HDD health status bad!?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

HDD health status bad!?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

huh heijaa. ajoin astra32 diagnostiikkaohjelman koneellani. katsoin mitä löytyy hdd-diagnostic kohdasta. viikko sitten ostamani 160GB kovalevyllä hdd health status: BAD!

ohje sanoo
HDD Health Status: Can be one of four values: Good - HDD is healthy, Overheating - HDD overheating, Poor - HDD health is average, run a HDD diagnostic utility provided by your HDD vendor, Bad - the risk of HDD failure is extremely high, do data backup immediately and run a HDD diagnostic utility provided by your HDD vendor.
pitäiskö tuohon tietoon luottaa, vai olisiko softa kenties harhautunut kovalevyn ison koon johdosta? käyttis on XP +sp2.

onko tiedossa luotettavaa kovodiagnostiikkaohjelmaa jolla vois varmistaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: HDD health status bad!?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

lucaf kirjoitti:huh heijaa. ajoin astra32 diagnostiikkaohjelman koneellani. katsoin mitä löytyy hdd-diagnostic kohdasta. viikko sitten ostamani 160GB kovalevyllä hdd health status: BAD!

ohje sanoo
HDD Health Status: Can be one of four values: Good - HDD is healthy, Overheating - HDD overheating, Poor - HDD health is average, run a HDD diagnostic utility provided by your HDD vendor, Bad - the risk of HDD failure is extremely high, do data backup immediately and run a HDD diagnostic utility provided by your HDD vendor.
pitäiskö tuohon tietoon luottaa, vai olisiko softa kenties harhautunut kovalevyn ison koon johdosta? käyttis on XP +sp2.

onko tiedossa luotettavaa kovodiagnostiikkaohjelmaa jolla vois varmistaa?
If ain't broke, don't fix it :D

...ehkä varmuuskopiot vois olla jees, muuten on hirmusti peljästyis...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

phuh, löysin activesmart ohjelman joka raportoi status - ok. melkein iski paniikki :). täytyy vähän opiskella tuota smart juttua jos vaikka vahingossa viisastuisi
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Yleensä kovon valmistajan omat diagnostiikka ohjelmat ovat kaikkein luotettavimpia ei muut.
Nim.Kokemusta koneista jo vuodesta miekka ja kilpi.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuolta löytyy myös aika fiksu SMART parametrien seurantaan tarkoitettu softa. (HDD health) Se seuraa myös parametrien muuttumisnopeutta, ja yrittää ennustaa levyn lopullisen hajoamisen päivämäärää. Sääli sikäli, että se ei osaa nähdä nykyisen koneeni RAID1 järjestelmän läpi, eikä siis näe yksittäisiä levyjä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Jos kone on oikein täyteen pakattu niin kovo(t)han voi kyllä käydä kuumana.
Itse kikkailin kovoon vaimennuspalat kylkiin ja 5,25 paikkaan koko hässäkän kiinni ja samalla askartelin yhden tuulettimen pienillä kierroksilla puhaltamaan ilmaa pois kovosta. Putosi 8 astetta kovon normi lämpötila kerralla..
#1430
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

make206 kirjoitti:Jos kone on oikein täyteen pakattu niin kovo(t)han voi kyllä käydä kuumana.
Itse kikkailin kovoon vaimennuspalat kylkiin ja 5,25 paikkaan koko hässäkän kiinni ja samalla askartelin yhden tuulettimen pienillä kierroksilla puhaltamaan ilmaa pois kovosta. Putosi 8 astetta kovon normi lämpötila kerralla..
tuota en ole tullut ajatelleeksi. kyl maar "ennen vanhaan" kovot pakattiin surutta päällekäin, mutta ovatko nykyvehkeet kovempia kuumenemaan? (taitaa olla tyhmä kysymys?)

tieto on jälleen tuskaa. hdd-life ohjelma varoittaa "urgent" ylikuumeneminen - kovon lämpötila 48Celsius. pitäskö tehdä jotain? perhana, ei auta kun siirtää korppuasema huitsin nevadaan että saa kahden päällekkäin olevan kovalevyn välille yhden "tyhjän" välin. otin myös kuoret pois masiinasta. miksei noita koteloita ole suunniteltu niin että kovalevyn selkä olisi kotelon pinnassa ja siihen joku astia mihin voi laittaa vaikka jääpaloja.


onko tutkimustietoa /mutu-tietoa tai hihasimulaattorituloksia siitä mikä lämpötila on oikeasti haitallista kovalevylle, ja kuinka pitkään suht uusi kovalevy kestää esim 50 asteen lämpötilaa (viikko, kuukausi, vuosi?)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

..vesijäähytystä kylkeen niin viilenöö.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Nykyiset 7200 rpm levyt lämpenevät selvästi enemmän kuin 5400 rpm pyörivät. (Saati sitten palvelimien 15000 rpm SCSI levyt).

Esim Seagate ei anna mitään määräaikoja ylityksille. Suurin sallittu lämpö on 50 astetta, eikä lyhytaikaiset ylitykset vielä vaikuta vikaantumisväliin tai luotettavuuteen. 60 astetta on näköjään maksimi. Tämän ylitys aiheuttaa ongelmia
Seagate kirjoitti:6.4.1 Temperature
With cooling designed to maintain the case temperature, the drive meets all specifications over a 5°C to 50°C drive ambient emperature range with a maximum temperature gradient of 20°C per hour.
The enclosure for the drive should be designed such that these temperatures are not exceeded.
Air flow may be needed to achieve these temperature values (see Section 8.4).
Operation at HDA case temperatures above these values may adversely affect the drives ability to meet specifications.
The MTBF specification for the drive is based on operating in an environment that ensures that the HDA case temperatures are not exceeded.
Occasional excursions to drive ambient temperatures of 50°C or 5°C may occur without impact to specified MTBF.
Air flow may be needed to achieve these temperatures.
Continual or sustained operation at HDA case temperatures above these values may degrade MTBF.
The maximum allowable continuous or sustained HDA case temperature for the rated MTBF is 50°C.
The maximum allowable HDA case temperature is 60°C.
Operation of the drive at the maximum case temperature is intended for short time periods only.
Continuous operation at the elevated temperatures will reduce product reliability.
MTFB=Mean Time Before Failure
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vau. nuo lämpötilaspeksit lienevät valmistajakohtaisia. onkohan sekin kovon SMART-tiedoissa? jossain kuulin haukuttaneen maxtorin kovoja? yllättäen mun 160GB on juuri sellainen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

lucaf kirjoitti:... jossain kuulin haukuttaneen maxtorin kovoja?...
Maxtorista on tosiaan ollut negatiivisiä juttuja keskustelupalstoilla. Kuolemaksenikaan en muista mitä vikaa niissä oli mutta sanat Maxtor ja Diamond Max ovat pannassa mielikuvien perusteella.. Varmaan jos googlettaa en hakusanoilla ja lisää ongelma/problem perään niin löytyy juttua.
Seagatea pidetään hyvänä, samsungit ja western digitalit myös suosittuja.
Seagate taitaa olla ainoa joka tarjoaa 5v takuun.
#1430
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

make206 kirjoitti:
lucaf kirjoitti:... jossain kuulin haukuttaneen maxtorin kovoja?...
Maxtorista on tosiaan ollut negatiivisiä juttuja keskustelupalstoilla. Kuolemaksenikaan en muista mitä vikaa niissä oli mutta sanat Maxtor ja Diamond Max ovat pannassa mielikuvien perusteella.. Varmaan jos googlettaa en hakusanoilla ja lisää ongelma/problem perään niin löytyy juttua.
Seagatea pidetään hyvänä, samsungit ja western digitalit myös suosittuja.
Seagate taitaa olla ainoa joka tarjoaa 5v takuun.
Nuo pannassa olleiden nimet on käyty läpi useaan kertaan. Siis tarkoitan että milloin on WD ta siikakeitin pannassa jne... ja johtunee siitä että on joku tietty sarja jossa on vikaa ilmennyt tai sitten käy kuten usesti että kun on ostettu joku "pikku" valmistaja pois kilpailemasta nii kuinka ollakkaan uuden nimen alla nuo mallit ovat kohta pannassa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla on levyt kyllä päällekkäin mutta niille puhaltaa ilmaa 12cm tuuletin, samanlainen on kotelon takaosassa plus kyljessä vielä 8cm puhallin...

Kuva
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

IBM:llä oli muinoin huono sarja levyjä, joissa oli runsaasti kestävyysongelmia, tämä Deskstar sarja saikin lempinimekseen "deathstar". Samaten Maxtor:in DiamondMax8 ja DiamondMax9 sarjoissa on ollut runsaasti ongelmia, maxtorin ongelmat ovat olleet myös tietyissä valmistussarjoissa muutamassa muussakin mallissa, DiamondMax-sarjalaisia kutsutaankin yleisesti nimellä DiamondPOKS.

Mut niinhän se on, että mitä eniten myydään, siitä eniten kuuluu.. mullakin on ed. mainittu "deathstar" käytössä edelleen vaikka ne on jo vuosia sitten kavereilta poksuneet, mulla vaan levyn lämpötila pyörii puolet matalammissa lukemissa kuin kavereilla(kiitos kunnon kotelotuuletuksen ja asennuspaikan). Noita Pokstoreita tosin olen itsekkin takuuvaihtanut puolenkymmentä.. ne on kuraa minunkin mielestä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mawerick kirjoitti:Mulla on levyt kyllä päällekkäin mutta niille puhaltaa ilmaa 12cm tuuletin, samanlainen on kotelon takaosassa plus kyljessä vielä 8cm puhallin...
en tunne näitä uudempia koneita...mistä lähtien koneeseen on saanut kytkettyä enempi kuin 2 kovalevyä (olettaen että samanaikaisesti kytkettynä myös 2 dvd asemaa)?
Myrkky kirjoitti:Samaten Maxtor:in DiamondMax8 ja DiamondMax9 sarjoissa on ollut runsaasti ongelmia, maxtorin ongelmat ovat olleet myös tietyissä valmistussarjoissa muutamassa muussakin mallissa, DiamondMax-sarjalaisia kutsutaankin yleisesti nimellä DiamondPOKS.
pahus, ilmankos toi mun diamond9 oli myynnissä, ja huusin siitä lähes uuden hinnan :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin