Hessu kirjoitti:Ottamatta kantaa kameran asetuksiin sen enempää, niin itse olen pyrkinyt yleensä kuvaamaan auton melko etäältä linssi enempi tai vähempi teleasennossa. Näin menetellen kameraa lähinnä oleva osa autosta ei veny ja paisu vaan muoto on lähempänä sitä kuin auto on oikeastikin. Toisaalta esim. sisustaa, konehuonetta ym. kuvatessa kunnon laajakulma (28mm löytyy onneksi muutamista pokkareistakin) on todella jees.
Sen verran tarkennan, että telepuolella mittasuhteet alkavat "lähentyä" syvyyssuunnassa. Pitkällä telellä kuvista tulee jossain määrin litteämpi, kun kohteen ja taustan suhde näyttää todellista pienemmältä. En osaa oikein milleistä sanoa, ehkä 35-50 mm ei vielä vääristä mittasuhteita. Laajakulmapuolella vääristymät ovat tietenkin selkeämpiä ja yleensä häiritsevämpiäkin.
Omia huomioita autojen kuvauksesta:
- Auto puhtaana ja vahattuna, jos tarkoitus ei ole esitellä offroad-henkeä yms.
- Kuvauksellisimmat olosuhteet ovat yleensä auringonnousun tai -laskun aikaan. Keskipäivän valo ei välttämättä ole eduksi.
- Yökuvauksessa kannattaa aina hyödyntää jalustaa jos kohde on paikallaan.
- Jalkazoomi voi olla parempi mitä kameran zoomi eli ei kannata passivoitua ja luottaa kameran zoomiin pelkästään.
- ISO-arvo aina pienimmällä paikallaan olevia kohteita kuvattaessa. Vähemmän kohinaa.
- Horisontti on yleensä kivempi suorassa mitä "alaspäin viettävä meri". Satunnaisena tehokeinona sääntöjen rikkominen toimii.
- Kuvan tausta/kuvauspaikka automerkin ja mielikuvien mukaan. Volvolle sopii hyvin vierasvenesatama kun taas pikkuranskattarelle kaupungin keskusta.
- Kuvauspaikkoja kannattaa pistää aina mieleen, kun esim. ajaa jonkin hylätyn teollisuusalueen ohitse. Polkupyörällä liikkuessa huomaa itseasiassa enemmän mitä auton sisältä.
Hyvä kuvasivusto autoista:
http://carfreaks.net/