PC:n lämmöt, kasvaako jos ottaa kuoret pois?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Sami kirjoitti:
Jos nyt vaikka esimerkkinä tuo elektrolyyttiasia tai nyt yleensäkin kaikki elektroniikan peruskomponenteista vähänkin pidemmälle menevät jutut.

http://www.vcomp.co.uk/tech_tips/reform ... m_caps.htm

Eli tässäkin arvaus "paska elektrolyytti" menee pikkaisen metsään..
Itseasiassa eipäs taida mennä.. en nyt muista enää lähdettä kun vuosia sitten asiasta lueskelin, mutta se oli jonkun merkkikonevalmistajan raportti kun rupesi heidän koneista poksumaan konkkia urakalla elkovalmistajan vaihdon jälkeen. Kyseisessä artikkelissa oli runsaasti linkkejä joissa perusteltiin asia perinpohjaisesti "viallisen" elektrolyytin koostumuksineen(tai ongelman aiheuttajineen) päivineen.

Mitä merkitsee elektrolyysi kondensaattorissa ja kuinka elektrolyytti valitaan? Noista kun etenee, niin huomaa että jokaiselle elektrolyytille on tilauksensa ja varastointiaika tai olosuhteet on jokaisella omansa.
No kai se nyt on selvää sanomattakin, että erilaisiin tarkoituksiin tehdään eri ominaisuuksilla olevia osia.. :) Siinä kuitenkin lienemme yhtä mieltä, että paskaa tavaraa on jos ei kestä muutamaa vuotta tursumatta edes käyttämättömänä.
En nyt kuitenkaan ilkeyttäni koko ajan korjaa sinua. Kummastelen vain, että miksi sinun kannattaa itsellesi tärkeästä aiheesta tehdä turhan vaikeaa ja arpoa näitä asioita.
Aina en kyllä sanoisi ihan korjaamiseksikaan..(pätemiseksi kylläkin joskus, kun pitää selittää ummetlammet käyttäen toinen toistaan hienompia esimerkkejä yksinkertaiseen asiaan).. ehkä se menee teoriassa juuri niinkuin selität, mut käytäntö on eri, kuten esim. niissä lohkolämpäreissäkin. Jos suunnittelijat yms. enemmän lukeneet olisivat niin päteviä kuin olettavat itse olevansa, niin eihän tuotteissa ikinä olisi tyyppivikoja. ;)

Ihan vilpittömästi kannustan hankkimaan vaikka "Microelectronic circuits", Sedra/Smith) kirjan ja lähteä järjestelmällisesti etenemään ja oppimaan. Voi viedä mukanaan jos ala kiinnostaa, kuten tuntuu kiinnostavan. Kirja sopii itseopiskelijoille ja on selkeämpi/havainnollisempi kuin suomalaiset otakustantamon kirjat.

http://www.us.oup.com/us/companion.websites/0195142519/

Kun pääset johonkin suodinsuunnitteluun asti ja stabilisuuksia miettimään, niin huomaat että enään ei ole niin paljon intoa yrittää kaikkea mahdollista selittää ihan lonkalta. Tutkimalla ja kokeilemalla se ihminen on tähänkin asti asioita selvitellyt..
Ei todellakaan kiinnosta.. olen ennemminkin suunnittelemassa ihan toista alaa. :)

Palataan ehkä taas seuraavassa aiheessa:)
Mieluummin ei.

Edit: Tuossa joku ympäripyöreä selityksen tynkä.. http://koti.japo.fi/~malatalo/rake/atkta/k7t_pro.html
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jokke A kirjoitti:Onkos pojilla yhtäkään kotelotuuletinta? Muutama 80mm flekti pakottamaan ilma kotelon läpi auttaa jo kummasti. Ääntäkään eivät pahemmin pidä pienellä jännitteellä.
miten näitä kotelotuulettimia lisätään? myydäänkö niitä valmiiksi oikealla virtaliittimellä joka tökätään pc:ssä johonkin valmiiseen töpseliin vai miten?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Aaviita
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Mulla on kaksi sisään päin imevää tuuletinta. Toimii. Niitä saa parista eurosta ylös päin esim. tuolta https://www.teraset.net/
Liittimet on valmiina emolevylle.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

lucaf kirjoitti: miten näitä kotelotuulettimia lisätään? myydäänkö niitä valmiiksi oikealla virtaliittimellä joka tökätään pc:ssä johonkin valmiiseen töpseliin vai miten?
Riippuu ihan kotelosta ja emolevystä. Jos on joku vanha merkkimikro niin ei välttämättä löydy edes emolevyltä lisäliittimiä. Paras tapa on avata kotelo ja katsoa sisälle. Huomaat kyllä heti jos on lisätuulettimelle paika/paikkoja. Esim mulla on Antecin sonata piano black kotelo, siinä on yksi iso 12 cm tuuletin joka puhaltaa takaseinästä ulos ilmaa ja toiselle on paikka etuosassa, josta saadaan imettyä ilmaa sisään koteloon. Noi 8 cm tuulettimet voi olla sitten aika äänekkäitä kanssa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ässä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ei kai lämpö ole kovinkaan suuri ongelma kotitietokoneessa, jos ei ole ylikellottanut piirejä? Jos tuntuu, että prosessori käy liian kuumana, kannattaa tarkastaa, että jäähdytyssiili/tuuletin on kunnolla kiinni prosessorissa. Pienikin rako aiheuttaa lämpöjen nousun. Seuraavaksi puhdistaisin kotelon, kaikki tuulettimet yms. imurilla tai paineilmalla.

Itse olen panostanut kotikoneessani tehokkaan tuuletuksen sijasta hiljaisuuteen. Kone toimii myös mediakeskuksena olohuoneessa, joten en halua ylimääräisiä hurinoita. Valitsin hiljaisen virtalähteen, kiintolevyt ja prossessorin puhaltimen. Lisäksi poistin näytönohjaimesta tuulettimen kokonaan ja korvasin sen passiivisella "jäähdytysblokilla". Kotelo on normaali miditorni ilman ylimääräisiä kotelotuuletttimia. Olen sijoittanut koneen tv-tason kaappiin, jonka olen vielä vuorannut äänenvaimennusmatolla. Lämmöt pysyvät aivan normaalina koko ajan, vaikka pitäisinkin kotelon seiniä irti. Kone on lisäksi päällä aina, yötä päivää.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
lucaf
"kukkahattu"

Ässä kirjoitti:Ei kai lämpö ole kovinkaan suuri ongelma kotitietokoneessa, jos ei ole ylikellottanut piirejä?
toi minun ostama viimeinen hankinta (athlon 900mhz) on kuulemma itse kasattu kokonaisuus (hyvä opetus itselleni, selvitä tällaiset asiat ennen ostoa), ja miten voin olla varma että koneen rakentaja on ymmärtänyt jäähdytyksen suunnittelusta mitään? aiemmin kertomieni seikkojen perusteella jäähdytyksen tasoa voisi kyseenalaistaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

lucaf kirjoitti:
Ässä kirjoitti:Ei kai lämpö ole kovinkaan suuri ongelma kotitietokoneessa, jos ei ole ylikellottanut piirejä?
toi minun ostama viimeinen hankinta (athlon 900mhz) on kuulemma itse kasattu kokonaisuus (hyvä opetus itselleni, selvitä tällaiset asiat ennen ostoa), ja miten voin olla varma että koneen rakentaja on ymmärtänyt jäähdytyksen suunnittelusta mitään? aiemmin kertomieni seikkojen perusteella jäähdytyksen tasoa voisi kyseenalaistaa.
Musta tuntuu, että homma on jees, kunhan ei ole pilanpäiten lähtenyt sössimään asioita :D Tällöin jäähdytys on vähintäänkin samalla tasolla kuin keskimääräinen pakettikonekin, luulen mä.

Monia enemmän tai vähemmän roskislaatusiakin koneita pykänneenä jäähdytys ei yhtä tapausta lukuunottamatta ole ollut ongelma. Tämä yksi tapaus oli omassa koneessani, jossa kiintolevyn toimintaa paransi sijoittaminen kehikossa leveämpään paikkaan (5. jotai, aka cd-rom-paikka).
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
lucaf
"kukkahattu"

Henkka #2283 kirjoitti:Musta tuntuu, että homma on jees, kunhan ei ole pilanpäiten lähtenyt sössimään asioita :D Tällöin jäähdytys on vähintäänkin samalla tasolla kuin keskimääräinen pakettikonekin, luulen mä.

Monia enemmän tai vähemmän roskislaatusiakin koneita pykänneenä jäähdytys ei yhtä tapausta lukuunottamatta ole ollut ongelma. Tämä yksi tapaus oli omassa koneessani, jossa kiintolevyn toimintaa paransi sijoittaminen kehikossa leveämpään paikkaan (5. jotai, aka cd-rom-paikka).
mulla on siis pelkkä powerin tuuletin siinä (ja toki prosessorilla oma). onko muuten käytännöllistä keinoa miten saa kovalevyn istutettua cd-rom paikkaan napakasti?
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

lucaf kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Musta tuntuu, että homma on jees, kunhan ei ole pilanpäiten lähtenyt sössimään asioita :D Tällöin jäähdytys on vähintäänkin samalla tasolla kuin keskimääräinen pakettikonekin, luulen mä.

mulla on siis pelkkä powerin tuuletin siinä (ja toki prosessorilla oma). onko muuten käytännöllistä keinoa miten saa kovalevyn istutettua cd-rom paikkaan napakasti?
Jos se levy on 3,5" niin kaupasta löytyy valmiita "kiskoja" joilla homma onnistuu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ässä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ässä »

lucaf kirjoitti:mulla on siis pelkkä powerin tuuletin siinä (ja toki prosessorilla oma). onko muuten käytännöllistä keinoa miten saa kovalevyn istutettua cd-rom paikkaan napakasti?
Toimiiko kone normaalisti? Sammuuko pitkän käytön jälkeen tms? Jos kaikki toimii, niin älä suotta rupea korjailemaan ;)
Ei minullakaan mitään kotelotuulettimia ole.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
snuggles
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Juu, ehjää ei kannata alkaa korjaamaan jos sitten ei saa raplaamisesta jotain erityiskiksejä.
Yleispätevänä sääntönä, että jos alatkin jotain raplaamaan niin harvoin on liioiteltua ottaa tärkeistä asioista varmuuskopiot.
(kaikillahan selaiset on toki jo valmiina hyllyssä, eikös? :wink: )
nimim. Kantapäänkautta oppinut
ella
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja ella »

Oman koneen lämmöt:
42 prossu athlon xp2000+
35 emolevy
35 ibm-hitachi kiintolevy 120 gt
26 samsung kiintolevy 160gt

120mm tuuletin puhaltaa ulos ilmaa takaa ja 80mm sisään. Jos on vain yksi tuuletin niin parhaiten jäähdyttää kun puhallus ulospäin, näin jonkun testin mukaan. Tähän nykyiseen koteloon siirtyessä vanhasta P200:n kotelosta samoilla sisuskaluilla kotelon lämmöt tippui n. 7-8 astetta ja prosessorin n 5. Kiintolevyjen lämmöt tippui reilu 10 astetta.
Vanhassa kotelossa ei ollut kuin 80mm tuuletin ulospäin 7 voltilla...
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eikö se tullu jo tässä selväksi että 50C lämmöille ihan sama. :)
Jos ei kaatuile niin hyvä on, anna olla. Ota pois ne turhat flektit sieltä meluamasta. Itekkin poistin ylimääräiset kotelotuulettimet kun kyllästyin meluun, viimeiset 5 vuotta on prossun lämmöt huidelleet normikäytössä 50-60C tienoilla, kuormalla yli 70C:kin eikä yhtään kaatumista tai muuta ongelmaa. Kunhan toimii ongelmitta niin täysin turhaa ressata niistä lämmöistä.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
make206
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja make206 »

lucaf kirjoitti:...muuten käytännöllistä keinoa miten saa kovalevyn istutettua cd-rom paikkaan napakasti?
Mulla on ostettuna (2,5€ jostain nettikaupasta aikanaan) tommoset sharkoonin kumipalat-> KLICK
Ovat siis oikeasti vain kovaa kumia jossa on reiät porattu(melkein oikeisiin paikkoihin) valmiiksi.
Tuollaisen kyllä nikkarois vaikka mistä jätepalasta kumia jos vaan olis.

Toinenhan olis jos hommais tarpeeksi pitkät ruuvit ja vetäis niillä kiinni 5.25 paikkaan.

Tai muovista vaan alusta 5.25 paikkaan ja sitoo tai muuten kiinnittää tukevasti levyn siihen kiinni. Muistaakseni jollain valmistajalla oli noita valmiiksi myytäviä kovalevyn kuminauha-patentti-kiinnitys-härpäkkeitä.
Vastaa Viestiin