Motoristi-tietäjiä kaivataan!(tuplapuola&kierroslukumitt

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Motoristi-tietäjiä kaivataan!(tuplapuola&kierroslukumitt

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli ongelma seuraavanlainen;

Pyörä on yamaha XJ900 alunperin vuodelta 1983,
sitä on jokseenkin muuteltu ja samalla poistettu alkup.mittaristo.
No nyt tilanne on se että uusi kierroslukumittari pitäisi kytkeä toimimaan,mutta tuli pulma eteen.
Pyörässä kun on tuplapuolainen sytytyspuoli,ja kun toisesta puolasta rosvosi tiedon mittarille niin mittari näytti puolet liian vähän,koska tietohan tulee loogisesti vain kahdelta pytyltä.
Ja tietettävästi niiden kahden puolan johtoja ei toinna mennä yhdistelemään mittarin johdon kanssa,perstuntuma on että sytkät voi mennä jokseenkin pieleen,tai palaa koko puolat.
Mutta mittarissa ei ole asentoja kuin 4,6 tai 8 pytylle.
Jos olisi asento 2:lle pytylle,niin ei ongelmaa.

Nyt kysynkin että onko mahdollista saada kierroslukutieto jostain muualta pyörän sähkösysteemien uumenista,vai onko heitettävä koko ajatus roskiin???

Niin tietysti,ja konehan on tässä pyörässä 4 pyttyinen.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joku heitti tuossa päivällä aika hurjalta kuullostavan ajatuksen että laturin latauspuolelta ennen tasasuuntaajaa? saisi kuulemma saman kierroslukutiedon kuin puolaltakin,mutta menee mulla yli hilseen.
ilmeisesti siis ennenkuin AC->DC.

??

Auttakee joku...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Dieselmoottoreissa käytetään kiekkamittareita, jotka ottavat signaalin laturilta. Moottoripyörässäsihän ilmeisesti on vaihtovirtalaturi?

Itse laitoin tuohon allekirjotuksessakin näkyvään nokipask..., öö, siis saksan ihmeeseen rinkimittarin, joka ottaa tiedon laturista. Laturissa ei ollut valmista liitintä sille, mutta tein sen itse. Kierroslukumittari saa tiedon laturin yhdeltä ankkurikäämiltä eli siis ennen tasasuuntaussiltaa (eli diodeja).

Monesta auton laturista löytyy valmiina liitin rinkikellolle. Se on merkitty yleensä kirjaimella "W". "W" tulee moottorin / generaattorin käämimerkinnöistä "U", "V", ja "W". En tiedä käyttääkö japsit samoja merkintöjä, mutta Euroopassa ne ovat yleisesti käytössä.

VDO:n mittari maksoi muistaakseni 60 euroa. Laturin poisto, avaaminen, liittimen värkkäys ja laturin kasaus ja paikalleen laitto vei aikaa n.1.5 tuntia. Laturin purkua en suosittele, jos ei tiedä mitä tekee. Osaava autosähköverstas rakentaa varmasti edullisesti liittimen laturiin, jos ei siinä sitä ole.

Toivottavasti tästä selostuksesta on jotain apua. Moottoripyörien sähköistä on hyvin vähän omaa kokemusta, joten en mene varmaksi sanomaan onnistuuko yllä kerrottu niissä. Pitäisi onnistua, jos pyörässä on vaihtovirtalaturi.

EDIT: Joku oli näköjään nopeampi.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Vastaa Viestiin