Koneen naputus (V8)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Koneen naputus (V8)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Noniin, taas näitä saksantuonteja :lol:

Eli tyhjäkäynnillä (oikeammin tyhjäkäynti -> 1200rpm, ja kierroksia palauttaessa kuuluu sellainen "resonoiva kolkatus", ikäänkuin jossain olisi välystä) kuuluu aika terävä naps naps naps, ääni tulee selvästi jostain alakerran tietämiltä, jakopää on jo vaihdettu (koska korjaamon tyyppi oli sitä mieltä että ääni kuuluu sieltä). Silti naputus jatkuu.

Kone käy hienosti ja tasaisesti, potku on tallessa, ja ääni ei ole muuttunut yhtään sen 1000 km:n aikana mitä olen tuolla keväällä ajanut.

Siis ääni ei ole ollenkaan sellainen kuin on Kk:n laakerivaurioissa jolloin kone ei meinaa pysyä "housuissaan" vaan kolisee ja täriseee niin maan vimmatusti.

Ääni ei voi tulla venannostimista koska raudalla kuunnellessa ääni kuuluu aika etäisenä kopasta kuunneltuna, ja koska tarkistin ne (en purkanut nokkia pois, painelin vain painimia alas, nokkien purkaminen olisi vaatinut ajoituksen paikelleenlaiton, 4 säädettävää nokkapyörää, ei kiitos).

Ääni kuuluu 5:n tai 6:n sylinterin kohdalta, kaikista selkeimmin pakosarjaa vasten kuunnellessa, myös vasemman kannen alapintaa vasten kuuluu ääni lujana (ja kyse on siis jakopään puoleisesta päästä).

Siis: jakopää on uusittu, öljypumpun ketju on kiristetty, venakopan kannet on avattu, painimissa ei jälkiä mistään kulumisesta, kuten ei nokissakaan.

Alempi öljypohja avattu, ei minkäänlaista muistumaakaan mistään metallipurusta, kaikki puhdasta, alhaalta tarkastellen ei mitään jälkiä 1:n tai 5:n sylintereissä (eli ei voi olla noiden pyttyjen kohdalla mikään männän helma, koska jättäisi taatusti jäljet sylinteriin ja kolisisi etupäässä kylmänä).

Eli jääköhän jäljelle ainoastaan kiertokangen ylä- tai alapää, alapään vikaan on sinänsä vaikea uskoa koska luulisi vioittuneen KK:n laakerin lähtevän aika hätäiseen kulumaan huonommaksi, tämä mokoma pitää vaan aina samaa pientä naputustaan.

Tietty kyseessä voi olla jokin aivan minimaalinen ja yksinkertainen asiakin (kuten yksi kalkattava painin) mutta asia on vaikeasti lähestyttävissä kun mokoma ei oireile pahemmin, varmaan joku vähemmän konepuolta tutkinut voisi ostaa tuollaisen huomaamatta mitään lisäsoundia

Jännintä hommassa on se että ääni alkaa öljyn/koneen lämmettyä, kylmänä käy nätisti (eikös venanpainimen kuulu ronklattaa etupäässä kylmänä?).

Jos kiekkamittaria on uskominen niin naputus on selkeimmillään noin 1000rpm (tyhjäkäynti jotain 650-700rpm, mittarin mukaan).

Ja ei mitään jeesustelua, auto tuli mukamas "asiantuntija-jobbarin" kautta, kun hain mokoman Hernesaaresta niin kuulin heti naputuksen, ja havainnoin muutenkin sellaisia asioita joita en olisi halunnut havainnoida.

Tarinan opetus: osta autosi aina itse :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

olisiko vain ominaisuus.kyllähän se ilmaisee itsestään lopulta jos vakavampaa kyseessä. Asiaan liittymättömänä tuttavan M5 sulatti männän niin sanotussa kovassa ajossa jota sen pitäis kestää ja muuten kyseistä vikaa ei olis huomannut kuin hienoisena puutumisena ja kun käytti käynnissä ollessa huohottimen putkea irti puhalsi ohi pirusti. Kone kävi muuten lähes normaalisti..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tasapaino akseli kirjoitti:olisiko vain ominaisuus.kyllähän se ilmaisee itsestään lopulta jos vakavampaa kyseessä. Asiaan liittymättömänä tuttavan M5 sulatti männän niin sanotussa kovassa ajossa jota sen pitäis kestää ja muuten kyseistä vikaa ei olis huomannut kuin hienoisena puutumisena ja kun käytti käynnissä ollessa huohottimen putkea irti puhalsi ohi pirusti. Kone kävi muuten lähes normaalisti..
Niin kyllähän tuota Bemu Oy:lläkin epäiltiin kohtuullisen ehjäksi, mutta olen itse täysin erimieltä, tuosta koneesta ei todellakaan kuulu kuulua mitään naputuksia tms.
Ja ääni on oikeasti sentään sitä luokkaa että vihkiytymätönkin Saabisti kuulisi että jotain vialla.

Mutta perskules kun ei keksi että missä.
Käytin bemun Mäkelän Autossa Saab-asiantuntijan kuunneltavana ja tuomio oli se mitä itsekin olen arvellut eli viittaa alakertaan, ja purkamatta ei näe mitään (itselläni on 1 auton tallissa 99 joka joutaisi sitten siltä tunkiolle tai paaliin jooosen saa teetettyä hommaa ulkopuolisilla, sillä jos haluaa kunnolla tutkia V8:sia niin se täytyy ehdottomasti kaivaa esiin ja napata lootineen pois keulita.

Aivan sama minkä merkkisten autojen korjaaja on, noita samoista palikoista koottuja kotteroita kun korjailee niin takuulla tunnistaa vian kuin vian ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Tais kuulua tänään tännekin asti kolina.. kampiakseli on poikki! ootko kokeillut löytyisikö mahdollisesti kyseisen merkin foorumilta asiantuntija apuja ennen kuin tarvii purkaa konetta osiin mahdollisen vian selviämiseksi.
Viimeksi muokannut Tasapaino akseli, La Elo 19, 2006 14:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

rälläkkä kirjoitti:Ei muuta kuin paska paaliin :twisted:
Kumpiko, 99 vai BMW?
Kumma kuinka kyseinen merkki aiheuttaa "ihottumaa" Saab-pastalla, muunmerkkisten ongelmista voi kyllä kirjoitella ilman mitään lapsellista provosoitumista.
Ja on kyselty toisella palstalla jo keväästä lähtien, kukaan ei yksinkertaisesti tiedä mikä on syynä moiseen ääneen, koska tuokin konetyyppi on erittäin varmatoiminen ja luja, jenkkilässä oli jotain ongelmia tuosta venhemman, 4-litraisen Nikasil-pinnoitteen kanssa joka ei sopinut sikäläiseen polttoaineeseen, koneet korjattiin jatketun moottoritakuun puitteissa kuten Saabitkin.

Jos nyt jotain edes tarvitsee selitellä niin todettakoon että itse olen SAABISTI joka arvostaa kyseistä merkkiä ja ajelee niillä tulevaisuudessakin (mm. uusin tulokas oli juurikin tuo vaimon ng900), mutta en 9-5:n jälkeen keksinyt mitään mallia joka olisi kiinnostanut tai tarjonnut sellaisia varusteita/ominaisuuksia pienellä rahalla kuin tuollainen wanha binneri.
Sitäpaitsi moni muukin saabisti on myöntänyt olevansa sekakäyttäjä, meillä on 2 Saabia, 1 BMW ja 1 Austin, miksei tuo Mini sitten herätä samalla tavalla närää kuin tuo baijerilainen?

Mutta anyway, ei näihin autohommiin kannata suhtautua liian vakavasti, melko samanlaisia nuo kaikki euroopplaiset ovat, se kannattaa ostaa mikä sopii hanskaan ja lompakkoon, that's it!
Kunhan porukalle kertyy hieman lisää ikävuosia niin osaa ottaa asiat leppoisemin :lol:

99:iä olen koettanut kaupitella eteenpäin jo melkein vuoden, ja olen koettanut kysellä sille säilytyspaikkaakin, tuloksetta.
Kyse on vain resurssien puutteesta, en takuulla anna suolamöhnän pilata tuota vaimon avokasta (SAAB) joka on nyt 100% ruosteeton, vaan kyseinen värkki on saatava talliin talveksi, eli ei ole korjaustilaa 99:lle.
Nyt on töitäkin sen verran ettei ehdi suunnilleen käydä edes saniteettitiloissa, ja talokin pitäisi saada valmiiksi ennen lumia.

Siinä taustaa, kiitokset mm. V-M:lle hyvistä neuvoista, valitettavasti naputuksen syy ei ole vieläkään selvinnyt

Jos ylläpito katsoo että tämä viestiketju on liian provosoiva tms, sallin sen poistamisen ilomielin ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Männäntapithan tuntuu kolisevan joka toisessa buimurissa(tosin oon 6pyttysiin vain perehtyny).. Ei ne tunnu kokonaan särkyvän mutta pitää kyllä tosi pahaa ääntä joka ei todellakaan kuulu terveeseen koneeseen! Jännä homma on se että edes nuita koneita kasaavat ei tunnu välittävän siitä, just rempatut koneetki kalkattelee samalla lailla. :?

Liekö sitten joku tyyppivika joku toistuu muissakin kuin 6-pyttyisissä?

P.S. On muuten Bemaristeilla ihan yhtä nihkeä suhtautuminen Saabeihin.. :twisted:
Aki Peltola #1132
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

No minua ainakin kiinnostaa mistä Bemarista on kyse? Vuosimalli?

Onhan täällä kaikenlaista Saabistia, fanaattista ja vähemmän fanaattista. Itse en ole kovin vakuuttunut Saabin kaikkivoipaisesta erinomaisuudesta autona. Riitely tuskin on tämän topicin tarkoitus.

Voisiko se kuitenkin olla jokin apulaite, joka pitää ääntä?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tevisu kirjoitti:No minua ainakin kiinnostaa mistä Bemarista on kyse? Vuosimalli?

Onhan täällä kaikenlaista Saabistia, fanaattista ja vähemmän fanaattista. Itse en ole kovin vakuuttunut Saabin kaikkivoipaisesta erinomaisuudesta autona. Riitely tuskin on tämän topicin tarkoitus.

Voisiko se kuitenkin olla jokin apulaite, joka pitää ääntä?
Ei riidellä missään nimessä, pois se ainakin meikäläisestä ;)

kahteen Saabiinkin tuli jo tehtyä koneremontti niin tuli todettua ettei nekään kovia myllyjä ole vanhemmiten (jos nyt mikään yli 150tkm ajettu moottori on kovin hyvässä hapessa jos lähtisi mittailemaan).

konetta on käytetty ilman moniurahihnaa, ja sama ääni jatkui, eli tuskin vika on apulaitteissa.

ja naputus kuuluu ainoastaan lämpöisenä, kylmänä ei ollenkaan, eli jotenkin viittaisi kiertokangen jompaan kumpaan päähän, itse epäilen että ylös koska melu ei ole pahentunut ollenkaan kuten voisi kuvitetta tapahtuvan laakerivauriossa.

Ainakaan btcf:llä ei ole juurikaan raportoitu mistään männäntappivioista, käsittääkseni autossani on Mahlen tekemät männät, ja kanget lienee hyvin samanlaiset nitratut kuten Saabeissakin.

Mutta tuo tappi/KK:n helan vaurio vaikuttaisi todennäköisimmältä.

Ja syy siihen miksi kysyin tätä asiaa ylipäätään täällä on se että turboahdettujen pelien kanssa puljailevat tyypit ovat paljon todennäköisemmin joutuneet tekemisiin kaikensorttisten kestävyysongelmien kanssa, erityisesti koneita viritettäessä.

Ja en millään muotoa halua sanoa että Saban ahdettu kone olisi huono (poissuljettuna uudemmat joissa heiveröt männät), päinvastoin, mutta jos esim. 2-litraisesta lähdetään hakemaan vaikkapa 350hv niin voi olla että jossain vaiheessa saattaisi jotain naputustakin kuulua :D

Edit: BMW e39 540iA 5/1998 ja moottorina M62B44
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ng900aero kirjoitti: Edit: BMW e39 540iA 5/1998 ja moottorina M62B44
Miehekäs mylly...;) Tuollaista olisi ihan kiva joskus kokeilla, saattaa lähteä melko hätäisesti kun polkaisee...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kaverin 525iA on tullu kuunneltua monet kerrat eikä siitä kuulu yhtään mitään naputuksia. Tasainen käyntiääni ja julmat murinat ku kaasua painaa (Simonsin puolisarjalla).

Kummallisinta on myös ettei esim. ruiskujen naputusta kuule. Yksi ääni tosin on jonka kuulee ja se on imuääni, phhooooohhhhhh 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Koti puolessa naapurin vävyllä on vastaavanlainen ajokki.. Pitää ihan mielenkiinnosta käydä kuuntelemassa käyntiä millainen on kunhan sattuu käymään kotipuolessa ja sattuu auto olemaan pihassa tässä joskus . Sitten voi kertoilla oman korvan kuulemaa millainen on käynti hänen autossaan. Kyllähän se kasikone hakkaa käyntiäänien mielekkyydessä noi puolimoottorit mennen tullen..(kirjoittajan mielipide)
Viimeksi muokannut Tasapaino akseli, La Elo 19, 2006 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Kaverin vanhassa viissatkussa bemussa missä oli M30B28,kolisi juuri samalla tavalla alakerran suunnalta.
Tosiaan noissa kutosissa se on vissiin yleisempää kuin kaseissa,mutta mistä sitä tietää?
Eli täältäkin ääni sille männäntapille,
kuulemma laakeri leikkaa ensin kiinni jonka jälkeen se rupeaa pyörittämään tappia männän sisällä ja kuluttaa männäntapin reijän ihan holoksi.
Sillä tavalla kaverilla naputti bemu parikin kesää,joten ei ole ihan niin hätäinen korjattava kuin kiertokangen alapään laakeriviat.

Mutta suosittelen kuitenkin motin avausta ja fiksausta kun nuo M62:t ei ole niitä joka ladon kulmalta löytyviä vanhoja meridieseleitä... :D
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

ng900aero kirjoitti: Sitäpaitsi moni muukin saabisti on myöntänyt olevansa sekakäyttäjä, meillä on 2 Saabia, 1 BMW ja 1 Austin, miksei tuo Mini sitten herätä samalla tavalla närää kuin tuo baijerilainen?


Jos ylläpito katsoo että tämä viestiketju on liian provosoiva tms, sallin sen poistamisen ilomielin ;)
Ei se herätä kun sä ite puhut vaan bemusta :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

moksu kirjoitti: Ei se herätä kun sä ite puhut vaan bemusta :wink:
Vaan ja vaan, koetin kysellä esim. Minin tasavirtalaturista jne,
eikä kukaan tajunnut hölkäsen pöläystäkään :lol:
Ja taisin kokeila kysellä myös 1-piirijarrujen ominaisuuksista, kenelläkään ei mitään tietoa, miksei porukka siten provosoitunut noihin juttuihin ja pitänyt miniä epämiellyttävänä ja kallina, paaliin joutavana, pelkästään statuksellaan ratsastavalla autolla? :lol:

Mutta 99:n kohtalo on varmistunut, eli paaliin ei mokoma joudu vaikken ehtisikään saamaan valmiiksi talveen mennessä, appiukon kaverin jossain liiterissä on kuulemma tilaa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tasapaino akseli kirjoitti:Tais kuulua tänään tännekin asti kolina.. kampiakseli on poikki! ootko kokeillut löytyisikö mahdollisesti kyseisen merkin foorumilta asiantuntija apuja ennen kuin tarvii purkaa konetta osiin mahdollisen vian selviämiseksi.
:lol: Itsekin juon juuri nyt olutta :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin