Vinkkejä, keskustelua auton kuvaamisesta.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Vinkkejä, keskustelua auton kuvaamisesta.

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Kamera sai kaverikseen pari erilaista jalustaa ja olen innokkaasti harrastanut varsinkin yökuvausta. Kellään tuohon mitään hyviä vinkkejä tai ohjeita? Kuvausfoorumeita on tullut ahkerasti selattua, mutta menee vähän yli hilseen näin maallikolta. Tällaisia asetuksia olen käyttänyt;
# Flash used: No
# Focal length: 5.8mm (35mm equivalent: 35mm)
# Exposure time: 2.000 s
# Aperture: f/2.8
# ISO equiv.: 80
# Whitebalance: Auto
# Metering Mode: matrix
# Exposure: program (auto)
# Exposure Mode: Auto bracketing

Joista en ymmärrä mitään. :oops: Kuinka pitkää valotusaikaa kannattaisi käyttää lähes pimeällä, vai onko viisaampaa kompaktikameran kanssa kuvata vain hämärässä?

Sitten vielä yksi miete kuvakulmista, olen sitä mieltä, että parhaalta auto näyttää vinossa ja hieman alaviistosta, mutta eräs kauemmin valokuvausta harrastanut tuttavani tyrmäsi kuvakulmani täysin, onko edustavampaa kuvakulmaa, mitä mieltä olette?

Tässä yksi tuotos, viikonlopulta:
Kuva
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
BBU
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2004 14:42
Paikkakunta: Omenakaupunki

Viesti Kirjoittaja BBU »

Valkotasapaino (white balance) on kameran mallista riippuen vähän kinkkinen juttu, omassa Panosonaatissa se on säädettävä, eli kalibroidaan asettamalla valkoinen esim. paperi linssin eteen. Mutta jos kuvailee automaattiasetuksilla katuvalojen läheisyydessa, meinaa kuvista tulla keltaisia, ja valkotasapainon säätämällä taas puolestaan liian sinisiä... 8) Tähän ongelmaan vaikuttaa tietenkin säätövarat itse laitteessa, omassa taitaa olla liian pienet... ehkä... Lumix FZ-7 siis kyseessä. Tosin vielä on kaikki kameran koukerot tutkimatta lievän ajanpuutteen vuoksi.

Mulla on tuossa myös valaistuksen esinäyttö, joka kertoo milloinka kuva on valotasapainossa ja milloin ei. Tosin tuotakin pitää vähän harjoitella, sillä asteikko on muistaakseni -2 ... +2, ja nollan kohdalla jotkut taustalla valaisevat tekijät saattavat polttaa kuvaa ikävästi. Kuitenkin pimeällä kuvatessa valotusajassa puhutaan ehkä n. 2-15 sekuntia, ainakin omassa käytössä noita lukemia on tullut käytettyä. Riippuen aina ympäristöstä ja yms tekijöistä tietenkin. Jalusta on kyllä kiva kaveri kameralle :)

Mutta hyvältähän tuo tonnikala näyttää, hyvin onnistunut kuvatus!
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vinkkejä, keskustelua auton kuvaamisesta.

Viesti Kirjoittaja f-19 »

saapasjalkakissa kirjoitti: Joista en ymmärrä mitään. :oops: Kuinka pitkää valotusaikaa kannattaisi käyttää lähes pimeällä, vai onko viisaampaa kompaktikameran kanssa kuvata vain hämärässä?

Sitten vielä yksi miete kuvakulmista, olen sitä mieltä, että parhaalta auto näyttää vinossa ja hieman alaviistosta, mutta eräs kauemmin valokuvausta harrastanut tuttavani tyrmäsi kuvakulmani täysin, onko edustavampaa kuvakulmaa, mitä mieltä olette?
Valotusajaksi niin pitkä että kuvasta saa selvää muttei niin pitkä että palaa puhki. Kaikki tuolta väliltä on kiinni kuvaajasta että mikä tuntuu hyvältä.

Ota kuvia aivan mistä kuvakulmasta haluat. Turha kuunnella ketään joka sanoo että "kuvaat väärin, kaikki autot pitää kuvata etuviistosta kuskin puolelta 1,5m korkeudelta 48ast kulmassa". Maailma on täynnä jo kuvia autoista jokaisesta mahdollisesta kuvakulmasta, valkkaat niistä ne mistä itse pidät tai auto näyttää sopivimmilta. Taidettahan valokuvaus kuitenkin on että saat tehdä ihan niinkuin hyvältä tuntuu, mutta kommentteihin kannatata toki varautua jos niitä pyytää. Mutta aina on kiva nähdä jotain uutta ideaa autokuvissa ettei sitä samaa vanhaa viistokuvausta. Valkotasapainoon kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota, pokkareilla se voi olla hitusen vaikeaa.

Turposeepran kuva oli ihan jees.
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

En ollut aiemmin edes tiennyt mistään valkotasapainosta, tässä tosiaan vasta harjoitellaan. Mielestäni tuo oli viimeviikon kuvasadosta parhaimpia. Keltaisuutta aiheuttaa tuohon kuvaan myöskin se, että ajovalot ovat päällä ja valaisevat ruohikon ja autossani on siis keltaiset ajovalot. Ainakin sen huomasin, että yökuvauksessa ei pärjää ilman jalustaa joten hommasin tuolle lumixille pienen n.10cm korkean ja ison n.50-160cm korkean säädettävämmän jalustan. Ihan mukavaa puuhaahan tuo on, nyt näin alkuun ainakin on tullut napsittua vähän reilun sadan kuvan viikkovauhtia, onneksi digikameralla saa poistettua ne kaikista huonoimmat otokset. Kuvauspaikkojen löytäminen vaan on ollut aikamoista neulan hakua heinäsuovasta, jotain mielenkiintoista pitäisi löytää korvaamaan iänikuinen heurekan parkkis. :lol: Täytyypä kokeilla sitten seuraavalla kerralla miten tuo valkotasapainon säätö vaikuttaa asiaan.. Ja oma kamerani on siis Panasonic Lumix DMC-LS3, jos sillä tai sen säätömahdollisuuksilla on jotain merkitystä..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

BBU kirjoitti: Kuitenkin pimeällä kuvatessa valotusajassa puhutaan ehkä n. 2-15 sekuntia, ainakin omassa käytössä noita lukemia on tullut käytettyä. Riippuen aina ympäristöstä ja yms tekijöistä tietenkin. Jalusta on kyllä kiva kaveri kameralle :)

Mutta hyvältähän tuo tonnikala näyttää, hyvin onnistunut kuvatus!
En todellakaan ole harjoitellut hirveämmin kuvausta ja se saattaa näkyä myös omissa otoksissani. Valotusaikaan liittyen pyrin katsomaan esim. katuvaloista, maasta (ruohikko, asvaltti, hiekka) ja taivaasta, että niiden valot vastaavat mahd. paljon luonnollista valoisuutta. En itsekään tiedä mitä valotusaikaa pitää käyttää, mutta kyllä sen on ihan hyvin saanut säädettyä BBU:n mainitsemalle 2-15 sek. välille. Itselläni ISO-arvo on jatkuvasti 50.

Hyvää treeniä saa, kun iltahämärissä kuvaa pihapiiriä ja pääsee heti katsomaan koneelta, että vastaako se todellisuutta. Helppohan se on tietysti valotuksella saada myöhäisillasta alkuilta ja pilvisestä päivästä yö.

Minunkin mielestäni saapasjalkakissan kuva on taustoja myöten hieno otos. Tunnelmaa nostaa takana näkyvät silta ja jonkun rakennuksen pihavalot.
"Kauneus on katsojan silmissä."
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Hyvältä näyttää näin noviisin silmin.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ottamatta kantaa kameran asetuksiin sen enempää, niin itse olen pyrkinyt yleensä kuvaamaan auton melko etäältä linssi enempi tai vähempi teleasennossa. Näin menetellen kameraa lähinnä oleva osa autosta ei veny ja paisu vaan muoto on lähempänä sitä kuin auto on oikeastikin. Toisaalta esim. sisustaa, konehuonetta ym. kuvatessa kunnon laajakulma (28mm löytyy onneksi muutamista pokkareistakin) on todella jees.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Vinkkejä, keskustelua auton kuvaamisesta.

Viesti Kirjoittaja moksu »

saapasjalkakissa kirjoitti: Sitten vielä yksi miete kuvakulmista, olen sitä mieltä, että parhaalta auto näyttää vinossa ja hieman alaviistosta, mutta eräs kauemmin valokuvausta harrastanut tuttavani tyrmäsi kuvakulmani täysin, onko edustavampaa kuvakulmaa, mitä mieltä olette?
Hyvältähän tuo sinun auto näyttää joka kuvakulmasta. :)
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

Lukaisin tekstisi, mutta en oikein saanut kokonaiskuvaa siitä, mitä halajat. No alkuun kannattaa katsoa mitä säätöjä sinun kamerasta löytyy. Kuitenkin käytä aina jalustaa jos mahd., käytä pienintä ISO -arvoa, käytä pientä aukkoa(= suuri numero).

Olet löytänyt esimerkkikuvaasi hienon kulman, joten tuskinpa sinun kannattaa kysyä näiltä "ammattilaisilta", mikä on hyvä. Toki jos et ole itse tyytyväinen, voit analysoida näitä jonkun kanssa, joka siihen jaksaa.

Valokuvausta harrastan varsin aktiivisesti, mutta Saabista en ole vielä ottanut kunnolla kuvia. Laittelen niitä tänne foorumille sitten, kun auto on käynyt pesussa, ja mukava kohde ja ilta-aurinko tulee vastaan. Valo ja taustakin on näissä kuvissa kuitenkin hyvin tärkeää.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Hessu kirjoitti:Ottamatta kantaa kameran asetuksiin sen enempää, niin itse olen pyrkinyt yleensä kuvaamaan auton melko etäältä linssi enempi tai vähempi teleasennossa. Näin menetellen kameraa lähinnä oleva osa autosta ei veny ja paisu vaan muoto on lähempänä sitä kuin auto on oikeastikin. Toisaalta esim. sisustaa, konehuonetta ym. kuvatessa kunnon laajakulma (28mm löytyy onneksi muutamista pokkareistakin) on todella jees.
Sen verran tarkennan, että telepuolella mittasuhteet alkavat "lähentyä" syvyyssuunnassa. Pitkällä telellä kuvista tulee jossain määrin litteämpi, kun kohteen ja taustan suhde näyttää todellista pienemmältä. En osaa oikein milleistä sanoa, ehkä 35-50 mm ei vielä vääristä mittasuhteita. Laajakulmapuolella vääristymät ovat tietenkin selkeämpiä ja yleensä häiritsevämpiäkin.

Omia huomioita autojen kuvauksesta:
- Auto puhtaana ja vahattuna, jos tarkoitus ei ole esitellä offroad-henkeä yms.
- Kuvauksellisimmat olosuhteet ovat yleensä auringonnousun tai -laskun aikaan. Keskipäivän valo ei välttämättä ole eduksi.
- Yökuvauksessa kannattaa aina hyödyntää jalustaa jos kohde on paikallaan.
- Jalkazoomi voi olla parempi mitä kameran zoomi eli ei kannata passivoitua ja luottaa kameran zoomiin pelkästään.
- ISO-arvo aina pienimmällä paikallaan olevia kohteita kuvattaessa. Vähemmän kohinaa.
- Horisontti on yleensä kivempi suorassa mitä "alaspäin viettävä meri". Satunnaisena tehokeinona sääntöjen rikkominen toimii.
- Kuvan tausta/kuvauspaikka automerkin ja mielikuvien mukaan. Volvolle sopii hyvin vierasvenesatama kun taas pikkuranskattarelle kaupungin keskusta.
- Kuvauspaikkoja kannattaa pistää aina mieleen, kun esim. ajaa jonkin hylätyn teollisuusalueen ohitse. Polkupyörällä liikkuessa huomaa itseasiassa enemmän mitä auton sisältä.

Hyvä kuvasivusto autoista: http://carfreaks.net/
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Itseäni alkoi myös aikoinaan valokuvaus kiinnostamaan kun hankin Panasonicin digi-pokkarin (FX-8 ) , joka on kokoonsa nähden varsin pätevä vehje. Tuossa viime helmikuussa homma sitten lähti käsistä ja piti käydä lunastamassa EOS 400D.

Tuohon auton kuvaamiseen hämärässä on tullut hairahdettua jonkin verran...voipi johtua siitä että meilkäläisen touhut ei aina päivänvaloa kestä :wink: . Mutta tuo hyvien paikkojen löytäminen ja soveltaminen on aina oma juttunsa. Auton kuvaaminen on siinämielessä hyvä, kun kohde kulkee koko ajan mukana, mutta se tausta vain pitäisi jostain keksiä. Nykyään vielä käytetään pirun paljon noita kellertäviä katuvaloja (energiansäästölamppuja?), jotka sitten tuovat oman sävynsä kuviin.
Kun ottaa vaan tarpeeksi monta kuvaa ja tarpeeksi monesta kulmasta niin aina jonkun on _pakko_ onnistua :lol:

Pitäis tuo omakin vahata niin olis jotain järkeä näitä räpellyksiä yrittää räpsiä :roll:

Kuva
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Mimmi kirjoitti:Ne keltaiset katuvalot ovat suurpainenatriumlamppuja.
Ja tämä liittyi aiheeseen miten?
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Nahjus kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Ne keltaiset katuvalot ovat suurpainenatriumlamppuja.
Ja tämä liittyi aiheeseen miten?
...kun asiasta ohimennen kysäisin
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin