Oudoimmat oletukset Saabeista

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tätä kuvaa ei kyllä kannata näyttää niille, joiden mielestä Saab on isoruokainen. Kyseessä on periaatteessa lavastettu tilanne.
http://koti.mbnet.fi/hahvu/tavaraa/01042007.jpg
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

AC kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Kyllähän näissä Saabeissakin on niitä kylmiä yksilöitä. Esim. työtoverin V6-saitosessa oli erilainen termari ja termarinkansi kuin mitä täälläpäin oleviin on laitettu. Kaiketi joku ohivirtaava sortti keskieuroopan markkinoille.
Enpä tiedä mitä V-koneista Saabia tarkoitit, mutta 3.0t ei omien kokemusten mukaan poikkea ainakaan negatiiviseen suuntaan lämpeämisessä.
No minäpä tiedän. v6-saitonen ei ainakan 9-5:ttä tarkoita :) saitonen olisi näin sherlockholmesmaisella älykkyydellä pääteltynä satku, eli 2.5-litrasesta olisi kyse.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Aamukahvilla kaverit olettivat että minun täytyisi Saabin kanssa vierailla vähemmän korjaamolla tai viettää vähemmän aikaa autotallissa kuin edellisen Pösön kanssa...

Mistähän h***tistä ne sellaisia on päähänsä saaneet, täysin omituinen ja perusteeton oletus Saabista :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

dimebak kirjoitti:
Iskariot kirjoitti:PS. Tuosta dimebakin muistelostahan saa äkkiä vahingossa sellaisen mielikuvan että olisin b*w:n joskus omistanut ja sehän on suorastaan herjaamista ja saastainen vale! :twisted: Annihan nyt kirvoittaa kehuja oli huuruissa tahi ei ja kuskin reippailla otteilla tilanne vaan korostuu :D
Näinkin vanhaa topicia lukiessa aloin muistelemaan, että onkos sulla muita kuin Saabeja ollukkaan? Niin ja tuohon nopeuteen on pakko sanoa se, että korkea keskituntinopeus tuo vauhdin tunnetta, kai :lol:
Eipä ole muita ollut ja tokko tuleekaan, nykyinen siis järjestysnumerolla viisi.

Sitten aihetta sivuten tuon 2.1:n kanssa oli monesti hauska pistää ihmisiä hiljaiseksi kun tuli tehoista puhe. Ilmeisesti tuo OG-sedani mielletään automaattisesti kaasariksi tai muuten vaan laiskaksi lintaksi...

"Ai onko siinä muka niinki paljon tehoa 8O"
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Ihmettelen tätä väitettä Saabista huonona talviautona. En ole törmännyt muuhun kuin sellaisiin jotka näkevät edes jotain järkeä Saabeissa nimenomaan 'talviautoina'. Muuten ilmeisesti kannattaisi ostaa se 'kesäauto' 8O

'Onko se 2-tahtinen' oli yleinen kysymys kun ajoin (sukulaisen) vm. -79 96:lla.

Korjaamisen vaikeudesta kertovat jutut liittyvät siihen että Saab on ollut tekniikassa edelläkävijä, ainakin aikoinaan. Kun kylän ensimmäiseen ruiskusaabiin tai turbosaabiin tuli vika, ei sitä paikallisella huoltamolla osattu korjata. Kun sama auto täytti 20v. sen osaa korjata naapurin koirakin.
Turbot olivat ennen eksoottisia vempaimia, nyt niitä saa Biltemasta. Tämähän on kuin sitikan jousitus, varsin yksinkertainen ja toimiva järjestelmä josta liikkuu kaikenlaisia myyttejä.

Jarrutyökalu mainitaan esimerkkinä Saabin vaikeasta korjattavuudesta. Onhan minulla sellainen jossakin vaikka ainahan ne männät ovat takaisin menneet kun on varovasti painanut ruuvarilla 8O Kaveri käyttää rälläkän kiekonvaihtoon tarkoitettua välinettä, reiät kun sopivat täysin.

Ajettavuus ei ole 'vaikea' mutta ymmärrän kyllä jos joku mielummin pyörittelee Puntoa kaupungissa kuin tehostamonta OG 900-Saabia. Parkkitalossa kerran naureskelin 96:n kanssa kun sai veivata todella monta kertaa että sai sen 90 asteen mutkan tehtyä pienessä tilassa.
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

Kaverilta kysäisin naureskellen että onko siitä tullut aikuinen kun satkun osti :oops:
Siitä pari kuukautta eteenpäin ja mulla oli alla oma satku :D
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

dimebak kirjoitti:Kyllähän näissä Saabeissakin on niitä kylmiä yksilöitä. Esim. työtoverin V6-saitosessa oli erilainen termari ja termarinkansi kuin mitä täälläpäin oleviin on laitettu. Kaiketi joku ohivirtaava sortti keskieuroopan markkinoille.

Mutta mutta. Kaverin isä aina jaksaa kuittailla, että Saabi on Suomen teille eniten levinny auto :lol:
No näinhän se asia ei kyllä ollut jos meidän autosta puhut. Olivat huollossa menneet hakemaan trermarikotelon Opelin liikkeestä V6 Vectraan kun olettivat että kone on sama mutta se konehan ei ole samanlainen kuin Saabin. Kyllä se oikea termari löytyi ihan merkkiliikkeestä =)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jehhe kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Kyllähän näissä Saabeissakin on niitä kylmiä yksilöitä. Esim. työtoverin V6-saitosessa oli erilainen termari ja termarinkansi kuin mitä täälläpäin oleviin on laitettu. Kaiketi joku ohivirtaava sortti keskieuroopan markkinoille.

Mutta mutta. Kaverin isä aina jaksaa kuittailla, että Saabi on Suomen teille eniten levinny auto :lol:
No näinhän se asia ei kyllä ollut jos meidän autosta puhut. Olivat huollossa menneet hakemaan trermarikotelon Opelin liikkeestä V6 Vectraan kun olettivat että kone on sama mutta se konehan ei ole samanlainen kuin Saabin. Kyllä se oikea termari löytyi ihan merkkiliikkeestä =)
Niinpäs se olikin, väärin muistin. Samperi ku on sama pää kesät talvet...

EDIT: Tuli tuossa mieleen, että oliko siinä joku klikki ku se kotelo piti vaihtaa vai muistanko väärin?
Viimeksi muokannut dimebak, La Huhti 07, 2007 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

jehhe kirjoitti: Olivat huollossa menneet hakemaan trermarikotelon Opelin liikkeestä V6 Vectraan kun olettivat että kone on sama mutta se konehan ei ole samanlainen kuin Saabin.
Viimeks ku olin Saab-liikkessä myyjä sano et suurin osa oopelin ja Saabin osista on samoja ja jos Saabin varaosa numero on 123456 ni sama osa löytyy oopelin vara-osista numerolla 654321.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Jasmine
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 15:50
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jasmine »

Mulle on selitetty semmosta sontaa että kuinka ei meinaa lähtee käyntiin ja joskus töissä sanottiin että olis vilponen.. Ei mikään oo ollu nii lämmin auto ku Saab eikä mulla ainakaa tähän asti oo mikää lähteny noi hyvin käyntii ku toi lähtee..
Saab 9000 CSE 2.3t -97
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

OG:sta on saanut välillä kuulla, että olisi muka kylmä auto talvella. Tämän seurauksena kaveri -20°C kelissä kylmään autoon ja parin minuutin ajon jälkeen jo kyseli, että saako suuttimista hieman kylmempää tulemaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Otin appivanhemmat vm. 1993 tontulla mukaan eräälle reissulle. Kyyti oli kuulemma hulppeaa, ja auto vähintään vuodelta 2000 tai uudempi :lol:
Kulutuksesta olivat silti kovasti kiinnostuneita...
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No, ainakin '92 satku alkuperäisellä lämppärin by-passilla ja 82° termarilla ei ole kovinkaan lämmin. Ei siinä kylmä tule mutta eipä se ole Saabimaisen lämmin. Ilman by-passia ja 89° termarilla on lämmin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kaverin suusta kuultua: "Saabissa ei oo mitään muuta hyvää ku se, että se on takaveto"

Ja tuohon "saabismi on sairaus" lausahdukseen on aina hyvä tokaista: "niin on, mutta ei se köyhiin tartu" :wink:
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Frostwind kirjoitti: Ja tuohon "saabismi on sairaus" lausahdukseen on aina hyvä tokaista: "niin on, mutta ei se köyhiin tartu" :wink:
:D:D Tää on kyllä hyvä...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Vastaa Viestiin