Suomalaisilla verkkokaupoilla itella- ja lähetyskulut ovat yhtä suuret tai jopa suuremmat kuin ulkomaisilla kaupoilla ja siitä huolimatta tavaran tulo tökkii. Tyypillinen summa lähetyskuluiksi on 10 eur, olipa kauppatavara vaikka kynänteroitin. Hiukankin suuremmissa artikkeleissa itella- ja lähetyskulut ovat jo luokkaa 30 eur. Tuolla 30 eurolla saa esim. saksasta melkein paketin kuin paketin 3 päivän UPSilla suoraan kotiovelle - ja ne lähetykset todella tulevat kolmessa päivässä.
Hyvä esimerkki on, kun tilasin maanantaina yhden pienen vivun harrastepyörään Länsi-Suomesta. Lähetyskulut 10,75 euroa. Vipstaaki niin pieni, että se kulkee kirjeessä. Lähetystä ei kuulu ei näy. Tänään kysäisin s-postilla, missä vipu luuraa. Sain vastauksen, että ei kannata hoppuilla, heidän toimitusaikansa on n. 2 viikkoa. EI MITÄÄN JÄRKEÄ! Siihen kun sitten vielä paikallinen asiamiesitella panttaa itellaennakkolähetyksen saapumisilmoitusta pari päivää, niin partaahan se vipu jo alkaa kasvaa.
Luulisi, että kun lähetyskulut revitään raskaimman päälle, niin kauppatavarat myös lähetettäisiin nopeasti. Suurin osa suomalaisita yrityksistä ei yleensäkään tajua asiakaspalvelusta mitään. Harva asiakas tilaa mitään toista kertaa yrityksestä jonka lähetys viipyy ja viipyy (en minä ainakaan). No, suomessa on n. 5,2 miljoonaa ihmistä, tuleehan sitä rahaa vaikkei saakaan tehtyä kuin yhden kaupan per asiakas. Vaikka tökkineestä toimituksesta antaisi kuinka kärkevää palautetta tahansa, niin touhu ei muutu.
Pitäisi suosia kotimaista, mutta itse tilaan kyllä mieluummin ulkomailta kuin kalliista ja hitaista kotimaisista verkkokaupoista.
Kylläpä taas kevensi, kun sai avautua.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)