Poliisi haluaa että joka kymmenes saa sakon

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

tuomas kirjoitti:Jos ei voida olettaa että ajokortin haltijalla on tietyt edellytykset toimia liikenteessä samalla tavoin kuin enemmistöllä, niin koko ajokorttisysteemi on hyödytön. Mielestäni ajokortin tarkoitus on antaa perusedellytykset ajoneuvon hallintaan ja liikennesääntöjen noudattamiseen, eli tältä pohjalta alinopeudesta tulisi rangaista. Jos ei edellytykset riitä toimia liikenteessä kuten muut, niin ajo-oikeus olisi poistettava (vanhukset etc)

Uskoisin että suurin syy liikenneonnettomuuksiin on nopeusero. Nopeuseron saa aikaiseksi myös liikkumalla hitaampaa kuin muut, ja tältä pohjalta on lähes yhtä vaarallista kuin ylinopeus.

-tuomas-
Täysin samaa mieltä.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

tuomas kirjoitti:Jos ei voida olettaa että ajokortin haltijalla on tietyt edellytykset toimia liikenteessä samalla tavoin kuin enemmistöllä, niin koko ajokorttisysteemi on hyödytön. Mielestäni ajokortin tarkoitus on antaa perusedellytykset ajoneuvon hallintaan ja liikennesääntöjen noudattamiseen, eli tältä pohjalta alinopeudesta tulisi rangaista. Jos ei edellytykset riitä toimia liikenteessä kuten muut, niin ajo-oikeus olisi poistettava (vanhukset etc)

Uskoisin että suurin syy liikenneonnettomuuksiin on nopeusero. Nopeuseron saa aikaiseksi myös liikkumalla hitaampaa kuin muut, ja tältä pohjalta on lähes yhtä vaarallista kuin ylinopeus.

-tuomas-
Nythän on niin että autolla ajaminen on valitettavasti kaikkien perusoikeus, kunhan lääkärintarkastuksesta (näkö ja kuulo) suunnilleen pääsee läpi. Siellä ovat siis hullut, puolihullut avohoidokit, täyskahelit , need for speedin kasvattamat teinit ym. ym. Minun 75v appiukko mm. ajelee tuolla kaikkien seassa ja ainakin silmämääräisesti arvioiden hänen kykynsä havainnoida muuta liikennettä ja hallita autoaan samaan aikaan vastaa ehkä suunnilleen nuoren ihmisen 2,5 promillen humalaa. Mutta kukapa uskaltaa vaarille sanoa että vie hyvä mies se kortti vallesmannille ja äkkiä?
Mutta eihän siihen mitenkään voi päästä että ihmiset jotka eivät uskalla ajaa kovempaa kuin osaavat, saataisiin pois liikenteestä? Yksi keino voisi tietysti esim. järjestää vuosittaiset ajokortin seuranta aika-ajot kortin haltijaa lähinnä olevalla moottoriradalla. Siellä olisi sitten minimi kierrosaika joka pitäisi alittaa, muuten kortti pois :wink:

Minusta on kai sekin aika mukavaa ajatella että nuo hattupäiset vastaantulijatkin ajavat edes suunnilleen sellaista vauhtia että pystyvät hallitsemaan ajoneuvojaan...
9000CS 2,3
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Unohdin näköjään kommentoida vielä pelti-poliiseja ja muuta automaattista valvontaa. Ideana ihan hyvä, mutta käytännössä tuo jättää suuren aukon liikenteenvalvontaan; päihtyneenä ajaminen. Mielummin näkisin oikeita poliiseja liikenteessa arvioimassa ihmisten ajokuntoa, kun tuollaiset sakkoautomaatit mitkä päästävät humalaiset tms kuin koira veräjästä.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Mahouney
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Syys 26, 2004 19:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Mahouney »

Saappi Kuski kirjoitti: Nythän on niin että autolla ajaminen on valitettavasti kaikkien perusoikeus, kunhan lääkärintarkastuksesta (näkö ja kuulo) suunnilleen pääsee läpi. Siellä ovat siis hullut, puolihullut avohoidokit, täyskahelit , need for speedin kasvattamat teinit ym. ym. Minun 75v appiukko mm. ajelee tuolla kaikkien seassa ja ainakin silmämääräisesti arvioiden hänen kykynsä havainnoida muuta liikennettä ja hallita autoaan samaan aikaan vastaa ehkä suunnilleen nuoren ihmisen 2,5 promillen humalaa. Mutta kukapa uskaltaa vaarille sanoa että vie hyvä mies se kortti vallesmannille ja äkkiä?
Mutta eihän siihen mitenkään voi päästä että ihmiset jotka eivät uskalla ajaa kovempaa kuin osaavat, saataisiin pois liikenteestä? Yksi keino voisi tietysti esim. järjestää vuosittaiset ajokortin seuranta aika-ajot kortin haltijaa lähinnä olevalla moottoriradalla. Siellä olisi sitten minimi kierrosaika joka pitäisi alittaa, muuten kortti pois :wink:

Minusta on kai sekin aika mukavaa ajatella että nuo hattupäiset vastaantulijatkin ajavat edes suunnilleen sellaista vauhtia että pystyvät hallitsemaan ajoneuvojaan...
Niin, mutta sehän ei ole perusoikeus niillä jotka ovat toistuvasti ylittäneet nopeusrajoituksia ja jääneet siitä kiinni. Niinpä olisi mielestäni oikein, että vastaavalla tavalla kohdeltaisiin alinopeutta ajavia. Kolme kertaa haaviin vuodenaikana ja kortti pois määräajaksi. Ensimmäisestä kerrasta (siis molemmissa tapauksissa) vain tuo määräaika, jos toinen samallainen kortin poisotto esim. kolmen vuoden sisällä -> kortti pois määräajaksi ja takaisin saa jos inssin läpäisee. Ei siinä mitään ratoja tarvita, koska liikenteessä ei ajeta radalla ;)
------------------------------------------------------>
9-3 2001 Aero Cabriolet
" Sairauden oireet pysyvät kurissa kunhan lääkityksellä saavutetaan terapeuttinen taso"
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Pitäisikö kuupallakin ajaa sen 10%-säännön mukaan, entäpä vanhalla minillä?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Mahouney
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Syys 26, 2004 19:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Mahouney »

Ässä kirjoitti:Pitäisikö kuupallakin ajaa sen 10%-säännön mukaan, entäpä vanhalla minillä?
Hmm... tuo oli hyvä ja aiheellinen kysymys. Jos raskaat ajoneuvot on rajoitettu turvallisuussyistä niin kenties samaa sääntöä (tosin ilman mitään nopeuden rajoitinta) voitaisiin soveltaa museorekisteröityyn autoon. Jos auto normaalisti rekisteröity käyttöauto, tulee sillä pystyä ajamaan turvallisesti tavoitenopeuden mukaisesti = ei tarvetta erillisoikeuteen.

ja se minunkin joskus takalasissani pitämä numerot 8 ja 0 sisältänyt mustavalkoinenlätkä merkiksi erillisoikeudesta 8)
------------------------------------------------------>
9-3 2001 Aero Cabriolet
" Sairauden oireet pysyvät kurissa kunhan lääkityksellä saavutetaan terapeuttinen taso"
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Mahouney kirjoitti:
Ässä kirjoitti:Pitäisikö kuupallakin ajaa sen 10%-säännön mukaan, entäpä vanhalla minillä?
Hmm... tuo oli hyvä ja aiheellinen kysymys. Jos raskaat ajoneuvot on rajoitettu turvallisuussyistä niin kenties samaa sääntöä (tosin ilman mitään nopeuden rajoitinta) voitaisiin soveltaa museorekisteröityyn autoon. Jos auto normaalisti rekisteröity käyttöauto, tulee sillä pystyä ajamaan turvallisesti tavoitenopeuden mukaisesti = ei tarvetta erillisoikeuteen.

ja se minunkin joskus takalasissani pitämä numerot 8 ja 0 sisältänyt mustavalkoinenlätkä merkiksi erillisoikeudesta 8)
Onko yhtä tärkeää ulkoiluttaa museoautoja, kuin syrjäkylän papalla on käydä autolla asioilla, että hänen ei tarvitse muuttaa keskustaan kerrostaloon, tai peräti kunnan palvelutaloon? Oletetaan, että tämä papparainen pärjää aivan hyvin tieliikenteessä, jos saa ajaa kahdeksaakymppiä.

Sinulle siis sopii, että jotkut ovat oikeutettuja ajamaan hieman hiljempaakin? Ainakin museoautoväki, ovathan vanhat mobiilit niin sympaattisia ilmestyksiä tien päällä? Mihin vedetään raja? Saako ajaa hiljempaa, että bensiiniä säästyy, jos on köyhä?

Minusta sinun pitäisi matkustaa junalla. Niissä jokainen vaunu kulkee tarkasti samaa nopeutta. Saabilla taas voi hyvinkin ohittaa hitaampia. Jos siihen ei kykene, niin on paras ottaa niitä ajotunteja :wink:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Minusta mobiiliajoneuvot on niin pieni marginaaliryhmä, että niitä ei kannattaisi ottaa keskusteluun esille ollenkaan, ja vielä pienempi osuus niistä ei kykene 110kilometrin tuntinopeuteen. Kuvittelisin että kuuppa kulkee sataakymppiä iloisesti ja mininkin uskon saavuttavan tuon maagisen nopeuden.

Suurempi ongelma on varmasti ajotaidottomat tai -kyvyttömät kuskit. Varsinkin kun vanhuksien suhteellinen osuus on vain kasvussa, jolloin ajokykyyn pitäisi puuttua isommalla kädellä. Vuoden/2 välein tehtävä inssintyyppinen ajokoe on minusta parempi testi kuin lääkärin kirjoittama lappu, sillä vasta liikenteessä tulee seuraamisongelmat etc paremmin esille.

Ajo-oikeuden ei pitäisi olla perusoikeus jos oikeasti halutaan liikenteestä saada turvallisempi. Mutta se on poliittinen itsemurha alkaa vaatia tiukempaa seulaa vanhusten osalta.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ainakin täällä maalla on pari tapausta jossa vanhukselle sallitaan vain kaupassa käynti kylällä, eli ei saa lähteä kaupunkiin tai muualle toilailemaan...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

No olihan sentään eilen 20 aikoihin huopalahdentiellä "hesen" risteyksessä perinteistä valvontaa "ylös" ajavien suuntaan. Musta skoda oli parkissa ja seriffit tutkaamassa (40 alue) yks bemu ja taksi oli päässy haastatteluun, mun dessä oli bussi, jonka takia vasenta kaistaa ajava jäi "piiloon" ja olis varmaan jääny haastatteluun, ei tainnu edes huomata tutkaa.

Kyllä tuolla perinteisellä valvonnalla on mielestäni suurempi vaikutus liikenne nopeuksiin kuin automatiikalla, ainakin turunlinnantiellä(itiksessä) kun nähdään polliisi niin ajonopeus on jo huvittavaa 40 alueella 35 mittarinopeus ja kun niitä ei näy niin 50 nopeudella jää jalkoihin, sinne se automatiikka kamera ja rupeaa valtion kassaan kiliseen 8) . Toinen hyvä olis suoraan aseman ikkunasta kytätä itäväylällä liikkuvia (sisä duuni ja ei pala gasoo :wink: joskus on hurja huhu ollut liikkeellä moisesta)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Vastaa Viestiin