win2000 asennus meni ns. puihin

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

win2000 asennus meni ns. puihin

Viesti Kirjoittaja lucaf »

luulin tekeväni suurenkin harppauksen kohti vähemmän ongelmaista tietokone-aikakautta kun päätin päivittää win98 käyttiksen win2000:een.

mitä vielä. no itse asennus, ts. päivitys kesti ikuisuuden, kaksi kertaa meni jumiin ja piti resetoida, josta asennusohjelma näytti ainakin päällepäin toipuvan ja jatkoi suunnilleen siitä mihin oli jäänyt.

asennuksen päätyttyä alkoi sitten "ilon" hetket. lopussa se kysyy salasanaa luomalleen admin-tunnukselle. vinoilee mulle kun annan tyhjän salasanan. sen jälkeen yritän kirjautua ko. tunnuksella: ei onnistu. "ota yhteys järjestelmävalvojaan" :(

no boottasin koneen ja vikasietotilassa pääsin tunnuksella kirjautumaan. tosin työpöytä ei tule näkyviin kun vasta CTRL-ALT-DEL -> TASK MANAGER -> KÄYNNISTÄ TEHTÄVÄ "C:"

ja ei tässä vielä mitään, normaalitilassa windows ei käynnisty, kaatuu siniseen ruutuun!! juuri ennen kun login ikkunan pitäisi tulla! :evil:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: win2000 asennus meni ns. puihin

Viesti Kirjoittaja Peter A »

lucaf kirjoitti:ja ei tässä vielä mitään, normaalitilassa windows ei käynnisty, kaatuu siniseen ruutuun!! juuri ennen kun login ikkunan pitäisi tulla! :evil:
Asensitko w2000:n w98:n päälle vai tyhjäsitkö koneen ensin? Mun mielestä on tärkeätä, että poistat aikaisemman käyttöjärjestelmän ennen uuden asennusta. Riippuen tietysti monesta asiasta, mutta mikäli edellinen käyttöjärjestelmä on asennettu kauemmin kuin vuosi sitten, on se ehtinyt keräämään varmaan reippaan annoksen erilaisia asennuksia yms. jotka saattavat pistää koneen jumiin kun yrittää asentaa uutta käyttistä vanhan päälle.

Suosittelen kuitenkin kokeilemaan Linuxia, mikäli käyttöjärjestelmän vaihto on joka tapauksessa edessä. Esimerkiksi Ubuntun käytön oppii vanha Windows-jurpokin tosi nopeasti ja vanhalle koneelle sen asentaminen on suorastaan nannaa, pyörii paljon jouhevammin kuin Winhotukset. Varsinkin pienellä virittelyllä, missä joku kokeneempi Linux-käyttäjä varmasti mielellään auttaa. Minultakin saat apua, jos haluat Linuxia lähteä kokeilemaan :)

Tosin, jos haluat pysyä Microsoftin tuotteissa niin mielestäni Win2000 on kyllä toimivin Microsoftin käyttöjärjestelmä heti MS-DOSin jälkeen :D
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Itse olen kyllä aina formatoinut aseman jossa käyttöjärjestelmä on... Ja Win xp on mielestäni toimivin microsoftin käyttöjärjestelmistä, ei kaadu ihan koko aikaa, nytkin ollu aika kauan päällä; [WinXP Uptime: 5wks 2days 6hrs 48mins 52secs]. Ei tämä kyllä millään 486:lla toimi...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

asennus itse kysyi että päivitetäänkö 98 vai asennetaanko ns. puhdas asennus. valitsin luonnollisesti päivitysken, jotta ei kaikkia softia (tosin ei niitä paljon ole) tarttis uudelleen erikseen asentaa.

ei kai tässä kohta ole edessä kun puhtaalle kovolle asennus. turhauttavaa.

jotenkin en ole nyt valmis siirtymään linuxiin, vaikken keksi mitään hyvää syytä miksi. ehkä riittäis kunnon aivopesu :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

lucaf kirjoitti:asennus itse kysyi että päivitetäänkö 98 vai asennetaanko ns. puhdas asennus. valitsin luonnollisesti päivitysken, jotta ei kaikkia softia (tosin ei niitä paljon ole) tarttis uudelleen erikseen asentaa.

ei kai tässä kohta ole edessä kun puhtaalle kovolle asennus. turhauttavaa.

jotenkin en ole nyt valmis siirtymään linuxiin, vaikken keksi mitään hyvää syytä miksi. ehkä riittäis kunnon aivopesu :)
Ohjelmien uudelleenasennus on pieni vaiva verrattuna siihen, millaista ongelmaa Windowsin päivitys uudempaan versioon ilman edellisen poistoa saattaa aiheuttaa :)

Sun täytyy tutustua jossain hetken aikaa johonkin Linux-versioon, jossa on työpöytäympäristönä esim. Gnome tai Xfce. Vaivaton, vanhemmallakin koneella hyvin pyörivä käyttöjärjestelmä. Päivitykset hoituu halutessa automaattisesti muutamaa nappia painamalla, USB-laitteet tunnistuvat useimmiten automaattisesti, samoin verkkoasetukset.

Itselläni on P3/833Mhz kannettavassa koneessa Ubuntu, johon asensin Xfce-työpöydän Gnomen tilalle. Pyörii huomattavasti sulavammin koneessa kuin mukana toimitettu Windows 2000. Samoin P3/800Mhz pöytäkoneessa, jossa koitin w2000:n lisäksi myös XP:tä.

Itse olin Ubuntun kokeilun jälkeen niin myyty, että nyt on kaikissa työpaikan koneissakin Windowsien sijaan Linuxit... :lol:
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

j0ne kirjoitti:Itse olen kyllä aina formatoinut aseman jossa käyttöjärjestelmä on... Ja Win xp on mielestäni toimivin microsoftin käyttöjärjestelmistä, ei kaadu ihan koko aikaa, nytkin ollu aika kauan päällä; [WinXP Uptime: 5wks 2days 6hrs 48mins 52secs]. Ei tämä kyllä millään 486:lla toimi...
Mun XP ei ikinä saanut uptimeä kahta viikkoa pidemmäksi, taitaa olla aika laitteistokohtaista. Ja riippuu tietysti myös siitä, mitä kaikkea koneella tekee :)
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Peter A kirjoitti:
lucaf kirjoitti: jotenkin en ole nyt valmis siirtymään linuxiin, vaikken keksi mitään hyvää syytä miksi. ehkä riittäis kunnon aivopesu :)
Ohjelmien uudelleenasennus on pieni vaiva verrattuna siihen, millaista ongelmaa Windowsin päivitys uudempaan versioon ilman edellisen poistoa saattaa aiheuttaa :)

Sun täytyy tutustua jossain hetken aikaa johonkin Linux-versioon, jossa on työpöytäympäristönä esim. Gnome tai Xfce. Vaivaton, vanhemmallakin koneella hyvin pyörivä käyttöjärjestelmä. Päivitykset hoituu halutessa automaattisesti muutamaa nappia painamalla, USB-laitteet tunnistuvat useimmiten automaattisesti, samoin verkkoasetukset.

Itselläni on P3/833Mhz kannettavassa koneessa Ubuntu, johon asensin Xfce-työpöydän Gnomen tilalle. Pyörii huomattavasti sulavammin koneessa kuin mukana toimitettu Windows 2000. Samoin P3/800Mhz pöytäkoneessa, jossa koitin w2000:n lisäksi myös XP:tä.

Itse olin Ubuntun kokeilun jälkeen niin myyty, että nyt on kaikissa työpaikan koneissakin Windowsien sijaan Linuxit... :lol:
kuulostaa lupaavalta. vielä kun tulisit demoamaan niin saattaisin olla myyty :). ei kai linuxissa ole muuta "haittapuolta" kuin se, että poika ei voi enää asentaa windowsissa pyöriviä pc-pelejä siihen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

lucaf kirjoitti:kuulostaa lupaavalta. vielä kun tulisit demoamaan niin saattaisin olla myyty :). ei kai linuxissa ole muuta "haittapuolta" kuin se, että poika ei voi enää asentaa windowsissa pyöriviä pc-pelejä siihen?
Itse asiassa suurimman osa Windows-peleistä/ohjelmista saa toimimaan wine-nimisellä "Windows-emulaattorilla". Itse en ole hirveästi wineä käyttänyt, mutta ohjeita löytyy suomen kielelläkin webistä. Voin tulla läppärin kanssa käymään joku kerta, niin voit harjoitella Linuxin käyttöä :)
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

lucaf kirjoitti: kuulostaa lupaavalta. vielä kun tulisit demoamaan niin saattaisin olla myyty :). ei kai linuxissa ole muuta "haittapuolta" kuin se, että poika ei voi enää asentaa windowsissa pyöriviä pc-pelejä siihen?
Kokeile jotain live distroa ensin, esm Knoppix. Kuitenkin vaikka moni sanookin että ei ole suuri harppaus siirtyä MS tuotteista linuxiin, niin se ei ihan vaivattomasti mee. Monta kertaa lyö päätä seinään ja google on kovassa käytössä kun ei taho aina sujua, toisaalta joitain paketteja on ihan älyttömän helppo asentaa. Kaikesta huolimatta suosittelen tutustumista linuxiin, mikäli riittää aikaa ja mielenkiintoa ko systeemin opetteluun niin aika palkitsee vaivan.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Jos Linux ei kiinnosta, asenna Windows XP, jossa on SP2 mukana. Windows 2000:lla voi heittää vesilintua.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

karg kirjoitti:Jos Linux ei kiinnosta, asenna Windows XP, jossa on SP2 mukana. Windows 2000:lla voi heittää vesilintua.
Juuri näin 8)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

karg kirjoitti:Jos Linux ei kiinnosta, asenna Windows XP, jossa on SP2 mukana. Windows 2000:lla voi heittää vesilintua.
tietokone on 733mhz jossa 300 mb muistia. mahtaako riittää XP:lle? ja mikä pahinta, kovalevyt on säälittävän pieniä, C asema 1.5 GB, D asema 6 GB
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:
karg kirjoitti:Jos Linux ei kiinnosta, asenna Windows XP, jossa on SP2 mukana. Windows 2000:lla voi heittää vesilintua.
tietokone on 733mhz jossa 300 mb muistia. mahtaako riittää XP:lle? ja mikä pahinta, kovalevyt on säälittävän pieniä, C asema 1.5 GB, D asema 6 GB
Olen sitä mieltä, ettei vanhaan koneeseen kannata asentaa "liian" uutta käyttistä. Joskus aikoinaan menin sellaisen operaation tekemään ja eihän sillä pystynyt enää työskentelemään, kun tehot ja muisti ei riittäneet. Itselläni Win2000 pelannut liki ongelmitta 700mhz:n kannettavassa, enkä ole edes harkinnut päivittämistä XP:hen. Tai siis uutta konetta olen kaavaillut, johon tulisi sitten XP tms, mutta ei tähän vanhaan.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

lucaf kirjoitti:
karg kirjoitti:Jos Linux ei kiinnosta, asenna Windows XP, jossa on SP2 mukana. Windows 2000:lla voi heittää vesilintua.
tietokone on 733mhz jossa 300 mb muistia. mahtaako riittää XP:lle? ja mikä pahinta, kovalevyt on säälittävän pieniä, C asema 1.5 GB, D asema 6 GB
Windowsien toimivuus "sujuvasti" on aika paljon keskusmuistin koosta kiinni. Kyllä tuossa koneessa XP pyörisi myös, mutta muistin määrä on hiukan nahkea. Sen lisäksi asennus kannattaisi tehdä tuolle "isolle" levylle eli D -> C. Luulen vaan, että kun muistia on niukasti ja em. kovalevyt lienevät aika hitaita, niin uudemmat Windowsit saattavat vaikuttaa tahmaisilta.

Toisaalta, ei Windows 2000 ole sen kevyempi käyttis. Käyttöominaisuuksiltaan se häviää lisäksi paljonkin XP:lle (oma mielipide).
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

lucaf kirjoitti:
tietokone on 733mhz jossa 300 mb muistia. mahtaako riittää XP:lle? ja mikä pahinta, kovalevyt on säälittävän pieniä, C asema 1.5 GB, D asema 6 GB
Kyllä mulla pyörii xp yhessä koneessa joka ei kyllä mikään tykki ole. 800mhz celeron, 512 mb muistia, 2x80Gb levyt ja gf mx400, tosin ei sillä voi pelata mitään uudempia pelejä niin aattelin panna siihen jonku kevyen linuxin joku päivä.
Vastaa Viestiin