ehdotus: kielioppi-ohjeita foorumilaisille

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Harrimatias
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

saab87 kirjoitti:
Jussi kirjoitti: Tälläistä ennenaikaisesti kalkkeutunutta tiukkapipoa syö rotan lailla myös omituinen mie-sie-nettimurre. Mikä ihme siinä on että kaikkien on pakko yrittää kirjoittaa niin kuin olisivat syntyneet navetan ja liiterin välissä jossain tangorajan takana?
Mie vaan ny oon sattunu kasvaa keskellä mie-sie murretta ja miusta ei oo yhtää luontevaa kirjottaa minä tai mä tai mää tai jotai muuta semmosta. Ja vielä mualta nii.
Omalta osaltani voisin sanoa tähän kohtaan, että sukujuureni on tuolta Kiteen läheltä kotoisin, mutta minä + vanhempani olemme aina asuneet pk-seudulla, ja nyt jos tavannut joitan sukulaisia tuolta pohjosemmasta, niin ei sitä kyllä kaikkea ymmärrä. Lukemisen ymmärtäminen tietyissä murteissa on huomattavasti hankalampaa kuin kuullun ymmärtäminen.
Ja koulussahan sitä äidinkieltä opetetaan. Siellä on sanat oikeinkirjoitettuna.
Rauhaa 8)
Mutta kukin tyylillään... Onhan meidät opetettu, ainakin yritetty, suvaitsemaan toisia.
Saab 900 2.0t Cab -97
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jussi kirjoitti:Tälläistä ennenaikaisesti kalkkeutunutta tiukkapipoa syö rotan lailla myös omituinen mie-sie-nettimurre. Mikä ihme siinä on että kaikkien on pakko yrittää kirjoittaa niin kuin olisivat syntyneet navetan ja liiterin välissä jossain tangorajan takana?
Mie ainakin kirjoitan niin jos parhaaksi näen, sillä mie olen sieltä kotoisin 8)

t. lapinGansta
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin