MIGin huoltoa

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

MIGin huoltoa

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tallista löytyy tuommoinen 10-15 vuotta vanha ESAB-merkkinen MIG, joka kaipaa pikkuruisen huoltoa.

Laite toimi ihan moitteetta vielä joskus 5v sitten, kunnes eräs "asentaja" sitä käytteli ja sääteli. Nytpä tuo pitää siis kokoajan omituista räkimistä ja roiskimista. Vaan miten tuollaisen sitten saisi pelittämään?

Oma veikkaus on, että langansyötössä on jotain hämärää. Ehkä rissat luistavat tms. Mielessä on käynyt myös, että tuossa pistooli-letkussa olisi jotain häikkää.

Nyt siis joku asiasta tietävä jakamaan tietonsa, eli mitän oissa MIGeissä yleensä huolletaan, mitä osia vaihdetaan kulumisen johdosta jne.

Uuden sisäputken tuohon pistoolikahvaan joku oli jo ostanut, mutta mielestäni se on lyhennetty liian lyhyeksi ja kädettää koko homman. Miten pitkälle tuommosen sisäletkun sitten pitäisi ulottua?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

räkimisen ja roiskimisen saa poies oikealla virran ja langan suhteella..heh
mutta sitä tuskin haettiin-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

nalleolut kirjoitti:räkimisen ja roiskimisen saa poies oikealla virran ja langan suhteella..heh
mutta sitä tuskin haettiin-
Eipä sitä saa pois, kun lanka vaan tökkii ja tökkii, vaikka kuinka säätelisi.;) Aikaisemmin laitos tosiaankin toimi ongelmitta, nyt on sitten seissyt jonkin aikaa, kun ei tuolla oikein hitsaus onnistu, ja tilalla on ollut lainakone. Nyt lainakone piti palauttaa ja tämä tarttis saada toimimaan..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

luulis varaosia vielä löytyvän ellei ole ihan taivaan vanha peli.
mutta pura ja paineilmalla putsailet paikat. jos se sillä rupeaisi pelaamaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

nalleolut kirjoitti:luulis varaosia vielä löytyvän ellei ole ihan taivaan vanha peli.
mutta pura ja paineilmalla putsailet paikat. jos se sillä rupeaisi pelaamaan.
Jep, tarttee purkailla ja putsailla.
Onko mitään käsitystä monenko käyttötunni jälkeen noita langansyötön pyöriä yleensä tarvii vaihdella? Vai kuuluuko niiden edes kulua niin että tarttis vaihtaa?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ja jos tosiaan huoltoon kiinnostaa viedä niin esim.:

http://www.turun-hitsauskone.com
http://www.haka-kone.fi/
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mitään en noista tiedä mutta tuollasia on osunu itselle vastaan.

Onko lanka kuinka vanhaa, tuossa kun itsellä mig on välillä ollu pihatallissa niin tahtoo lanka ruostuu ja johan rupee tökkiin.
Eikä tarvii ees kauhean pahan näköistä toi lanka.

Siinä sisäputkessa ja suuttimen välissä kuuluu olla ihan kunnon väli ettei se muoviputki sula, ei kumminkaan senttejä.

Kai tuota pystyy vähän ihmetteleen että miten se syöttää lankaa kun purkaa pistoolin kärjestä romut ensin pois ja kattoo tulee lanka nätisti ja sit lisäilee osia takas ja kokeilee välissä.

Kannattaa kattoo myös se sisäputki sieltä koneen päästä että myös kaasu pääsee kulkeen oikeaa reittiä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tetammi kirjoitti:Mitään en noista tiedä mutta tuollasia on osunu itselle vastaan.

Onko lanka kuinka vanhaa, tuossa kun itsellä mig on välillä ollu pihatallissa niin tahtoo lanka ruostuu ja johan rupee tökkiin.
Eikä tarvii ees kauhean pahan näköistä toi lanka.

Siinä sisäputkessa ja suuttimen välissä kuuluu olla ihan kunnon väli ettei se muoviputki sula, ei kumminkaan senttejä.

Kai tuota pystyy vähän ihmetteleen että miten se syöttää lankaa kun purkaa pistoolin kärjestä romut ensin pois ja kattoo tulee lanka nätisti ja sit lisäilee osia takas ja kokeilee välissä.

Kannattaa kattoo myös se sisäputki sieltä koneen päästä että myös kaasu pääsee kulkeen oikeaa reittiä.
Lankakerä ei ole kovinkaan vanha, tuolla kun yritettiin jotakin joku aika sitten rokottaa, mutta kun ei onnistunut, niin lainattiin muualta kone.

Muistelen, että tuossa loppui se sisäputki jo ennen pistoolikahvan mutkaosaa. 8O Onkohan se väärin katkastu? Se kuitenkin mahtuisi tulemaan sieltä siihen kaasusuuttimeen asti, jos olisi pitempi.
Nyt kun muistelen, niin pohdin tuota jo ennemmin, mutta enpä löytänyt mistään mitään ohjeita, kuinka sen pitäs olla, enkä tajunnut edes täältä kysyä aiemmin..

Tarvii kokeilla, kuinka pieniksi tuon pistoolin saa hajotettua..
Viimeksi muokannut akyttala, Ma Touko 21, 2007 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Viesti Kirjoittaja Wege »

Appiukolta oli jäänyt hallin nurkkaan wanha weldmag mig joka oli menossa kaatikselle; pelastin sen sieltä ja laitoin condikseen.

Elikkä kolvikaapeli meni ensimmäisenä uusiksi, toiseksi langansyöttö ei pelannut. Langansyötön säätökortilta löytyi poksahtanut zenerdiodi jonka uudistin ja lanka alkoi kulkea.

Kokeilin hitsata mutta jälki oli aivan karmeata pallohitsiä, räki yms.
Tempaisin tasasuuntaajan levälleen josta löytyi muutama kärähtänyt diodi.
Paikallisesta hitsiputiikista löytyi nuo diodit tämän jälkeen laite on toiminut mainiosti. Tosin eipä tuo mikään ammattilaiskone ole mutta hintaansa nähden (osat n. 100€) ihan OK.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Omaa miggiä seisotin ulkovarastossa muutaman viikon heti oston jälkeen ja kun sisälle vietiin niin veti vähänajan päästä langan ruosteeseen, ei näyttäny pahalta mutta ei myöskään polttanu oikein, uus kela sisään ja toimi taas ihan hyvin. Samasta MIGgistä meni melko uudeltaan myös magneettiventtiili (takuuseen). Jos migistä jotain pitäs äkkiä ruveta kattomaan niin lanka, sen syöttö, "suutin", kaasu ja säädöt.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kolmivaihemig:eissä on monesti räkimisen ja päpätyksen syy kärähtäneessä kontaktorissa(se iso rele joka kolahtaa kun liipaisinta painetaan), yhden vaiheen kärjet palaneet ja kone toimii vaivalloisesti kahdella vaiheella.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tuli hommattua uusi Kempin MIG ja mietin tässä, että onko näissä jtn. kotihuoltoa mitä aina väliajoin kannattaisi tehdä, että kone pysyy kuosissa?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Saabinsti kirjoitti:Tuli hommattua uusi Kempin MIG ja mietin tässä, että onko näissä jtn. kotihuoltoa mitä aina väliajoin kannattaisi tehdä, että kone pysyy kuosissa?
Putsaa ajoittain paineilmalla, pidä kaasusuutin puhtaana, älä aja autolla letkun yli ja vältä käyttämästä mig:in kahvaa vasarana.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Myrkky kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:Tuli hommattua uusi Kempin MIG ja mietin tässä, että onko näissä jtn. kotihuoltoa mitä aina väliajoin kannattaisi tehdä, että kone pysyy kuosissa?
Putsaa ajoittain paineilmalla, pidä kaasusuutin puhtaana, älä aja autolla letkun yli ja vältä käyttämästä mig:in kahvaa vasarana.
Sitä arvelinkin, että ei normi huolenpidon lisäksi ole mitään huollettavaa.
Tuohon loppuosan "idiootin listaan" voisi lisätä, älä jätä sateeseen ja älä vedä konetta pistoolista.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin