LVI asiantuntijoita? (Vesikiertoinen patterilämmitys)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11633
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

f-19 kirjoitti:Vieläkun saisi tähän ketjuun ohjeet termarin vaihdolle :).
Onko tuo vaihdettava olohuoneen termostaatti putkiston korkeimmassa kohdassa vai onko yläkertakin ja siellä lisää pattereita? Voisi kuvitella ettei pelkkä paineiden päästäminen riitä, ellei sinulla ole välineitä putken jäädyttämiseen termostaatin vierestä.

Onko liikkuva termostaatin tappi tae siitä että termostaatin sisuskalutkin liikkuvat niin että venttiili aukeaa? Joskus olen lämmityskauden alkaessa joutunut tarjoamaan jumittavan venttiilin tapille varovasti vasaralla muutaman napakan iskun, sitten on patteri alkanut lämmetä.

http://www.rintamamiestalo.net/viewtopic.php?t=2197
http://lampo.danfoss.fi/PCMPDF/vd53g520_N_G.pdf

Ilmeisesti fiksuimman tyyppisiin patteriventtiileihin saa vaihdettua sen venttiilin jumittavan tiivistepesän vaihtamatta koko venttiilirunkoa?
http://lampo.danfoss.fi/PCMPDF/vi36a16J.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Joskus olen kuullut puhuttavan kattilaan muodostuvista kastepisteistä ja niihin liittyen kattilanlämpötilaa suositeltiin pitämään yli 85 asteen.
Toki muisti saattaa pettää...
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

85 astetta kattilaan koskee uusia hyvin eristettyjä kattiloita, laadukkaat valurautaiset (=vanhat) kestää vähemmälläkin. Omituista, uusittavat kattilat on olleet vuosilta 66-88 :idea: eli huononpaan suuntaan on kehitys mennyt, kestääkö tämänpäivän kattila enää edes kymmentä vuotta :?:
96 M75 i12 5-speed ;)
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

...ja käyttöveden lämpötila vähintään 55 astetta niin kaiken maailman pöpöt kuolevat putkistossa sanoi vanha LVI -asentaja...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Samaan aiheeseen liittyen: Paljonko on suositeltava paine patteriverkostossa?

-62 valmistunut omakotitalo, jossa öljykattila korvattu lämpöparonilla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

espe kirjoitti:...ja käyttöveden lämpötila vähintään 55 astetta niin kaiken maailman pöpöt kuolevat putkistossa sanoi vanha LVI -asentaja...
Paitsi että vesivaraajassa on syytä pitää reilut 80 lämmintä niin ei iske legionella pöpö... syöttösekoitusventtiilillä sitten alemmas.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin