Klubilaiset taxikuskit

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Saappi Kuski kirjoitti:
Aleksi kirjoitti:
Aerochick kirjoitti:^No kylläpäs teillä Esbolaisilla nyt on kaikkea... :wink:
....Saabeja taksissa, mitä muuta? :D :D
Hyvät bussiyhteydet helssinkiin tiätysti!
Jaa-a. Yksi tykkää äitistä, toinen tyttärestä. Itse arvostan enemmän niitä hyviä kulkuyhteyksiä Helsingistä poispäin....

Mutta itse asiaan. Invataksia tuli ajettua 1½ vuotta Jyväskylässä. Se oli mukavaa hommaa se, pääasiassa päivätyötä eikä niitä juoppoja ollut asiakkaina kuin nimeksi. Eikä asiakkaat juosseet karkuun. (sori, ammattihuumoria...). Elämänkokemuksellisestikin hyvin opettavaista aikaa.

Ammattilupaa ei ole koskaan ollut, silloin se hoidettiin joukkoliikennelupien avulla D1-linjureilla jonkinmoisen siirtymäajan.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

9-5T kirjoitti:
kristian kirjoitti:Huh, huomenna olis aamukuudeks lähdettävä ekaa kertaa ajoon... :)
Millaisella härvelillä?
V***o, tämän vuoden mallia ja bensakoneella :oops:

Tässä sitä istutaan asemalla ja odotellaan kyytejä... :roll:
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

9-5T kirjoitti:
meverkko kirjoitti:Invataksia tuli ajettua 1½ vuotta Jyväskylässä. Ammattilupaa ei ole koskaan ollut, silloin se hoidettiin joukkoliikennelupien avulla D1-linjureilla jonkinmoisen siirtymäajan.
Invataksi ja linja-auto on eri asioita.
Niin kuin sanoin, se hoidettiin silloin jonkinmoisella poikkeusluvalla. Tiedän varsin hyvin, että ovat eri asia.

Silloin niillä linja-autoilla hoidettiin kaikki Jyväskylän alueen invakyydit aivan normaalin taksin tapaan. Autoissa oli normaalit Semelin taksamittarit jne. koko kaupungissa ei ollut muunlaisia invatakseja silloin, yksi firma hoiti koko ruletin oman keskuksen pyörittämisestä lähtien.

Nykyisin homma on muuttunut normaalitilanteeksi, eli invataksit ovat henkilöautoiksi rekisteröityjä ja kuskeilla ammattiluvat. Keskustakin hoitaa aluetaksi (vai mikä se nyt onkaan nimeltään Jyväskylässä).

Minun ajoistani on siis aikaa jo muutama vuosi, ajelin viime vuosituhannen viimeisinä vuosina. Ihan tarkkaan en tiedä minkälaisilla poikkeusluvilla sitä hommaa silloin pyöritettiin, autoja oli noin 15 ja kuskejakin aika monta. Ei koskaan kiinnostanyt niin paljoa kysellä pomoilta.

Olkoon sitten niin, että juridisesti en ole koskaan taksia ajanut, mutta käytännössä olen.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:
kristian kirjoitti: V***o
Tässä sitä istutaan asemalla ja odotellaan kyytejä
Tuosta on paha sanoa kummassa on parempi istua.
Jos V***o on S80 ja takapenkillä pitää istua niin mieluummin siellä istun kuin 9-5:ssä, ihan tilojen vuoksi.
S80 saisi tulla markkinoille farkkumallina, minua voisi kiinnostaa..
9000CS 2,3
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

9000CS... kirjoitti: Monelta asiakkaalta myös unohtuu se, että taksikuski on asiakasta kuskatessaan töissä ja että hypätessäsi takapenkille istumaan, olet kuskin työpaikalla.
Aika monelta kiukuttelevalta ja vittuilevalta asiakkaalta kysyinkin heidän työpaikkaansa ja kun sain kuulla työpaikan, niin kerroin vetäväni seuraavana arkipäivänä pään täyteen ja tulevani siihen hänen toimistopöydälleen aukomaan päätäni ja antamaan ohjeita.
Joskus tuo rauhoitti asiakasta ja joskus meteli autossa vaan yltyi :lol:
Ihan pakko ystävällismielisesti todeta, vaikka muurahaispesään sohimistahan se näissä asioissa tuntuu aina olevan, että monelta taksikuskilta on omien kokemusteni mukaan myös unohtunut se että sen asiakkaan rahoilla se työpaikka kuitenkin pyörii :)

Kaikenlaisia katkeria tilityksiä on kuskeilta kuultuna monestakin aiheesta kyydin lomassa, eikä vähiten vapaasta kilpailusta.. ;) Henk.koht. ärsyttää myös maksella milloin minkäkin "kotipizzan" tms. mainostusta sekä se että asiakkaalla ei ole vapautta valita haluamaansa autoa, mutten näiden vuoksi yöuniani menetä ;)

Jossain määrin paljon taksilla liikkuvana.

:arrow: ei herneitä -disclaimerit sun muut tähän
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Saappi Kuski kirjoitti: Jos V***o on S80 ja takapenkillä pitää istua niin mieluummin siellä istun kuin 9-5:ssä, ihan tilojen vuoksi.
S80 saisi tulla markkinoille farkkumallina, minua voisi kiinnostaa..
Kasikymppinenhän se, 2.5-litraasella turbomotilla ja tomaatilla. Takapenkkiä en joutanut testaamaan mutta edessä ainakin tilaa ihan kiitettävästi :)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

9-5T kirjoitti:
hma kirjoitti:että monelta taksikuskilta on omien kokemusteni mukaan myös unohtunut se että sen asiakkaan rahoilla se työpaikka kuitenkin pyörii :)

Kaikenlaisia katkeria tilityksiä on kuskeilta kuultuna monestakin aiheesta kyydin lomassa, eikä vähiten vapaasta kilpailusta.. ;) Henk.koht. ärsyttää myös maksella milloin minkäkin "kotipizzan" tms. mainostusta sekä se että asiakkaalla ei ole vapautta valita haluamaansa autoa, mutten näiden vuoksi yöuniani menetä ;)
Eli solvata, vittuilla ja uhkailla saa vapaasti kunhan maksaa kyydin?
Onko kuskit ruvennut tilittämään kysymättä?
Ei toki, enhän minä niin sanonut että saisi solvata, vittuilla ja/tai uhkailla. Ymmärrän kyllä että siinä asenne kovettuu kun varmasti 90% asiakkaista on sitä humalaisten kuskaamista.

Ei kysymättä, mutta normaalin keskustelun lomassa.
9-5T kirjoitti: Auton saa valita vapaasti jonosta tai soittamalla haluamaansa autoon (jos valittu kuski haluaa ottaa sinut kyytiin)mutta ymmärrät ettei keskus voi lähettää autoa kuin auton tyypin, varustelun mukaan.
Tarkoitin tuota jonotilannetta. "Ensimmäinen lähtee" tms.

Toki myös palveluntarjoaja saa valita asiakkaansa. Vielä kun ois aito kilpailu :) Mutta jääkön se keskutelu tältä foorumilta pois, onhan sille omansakin.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Taas tolpalla notkutaan... tällä kertaa alla vuoden vanha Renault Scenic joka sammuilee välillä itsekseen jonkun sähkövian vuoksi. Alan pian itsekin uskomaan siihen että parhaat ranskalaiset saa grilliltä :oops:
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Pasistentti
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
Paikkakunta: Skavaböle

Viesti Kirjoittaja Pasistentti »

Tuli viime yö veivattua kumijalkaa. Oli aika hiljasta, meni talkoiks rahan puolesta. Häivyinkin hyvissä ajoissa ennen vuoron loppua ja loppuruuhkan alkua.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Liite löytyy Stadiin ja Keski-Uudellemaalle

Tää on mulle elämäntapa, ei ammatti :D
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Ei kauheasti tunnuta noiden ajovuorojen pituuksia valvottavan näissä hommissa (eikös siitä pitäis silti joku lakisäädös muistaakseni olla?). Huomenna ajo klo 08.00-05.00 eli mukavat 21 tuntia... pakko sentään ottaa pienet tirsat jossain välissä :roll:
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
JSP
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 00:26
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JSP »

kristian kirjoitti:Ei kauheasti tunnuta noiden ajovuorojen pituuksia valvottavan näissä hommissa (eikös siitä pitäis silti joku lakisäädös muistaakseni olla?). Huomenna ajo klo 08.00-05.00 eli mukavat 21 tuntia... pakko sentään ottaa pienet tirsat jossain välissä :roll:
"Ajovuorot on laadittu autoille, eikä niitä saa soveltaa henkilökohtaisiksi ajovuoroiksi."

Näin lukee poliisiviranomaisen vahvistamassa ajovuorolistassa..
9-5 Wagon 2.0t SE vm.1999
900i 3d 8v vm.1989

Volvo 245 2,3l -93

# 2349
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Onkos tuo kurssin jälkeinen koe kovin monimutkainen/vaikea ?
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

moksu kirjoitti:Onkos tuo kurssin jälkeinen koe kovin monimutkainen/vaikea ?
Ei, jos vaan on yhtään ollut hereillä kurssilla. Eniten varmaan vaikeuksia tuottaa se kadunnimiosio. Meillä arvottiin kokeeseen satunnaisesti 50 eri osoitetta jotka piti tietää (muistaakseni 5 niistä sai olla väärin) :D
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Tässä kursilla pitää suorittaa paikallistuntemus erikseen.
Kurssi on taajamiin ja maaseutukuntiin.

Paikallistumtemus kyllä suorituu , sillä kyselin tätä koe osuutta.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Vastaa Viestiin