Kaikkea sitä pihään ilmaantuukin..

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Svc kirjoitti: Toisinpäin. :!: Jos kasvatat pääsylinterin halkaisijaa, joudut polkemaan kovempaa, että saat saman voiman aikaiseksi työsylinterillä. Jarrusylinterin halkaisijan kasvattaminen ja/tai pääsylinterin pienentäminen lisäävät jarruvoimaa

Aikojen kuluessa on käytetty monenlaisia jarrupiirijakoja. Etu- taka-jako on ollut myös käytössä.
Ok, pääasiallinen tavoite olisi saada tuohon turvallisemmat 2-piiriset jarrut, ja parasta ne olisi kytkeä ristiin.
Ja koska suunnittelen levyjarrujen asentamista eteen on pääsylinteri myös vaihdettava isommaksi.
Jarruputket ovat todella pienet ja ahtaat joten uusittaessa kannattanee tehdä hieman avaremmasta putkesta.
Takajarruille pitää vaan keksiä jotkin paineenrajoitinventtiilit jotta etujarrut saa tehokkaamiksi kuin takapään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Nimenomaan toisinpäin. Jos et laita tehostinta, tarvitset todennäköisesti alkuperäistä pienemmän pääsylinterin. Tarvittava pääsylinterin halkaisija riippuu siitä, mitkä jarrusatulat laitat eteen.

Rumpujarrut ja levyjarrut tarvitsevat erikokoiset pääsylinterit.

Paineenrajoituksen saat helpoimmin aikaan vaihtamalla takajarrujen sylinterit pienemmiksi.

Jarruputkien halkaisija ei juurikaan vaikuta jarruvoimaan, sillä neste ei virtaa putkissa kuin muutaman millin kerrallaan. Kyse on lähes staattisesta paineenvälityksestä.
Jarruissa liikutaan karkeasti arvioiden 50-100 bar paineilla, eli putken virtausvastuksen ero on loppujen lopuksi aika pieni.

Tarvittavaan jarrusylinterin kokoon vaikuttaa myös jarrupolkimen vipusuhde, eli kaikki on syytä vaihtaa kokonaisuutena.

Minkä auton levyt ja satulat meinaat eteen vaihtaa? Helpottaisi kummasti suunnittelua, jos jostain löytyisi valmis verrokki.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei miniin mitään tehostimia ;) Ajattelin kokeilla askarrella tuon 99:n Saabin pääjarrusylinterin sinne, ja tehdä itse modifioidun polkimen.
Nykyinen jarrupääsylinteri on samanlainen kuin on esim. kajakin kytkimen työsylinteri, eli tosi pieni.
Vaikka poljinta joutuisikin painamaan lujempaa, se ei kamalasti haittaisi.
Eteen ajattelin etsiä alkuperäiset uudemman minin levyjarrulliset navat ja taakse jää orkkikset rumpujarrut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

ng900aero kirjoitti:Eteen ajattelin etsiä alkuperäiset uudemman minin levyjarrulliset navat ja taakse jää orkkikset rumpujarrut.
Etsi samalla levyjarrullisen Minin alkuperäisen jarrupääsylinterin mitat ja niiden mukaan se jarrupääsylinteri, niin ei tarvitse huolehtia jarrujen sovituksesta eikä tarvitse hitsailla mitään.

Periaatteessa jarrujärjestelmän osia ei itse saa rakentaa. Katsastaja tuskin huomaa, mutta mahdollisessa onnettomuustilanteessa vakuutusyhtiöt etsivät varmasti maksajan.

Jarrumuutoksista kannattaa käydä juttelemassa myös katsastusasemalla ennen projektin aloittamista.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minissä on nyt siis tuollainen jarrupääsylinteri:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/br ... plmast.gif

vm. 1968 manuaalin mukaan jo tuonaikaisiin Mineihin oli saatavana 4-vaihteinen automaatti käsivalintamahdollisuudella (kaikkia vaihteita pystyi käyttämään kepistä), eli auto oli vuosikymmeniä aikaansa edellä, myös hydrolastic-jousituksensakin ansiosta :D

Edit: ja tuossa on 2-piirinen sylinteri:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/brakes/10.htm
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

ng900aero kirjoitti:Minissä on nyt siis tuollainen jarrupääsylinteri:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/br ... plmast.gif
Tuohan on vanhemman 99:n kytkimen pääsylinteri :!:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuolla: http://www.kad-uk.com/minibraking.htm näyttäisi olevan Miniin kunnon jarrut :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Svc kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Minissä on nyt siis tuollainen jarrupääsylinteri:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/br ... plmast.gif
Tuohan on vanhemman 99:n kytkimen pääsylinteri :!:
Ja ysikutosen, erona ainoastaan se että Minissä on pienempi letkulähtö, minulla onkin noita Sabain säiliöitä varalla ;) Kytkimelllä oli samanlainen, siihen vaihdoin jo kajakin sylinterin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin