät missä sattuu.
ÄLKÄÄ OSTAKO HALPISPYÖRIÄ (paitsi jos sitten käytte kerran kaks viikossa kaupassa ettekä ylitä 20km/h nopeutta, ettekä hypi mistään ja varaudutte sairaalareissuun)
Itse olen hommannut kaksi viimeisintä pyörää (aikahaarukka n. 10v) Suomen Polkupyörätukusta ja merkki on ollut Insera ja malli hybridi (24 ja 8 vaihteiset). Olen ollut erittäin tyytyväinen! Ja kyllä muuten kestää...Ensimmäisellä hybridillä ajelin hurjina nuoruusvuosina pari 1-2kk pitkää reissua (pituudet n. 2000-3000km), eli kamaa oli satula- ja tankolaukuissa varmaan pari-kolmekymmentä kiloa ja itse painoin silloin n. 85-95 kiloa. Tähän tietysti vielä päälle normaalit arkiajot, tuohon aikaan ajoin about kaikki alle 30km matkat fillarilla. Ainoa vika ensimmäisessä fillarissa oli keskiön kuulalaakerin hajoaminen (yksi kuula halkesi), sekin "saattoi" johtua siitä, että olin just edellisviikolla ajanut fillarilla melkein rungon vaakatankoon ylettyvässä merivedessä (meinasi nousuvesi vähän yllättää...) ja oli vaseliinit vähän heikossa hapessa, kun keskiö avattiin paikallisessa pyörähuollossa Orkneyn saarella
Ekan fillarin vei varas, toinen ollut nyt "hiukan" vähemmällä ajolla viimeaikoina. Ainut vika tuossa on ollut takavanteen heikohko kestävyys silloin, kun vielä aktiivisesti ajelin. Eli kerran on oiottu liikkeessä, mutta eipä kestänyt kauaa. Vanne on muuten ihan laatumerkki, jota näki "laatupyörissäkin", mutta ei vaan oikein kestä(nyt).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84