Ei jumankeuta.. viisaita teinejä.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Tämä on kyllä semmoinen "ainoastaan suomessa" juttu, surullista on kuitenkin. Ainoastaaan 15 vuotta vanha ja kaverit jättivät hänet ulkona "nukkumaan" -10 on kylmää. Mun vanhemmat ovat ainakin yrittäneet oppia mulle pienenä että "Kaveri ei jätetä". Noin ei saisi käydä, parka perhe.
9-5 -00, Aero
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Opettajanhuoneessa kuullun toisen käden tiedon mukaan ryyppy- "kavereille" olisi tulossa syyte heitteillepanosta, mikä on heittelejättöä astetta vakavampi rikos. Joten ainakin lain mukaan toista on autettava hädässä, vaikka tämä olisikin itse syypää olotilaansa tai vahinkoonsa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja vakari »

onneksi SAAB on lämmin...
perk :evil: kaverit jos ei toista vie läpimään,tai soittaisi tai kertoisi edes jollekkin :!:
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

Näistä lähtökohdistahan asiaa varmaankin tutkaillaan ja mietitään mitä poikain olisi pitänyt ymmärtää ja mitä sitten tehdä.

SRL
8 § (21.4.1995/578) Kuolemantuottamus. Joka huolimattomuudellaan aiheuttaa toisen kuoleman, on tuomittava kuolemantuottamuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

13 § (21.4.1995/578) Vaaran aiheuttaminen. Joka tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella aiheuttaa toiselle vakavan hengen tai terveyden vaaran, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä yhtä ankaraa tai ankarampaa rangaistusta, vaaran aiheuttamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

14 § (21.4.1995/578) Heitteillepano. Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

15 § (21.4.1995/578) Pelastustoimen laiminlyönti. Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Eipä käy kateeks. Saattaa vielä mietityttää poikia moneen otteeseen elämän varrella. :(
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

vakari kirjoitti:onneksi SAAB on lämmin...
perk :evil: kaverit jos ei toista vie läpimään,tai soittaisi tai kertoisi edes jollekkin :!:
No eihän sitä järki humalassa toimi (luulisin).

Itse en asiasta tiedä kun en ole koskaan kokeillut, mutta vierestä on tullut seurattua. Täydellisen typerää touhua tuo ryypiskely, etenkin kun sitä ei voi millään selitellä tai puolustella (ainakaan vakuuttavasti).
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Tossa viime keväänä bongattiin vanhahko mieshenkilö joko juovuksissa tai sairaskohtauksen saaneena talonsa pihalta. Soitettiin sitten poliisille ja tokaisivat vaan "Saahan sitä ihminen omalla pihallaan maata". Reilua suhtautumista... Varmaan sata ihmistä papan näki, eikä kukaan edes pysähtynyt. Sitten haluat itse mahdollisesti pelastaa jonkun ja paskaa vaan tulee niskaan.

Kyllä tosiaan aikanaan kaverista pidettiin aina edes vähän huolta. Jotenkaan vaan nykyään ei kukaan välitä kenestäkään. Kyllä pitää edes sen verran välittää kanssaihmisistä, että jonkun hälyttää apuun.
Sauli.M #1562
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Pampula kirjoitti:Tossa viime keväänä bongattiin vanhahko mieshenkilö joko juovuksissa tai sairaskohtauksen saaneena talonsa pihalta. Soitettiin sitten poliisille ja tokaisivat vaan "Saahan sitä ihminen omalla pihallaan maata". Reilua suhtautumista... Varmaan sata ihmistä papan näki, eikä kukaan edes pysähtynyt. Sitten haluat itse mahdollisesti pelastaa jonkun ja paskaa vaan tulee niskaan.

Kyllä tosiaan aikanaan kaverista pidettiin aina edes vähän huolta. Jotenkaan vaan nykyään ei kukaan välitä kenestäkään. Kyllä pitää edes sen verran välittää kanssaihmisistä, että jonkun hälyttää apuun.
oma napa on aina lähinnä. Saahan sitä maata vaikka keskellä tietä, immeiset vaan kiertää jos vaa mahtuu
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

vakari kirjoitti: No eihän sitä järki humalassa toimi (luulisin).
Humalatilahan ei ole tekoa lieventävä seikka. Nuoriahan pojat ovat ja Suomen laki määrittelee, että rikosvastuun alaikäraja on 15 vuotta. 15-17 vuotiaat joutuvat vastaamaan jo itse asioista vaikka isukki tai äiti olisi mukana. Henkistä taakkaa ei sitten kanna kuin pojat itse. Se varmaankin aukeaa koko raskaudessaan kun ikää tulee lisää. :(

Mitä tekee 15-16-vuotias täydessä humalassa kaupungilla yöllä?Kysymyshän on viimekädessä rajoista ja rakkaudesta ja vanhemmista, jotka uskaltavat ottaa vastuun vanhemmuudesta.
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

taassaapi kirjoitti: Mitä tekee 15-16-vuotias täydessä humalassa kaupungilla yöllä?
Tuota sietäisi monen vanhemman sekä alkoholia alaikäisille välittävän henkilön vakavasti miettiä :?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Humalatilahan ei ole tekoa lieventävä seikka.
Aivan, se on raskauttava asianhaara.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Jos olen oikein käsittänyt, niin heitteillepano ja heitteillejättö on aivan sama asia. Heitteillejättö on vain puhekielessä yleisemmin käytetty termi. Lakiterminologiassa on käytössä heitteillepano? Tosiaan kiinnostaisi hieman tietää myöskin, että mitähän vanhemmat ovat ajatelleet , jos nuorukaista ei kuulu koko yönä kotiin.. Tietystihän se on voinut sanoa kotona vaikka mitä. (itse olin tuon ikäisenä monesti katsomassa kaverin uutta tietokonetta :) ) Mutta todella ikävä tapaus siitä huolimatta.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Maximus kirjoitti:Jos olen oikein käsittänyt, niin heitteillepano ja heitteillejättö on aivan sama asia.
Onko kuitenkaan noin

"14 § (21.4.1995/578) Heitteillepano. Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan..."

Eli joka edesauttaa toisen avuttomaan tilaan joutumista, ja sen jälkeen jättää heitteille. Olisikohan heitteillejättö ihan vaan sitä, että havaitsee toisen olevan "avuttomassa tilassa" ja jättää auttamatta?

No joo. Kukaan ei sitä voi kiistää, etteikö alkoholi aiheuta paljon ikäviä asioita. Kaikki taidamme tahoillamme tuntea tapauksia alkoholikuolemista, alkoholisoitumisista (työn menetys, avioerot, ja niin edelleen...) ja ihmisten taloudellisista ongelmista alkoholin kanssa. Väittäisin että alkoholi aiheuttaa huomattavasti enemmän harmia kuin hyvää. Yhteiskuntamme olisi parempi paikka ilman alkoholia, mutta paluuta ei ole. Kieltolakiakin yritettiin....
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Mutta näytä minulle myös se heitteillejättö ;)
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Maximus kirjoitti:Mutta näytä minulle myös se heitteillejättö ;)
ÖÖh, no tuota noin. Näyttää tosiaan siltä, ettei sitä löydy ihmisiä koskevista laeista.

Sotketaan nyt vielä vähän ja laitetaan mitä metsästyslaki sanoo:

"85§

Huolenpito kissasta

Kotieläimeksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen on kielletty."

Sori Off Topic, tää ei kovin liity alkuperäiseen aiheeseen. Mutta kyllä se heitteillejättökin löytyy lakiteksteistä... :lol: :oops: :wink:
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin