Bilteman fillarit

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

^^ :lol:

Todennäköisempää on, että muksu teloo itsensä fillarilla kaatuessaan, kuin paskan Bilteman pyörän hajoamisen seurauksena. Meikäläisellä on ainakin aika tuoreessa muistissa joka ikinen vamma, mitä on ikävuosina 7-15 sattunut. Siitä eteenpäin melkein voidaankin laittaa jo kännin piikkiin.. :oops:

Mä oon ainakin päättänyt ostaa ihan halpispyörän. Helkaman Aino olis ollut mukava, mutta Prismahinta oli kyseiselle kikottimelle viitisensataa euroa! 8O
Olkoon vaikka kuinka kotimaista tekoa ja kokoojan nimet takuulapuissa, mutta mä kallistun siihen viattomien lapsikäsien kokoamaan japskihalpikseen. :evil:
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On sen pyörän kestäminen käytöstäkin kiinni mutta ennen kaikkea minkälaiset vehkeet on minkälaiseen hommaan. Ennen sai pari kolme kertaa vuodessa oiotuttaa vanteet. Sitten pyörähuoltaja suositteli vahvistettuja pinnoja. Sen jälkeen sai kerran vuodessa käyttää.

Toinen oli vaijereiden kestävyys ja Pyörä-Suvalasta osia tilatessa suosittelivat Shimanon rosterivaijereita. Se oli silloin vuosi 1997 tjsp. ja sen jälkeen ei ole menny kertaakaan vaijerit poikki. Pari kolme kertaa on pitäny vaihtaa, kun päät on rispaantunu niin pahasti mutta poikki ei ole menny.

Viimeksi olen vanteet ostanu 2002 alkukesästä, kun laitoin eteen Shimanon nestelevarin. Ostin silloin Mavicin kiekot ja pyysin, että laittavat kestävimmät pinnat mitä heiltä löytyy. Nyt vasta on näkyny niitä merkkejä, että pitäis käyttää vanteet huollossa, kun pinnat on hieman löystyny ja takavanteessa on aavistus heittoa.

Yksi osa mitä en ole onnistunut vielä löytämään kestävää on polkimet, kun meikäläisen kokoisen gotletin alla ne menee kerran vuodessa paskaksi. Kerran ostin jotku ihme polkimet, maksoi tuplaten mitä normaalit mtb-polkimet ja kesti puolet vähemmän. Piti olla muka lujat. Sen jälkeen olen laittanut kerran vuodessa tavalliset polkimet. Yhdet polkimet jopa purin uutena ja laitoin Nesteen MPGrease-vaseliinit sillä saavutuksella, että ne hajosi puolessa toista vuodessa :lol:

Viimeisin osan vaihto on viime alkutalvesta. Mulla on katos vanhat Shimano LX:n kammet eli jotka on yhtä rautaa, tai siis alumiinia. Hyppäsin aikasta lailla roikulla tuossa kaupungilla (itse asiassa monta kertaa) ja viimeisin hyppy meni liikaa ylös. Kampi otti turpaansa ja neliöreikä yritti muuttua joksikin muuksi kuin neliöksi. Onneksi oli jemmassa vielä vanhat samanlaiset mutta kieroon hypityt niin ei tarvinnut vielä uusia. Nyt on sitten samannäköiset kammet, joista toinen on uudempi ja suora, ja toinen on vanhempi ja hivenen kiero.

Että ei ne laatuosatkaan aina kestä. Mutta pyöräilyharrastus on kivaa!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Veksi »

Halvalla ei saa hyvää ainakaan kovempaan käyttöön. Bilshitin fillareissa ei ole shimanoa kuin vaihteisto. Muu pyörä on kiinalaista halpis kuraa. Tosin Kiinassa varmasti osataan tehdä polkupyöriä, koska siellä miljardi polkupyöräilijää.

Itselläni bilteman halvasta 75 € cruiserista meni yhteensä 300 km:n ajon jälkeen takaratas kieroon tai laakerointi petti.. Heitti 10 m:n ajon jälkeen aina ketjut pois päältä. Tuli millin sivuttais klappi takarattaaseem. Aivan käsittämätöntä
.
Fillari lehden sivuilla saa hyviä vinkkejä pyörän valintaan.
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

dimebak kirjoitti:Yksi osa mitä en ole onnistunut vielä löytämään kestävää on polkimet, kun meikäläisen kokoisen gotletin alla ne menee kerran vuodessa paskaksi.
On muuten ihan käsittämätön juttu että polkimia ei tehdä kuin höyhensarjalaisia varten... ne on kuitenkin turvallisuuden (ja mieskunnon säilymisen) kannalta aika olennaiset osat polkupyörässä.

Ottaa meinaan vähän v**un kipiää kun survoo ohimosuonet pullottaen soraharjun rinnettä ylös ja poljin katkeaa :D

Toinen heikko paikka on ohjaustangon ja satulan kannattimet... nekin tehdään aikuisten mitoilla, mutta lapsille mitoitetuilla seinämänvahvuuksilla ja saumoilla. Alumiinia en enää huoli kumpaankaan osaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Ostin joskus 3 vuotta sitten biltemasta n.300€ "täysjouston" ja ajelin sillä kymmenen vuoden pyöräilemättömyyden jälkeen tyytyväisenä.. Kesän mittaan alkoi tuntua vaaralliselta ajettavalta, kun onhan siinä jouset, muttei minkäänlaista iakunvaimennusta.. Vanteet meni kieroon pikkuhiljaa ja keskiökin alkoi rutisemaan..
Ostin sitten viime keväänä kaikesta viisastuneena n. 1000€ Maasturin etujoustolla, enkä maksannut merkistä. Aivan erilaista on ollut ajella.

Osina on:
Hayesin hydrauliset levyt,
Manitoun lukittava keula (Black super)
XT takavaihtaja
Sram X-Gen etuvaihtaja
Deore vivut
Xero Feral kiekot
yms..
Kauppareissuihin Biltemasta saa ihan hyviä fillareita..
Sääliksi käy lapsia, jotka polkee 20kg täysjoustoilla, jotka eivät edes jousta heidän painollaan... Mutta koitapa selittää, että retkipyörä-tyylinen olisi parempi koulumatkoihin...
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pitäisi ostaa fillari, tässä on tullut veivailtua muutamia kertoja väliä Tuusula-Helsinki-Tuusula Saiturinpörssistä lähes 10v sitten 500 markalla ostetulla 26" rengastuksella olevalla "maastopyörällä" joka on lisäksi aivan liian pieni ja muutenkin riittävän huono (viime kerralla hajosivat vaihteet :D

Millainen pyörä soveltuu parhaiten matka-ajoon, eli onkos ihan normaaleja retkipyöriä enää olemassakaan vai ovatko aina niitä hybrideitä joissa on huonosti rullaavat "talvirenkaat"?

Porukka tuntuu painavan kilpapyörillä tuhatta ja sataa mutta uskoisin savani sellaisen vanteet alle aikayksikön rikki hesan "pyöräteillä" eli pitäisi löytää jokin hybridin ja kilpapyörän välimalli ts. kaiketi sitten retkipyörä.
Suosituksia?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Kesä 21, 2006 08:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

ng900aero kirjoitti:Pitäisi ostaa fillari, tässä on tullut veivailtua muutamia kertoja väliä Tuusula-Helsinki-Tuusula Saiturinpörssistä lähes 10v sitten 500 markalla ostetulla 26" rengastuksella olevalla "maastopyörällä" joka on lisäksi aivan liian pieni ja muutenkin riittävän huono (viime kerralla hajosivat vaihteet :D

Millainen pyörä soveltuu parhaiten matka-ajoon, eli onkos ihan normaaleja retkipyöriä enää olemassakaan vai ovatko aina niitä hybrideitä joissa on huonosti rullaavat "talvirenkaat"?

Porukka tuntuu painavan kilpapyörillä tuhatta ja sataa mutta uskoisin savani sellaisen vanteet alle aikayksikön rikki hesan "pyöräteillä" eli pitäisi löytää jokin hybridin ja kilpapyörän välimalli ts. kaiketi sitten retkipyörä.
Suosituksia?
Hybridi taitaa kuitenkin olla se paras vaihtoehto. Renkaitahan voi vaihtaa ja niitä löytyy erilaisia vaikka millä mitalla, eli sen ei pitäisi olla ongelma.
28" pyörä rullaa kuitenkin maastopyörän 26" paremmin joten matka-ajossa varmaan viisain ratkaisu. Etenkin jos ei ole ajatusta lähteä metsäpoluille paahtamaan...

Old-School retkfillareita taitaa tänäpäivänä olla melkosen huonosti. Cyclocross-fillari taitaa olla lähinnä tuollaista. Niistä saa yleensä varustelemalla ihan päteviä retkifillareita mutta miinuksena on yleensä melkoisen kallis hinta. Ainakin Konalla löytyy pari vaihtoehtoa tuollaisesta.

Mutta hybridi hyvin rullaavilla renkailla on varmaan järkevin vaihtoehto. Melko monikäyttöinen kuitenkin tuollainen on..
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Mä vaihdoin viime kesänä mun ikivanhaan Scott san francisco fillariin jotkut kunnoliset "city renkaat" ja johan muuttui hyvin rullaavaksi ja kevyeksi polkea. Tosin renkaat on muistaakseni 28".
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Yksi vaihtoehto voisi olla tuo:
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/pro ... ts_id=1099
Vaimolle ostettiin vastaava naisten mallina ja tuntuisi olevan ihan ok.

Vai olisiko tuo jollain lailla parempi:
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/pro ... ts_id=1234

Eli tekeekö tuollaisella halvalla joustohaarukalla mitään ja onkos tuossa mitään parempaa kuin halvemmassa versiossa?

Ja mites nuo runkokoot menevät, olisiko 22" sopiva 181cm lyhyelle about normaalivartaloiselle nahjukselle ok?

Niin ja saakos tuollaisiin normaalisarviin niitä lepuutuskahvoja, vai mitkä nyt ovatkaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Melkein sanoisin että ei taida kannattaa ostaa sitä kalliinpaa pyörää. Kannattaa mennä polkupyörätukun myymälään katsomaan niitä livenä. Siellä myyjä osaa auttaa ostamaan oikean kokoisella rungolla.
Vaihteista sen verran että shimanon acera sarja on vain vähän huonompi kuin kalliimmassa oleva alivio, MUTTA kalliimmassa on sis etuvaihtaja joka on aika susi, siis ihan edullisin vaihtaja malli mitä shimanolta löytyy. Eli jos tossa halvemmassa pyörässä on kaikki osat (navat, vaihtajat, vaihtajan kahvat, kammet ja keskiö) aceraa niin mielestäni melkein parempi vaihtoehto.
Tommoiset halpis etujousitukset voivat olla toimivia tai ei. Se pitää käydä kokeilemassa. Siinä näytti olevan säätö mutta usein noi pohjaa todella helposti ja ovat heppoisia jolloin en suosittele ostamaan sellaista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, tattis arvioinnista, pitääpä käydä kokeilemassa sitä halvempaa versiota, lähinnä runkokoon sopivuutta, muutenhan tuo vaimon fillari ainakin pelaa erinomaisesti ja vaihteensiirto on ihan hyvä. Eipä siitä joustohaarukasta taida olla kuin harmia koska tuskin on kunnollinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Miä ostin justiinsa Nopsa Jazzyn. Ekat 500 km ainakin mennyt ihan leppoisasti, eikä laitos maksanut kuin kolme hunttia.
Kuva
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt on pyörät koeajettu 8)
Insera Reflex Evo 28 eli se muutaman kympin kalliimpi oli monin tavoin parempi, oli tilavampi mitoitukseltan, jämäkämmät vanteet, paremmat polkimet, ja joustohaarukkakin oli ihan ok (en sanut sitä pohjaamaan millään), ja on hienomman näköinen (herättää polkupyörävarkaiden mielenkiinnon paremmin = ei tarvitse fillaroida takaisin kotiin :D )

Vanhasta maastopyörästäni olisin saanut vaihdossa 35e, haluaisiko joku tarjota enemmän?
Vaihteet tulivat kuntoon säätämällä.
Eli merkki Ragazzi (Designed in Finland :D), vaihteita kait 21, Shimanon SIS -vaihteet, tarakka, kilikello, matka-ajoon sopivat renkaat, jne :D
Ajettu alle 1000km eli renkaatkaan eivät ole paljoa kuluneet.
Ainoa vika on sen pieni koko itselleni, joku 170-senttinen ajelisi tuolla tyytyväisenä. Väri on hopea ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

9-5T kirjoitti: Saman tyylisen naisten Nopsan 7-vaiht. napavaihteisto ja 2-värinen nahkapenkki tilasin viime viikolla pääkaupunkiseuden Intersportista tarjous 269,-
Ihan hjuva. Älä muuten sitten kuvittele, että se nahkapenkki pysyisi kaksivärisenä pitkään. Mulla valkoinen muuttui mustaksi jo ekan lenkin jälkeen :lol:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Bilteman fillarit

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Herätelläänpä näin kesän korvalla vanhaa topiccia. Eli tarkoitus olisi jossain vaiheessa hommata polkupyörä työmatkaa ja satunnaista retkipyöräilyä varten. Nettiä selailtua törmäsin tällaiseen vaihtoehtoon. Mahtaako kellään olla käytännön kokemuksia moisesta aparaatista, eli kannattaako ostaa vai jättää mieluummin kauppaan?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin