Oudoimmat oletukset Saabeista

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Miesten, (ei ehkä ihan auto-sellaisten), saunassa viikonloppuna kuultua: Australiassa on naurettavan vähän Saabeja ja Volvoja suhteessa muihin automerkkeihin.
Tiedystelin sitten että mahtaakohan tämä asia kertoa enemmän Saabeista vaiko Australiasta. Kertoo kuulemma siitä että Saabit ja Volvot on niin paskoja. :lol: Olin sanaton, kerrankin.

EDIT: ainiin. sama mies kertoi vielä että jossain (en muista missä) maassa saabeilla ja volvoilla ajavat vain vanhat papat. :roll:
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Su Huhti 01, 2007 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

makri kirjoitti:Täälläpäin on lähinnä tällaisiin törmännyt:

- Kallis
- Huono talviauto
- - Ei liiku eteen- tai taaksepäin lumikelillä
- - Ei lähde käyntiin viileällä
- Ruostuu tomukasaksi ensimmäisen talven aikana
- Hidas, tehoton jne. varustettu "ruohonleikkurin koneella"
miten saabista saa huonon talviauton? :roll: Kyllä on kummasti saabin kyyti aina kovilla pakkasilla haukkujillekkin kelvannu
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllähän näissä Saabeissakin on niitä kylmiä yksilöitä. Esim. työtoverin V6-saitosessa oli erilainen termari ja termarinkansi kuin mitä täälläpäin oleviin on laitettu. Kaiketi joku ohivirtaava sortti keskieuroopan markkinoille.

Mutta mutta. Kaverin isä aina jaksaa kuittailla, että Saabi on Suomen teille eniten levinny auto :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Kerran joku idiootti tuli saabini nähtyään, selittämään että oli hänelläkin saappi vieläpä 9 venttiilinen???!!! mutta siitä hävisi paineet (koska saabit ovat p****ja) :lol:
Miulle ei vaan selvinny että mistä ne paineet hävisi renkaistako vai kuskin korvien välistä?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Viesti Kirjoittaja Wege »

Töissä oltiin ja autoista tietysti puhuttiin niin jopahan kollega joka oli volovo-miäs niin heitti mulle että "saapit ne on kovia syömään pensaa"...

Kovalla äänellä että varmasti kaikki kuulivat totesin että JOO VAAN EI NE PERSAUKISTEN AUTOJA OOKKAAN!

Jätkällä tipahti leuka pulpettiin ja änkytiänkyti se saanu enää sanaa suustansa..Viddu että teki gutaa nähä sen ilme...
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lainattu......
Jetta V on tainnut ottaa maanantai jurrit, ja kirjoittelee päissään ! Lada Samara on vielä halvempi kuin Kia, teknisesti yhtä vanhanaikaisia kumpainenkin, miksi et siis verrannut Samaraa ja Jettaa? Saab ja VW painii tosiaankin aivan eri sarjassa, esimerkiksi Passat edustaa nykyaikaa auton suunnittelussa ja Saapi on taas 70 luvun tekniikka. Ei tarvitse ottaa kuin polttoaineen kulutus vertailukohdaksi, niin se kertoo jo aika paljon autojen teknisestä tasosta. Saapihan on ilmeiseti 2 tahtinen edelleenkin?

Vastaus.....
Ja VAG on edelleenkin vielä ilmajäähdytteinen ( ainakin jos verrataan
kabiinin lämpöisyyttä talvella )
Ja eihän se voi paljoa kuluttaakkaan jos ne kaikki 35 hp on pelissä........

Edelleenkään kukaan ei ole esittänyt järkisyitä valinnalleen...

Lisää kommenttia.....
fermec: Mitäs sinä sitten olet nappaillu kun keksit väittää että saabin tekniikka on 70-luvulta?

Meillä on sekä Passatti että 9-5 perheessä niin samaa premium-luokkaa nuo ovat. Saabin "wanha" 9-5:ssa käytettävä 2.0 matalapaineturbo voittaa kulkupuolessa ja käyttöominaisuuksissa 2.0FSI:n 6-0 ja kuluttaa käytännössä saman verran bensaa. Lisämausteena turbomoottorin viripotentiaali.

Ja faktaa..........
http://www.parkers.co.uk antaa aika kattavaa, luotettavaa ja puolueetonta tietoa ja arvosteluja kaikista markkinoilla olevista autoista. Taitaa olla yksi euroopan suurimmista arvioijista.

Siellä on arvosanoja annetty seuraavasti (asteikko 1 - 5, max = 5)

Golf 4
Jetta 4
Focus 4,5
Astra 4,5
Ceed 4
Qashqai 4,5
Auris 4
Altea 4
Octavia 4

Eli ei noissa kovin kummoisia eroja ole. Jos pilkuntarkasti tutkitaan, niin VW yhtenä kalleimmista ei tuossa seurassa enää parasta vastinetta rahalle anna.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Tuossa joku aika takaperin käynnisteltiin ässää kaapeleiden kanssa akun mentyä tyhjäksi. Siihen tuli apuvirtaa lainanneen auton omistajan kaveri sitten pyörähtämään ja sanoi että "joo tota käy noissa usein". :roll:
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
opk
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opk »

snuggles kirjoitti:Tuntuu, että monikaan ei tiedä saabeista juurikaan mitään noin ylipäätään. Varsinkin nuoremmat. Toisaalta tällaisella mysteeriautolla ajamisessa on oma viehätyksensä, vähän kuin olisi Ässä aina hihassa ;)
Juuri näin. Monikaan ei tiedä näistä juuri mitään, ja olettaa että Saabit ovat kaikki noita og900sia. Ne ovat kuulemani mukaan ruman näköisiä ja niissä on hankala vaihtaa vaihdetta. Ja tietysti suuri kulutus on ollut myös yleinen oletus. Tonnarini on sitten saanut murrettua näitä myyttejä Saabeista. Se on todellakin ässä hihassa.

Ajotietokoneen keskikulutuksen näytöllä voi konkreettisesti esittää, että kulutus ei oikeasti ole suuri. Ajettiin Hämeenlinnasta Raumalle, kolme henkilöä autossa, cruise päällä 90 km/h, 95E:tä kului tuon muokaan 6,8 litraa satasella. Ei paha. Käyttöohjekirjahan ilmoittaa maantiekulutukseksi 8,8 litraa. Vai 7,8 litraa..? No, enemmän kuitenkin.

"Näitä näkee *elvetin usein turboina." on myös kuultu. Se kyllä pitää paikkansa. Kuulemma Saabit ovat myös hyviä ajaa.

Etusivuikkunoiden huurteenpoisto on og900:ssa kyllä oikeasti huono. Muutoin kyllä on mielestäni hyvä talviauto. 99:ssä en enää muista millainen oli sivuikkunoiden huurteenpoisto, mutta ainakin sivupeilien säätönupit olivat suuttimien edessä! :D No, eipä tätäkään ollut ennen, kuin 99 sai satkun peilit.
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

hz81 kirjoitti: Ja ainahan niitä saabismi on sairaus juttuja kuulee... mut ite vastaan aina näille et oon siihen sairauteen sairastunu ja ylpeenä sitä tautia kannan.:D Sekin vetää yleensä aika hiljaiseksi.:D
:P :P
Tosta täytys jo saada paitakin
tyyliin että eteen painas: saabismi on sairaus
ja taakse:ja sitä tautia ylpeänä kannan 8)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

opk kirjoitti:ainakin sivupeilien säätönupit olivat suuttimien edessä! :D
Ootko muuten katsonut säätövipujen taustaa tarkemmin? Muistaakseni tuossa on ideana se että vipu on kuumassa ilmavirrassa, lämpenee ja johtaa metallista vartta pitkin lämpöä peilipinnan taakse, pitäen peilin kirkkaana :)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

dimebak kirjoitti:Kyllähän näissä Saabeissakin on niitä kylmiä yksilöitä. Esim. työtoverin V6-saitosessa oli erilainen termari ja termarinkansi kuin mitä täälläpäin oleviin on laitettu. Kaiketi joku ohivirtaava sortti keskieuroopan markkinoille.
Enpä tiedä mitä V-koneista Saabia tarkoitit, mutta 3.0t ei omien kokemusten mukaan poikkea ainakaan negatiiviseen suuntaan lämpeämisessä.
BMW 320dA Coupe LCI
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tätä kuvaa ei kyllä kannata näyttää niille, joiden mielestä Saab on isoruokainen. Kyseessä on periaatteessa lavastettu tilanne.
http://koti.mbnet.fi/hahvu/tavaraa/01042007.jpg
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

AC kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Kyllähän näissä Saabeissakin on niitä kylmiä yksilöitä. Esim. työtoverin V6-saitosessa oli erilainen termari ja termarinkansi kuin mitä täälläpäin oleviin on laitettu. Kaiketi joku ohivirtaava sortti keskieuroopan markkinoille.
Enpä tiedä mitä V-koneista Saabia tarkoitit, mutta 3.0t ei omien kokemusten mukaan poikkea ainakaan negatiiviseen suuntaan lämpeämisessä.
No minäpä tiedän. v6-saitonen ei ainakan 9-5:ttä tarkoita :) saitonen olisi näin sherlockholmesmaisella älykkyydellä pääteltynä satku, eli 2.5-litrasesta olisi kyse.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Aamukahvilla kaverit olettivat että minun täytyisi Saabin kanssa vierailla vähemmän korjaamolla tai viettää vähemmän aikaa autotallissa kuin edellisen Pösön kanssa...

Mistähän h***tistä ne sellaisia on päähänsä saaneet, täysin omituinen ja perusteeton oletus Saabista :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

dimebak kirjoitti:
Iskariot kirjoitti:PS. Tuosta dimebakin muistelostahan saa äkkiä vahingossa sellaisen mielikuvan että olisin b*w:n joskus omistanut ja sehän on suorastaan herjaamista ja saastainen vale! :twisted: Annihan nyt kirvoittaa kehuja oli huuruissa tahi ei ja kuskin reippailla otteilla tilanne vaan korostuu :D
Näinkin vanhaa topicia lukiessa aloin muistelemaan, että onkos sulla muita kuin Saabeja ollukkaan? Niin ja tuohon nopeuteen on pakko sanoa se, että korkea keskituntinopeus tuo vauhdin tunnetta, kai :lol:
Eipä ole muita ollut ja tokko tuleekaan, nykyinen siis järjestysnumerolla viisi.

Sitten aihetta sivuten tuon 2.1:n kanssa oli monesti hauska pistää ihmisiä hiljaiseksi kun tuli tehoista puhe. Ilmeisesti tuo OG-sedani mielletään automaattisesti kaasariksi tai muuten vaan laiskaksi lintaksi...

"Ai onko siinä muka niinki paljon tehoa 8O"
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Vastaa Viestiin