Koneen naputus (V8)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Coltti kirjoitti:Tuhosinko mäntäni, kun menin hieman hiekkapaperilla hiomaan männäntapin reikää suuremmaksi, tappi kun ei meinanut muuten mahtua :o. Paljastui sitten myöhemmin vissiin vialliseksi männätapiksi.
V-M ja Aksu varmaan osaavat vastata paremmin, kuulostaa aika arveluttavalta toimenpiteeltä, paljonko otit tavaraa pois?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

En ole mitannut, mutta hyvin hyvin vähän... No ei kai tuolle muuta voi kun pistää kone tulille ja toivoa parasta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Coltti kirjoitti:En ole mitannut, mutta hyvin hyvin vähän... No ei kai tuolle muuta voi kun pistää kone tulille ja toivoa parasta.
Tuo mitta on aika tarkka koska se on mitoitettu niin että se männän lämpö laajentuma ja tapin laajeneminen on synkassa ja toleranssi kohdallaan.

Käsin hiomalla ei tahdo saada pyöreetä jälkee... joko kestää tai ei. Otitkos pinnan 1000:lla ja öljyllä niin ettei jäänyt naarmuja?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tais olla 600 tai 800, öljyä käytin ja sileä pinta jäi jäljelle. Kuulukos saabin männissä männäntapin pyöriä käyntilämpöisenä myös männästä? Tuohan ei kuitenkaan ole lämpösovitus, niin voisi olettaa että käyntilämpöisenä pyörii jo normaalistikkin?

No jos porsii, niin sitten korjataan. Eihän tuo ole kuin vasta ensimmäinen remontoitu saabin pata ja rahaa tuohon kulunut vasta ~400-500e :D
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Coltti kirjoitti: Kuulukos saabin männissä männäntapin pyöriä käyntilämpöisenä myös männästä?
Käsittääkseni kyllä, koska kaikissa purkamissani/kasaamissani moottoreissa tappi on ollut suurinpiirtein yhtä tiukka sovitteeltaan mäntään kuin kiertokangen helaankin. Eikös se näin yleensä ole noissa vempeleissä joissa sokilla tappi lukitaan?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Myrkky kirjoitti:
Coltti kirjoitti: Kuulukos saabin männissä männäntapin pyöriä käyntilämpöisenä myös männästä?
Käsittääkseni kyllä, koska kaikissa purkamissani/kasaamissani moottoreissa tappi on ollut suurinpiirtein yhtä tiukka sovitteeltaan mäntään kuin kiertokangen helaankin. Eikös se näin yleensä ole noissa vempeleissä joissa sokilla tappi lukitaan?
Jep, tarkoitus on että molemmat liukupinnat "elää".

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sama havainto, juurikin yhtä tiukka sovitus helaan ja mäntään. Kait sen tapin kuuluu pyöriä koska muutenhan hela hakkaisi yhteen kohtaan kulumaa, ja kaiketi sinne öljyäkin pääsee vähän paremmin kun ei ole kiinteästi kiinni helassa tai männässä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos spekuloisin sen verran että koneesta olisi mäntä sökö (siis männäntapin reikä väljä) niin tuskin olisi mitenkään kovin haitallista vaihtaa vain yhtä mäntää?
Mitään ylikokotappeja tuskin on olemassa ja sokanreikienkin varmaan pitäisi olla syvemmät?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

ng900aero kirjoitti:Jos spekuloisin sen verran että koneesta olisi mäntä sökö (siis männäntapin reikä väljä) niin tuskin olisi mitenkään kovin haitallista vaihtaa vain yhtä mäntää?
Mitään ylikokotappeja tuskin on olemassa ja sokanreikienkin varmaan pitäisi olla syvemmät?
Yhden männän vaihto onnistuu kunhan vaan huolehdit että uuden valmistaja on sama kuin vanhojenkin.

Ylikokotappi ei oikein kuulosta järkevältä idealta, taitaisi tasapaino mennä samalla...
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

vtp9k kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Jos spekuloisin sen verran että koneesta olisi mäntä sökö (siis männäntapin reikä väljä) niin tuskin olisi mitenkään kovin haitallista vaihtaa vain yhtä mäntää?
Mitään ylikokotappeja tuskin on olemassa ja sokanreikienkin varmaan pitäisi olla syvemmät?
Yhden männän vaihto onnistuu kunhan vaan huolehdit että uuden valmistaja on sama kuin vanhojenkin.

Ylikokotappi ei oikein kuulosta järkevältä idealta, taitaisi tasapaino mennä samalla...
Ja joutuis sitten etsii buimuriin pitkälohkosen tasapaino akselit et saavuttais tasapainon.. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kylmäsprayta pullollinen tappiin jos on liian tiukka sovitus. Hopeatahnakin voisi olla hyvä vaihtoehto, kun on hienompaa kuin vaseliinit ja öljyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin