opeliskin laturiongelma

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

hiilet lopussa.. tahi joku diodi alkanut haisemaan sähkömiehelle.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: opeliskin laturiongelma

Viesti Kirjoittaja Svc »

Breadfan86 kirjoitti: Kun annoin hiukan kierroksia, merkkivalo kirkaustui helvetisti ja sammui. Nyt ei syty edes, kun laittaa virrat päälle, eli polttimo paloi kai.
Fiatin Marelli-laturi käräytti aikanaan jännitteensäätimensä ja diodit samanlaisilla oireilla.

Jos ei lataa, hae suosiolla uusi (vaihto)laturi. On meinaan se pienimmän reisan tie.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei ole kalliita noi vaihtolaturit ja tosiaan paljon pienemmällä
työllä pääsee.
Ari 1622
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Et tuossa maininnut auton ikää, mutta ainakin osaan Vectroista (Delcot yms.) ei olekkaan muuta vaihtoehtoa, kuin vaihtolaturi.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Breadfan86 kirjoitti: Jep, sori. Kyseessä on siis b-koppanen '98 vectra 1,6 koneella.
Veikkaisin, että vaihtolaturi kustantaa jotain 80 euroa. Tarkista samalla se latauksen merkkivalo. Sekin saattaa kärähtää, jos vikaantunut säädin antaa ylijännitettä.

Kaverin Peugeot 104:stä hajosi säädin, jolloin Ducellier-laturi antoi ulos 48 V!
Akku meni pilalle ja kutakuinkin kaikki jatkuvasti palavat polttimot kärähtivät: Ajovalot, takavalot, mittarivalot, jarruvalot, peruutusvalot...
Jo polttimoiden uusiminen maksoi saman kuin jännitteensäädin
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Svc kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti: Jep, sori. Kyseessä on siis b-koppanen '98 vectra 1,6 koneella.
Veikkaisin, että vaihtolaturi kustantaa jotain 80 euroa. Tarkista samalla se latauksen merkkivalo. Sekin saattaa kärähtää, jos vikaantunut säädin antaa ylijännitettä.
Joo tuo valo kärähtää lähes poikkeuksetta ja merkkiliikkeellä pk-seudulla tuon merkkivalopolttimon vaihto maksaa saman verran B-Vectraan, kuin tuo laturin vaihtotyö (olenkin aina itse vaihtanut tuon polttimon). B-Vectraan kun vaihtaa laturin, niin pitää päästä autoon käsiksi myös alapuolelta, vaikka itse laturi sitten loppujen lopuksi nostetaan konehuoneen puolelta pois.

Niin, ja tuossa mallissa ei pitäisi olla Boschin vehkeitä eli ei kannata edes yrittää korjata - vaihto-osana entinen palauttaen kohtuu kustannuksella selviää. Säädinkin on laturin sisälle eli se uusiutuu samalla.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Breadfan86 kirjoitti:Jep. Huomenna viedään huoltoon. Eiköhän ne näje lukea jollain värkillä vikakoodit. Mutta laturiko siis on mennyt, ettei sitä turhaan vaihda. Yritin yleismittarilla kattoa, lataako se, mutta tais olla hiukan rikkinäinen mittari kun näytti 2,3V - 4,5V. Auto kuitenkin käynnistyi. Vaan joku erikoinen sivuääni kuuluu koneesta.

Perkele noiden ooppelien kanssa, kun aina on jotain vialla. :?
Tuosta merkkivalon käyttäytymisestä luulen vian olevan laturissa - olen törmännyt aiemmassa Vectrassani vastaavaan valoilmiöön kun olin menossa Turkuun, mutta se ei kyllä pitänyt mainittavampaa erityistä ääntä... kyllä se akun napajännite laskee nopeasti ajaessa, jos ei lataa. Minulla virtaa riitti onneksi n. 40 km:n ajoon korjaamolle.

PS. En ole sen koomin yrittänyt Vectralla Turkuun :D .
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Valitettavasti kojelaudan taakse ei pääse vaihtamaan lamppuja, vaan mittaristo pitää ensin irroittaa.

Mittariston irroituksessa pitää ensin irroittaa rattiakselin suojamuovit (ruuvit paljastuu rattia kääntämälle puolikierrosta suuntaansa).

Tässä vaiheessa kannattaa ottaa virta-avain pois ja ainakin varmistua, että ei missään vaiheessa laita virtaa päälle, kun mittaristo on irtaallaan (fiksu irroittaa akunkaapelin - minä en ole ollut koskaan niin fiksu)

Suojamuovien alta paljastuu rattiakselin molemmin puolin olevat mittariston kehyksen kiinnitysruuvit. Ylemmät mittaistonkehyksen ruuvit ovatkin näkyvissä lasin ylpuolella.

Myös irroittaaksesi mittariston kehyksen infonäytön puolesta pitää irroittaa keskimmäiset tuuletussuuttimet, koska niiden alla on pari kiinnitysruuvia. Samoin kuskinpuoleinen, siellä on yksi ruuvi.

Valokytkin ja muistaakseni vielä sumarikytkimetkin pitää irroittaa, koska siellä on vielä yksi kehyksen kiinnitysruuvi.

Nyt kehys lähtee pujottamalla irti. Huomaa infonäytön liitin.

Vilkku- ja lasinpesuviiksi on pikaliittimillä kiinni - ne pitää löysätä - voivat riippua johdoissa.

Sitten mittariston ruuvit irti.

Nyt mittaristoa pitää vetää taaksepäin, jotta se lähtee irti liittimestään (ei ole siis johtoja lainkaan). Seuraavaksi mittariston voi ottaa pois vielä hieman lisää varovasti taakse ja sitten sivulle vetämällä - paikka on ahdas ja uskon puute voi tulla eteen, mutta kyllä se sopii tulemaan - olen tehnyt sen muutaman kerran.

Polttimot ovat lasikantaisia omissa kiinnikkeissään mittariston taustassa. Polttimoita on kahta eri kokoa. Laturin merkkivalo on niitä isompia.

Oheiset ohjeet siis ulkomuistista - viimeksi irroittanut 3v sitten eli toivottavasti en unohtanut mitään yksityiskohtaa :oops: .
Vastaa Viestiin