Nettiyhteyden aukaisu aika.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

HALOO!! VAATIKAA!!!

On se kumma.
Enpä tiedä kummassa päässä se vika oikeasti on. Tai sitten vain kuluttajat ovat yleensä niin tietämättömiä, ja suomalaiseen luonteeseen kuuluu että ei pidä vaatia.

Onneksi viestintämarkkinalaki on kuluttujan kannalla.

Laissa om määrätty mm että teleoperaattorin on LUVATTAVA jokin ajankohta milloin laajakaista kytketään. Eli Soneran ympäripyöreä "vähintään 6 viikkoa" EI ole vastaus, näin jos toimitaan, on yritys rikkonut kyseista lakia ja kannattaa kannella viestintävirastoon.

Jos taas.... teleoperaattori ei toimita liittymää luvattuun ajanjaksoon mennessä, on teleoperaattorin MAKSETTAVA korvauksia, vähintään 15€ alkavalta viivästyneeltä viikolta(kuitenkin maks 120€).


viestintävirasto
Ongelmatilanteet
Tilaamaani laajakaistaliittymää / ostamaani puhelinliittymää ei toimiteta sovittuna ajankohtana. Miten minun tulee menetellä ja voinko saada korvauksia?

Toimitusajankohdasta ja viivästyksen seuraamuksista on sovittava liittymäsopimuksessa. Mikäli palvelua ei ole toimitettu sovittuna ajankohtana eikä viivästys johdu käyttäjästä, on toimitus viivästynyt. Olet velvollinen maksamaan sopimukseen perustuvat maksut vasta siitä hetkestä lähtien, kun yhteys on käytettävissä. Tällaisessa tapauksessa voit saada vakiokorvauksen, jonka määrä on vähintään 15 euroa kultakin alkavalta viivästysviikolta, kuitenkin enintään 120 euroa.

Mikäli viivästyksestä aiheutuu vahinkoa, joka määrältään ylittää vakiokorvauksen, voit myös tästä saada korvauksen. Viivästyksestä on ilmoitettava operaattorille. Viivästykseen ei saa vedota, jos siitä ei ilmoiteta kohtuullisessa ajassa sen jälkeen, kun palvelu on toimitettu. Sopimuksen saa toimituksen viivästyksen perusteella myös purkaa, jos sopimusrikkomus on olennainen. Mikäli operaattorin kanssa syntyy riitaa esim. viivästyksen korvaamisesta, voit ottaa yhteyttä oman alueesi kuluttajaneuvojaan. Kuluttajaneuvoja voi toimia apuna neuvotteluissa ja avustaa tarvittaessa valituksen tekemisessä Kuluttajariitalautakuntaan. Lisätietoja löydät
http://www.ficora.fi/index/palvelut/vie ... atilanteet


Itse laki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030393

Varsinkin: 67 §


Ainoastaan tekemällä, voi saavuttaa jonkun muutoksen.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

saab87 kirjoitti:en muista kuin kauan elisan liittymän aukeemiseen meni mut ei ollu lähelläkää luvattua päivää
Juu, liittymäsi aukesi vajaa pari viikkoa ennen luvattua päivää kun sitä liittymän aukeamista joku henkilö joudutti hieman parilla puhelulla, eli ei ihan keskivertoasiakkaan normaalitilanne. Muistelen alunperäiseksi luvatuksi kytkentäajaksi noin kolmea viikkoa..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Kovastihan tuo riippuu laajakaistan tyypistäkin tuo kuinka nopeasti kytketään.

Operaattorista riippumatta avautuu yleensä samana päivänä muutamassa tunnissa jos yhteys laajakaistakaapeli (operaattorille ilmoitetaan MAC-nro modeemista + aika jona MAC-nro tallentuu operaattorin järjestemiin).

ADSL taas kestää yleensä jokusen viikon (pl. lisämaksulliset pikatoimitukset 1-2pv kunkin oper. omalla alueella).
Normaalisti 3-8 vkoa tavoiteaika, riippuen mikä operaattori ja kenenkä alueella (oma alue/kilpailijan alue; elisa vs. sonera vs. paikalliset oper.); ruuhkautumiset / henkilökunnan vähyys myöhästyttävät toimituksia jolloin asiakkaat oikeutettuja korvauksiin mikäli toimitus myöhässä luvatusta.

Edellä mainittu 15€/myöhästynyt viikko pätee pääsääntöisesti kun vaan hoksaa vaatia. Kysymättä ei mitään anneta.
#1430
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

2004 meni Multilta muistaakseni siinä kuukauden luokkaa. Siirto tosin onnistui päivässä, kun sanoin vieväni eurot toiseen firmaan jos ei onnistu. Toisessa muutossa kanssa ilmoitin koska muutan joten liittymänkin on parempi muuttaa. Tämän ilmoitin hyvissä ajoin mutta kerroin edelleen olevani valmis kantamaan eurot toiselle. Vaimon veli sai Multilta liittymän oliskos se nyt 6 viikossa. Ja kaiken huippu, tätille tuli liittymä Oulussa muutamassa tunnissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

OPOY:n ADSL aukes sillä aikaa kun ajoin autolla kotiin liikkeestä ja kävivät itekseen päivittämässä ilman pyyntöä WDSL:ksi kun kaapeloinnit asuinalueella paranivat (muutama viikko ADSL:n kytkemisestä). Jättivät minulle vielä vanhan boksinkin, kun eivät sillä kuulemma mitään olisi tehneet.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

7 viikkoa alkaa oleen täynnä ja sain vihdoin yhteyden Soneran aspaan.
Kyselin aukeamisajankohdasta ja vastasivat että on niin kiire asennuksissa että menee ainakin kaksi viikkoa vielä.
Eipä sieltä oikein osannut vastata että onko se asiakkaan vika että niillä on kiire :)
Lupas vielä laittaa soittoa ja kiirehtiä asennusta kun mainitsin tuosta kohtuullisesta asennusajasta (kohtuullisen asennusajan kestoon en saanut sieltä mielipidettä). Tuskinpa mitään tapahtuu :D
Pitänee perua sopimus jos ei piakkoin aukea.
BMW 320dA Coupe LCI
RANTSU
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 20:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja RANTSU »

welhon avaamiseen meni vajaa tunti............ :roll:

#2279
9000 2,3t
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Tällainen tapaus ei tunnu olevan nykypäivänä harvinaisuus:

http://nne.fi/s/

Repikää nyt enemmän pelihousujanne että saatte palvelua, ei kaikkeen kannata tyytyä.

Nimim. itselläkin meni melkein 2 kk muuton jälkeen ennenkuin (firman tarjoama) ADSL toimi...
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

En ole soneran sopimusehtoja lukenut mutta, viestintäministeriön mallin mukaan palveluntarjoajan ON mainittava asennuspäivä (siis päivä jolloin yhteys toimii).
Lukeeko tämä tilausvaihvistuksessa?

Kuitenkin, Soneran toimintamalli on väärä, ja viestintäministeriö on hyvin kiinnostunut näistä asioista. He kehottavat ottamaan yhteyttä jos tämmöistä ilmenee.
Jos ei ilmoiteta kytkentäajankohtaa, tai kytkentä aika menee pitkälti yli. VM:ölle asia ilmoitusluontosesti. He eivät ikävä kyllä saa puuttua kuluttajan ja yritysten välisten riitojen selvittelyyn, mutta heitä kiinnostaa jos näitä epäkohtia ilmenee.

Jos tulee kinaa soneran kanssa (tai minkä tahansa muun ISP:n) niin soittoa oman paikkakunnan kuluttujaneuvojalle.




Olenko minä mulk*u asiakas? Ehkäpä, ärsyttää kun ihmisiä viedän kuin koiraa pannasta suurten punaisten valtiollisten yritysten toimesta.



PS: suullinen sopimus ON pätevä, eli jos puhelimessa täti lupaa 2viikkoa. Niin se on myöskin silloin 2 viikkoa.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

No niin nyt on 120€:a hyvityksiä ansaittu, mutta yhteys ei vaan aukea..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Vastaa Viestiin