mazda 323F (91??) kokemuksia?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Toki vanhat on jo yksilöitä, vaikuttaa pito ja onko ollut kiertopalkinto.
Mutta kyllä Mazdat on tuonikäisistä Japanilaisista kovapeltisimpiä. Osia saa tarvikkeena hyvin. Itse ajelin 626 Masukalla 6 vuotta ja käytännössa aika vähillä korjauksilla. Lähinnä laturi, jarrupalat, pakoputki ja iskarit suurinmmat viat 187tkm->300tkm. Ostaessa auto oli 10 vuotias. Säännöllisesti ruostesuojattuna oli vieläkin ehjäpeltinen myydessä.
Siskolla on tuo isän vanha 626 20v vanha ja siinä on selvitty melkein yhtä vähällä korjailuilla. Suurimmat viat on ollut vasta 2 viimevuoden aikana.
Taaskin oli katsastusmies ihmetellyt auton kuntoa, kun vielä kaikki niveletkin alkuperäisiä ja ei välyksiä. Koskaan ei ole jättänyt tielle 20 v aikana. Syyläri kesti 20v, nyt sitten kesällä alkoi vuotaa. Kytkin ja vetoniveletkin vielä alkuperäisiä, vaikka on kiskottu vaunuakin.
Mutta tuonikäinen voi olla ihan mitä vaan: käyttövarma tai loppuunpoljettu romu.
Iskari remontit on noihin arvokkaita, kun macPherssonit edessä ja takana(maksaa helposti yli 300e).
Pohjan kunto kannattaa katsella varsinkin takaakseliston seudulta ja etumatkustajien alta. Ja takakontin syvennykset takapyörän takaa. Myös ne takaiskarin yläpäät kannattaa yrittää katsoa, jos vaikka jotenkin sinne näkis verhoiluja raottamalla takapenkiltä käsin. Selkänojat nurin vaan ensin.
Veikkaan että Äffien huonompikuntoisuus sedaniin nähden johtuu siitä, että niitä on suosineet enempi nuoriso ja siten olleet kovemmalla pidolla/vaihtaneet enempi omistajia. Tekniikka niissä on samaa molemmissa.
Jostain syystä joissakin Mazdoissa tahtoo nuo tulpat tarttua kanteen. Mutta olisko syynä ollut sitten kuparirasvan käyttämättömyys, mitä käyttöohjekirja suosittelee? Itsellä ei tarttunut, kun käytin kuparia kierteissä.
Aina tietenkin parempi, jos huoltohistoria selvillä.
Toivottavasti oli jotain apua...
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Mazdalla ei kannata tehdä saabille tehtyä kattokerho testiä.
Siinä voi käydä heikosti.
Hyviä kommentteja, muuten kiva ajaa, kohtuu ripeä/taloudellinen, mutta se ruoste... :(
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

fforslund kirjoitti: Hyviä kommentteja, muuten kiva ajaa, kohtuu ripeä/taloudellinen, mutta se ruoste... :(
En jaksa uskoa, että tuommoinen -90 luvun japsi pääsääntöisesti on ruosteenkaan kohdalta sen kummoisempi, kun esim. og-satku. Sama kait se, että pomppaako maksalaatikon takajouset kabiinin puolelle vai pettääkö saabista eturipustus vetaritunnelin ympäristön haihduttua ruskeana pölynä maisemaan? Tahtoo tarkoittaa sitä, että hoidettuna ja huollettuna kestävät varmasti ihan yhtä hyvin / huonosti. Saattaa tosin olla, että keskiverto Matuska-kuski on ollut hivenen vähemmän kiinnostunut alustapesuista sun muista vs. saabismia sairastava autoilija.

Tuonikäisillä pitää AINA varautua ruosteongelmiin ja ratsata alusta kunnolla merkkiin tai valmistusmaahan katsomatta. Valitettava fakta ainakin omien kokemusten kohdalla tuntuu olevan, että todellinen korin & alustan kunto selviää vain purkamalla koko sisusta hittoon ja kopistelemalla jokainen neliösentti pohjapelleistä ronskilla voimalla. Saattaa sieltä pintapuolisesti hyvältä näyttäneen tiikerimassakerroksen alta paljastua ylläri poikineen...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
PappaSedan
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 14:37

Viesti Kirjoittaja PappaSedan »

kaverin äffästä oli kadonnut pelti takaspoikan alta mystisesti jonnekin.. 8O
Ihan siisti kikotin päällepäin, mutta Shellin harjapesu oli spoikalle liikaa ja se jäi kivasti repsottamaan..tietenkin takapaksi tuli pestyä samalla myös sisältä käsin. :lol:
Onneksi eräs näppärä amislainen tunsi vetoa siihen ja ne pojathan ovat näppäriä käsistään..joten sinne män. :wink:
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

nyt alkaa pelottamaan. kertooko mitään se, jos auto on päällepäin täysin ruosteeton ja maali hyvässä kunnossa? ilmeisesti ajamme auton suosiolla konttorille ennenkuin puhutaan kaupanteosta enempää.
No joo olihan se kaverin autoki ihan siisti päältä päin.. mutta aika pehmyt oli runko palkkien osalta..

Totta on myös se että saabitkin ruostuu aika vaarallisista paikoista, kuten vetaritunnelit.. Olen vaan tullut monta kertaa miettineeksi miksi on pitänyt tehdä sellaiset ruosteen kerääjät muuten niin sileään ja selkeään pohjaan.. :roll: Noh ei siitä sen enenpää ettei mene Offtopiciksi ja tappeluksi.. :roll:

Kyllähän vanhat autot aina on yksilöitä joten kannattaa tarkkaan syynätä onko kyseessä helmi vai täys pommi.. vai jotain siltä väliltä..

Kaikki rauta ruostuu ja häviää.. Paitsi Fordson majorin perämurikka.. :lol:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re:

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

JL kirjoitti:Totta on myös se että saabitkin ruostuu aika vaarallisista paikoista, kuten vetaritunnelit.. Olen vaan tullut monta kertaa miettineeksi miksi on pitänyt tehdä sellaiset ruosteen kerääjät muuten niin sileään ja selkeään pohjaan..
Itse en niinkään ihmettele yhtä yksittäistä suunnitteluvirhettä, vaan sitä että asiaa ei ole voitu korjata rakenteessa jota on valmistettu lähes muuttumattomana neljällä vuosikymmenellä?

Mutta tosiaan, merkki mikä hyvänsä, niin itse olen kantapään kautta joutunut oppimaan että päältäpäin vaikka kuinka hienokuntoinen auto voi piilotella sellaisia ruostevaurioita että havaitessa ne, nousevat niskavillat pystyyn miettiessä että tällä on huoletta ajellut... Eli kannattaa kurkkia ja ronkkia pohjaa ja koteloita vaikka myyjä alkaisi vaivautuneena kiemurtelemaan, ja varsinkin silloin.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: mazda 323F (91??) kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos kaikista kommenteista. kaupanteko keskeytyi myyjän yhteistyökyvyttömyyden takia.

viikonlopun aikana pitäis kaverin löytää luotettava keskikokoinen auto hintaluokassa 3-400 eur, sijainti miel. länsiuusimaa.... yli 20v. vanhoja ei noteerata.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin