sivistävää tietokoneaiheista (IDE/ATA liitännät)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

sivistävää tietokoneaiheista (IDE/ATA liitännät)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos jotkut peruskäsitteet tietokoneiden maailmasta on outoja, tämä on maino sivusto
http://www.laitetekniikka.com/tietokone.htm

törmäsin siihen kun jäin miettimään onko mun kovalevyt IDE vai ATA tyyppisiä :)
Viimeksi muokannut lucaf, To Loka 05, 2006 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Selviskö kumpi se on?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Sekoitetaan nyt sitten pakkaa kun todetaan että IDE ja ATA ovat sama asia :D
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mawerick kirjoitti:Sekoitetaan nyt sitten pakkaa kun todetaan että IDE ja ATA ovat sama asia :D
sitä mä just nauroin :), eikä sekään riitä, P-ATA on edelleen sama kuin IDE
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Siis P-ATA ja S-ATA on molemmet IDE :D
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sepe2000 kirjoitti:Siis P-ATA ja S-ATA on molemmet IDE :D
kuissää ny tollasta väität? :) okei okei. puhekielessä IDE on vaan ainaski mulla saanut sellaisen merkityksen että millaiseen liitäntään kovo sopii.

mutta se kai tarkoittaakin jotain muuta. pitääkin olla tarkkana kovo-kaupoissa mitä termejä käyttää ettei osta vahingossa "IDE" levyä ja sit kotona toteaa että sehän ei sovikaan lattakaapeliin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

No juu siis puhekielessä tarkoitetaan yleensä IDEllä P-ATA ("lattakaapeli") mallisia levyjä. S-ATA on yleensä puhekielessä vain sata vaikka molemmat ovat yhtä paljon IDEjä :P
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Jep, mutta P-ATA ja S-ATA taas eri.
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Näin on, mutta molemmat ovat IDEjä :)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

IDE = ATA = liitäntäväylä kovalevyille tai esim. CD-asemille yms.
P-ATA tai S-ATA määrittelee tiedonsiirtotekniikan

Kyllä se toki niin menee käytännössä, että jos kyselet tietokonekaupasta IDE-kaapelia, niin saat P-ATA -kaapelin ;)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tuon lyhenteen kehittämisen aikaan useimmilla PC:n omistajilla oli koneissaan ST-506 (MFM ja RLL)-levyjä, joita ohjattiin vähän niinkuin korppuasemaa, eli kaapeleita myöten ohjaimelta tuli levylle ohjeet että montako pykälää lukupäitä siirretään ja luetaanko vaiko kirjoitetaanko..

Ei ollut kovin nopeaa, koska ohjaimen piti aina olla varma siitä, että missä kohtaa kovalevy on menossa ja johdot olivat pitkiä, signaalit hitaita. Siispä piti kasvattaa nopeutta, mutta kuitenkin pitää implementaation hinta kurissa. Tämä tapahtui siirtämällä levyohjain kokonaan kovalevylle ja roikottamalla kovalevyä suoraan koneen väylässä.. Helppoa - levyn rekisterit vaan ilmestyivät muistiavaruuteen ja sieltä kelpasi bittiä heiluttaa.

Nyt kone sanoikin enää levylle että haepa sinä uralta 432 päältä 3 sektori 12 ja kerro mitä siellä on. Aseman sisäinen äly sitten hoiti homman kotiin, mutta tietokoneen prosessori joutui siirtämään tiedon levyn puskurista keskusmuistiin, samalla vieden aikaa tietokoneen muulta laskennalta..

Tuohon aikaan oli jo olemassa tehokkaampiakin ratkaisuja: ESDI ja SCSI joissa oli älyä sekä ohjaimessa, että levyissä (myös DMA), mutta hintansa vuoksi ne eivät olleet useimpien kotikäyttäjien ulottuvilla.. Siksipä porukka ruksutteli edelleen MFM-levyillä 150kB/s vauhtia. (nykyiset ADSL-yhteydet siirtävät nopeimmillaan monta kertaa tuon!)

Nykyinen "IDE" on ihan eri juttu kuin tuo vanhan ajan IDE tai ATA, joskin vanhat levyt yleensä toimivat uusissa ohjaimissa ja uusissa levyissä on fallbacki jos ne kytketään suoraan väylään..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kantapään kautta tuli tämäkin asia opittua :) Mulla on ilmeisesti vanha IDE eli PATA. SATA ei käy, mutta mikäs tämä UATA on?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

UATAhan on P-ATAn yksi versio. Muistaakseni nopeudeltaan E-IDEN ja ATA/66 välissä :) Toisinsanottuna ei ole enää ollut käytössä pitkiin aikoihin uusissa koneissa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ultra-ATA nopeuksia olivat ATA/33, 66, 100 ja 133 vastaten siis väylän teoreettista siirtonopeutta megatavuina/sekunti.

Tämän artikkelin lopussa on listattu kaikki P-ATA ja S-ATA liitännät.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin