Juttua asiasta ja asian vierestä (oli tonnarin 500+ projekt)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Sukellusvene kirjoitti:
TeePee kirjoitti:heh... hups :) yritetään kuitenkin ensin niitä hevosia :wink:
Toivotaan että tavoite hevoset tulee pellin alle.
Olis jännä tietää onko tämän tehoisia Tonnareita muita Suomessa?
Joskus täällä oli yhden Ruotsalaisen Tonnarista juttua, missä oli n. 600hv.
Tuli katsottua filmipätkä sen kulkemisesta, ihan hyvin näytti liikkuvan :) .
Ehkä jtn tämän tyylistä?
http://www.youtube.com/watch?v=pZ7sQxw8_YI




Höpöhöpö "onnistuu 8:n suuttimen ohjaus"? vai höpöhöpö " ~1000cc suuttimilla 2-litraisessa tyhjäkäynnin ja matalalla kuormituksella ajamisen kohilleen saaminen on hyvinkin paljon niin ja näin.."?
f-19 kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:
TeePee kirjoitti:heh... hups :) yritetään kuitenkin ensin niitä hevosia :wink:
Olis jännä tietää onko tämän tehoisia Tonnareita muita Suomessa?
Joskus täällä oli yhden Ruotsalaisen Tonnarista juttua, missä oli n. 600hv.
Tuli katsottua filmipätkä sen kulkemisesta, ihan hyvin näytti liikkuvan :) .
Entä onko tuo 500hp+ pyöriltä vai moottorista? :)

Kyllähän noita 500hp tonnareita tai ainakin hyvin lähellä on Suomessakin luultavasti useampikin jo. Ruotsissa varmasti todella monta.

No jos edes moottoriteho olis sen 500hp... tietysti parempi jos saadaan sen verran pyöriltä :P
Viimeksi muokannut TeePee, Ma Marras 06, 2006 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suppari kirjoitti:
TeePee kirjoitti: Jos asennan molemmat suuttimet (vakiot ja 630cc) niin onnistuuko tehdä niin että esim. ennen 3000rpm on käytössä vain vakiosuuttimet ja sen jälkeen tulisi mukaan nuo isommat suuttimet. Tai vaikka niin että tietyn ahtopaneen saavutettua isommat suuttimet tulevat mukaan. Ajattelisi että saisi tuon tyhjäkäynnin toimimaan paremmin siten.
Paineen mukaan toiset mukaan ahtovehkeissä.
Megalla onnistuu kyllä 8 suuttimen ohjaus, vaikka DualTablella. Muutenkin noissa teholuokissa se on käytännössä pakollista jos haluaa edes jonkinlaisen "katuauton". ~1000cc suuttimilla 2-litraisessa tyhjäkäynnin ja matalalla kuormituksella ajamisen kohilleen saaminen on hyvinkin paljon niin ja näin.. jo 630cc/min on siinä rajoilla, varsinkin jos ei käytä extran hires-koodia tai MS-2:sta.
Höpöhöpö.
Kannattaisko kommentoida sitten kun tiedät aiheesta oikeastikin jotain ja on ihan omakohtaista todellista kokemusta eikä vaan essonbaarijuttua ja mutua?
Yleensä "höpöhöpö"-kuittaus kaipaa tuekseen jotain perusteluja. Muutakin kuin että kaverin kaveri kerto että isot pojat tekee näin.. Tai ainakin niiden perustelujen puuttuessa tulkitsen sen pelkäksi amisviiksien vipatukseksi. :lol:

Niin, ja staged injectoreilla tosiaan megassa voi kytkeä toiset suuttimet toimimaan vaikkapa halutun mappiarvon yläpuolella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Eiköhän tuo luulisi toimivan taloudellisimmin, jos isommat lisäsuuttimet lähtisi tietyssä paineessa päälle :roll: . Varmaan se raja on vain vähän 0 bar ylempänä, kun on noin iso ahdin :?
Pelkän kierrosluvun mukaanhan tuo systeemi ei ihan täydellisesti toimisi.
Ahto kun vaihtelee kuormituksen mukaan, näin itse ainakin ajattelisin.
Tuo Mega olis kyllä kätevä ja edullinen virittelyhommiin.

Vaikka ei kai tuollaisessa laitteessa kulutuksella niin merkitystä ole :lol: .

Aika kivat lähdöt tuossa filmin tonnarissa.
900S(T5.5) M1991(KR)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

TeePee kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti: Joskus täällä oli yhden Ruotsalaisen Tonnarista juttua, missä oli n. 600hv.
Tuli katsottua filmipätkä sen kulkemisesta, ihan hyvin näytti liikkuvan :) .
Ehkä jtn tämän tyylistä?
http://www.youtube.com/watch?v=pZ7sQxw8_YI
Miten oikeaa elämää saadaan nopeutettua niinkuin tuolle videolle on tehty :)
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Asennetaan autoon kamera ja esitellään sitä sen välityksellä. Tais tosiaan ajella vastaantulijakin sen vajaa 200kmh vastaan videolla :lol:

No joo, onnea tosiaan projektiin, eksytään sitä varmaan jossain vaiheessa vielä kuolaamaan :P

Ps. Se pultti.... :wink:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

f-19 kirjoitti:
TeePee kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti: Joskus täällä oli yhden Ruotsalaisen Tonnarista juttua, missä oli n. 600hv.
Tuli katsottua filmipätkä sen kulkemisesta, ihan hyvin näytti liikkuvan :) .
Ehkä jtn tämän tyylistä?
http://www.youtube.com/watch?v=pZ7sQxw8_YI
Miten oikeaa elämää saadaan nopeutettua niinkuin tuolle videolle on tehty :)
Tavoitteena joka tapauksessa jotain tuollaista 8)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

jcarlson kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
TeePee kirjoitti: Jos asennan molemmat suuttimet (vakiot ja 630cc) niin onnistuuko tehdä niin että esim. ennen 3000rpm on käytössä vain vakiosuuttimet ja sen jälkeen tulisi mukaan nuo isommat suuttimet. Tai vaikka niin että tietyn ahtopaneen saavutettua isommat suuttimet tulevat mukaan. Ajattelisi että saisi tuon tyhjäkäynnin toimimaan paremmin siten.
Paineen mukaan toiset mukaan ahtovehkeissä.
Megalla onnistuu kyllä 8 suuttimen ohjaus, vaikka DualTablella. Muutenkin noissa teholuokissa se on käytännössä pakollista jos haluaa edes jonkinlaisen "katuauton". ~1000cc suuttimilla 2-litraisessa tyhjäkäynnin ja matalalla kuormituksella ajamisen kohilleen saaminen on hyvinkin paljon niin ja näin.. jo 630cc/min on siinä rajoilla, varsinkin jos ei käytä extran hires-koodia tai MS-2:sta.
Höpöhöpö.
Kannattaisko kommentoida sitten kun tiedät aiheesta oikeastikin jotain ja on ihan omakohtaista todellista kokemusta eikä vaan essonbaarijuttua ja mutua?
Yleensä "höpöhöpö"-kuittaus kaipaa tuekseen jotain perusteluja. Muutakin kuin että kaverin kaveri kerto että isot pojat tekee näin.. Tai ainakin niiden perustelujen puuttuessa tulkitsen sen pelkäksi amisviiksien vipatukseksi. :lol:

Niin, ja staged injectoreilla tosiaan megassa voi kytkeä toiset suuttimet toimimaan vaikkapa halutun mappiarvon yläpuolella.
Juu sori,tuli aika suurpiirteinen lainaus.Eipä ollut tarkoitus herneillä. :D
8 suuttimen ohjaus onnistuu megalla.

Noihin ~1000cc suuttimiin piti kommentoida.Useita erikokoisilla moottoreilla ja tehomäärillä varustettuja katuautoja olen kuullut käyvän tuon kokoisilla nättiä tyhjäkäyntiä ja ovat menneet myös päästöistä läpi.Yhdessä ollut mukana säätämässä(pitämässä läppäriä :D) Säätö vaan on aika tarkkaa toisinaan kun jo yhden pykälän VE:n muutos tekee paljon kokoisilla sumuilla.500hp saavuttamisessa tulee kyllä helvetisti muutakin ongelmaa kuin tyhjäkäynnin tasaisuus.
Kun kerran alkuperäiset löytyy jo ja ilmeisesti nuo 630cc niin järkevin tapa tosiaan toteuttaa 8suuttimella.Asia olisi toinen jos joutuisi ostamaan 8 uutta suutinta.Suuttimien loppumisen näkee kyllä mittareista(DC ja AFR)
Vai?Täh?Kuulemma.

Edit:Ja ainakaan tuossa jossa olen mukana ollut,ei ollut hires koodia.Ja hires koodi poistaa ainakin dualtable ja suuttimien virranrajoituksen,jos oikein olen ymmärtänyt.
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

taka valot

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

mitenkäs noi takalyhdyt on tummennettu , vois koittaa tummentaa jotain noista vanhoista lampuista testiks.
ps. tää on tosi hieno aihe ja toivotan onnea projektiin että onnistuu toi 500konia ite yritän pitää 300konia rajana kun pitää jonkin moisena perheautona pitää. :wink:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mites ajatuksena hoitaa sytkä?Noille tehoille ''välttämätön'' päästä sohlaamaan sitäkin.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

TeePee kirjoitti:Niimpä...se sutiminen kyllä säästää laatikkoa joskus. En kyllä edes tiedä mistä vahvistettuja laatikoita tonnariin saa, tai myydäänkö vahvempia sisuskaluja jossain.
Sutiminen ei todellakaan säästä vakiolaatikkoa vaan pikemminkin tappaa sen nopeammin. Normaalilootassa sutiessa tasauspyörästön pikkurattaat pyörivät sutivan pyörän nopeudella kun normaalitilanteessa ne vaan tasaavat pyörimiseroa. Nuo pikkurattaat sanovat ensimmäisenä poks ja sen jälkeen irtohampaat menevät ison vetopyörän ja kopan väliin ja tapahtuu ns oksennus kun kuoret halkeavat.

Pitkälohkoisen lootasta näyttäisi itse asiassa saavan jopa hieman lyhytlohkoisen lootaa kestävämmän kunhan vaan lähtöaihio on kelvollisessa kunnossa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Allekirjoitan nuo Johnin kommentit aiheesta.

Oma käy mielestäni useimmiten :) ihan tasaisesti ja nätisti tyhjää, mutta rikkaalla. Itseä tuo tyhjäkäynnin rikas seos ei haittaa, eikä tuo kulutus vielä perikatoon vie. Viikonlopun Helsingin reissun kulutus ~10,5l/km (reipasta ajoa kaupungissa ja motarilla 100-120kmh ahtoja käyttäen). Mutta läpialueen voisi seosta kyllä laihentaa. Penkkireissun jälkeen kokoalueen kartta tuli laitettua penkittäjän kehoituksesta rikkaalle (liian laihalla ei jaksa kulkea kevyesti jaadijaadijaa...), mutta imo ei sen seoksen tarvi pyöriä siellä 13-14 mihin se penkityksen jälkeen jäi. Nyt tyjäkäynnillä seos on ~13.5, tuosta kun lähtee tiputtamaan niin alkaa seos että kierrokset vaellella. Ja myöskin talvi vaikuttaa tilanteeseen.

Nyt auto toimii noillakin suuttimilla ja MSnS-extralla "ihan hyvin", lähtee vetämään poljettaessa kaasua jne jne. Saisi tuon ehkä rakennettua sivistyneemminkin, ihan millaiset tavoitteet ja vaatimukset autolleen asettaa. Koeajoja voin antaa "asiantuntijoille" :D.

Pitäisi säätää tuota karttaa osakuormituksen alueella kunhan löytäisi pätevää seuraa kuskiksi/säätämään, itse ei kiinnosta sitä tehdä yksin (maksan mielummin pensakuluja kuin kolarikorjauksen).
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti:Allekirjoitan nuo Johnin kommentit aiheesta.

Oma käy mielestäni useimmiten :) ihan tasaisesti ja nätisti tyhjää, mutta rikkaalla. Itseä tuo tyhjäkäynnin rikas seos ei haittaa, eikä tuo kulutus vielä perikatoon vie. Viikonlopun Helsingin reissun kulutus ~10,5l/km (reipasta ajoa kaupungissa ja motarilla 100-120kmh ahtoja käyttäen). Mutta läpialueen voisi seosta kyllä laihentaa. Penkkireissun jälkeen kokoalueen kartta tuli laitettua penkittäjän kehoituksesta rikkaalle (liian laihalla ei jaksa kulkea kevyesti jaadijaadijaa...), mutta imo ei sen seoksen tarvi pyöriä siellä 13-14 mihin se penkityksen jälkeen jäi. Nyt tyjäkäynnillä seos on ~13.5, tuosta kun lähtee tiputtamaan niin alkaa seos että kierrokset vaellella. Ja myöskin talvi vaikuttaa tilanteeseen.

Nyt auto toimii noillakin suuttimilla ja MSnS-extralla "ihan hyvin", lähtee vetämään poljettaessa kaasua jne jne. Saisi tuon ehkä rakennettua sivistyneemminkin, ihan millaiset tavoitteet ja vaatimukset autolleen asettaa. Koeajoja voin antaa "asiantuntijoille" :D.

Pitäisi säätää tuota karttaa osakuormituksen alueella kunhan löytäisi pätevää seuraa kuskiksi/säätämään, itse ei kiinnosta sitä tehdä yksin (maksan mielummin pensakuluja kuin kolarikorjauksen).
Voin tulla kuskiksi tai painelemaan shiftiä ja ylös ja alas nappuloita. :D
Kaverin 2litrainen Volvo megasquirtilla ja turbolla ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla muutakun 12-13 tienoilla.Siinä viellä kärjellinen jakaja toistaiseksi.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1777
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

9000 +500bhp

Viesti Kirjoittaja timpetti »

LYKKYÄ PYTTYY!
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tämähän alkaa olemaan parempaa huumoria, kuin tuo 400hp satkusta -ketju aikaisemmin.

Ei kai kukaan oikeasti voi ajatella, että mielummin 20-30 vakiolaatikkoa paskaksi kuin panostamista voimansiirtoon? Ainakaan tuollaista suuntautumistapaa ei odottaisi mieheltä, joka on +500hp tonnaria tekemässä...

Noh, kukin taplaa tyylillään. Paljon onnea projektin kanssa, sitä tulet todellakin tarvitsemaan...
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Coltti kirjoitti:Tämähän alkaa olemaan parempaa huumoria, kuin tuo 400hp satkusta -ketju aikaisemmin.

Ei kai kukaan oikeasti voi ajatella, että mielummin 20-30 vakiolaatikkoa paskaksi kuin panostamista voimansiirtoon? Ainakaan tuollaista suuntautumistapaa ei odottaisi mieheltä, joka on +500hp tonnaria tekemässä...

Noh, kukin taplaa tyylillään. Paljon onnea projektin kanssa, sitä tulet todellakin tarvitsemaan...
...ja opetellaan nyt ensin lukemaan edelliset viestit kunnolla
Kuten jo aiemmin sanoin
TeePee kirjoitti:Rahaa ei ole ollut vielä laittaa alustaa ja voimansiirtoa kuntoon. Kaikki aikanaan.

Se on siis vaan rahasta kiinni, ettei ole varaa kerralla laittaa 3k€ laatikkoon ja saman verran alustaan. Tottakai tarkoitus on joka paikka vahvistaa mutta vähitellen. Varmasti käyttäisin vain parhaita osia ja ostaisin kaikki osat kerralla JOS olisi rahaa jolla rakentaa! Tämä on harrastus joten ei ole väliä kauanko tämän projektin valmistuminen kestää.

Eikä tarvitse ottaa joka asiaa vakavasti. Sanoin että vahvistetun laatikon hinnalla ostaisi 20-30 laatikkoa, en sanonut missään vaiheessa, että aikoisin niin monta laatikkoa tuhota. Ajelen sen aikaa vakiolaatikoilla että on varaa ostaa vahvistettu.
Viimeksi muokannut TeePee, Ke Marras 08, 2006 12:03. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin