Citroen Xantia?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Svc kirjoitti:Tuota käsijarrujuttua ihmettelen. Tiedätkö mikä siinä käsijarrussa petti? Vaijeri vai mekanismi? Käsijarrulla ei ole mitään tekemistä hydrauliikan kanssa, eikä edes auton asennonmuutoksen pitäisi vaikuttaa jarrun pidätyskykyyn. Mihinkäs päähän Xantian käsijarru vaikuttaa?
Käsijarru vaikuttaa etupäähän.
Svc kirjoitti:Xsara on toki yksi vaihtoehto, mutta hinnoissa on vielä tonni liikaa.
Xantia ja Xsara on täysin eri luokan autoja... Xsara on kokoluokassaan tyypillinen tavallinen eurokoppero, Xantialla on sentään luonnetta.

... ja toisaalta miksi ostaa Citikka ilman mehujousia, sama kuin ostaisi Saabin ilman turboa :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

Kuuntele hyvää neuvoa - älä ihmeessä osta. Itselläni oli 3kk ja sain tarpeekseni. Huohotin jäätyi kolmesti, alusta toimi miten milloinkin pakkasilla, koneessa oli tehdasmokia jne. Onhan santtu sisältä ihan siisti auto, mutta ehdotan että menet koeajamaan sitä tuolta 30 asteen pakkasesta, niin kyllä siinä ostohalut hupenee. Alustan nousua saat jo odottaa ensimmäisen 5-2x minuuttia. Emäntäkin sanoi, että ei aja tuolla kulkineella metriäkään koeajettuaan sitä jäisellä tiellä muutaman kerran!
Huonoin talviauto mitä minulla on ollut. Takarenkaiden ripustukset syvältä - oletko muuten nähnyt yhtään santtua (/sitikkaa) jonka takarenkaat eivät kenota johonkin suuntaan, katsoppa vaikka liikennevaloissa ensi kerralla.

P*S*A-konsernin autothan ovat oikein tunnettuja, että aina ne vaan on mallista ja vuodesta toiseen huohottimet jäässä ja koneet paukkuu, tunnen useita joilta hajonnut jo takuuaikana. Mistä luulet johtuvan, että joka pienemmällä paikkakunnallakin on muutama valtuutettu citican huoltoliike vaikka muita yksi?

Tähän huusholliin ei tule enää mitään Ranskista!

huh huh heti helpotti... :lol: :lol: 8)
no saapahan tuon saappaankin kanssa olla vähän väliä nyrkit rasvassa... :P
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Voi sitikka olla ihan hyväkin, jos se on hyvä. Äireellä oli xantia, kansiremppa n.190tkm kohdalla. Ja öljyt vaihdettu niinkuin pitää. Muutenkin kaikkea pikkuvikaa.

Mutta on halpa ja ehjänä ihan hyvä.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ystonnari kirjoitti:no saapahan tuon saappaankin kanssa olla vähän väliä nyrkit rasvassa... :P
Niinpä... sepäs siinä onkin että useimpien vähänkään kiinnostavien autojen kanssa saa kokoajan olla kädet rasvassa ... mutta toisaalta se myös takaa sen että ne pysyvät siinä kunnossa että varsinaista katastrofia ei koskaan tule :)

Kuten sanoin aiemminkin niin Xantia on arka huolettomalle pidolle ja ikävä kyllä ne on tätä nykyä sen hintaluokan kulkupelejä että ne eivät saa hyvää pitoa kuin harrastajilta.

IMHO: Omistajan harrastuneisuudella ja mielenkiinnolla kulkuneuvoaan kohtaan on suurempi merkitys luotettavuuteen kuin itse autolla
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jussi kirjoitti:
Svc kirjoitti:Tuota käsijarrujuttua ihmettelen. Tiedätkö mikä siinä käsijarrussa petti? Vaijeri vai mekanismi? Käsijarrulla ei ole mitään tekemistä hydrauliikan kanssa, eikä edes auton asennonmuutoksen pitäisi vaikuttaa jarrun pidätyskykyyn. Mihinkäs päähän Xantian käsijarru vaikuttaa?
Käsijarru vaikuttaa etupäähän.
Svc kirjoitti:Xsara on toki yksi vaihtoehto, mutta hinnoissa on vielä tonni liikaa.
Xantia ja Xsara on täysin eri luokan autoja... Xsara on kokoluokassaan tyypillinen tavallinen eurokoppero, Xantialla on sentään luonnetta.

... ja toisaalta miksi ostaa Citikka ilman mehujousia, sama kuin ostaisi Saabin ilman turboa :)
No kait nyt ranskalaisen tekemä käsijarru pettää kun auto rojahtaa ajoasennosta maantasoon :lol:

Jos haluaa todella paljon ongelmia niin ostaa Xantian, esim mallia Sensation vaikka voisi olla pikemminkin Catastrophe :lol:

Mitä luonnetta Xantialla sitten on, ajelin kaverin Xantulla ja se oli aivan surkea (vaikka kaikkea oli laitettu alustaankin), ratista ei tuntenut mihin auto oli menossa, ja kyyti oli sellaista vaappuvaa ja inhottavan keinuvaa kuin noissa nestealustaisissa tuppaa olemaan, siis alusta toimii juuri päinvastoin esim. heitoissa kuin kuuluisi, ja lopputuloksena on kuskin ärtyminen ja huono olo :lol:
Xantian alusta on sentään koetettu tehdä hieman edes jämäkämmäksi kuin vaikkapa BX:n.

Kannattaa suosiolla unohtaa koko pommi, afrikkalaiset tekivät viisaasti kun kieltäytyivät ostamasta sellaista :D

Edit: en malta lopettaa sitikan haukkumista :D

Paras sitikka joka minulla on ollut, oli Visa 1.1RE joka oli kokoisekseen hyvä ajaa ja luotettava kuin mikä. Sitten oli 3 BX:ää, ja kaikkia sai korjata KAIKEN aikaa :D Ja kun olivat joskus hetken kunnossa niin sitten niillä ajo otti päähän kun pihisivät ja puhkuivat ja ajettavuus oli kamala :D

Melkoista masokismia haluta ostaa nestejousitettu sitikka, mutta kaiketi sitten jokaisen on itse tehtävä omat virheensä :lol:

Sitikkapajat odottavat jo käsiään hieroen C5:sten leviämisiä, työtilanne näyttää taatusti sangen hyvältä :)

Edit2: huomasin vasta että olit etsimässä autoa emännällesi, sitä suuremmalla syyllä kannattaa jättää PSA-konsernin tuotokset pois harkinnasta, siis josset halua keräillä kamojasi etupihalta :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos olet etsimässä muutaman tonnin kiesiä vaimolle, ja auton pitäisi olla suhteellisen pieni, niin mites olisi esim. jokin Fiat Bravo, niissä ei ole vissiin ollut kamalasti vikoja, ja on suhtellisen nykyaikainenkin vielä?
Tai ainakin itse ostaisin mieluummin samalla rahalla esim. vuoden 1999 Bravon kuin vaikkapa vm. 1989 Audi 80:n.
Hiivatit ovat mainettansa parempia pelejä ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jos olet etsimässä muutaman tonnin kiesiä vaimolle, ja auton pitäisi olla suhteellisen pieni, niin mites olisi esim. jokin Fiat Bravo, niissä ei ole vissiin ollut kamalasti vikoja, ja on suhtellisen nykyaikainenkin vielä?
Voi helv. sotketaan tähän viel italialaiset, niin nythän thread muuttuu laatuauto-threadiksi. Onko suomalaiset oikeasti masokisteja, ostetaan fiiu suomeen ympärivuotiseen käyttöön. Sitikkaa en välttämättä hyljeksisi, kuten joku sanoi,että asialle omistautuneelta voi löytää hyvänkin yksilön. Ongelma voi olla sitten jossain vaihessa, kun autosta haluaa luopua, haluttavuus on varmasti samaa luokkaa kuin 90 tai 900-kaasarisaabilla, eli ei mitn ellei ole asialle vihkiytynyt henkilö.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No kun laatua ei saa muutamalla tonnilla :(
Itse jättäisin ainakin 80-luvun ja 90-luvun alun pelit rauhaan ja etsisin mahdollisimman uuden kiesin, siis jos vaimolle olisin autoa etsimässä, tulee sitten vähemmän sanomista :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ng900aero kirjoitti:No kun laatua ei saa muutamalla tonnilla :(
Itse jättäisin ainakin 80-luvun ja 90-luvun alun pelit rauhaan ja etsisin mahdollisimman uuden kiesin, siis jos vaimolle olisin autoa etsimässä, tulee sitten vähemmän sanomista :D
Laatua on monenlaista ja sana laatu tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Laatua kuitenkin saa muutamalla tonnillakin, millaista laatua sillä saa riippuu ihan siitä mitä mitä sana itselle tarkoittaa.

Tuosta naisväen autoilusta: Paras kun antaa vaimolle alle uusimman ja kalleimman auton mitä talosta löytyy ja leikkii itse rauhassa vanhojen romujen kanssa. Rouvalla kun on mieleinen kulkupeli, niin kiinnostus pihassa pyöriviin muihin autoihin ja niiden kuluihin on hyvin vähäistä ellei jopa olematonta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jussi kirjoitti:
Tuosta naisväen autoilusta: Paras kun antaa vaimolle alle uusimman ja kalleimman auton mitä talosta löytyy ja leikkii itse rauhassa vanhojen romujen kanssa. Rouvalla kun on mieleinen kulkupeli, niin kiinnostus pihassa pyöriviin muihin autoihin ja niiden kuluihin on hyvin vähäistä ellei jopa olematonta.
Nimenomaan, meilläkin homma päätynee niin että hameväki kulkee bimmerillä ja meikä Minillä :lol:

Noista sitikoista vielä sen verran että ovat ihme otuksia, jotkut pelaavat asiallisesti ja jotkut toiset ovat aivat täysiä katastrofeja, ilmeisesti on melkoista heittoa työn jäljessä, tai osien laadukkuudessa.

Mutta en siltikään osaa suositella tuota nestejuositusta kuin ihan asianharrastajalle, asiaa tuntematon saa äkkiä menemään vuoden tulot korjaamoreissuihin :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

ng900aero kirjoitti:
Jussi kirjoitti:
Tuosta naisväen autoilusta: Paras kun antaa vaimolle alle uusimman ja kalleimman auton mitä talosta löytyy ja leikkii itse rauhassa vanhojen romujen kanssa. Rouvalla kun on mieleinen kulkupeli, niin kiinnostus pihassa pyöriviin muihin autoihin ja niiden kuluihin on hyvin vähäistä ellei jopa olematonta.
Nimenomaan, meilläkin homma päätynee niin että hameväki kulkee bimmerillä ja meikä Minillä :lol:

Noista sitikoista vielä sen verran että ovat ihme otuksia, jotkut pelaavat asiallisesti ja jotkut toiset ovat aivat täysiä katastrofeja, ilmeisesti on melkoista heittoa työn jäljessä, tai osien laadukkuudessa.

Mutta en siltikään osaa suositella tuota nestejuositusta kuin ihan asianharrastajalle, asiaa tuntematon saa äkkiä menemään vuoden tulot korjaamoreissuihin :lol:

joo kyllä se meilläkin tuo Saabas lähtee ekana aina alle, Xantialla ei suostunut ajamaan ollenkaan, kun kokeili pari kertaa talvikelissä, hengenvaarallinen vehjas Suomen jääteille. Antaa vaan ajella niitten siellä keskieuroopan sulilla teillä tuommoisilla ritsoilla. Kyllähän se citicca tietysti halpa on, mutta p*s*a*** ei kannata mitään maksaakaan.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Heh,
Fiatit on jo kokeiltu (ja otettu opiksi). Nyt pitää hakea joku sellainen merkki, jota ei vielä ole ollut. Kokeilematta on enää ranskalaiset, venäläiset ja jenkit. Venäläisiä en halua edes kokeilla ja tarpeeksi pieniä 2-3 keuron jenkkejä on harvassa.

Tarkennetaanpa vähän speksejä:
Vuosimalli pitäisi olla vähintään -93
Kokoluokka Golf tai vähän isompi.
Bensamoottori, ~1.6 litrainen
Tehoakin saa olla.
Manuaalivaihteisto ja etuveto.
Vetokoukkukaan ei ole haitaksi polkupyörätelinettä varten.
Budjetti on tiukka. Yläraja on 3000 euroa.
4/5 ovea.
Kilometrit kohtuulliset (<250000)

Sitten on vielä vaimon vaatimus ns. "hyväksyttävistä" autoista.
Näihin eivät kuulu Fiat, Lada, Opel ja Skoda.

Tähän raamiin mahtuvat
Citroen ZX ja Xantia
Ford Escort
Peugeot 306
Renault 19
Seat Ibiza
VW Golf
Volvo 400 sarja

Oma vaatimus on lisäksi vähän ruostuva. Tämä karsii pois Opelit.
Escort, Golf ja Ibiza ovat jo olleet. Sinänsä ihan kelpo autoja.

Jos paatuneena sekakäyttäjänä haluaa kokeilla sellaista merkkiä, mitä ei vielä ole ollut, vaihtoehdot alkavat olla vähissä:
Citroen, Peugeot, Renault ja Volvo. Volvokin menee 1,7 moottorillaan ranskalaisten kastiin.

Jos vuosimallivaatimusta nostaa pari vuotta, valikoima painottuu entistä enemmän ranskalaisiin.

Minkä tahansa tämän hintaluokan auton arvo n. 3 vuoden kuluttua pitää arvioida muutamaan sataseen, eli seuraava "ostaja" voi joka tapauksessa olla Kuusakosken vastaanottopiste.

Mikäli tästä listasta jäi joku vaihtoehto puuttumaan, otan mielelläni ehdotuksia vastaan. Vai vaadinko mahdottomia?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Svc kirjoitti:...
Mites, onko nipponkopit pois suljettu vaihtoehto? Henk koht. saattaisin harkita mitsusippiä tuossa hintaluokassa, jos esim. tuo 92-> Lancer on yhtä kestävä kun edellinen korimalli niin on muuten halpoja kilometrejä ihan kokemuksen mukaan..isäukolla oli monta sellaista peräkkäin ja muijan tekeleellä on ollut muutaman vuoden moinen myös.

Tuo Paulan mitsu on ajettu nyt 433tkm, öljyähän se alkaa jo hörppiä mut kulkee vaan etiäpäin. Hitsaamista on tähän mennessä ollut tasan 1 ruostereikä helmassa, se onkin ainoa hitsattu paikka koko kulkineessa. Viimeiseen 140 tuhanteen(eli koko Paulalla olo aikana) on remonttia tehty yhden pyöränlaakerin, jarrusatulan suojakumin ja etujarrulevyjen verran.

Edit: Eikä ole ihan yhtä riisikippomainen ajettava kun saman ikäiset tojot tai nissanit..

Edit2: Korjaus kilometrimäärään..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

400-sarjan Volvoja on joskus tarjolla aika mukavilla varusteilla melko mukavaan hintaa.

Tiedä sitten mikä noista pikku Volvoista tekee niin heikosti arvostettuja...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jussi kirjoitti:400-sarjan Volvoja on joskus tarjolla aika mukavilla varusteilla melko mukavaan hintaa.

Tiedä sitten mikä noista pikku Volvoista tekee niin heikosti arvostettuja...
Minäkin harkitsin joskus moista ahdettuna kakkosautoksi, valmistuspaikasta johtuva laadunvaihtelu(kysely kaikilta tuntemiltani autokorjaajilta joita on monta) ja kolariturvallisuus(tai siis sen puute) tyrmäsi idean.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin