tikiteeveen omituisuuksia

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Kiitokset vinkistä Saappi kuskille. Aloitan perehtymisen hiljalleen. Ehkä sieltä jotakin tarttuu harmaisiin soluihin :D . Vinkkejä saapi antaa lissää... :wink:
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

:lol: aikoinaan kun etsiskelin itselleni littua niin kuukauden palstojen selaamisen jälkeen heitin dvdplazasta lähtien foorumit nurkkaan, koska tuntui että nykyään niin monella puusilmällä ja koti-insinöörillä on mahdollisuus hehkuttaa sitä omaa ostostaan vaikka ei tietäisi mistään mitään :wink: Omaan näkökykyyn ja arviointiin luotin kuitenkin sen verran että päätin lähteä ns. kentälle tutkimaan, toistaalta en halunnut suoraan ostaa sellaista joka jonkun muun mielestä oli olevinaan hyvä. Esimerkkejä olis montakin mutta jätetään se nyt tästä.

Tuli sitten kierreltyä eri liikkeissä (jotakuinkin kymmenessä eri liikkeessä) katsomassa ruutuja ja tutkiessa asetuksia. Kaikki liikkeet eivät tykänneet siitä että melkeimpä ensimmäisenä pyysin kaukosäädintä ja avasin asetukset-valikon.

Mahdollisimman luonnollista kuvaa hain ja sitä että ruutu oli mahdollisimman PC-yhteensopiva, jolloin ison ruudun saa käytettyä hyödykseen kunnolla 1:1 HTPC käytössä. Siihen aikaan tuon suhteen oli melkoista variaatiota valmistajien välillä.

LCD:n silloin kannoin kotiin kun sattui vielä nippa nappa mahtumaan saappiin eikä ole harmittanut yhtään vaikka hämärässä/pimeässä taustavalon hienoinen läpikajo on havaittavissa tummissa kohtauksissa. LCD kulutti puolet vähemmän virtaa kuin plasma ja ruudun paino oli sopivampi laitetasolle. Riittävät liitännät löytyi ja PC-yhteensopivuus oli taattu. Ajan saatossa huomasi että kannatti ruudun yleisenä värilämpötilana käyttää "lämmintä", jolloin toisto oli lähempänä luonnollista, varsinkin jenkkileffoja/sarjoja katsoessa, samoin valokuvia ruudulta esittäessä.

Aika monen muuten on nyt syksyllä yllättänyt se että ei sen uuden taulutelevision kuva olekkaan hyvä, lähinnä syystä että isompi, tarkemmin toistava ruutu paljastaa Suomen digi-tv:n heikkolaatuisuuden, kuten jo aiemmin todettu. Toisaalta taas kodinkoneliikkeillä on varsinkin ny otollinen aika myydä varastosta vanhaa tekniikkaa pois. Moni taas ei niinkään siitä laadusta välitä kunhan televisio on "uusi", litteä ja kuva näkyy.

Tuo muuten joku plasma-lcd-tvmikälie.fi sivusto on vanhaa propagandaa todellakin. Sivuston "faktat" on käsittääkseni vuoden 2005 loppupuoliskolta.
#2274
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mimmi kirjoitti: Miksiköhän esim. TM suosittelee AINA kaikkien "kuvanparannuspiirien" poiskytkentää.
Tämä on muuten aika hyvä kysymys jos näin on. Ehkä TM suosittelee että telkkareita toisiinsa verratessa nuo kannattaa olle pois päältä niin saa käsityksen siitä mitä ne laitteet näyttää ilman noita kuvanparannuspiirejä. Toissalta jos piiri kerran oikeasti parantaa kuvaa niin miksi sitä ei kannattaisi käyttää?
Välillä näyttää että nuokin on ihan pelkkiä mainoksia tv:n kyljessä. Sonyllakin on joku "100hz motion flow" jonka pitäisi tehdä kuvan liikkumisesta pehmeämpää. Termihän on ihan bullshittia jo siksikin että lcd telkkarissa ei ole mitään hertsitekniikkaa. Vertailin tuollaista vierekkäin tonnia halvemman ei-motion flow Sonyn kanssa aika pitkään. Kerroin myyjälle huomionani että mun mielestä tuo ei paranna yhtään mitään tai ainakaan sitä ei pysty silmillä näkemään. Myyjä oli samaa mieltä. :lol:
9000CS 2,3
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Kuvaparannuspiirien tuoma lisäarvo on oikeastaan makuasiasta kiinni jos siihen perehtyy tarkemmin. Jotku tykkäävät kuvaparannuspiirien tuomasta paremmasta syvyysvaikutelmasta joka saadaan aikaan esimerkiksi prosessoimalla aktiivisesti kuvan kontrastiarvoja. Itse pidän toiminnot pois päältä syystä että useimmiten parannuspiiri antaa luonnottoman tuloksen.
Saappi Kuski kirjoitti:Sonyllakin on joku "100hz motion flow" jonka pitäisi tehdä kuvan liikkumisesta pehmeämpää. Termihän on ihan bullshittia jo siksikin että lcd telkkarissa ei ole mitään hertsitekniikkaa. Vertailin tuollaista vierekkäin tonnia halvemman ei-motion flow Sonyn kanssa aika pitkään.
Pakko puuttua tuohon sen verran että et taida ymmärtää viestin perusteella mistä tuossa tekniikassa on kyse :lol: ei herneitä. Kannattaa kattella oikealla kuvamateriaalilla kun tuota tekniikkaa vertaa perusvehkeeseen. Hertzit ja LCD-TV:t on mulle vähän turhankin tuttu alue. Kun tuli nimittäin ostettua littu jonka HDMI-liitäntä PC:lle tukee paneelille vain 60hz:a mikä ei oikein tänne meille päin sovi. Pieni haitta sivuttaisliikeessä mutta ei varsinaisesti ongelma. Tuo siis ongelmana vain jos katson HTPC:ltä Suomen tv-kuvaa, ei muuten. Jenkkilän Pentagon kanavaa kun katsoo sateliitista HTPC:llä niin huomaa sen "jutun".
#2274
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

HM kirjoitti: Pakko puuttua tuohon sen verran että et taida ymmärtää viestin perusteella mistä tuossa tekniikassa on kyse :lol: ei herneitä. Kannattaa kattella oikealla kuvamateriaalilla kun tuota tekniikkaa vertaa perusvehkeeseen. Hertzit ja LCD-TV:t on mulle vähän turhankin tuttu alue. Kun tuli nimittäin ostettua littu jonka HDMI-liitäntä PC:lle tukee paneelille vain 60hz:a mikä ei oikein tänne meille päin sovi. Pieni haitta sivuttaisliikeessä mutta ei varsinaisesti ongelma. Tuo siis ongelmana vain jos katson HTPC:ltä Suomen tv-kuvaa, ei muuten. Jenkkilän Pentagon kanavaa kun katsoo sateliitista HTPC:llä niin huomaa sen "jutun".
En varmaan ymmärrä tuon toimintaa sitten. Netissä lukee että "Sony has introdeced "Motion Flow + 100Hz - a system that doubles the image refresh rate to tackle LCD´s traditional issues with resolution loss when showing moving objects, and judder when handling camera pans".
Vertailin sekä Suomen digi tv kuvalla että satelliitista tulevalla full hd kuvalla. Ei eroa ainakaan minun silmissäni. Netissä kyllä kehutaan että hd dvd:llä eron näkee mutta minä olinkin "hankkimassa" telkkaria (johon käyttöön kaikki alle 100" kuvat minusta kuuluvatkin :)
Mitä sivuttaisliikkeeseen tulee niin en ole vielä nähnyt lcd näyttöä jossa siinä ei ole virheitä. Minun käsityksen mukaan ne on lcd:n ominaisuus riippumatta siitä mitä signaalia syötetään. Sama onglema on ainakin minun lcd videotykissä ja näytti olevan vielä X sarjan Sonyssakin.
9000CS 2,3
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Saappi Kuski kirjoitti:
HM kirjoitti: Pakko puuttua tuohon sen verran että et taida ymmärtää viestin perusteella mistä tuossa tekniikassa on kyse :lol: ei herneitä. Kannattaa kattella oikealla kuvamateriaalilla kun tuota tekniikkaa vertaa perusvehkeeseen. Hertzit ja LCD-TV:t on mulle vähän turhankin tuttu alue. Kun tuli nimittäin ostettua littu jonka HDMI-liitäntä PC:lle tukee paneelille vain 60hz:a mikä ei oikein tänne meille päin sovi. Pieni haitta sivuttaisliikeessä mutta ei varsinaisesti ongelma. Tuo siis ongelmana vain jos katson HTPC:ltä Suomen tv-kuvaa, ei muuten. Jenkkilän Pentagon kanavaa kun katsoo sateliitista HTPC:llä niin huomaa sen "jutun".
En varmaan ymmärrä tuon toimintaa sitten. Netissä lukee että "Sony has introdeced "Motion Flow + 100Hz - a system that doubles the image refresh rate to tackle LCD´s traditional issues with resolution loss when showing moving objects, and judder when handling camera pans".
Vertailin sekä Suomen digi tv kuvalla että satelliitista tulevalla full hd kuvalla. Ei eroa ainakaan minun silmissäni. Netissä kyllä kehutaan että hd dvd:llä eron näkee mutta minä olinkin "hankkimassa" telkkaria (johon käyttöön kaikki alle 100" kuvat minusta kuuluvatkin :)
Mitä sivuttaisliikkeeseen tulee niin en ole vielä nähnyt lcd näyttöä jossa siinä ei ole virheitä. Minun käsityksen mukaan ne on lcd:n ominaisuus riippumatta siitä mitä signaalia syötetään. Sama onglema on ainakin minun lcd videotykissä ja näytti olevan vielä X sarjan Sonyssakin.
Juu, nimenomaan hd-dvd tai blueray materiaalilla sen liikkeen pehmeyden huomaa. Efekti on se että kuva näyttää aidommalta ikäänkuin liikkeiden toistuessa tarkemmin. Hankala selittää mutta karkeasti sama juttu kuin katsot omaa heiluvaa kättä luonnossa, ja katsot samaa sitten tv:n ruudulta kameralla kuvattuna, ero on siinä... :roll:

Tuon "herziongelman" huomaat tietokoneen ruudulla siten, että mikäli näytön virkistystaajuus on 60Hz niin Suomen digi-tv:n 50Hz lähetyksessä vaakasuunnassa vierivä teksti näyttää nykivän hieman. Mulla on litun natiiviresoluutiolla kiinteä 60Hz virkistystaajuus PC-käytössä ikävä kyllä ja tuo ongelma näkyy PAL-lähetyksissä. Pentagon kanava tosiaan tulee jenkkihertzeillä ja siinä vaakasuunnassa vierivä teksti todellakin vierii täysin sulavasti. Pelit ja muu tietokonesälä taas sitten vierii ihan sulavasti ruudulla. LCD:n ongelma siis ei ole tuo liikejuttu vaan eritasoisen kuvamateriaalin prosessoinnissa paneelille.

Tuo nyt karkeana esimerkkinä, eikä tuo nykiminen tule oikeastaan esiin kuin tuon vierivän tekstin kanssa esim. uutislähetyksissä.. sama juttu jos katsoo vaikka läppärin 60Hz ruudulta tv-kuvaa. Tuo motion flow juttu onkin sitten pikkasen eri juttu mutta samalla tavalla pelataan hertzien ja elokuvien fps:sien kanssa, ja pyritään saamaan liikkeen toisto ruudulla mahdollisimman luonnonmukaiseksi.
#2274
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: tikiteeveen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jariha »

Pojalla ois huoneessaan valmiina tv ja digiboksi, mutta ei antennipistoketta. Just pahasti huoneiston vastakkaisessa nurkassa on ainoa pistoke, eikä oikein huvita vetää johtoa huoneiden poikki. Millainen pöytäantenni tuohon käy, että kanavatarjonta saadaan näkymään?

Riittääkö tällainen: http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=62835367
Entäs tämä: http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=62886959
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: tikiteeveen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Toimii hyvin ainakin mulla:

http://xs.to/xs.php?h=xs105&d=06352&f=digi.jpg

Kannattaa kokeilla kun ei maksakaan mitään. 95-98 % on boksin mukaan signaali tuolla virityksellä...
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: tikiteeveen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja tturku »

hmm. sisäantennilla näkyvyys on niin paikkariippuvaista, että en välttämättä lähtis ostamaan huutonetistä antennia. Jos haet kaupasta voit varmasti tehdä avokaupan jolloin jos kuva ei näy kunnolla, viet takaisin antennin liikkeeseen ja saat rahat takaisin. Sen antennin asennuspaikka ja kulmakin voi vaikuttaa niin paljon että kuva näkyy tai ei näy. Vaikea sanoa ilman että kokeilee.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: tikiteeveen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja tami »

Kyllä taas niin sapettaa. Topfieldin HDMI -boxista yritän siirtää tallennettuja ohjelmia PC:lle ja sitä kautta poltettavaksi levylle MUTTA eihän tämäkään ihan niin vain onnistu.
Jotkut pätkät siirtyvät kovolle hienosti ja toimivatkin jopa vielä, toiset eivät. Tekee siirron päätteeksi koneelle kyllä ihan täysikokoisen videotiedoston, mutta kun yrittää katsoa tiedostoa, ilmoittaa vain että ei pysty toistamaan! Mikä tätäkin nyt mättää, hienoa ja yksinkertaista tämä tikiaika.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: tikiteeveen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja jariha »

tevisu kirjoitti:Toimii hyvin ainakin mulla:

http://xs.to/xs.php?h=xs105&d=06352&f=digi.jpg

Kannattaa kokeilla kun ei maksakaan mitään. 95-98 % on boksin mukaan signaali tuolla virityksellä...
Kiitos tästä! Askarreltiin juuri pojan kanssa ja vaikka ikkuna ei Vuokatin maston suuntaan olekaan, niin kanavat alkoi näkymään heti ensi virityksellä. Tai no, nelonen ja max nyt on vielä pimeenä ja olikohan joku muukin. Mutta suurin osa kanavista näkyy kuitenkin jo. Nyt ei puutu enää kuin scartin jakaja, niin viihdekeskuksesta ois täydessä toimintakunnossa :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: tikiteeveen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

tami kirjoitti:Kyllä taas niin sapettaa. Topfieldin HDMI -boxista yritän siirtää tallennettuja ohjelmia PC:lle ja sitä kautta poltettavaksi levylle MUTTA eihän tämäkään ihan niin vain onnistu.
Jotkut pätkät siirtyvät kovolle hienosti ja toimivatkin jopa vielä, toiset eivät. Tekee siirron päätteeksi koneelle kyllä ihan täysikokoisen videotiedoston, mutta kun yrittää katsoa tiedostoa, ilmoittaa vain että ei pysty toistamaan! Mikä tätäkin nyt mättää, hienoa ja yksinkertaista tämä tikiaika.
Tervetuloa tikitaalisen tallennuksen maailmaan. Tai oikeammin tervemenoa, itse olen vielä videonauhurin käyttäjä ja ihan tarkoituksella.
Ennen puhuttiin ruokapöydässä että mitä ohjelmia tänään nauhotetaan, tekniikka toimi kuin junan vessa ja kaikilla oli kivaa.
Nykyään puheenaiheena on että onnistuuko tallennus vai ei ja jos onnistuu niin onnistuuko vielä toistokin ja jos sekin onnistuu niin nykiikö vai ei, onko tällä kertaa tekstitystä, katkeeko kesken kaiken vai ei ja mitä muuta se tekee.
Kansa hurahtaa mihin vaan missä lukee digital ja maksaa siitä siekailematta kolminkertaisen hinnan. Toimi tai ei, edes kauppaan ei laitteita viedä takaisin. Tämähän onb DIGI, ei sille mitään voi jos se ei toimi! Asiakkaan vika! Päivitä firmis, koodaa vaikka itse v*ttu käyttis uusiksi! :wink:
Minä olen varmaan viimeinen analogisen ajan dinosaurus mutta kun minä tykkään että asiat TOIMII enkä halua kuukausien vianselvittelyharrastusta joka hemmetin härvelistä mitä kaupasta saa. :evil:
9000CS 2,3
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: tikiteeveen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja tami »

Saappi Kuski kirjoitti:Tervetuloa tikitaalisen tallennuksen maailmaan. Tai oikeammin tervemenoa, itse olen vielä videonauhurin käyttäjä ja ihan tarkoituksella.
Ennen puhuttiin ruokapöydässä että mitä ohjelmia tänään nauhotetaan, tekniikka toimi kuin junan vessa ja kaikilla oli kivaa.
Nykyään puheenaiheena on että onnistuuko tallennus vai ei ja jos onnistuu niin onnistuuko vielä toistokin ja jos sekin onnistuu niin nykiikö vai ei, onko tällä kertaa tekstitystä, katkeeko kesken kaiken vai ei ja mitä muuta se tekee.
Kansa hurahtaa mihin vaan missä lukee digital ja maksaa siitä siekailematta kolminkertaisen hinnan. Toimi tai ei, edes kauppaan ei laitteita viedä takaisin. Tämähän onb DIGI, ei sille mitään voi jos se ei toimi! Asiakkaan vika! Päivitä firmis, koodaa vaikka itse v*ttu käyttis uusiksi! :wink:
Minä olen varmaan viimeinen analogisen ajan dinosaurus mutta kun minä tykkään että asiat TOIMII enkä halua kuukausien vianselvittelyharrastusta joka hemmetin härvelistä mitä kaupasta saa. :evil:
100%:sti samaa mieltä ! :twisted:
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: tikiteeveen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Saappi Kuski kirjoitti: Minä olen varmaan viimeinen analogisen ajan dinosaurus mutta kun minä tykkään että asiat TOIMII enkä halua kuukausien vianselvittelyharrastusta joka hemmetin härvelistä mitä kaupasta saa. :evil:
No et varmasti ole viimeinen mohikaani, mutta se mikä Valtiollista YLE:ä esimerkiksi tässä itse pakottamassaan Digiuudistuksessa huolettaa, tai pikemminkin siinä että osa ihmisistä jää tai jättäytyy sen ulkopuolelle hankkien tietonsa muualta, esim. internetistä, riippumattomista lähteistä, on todella vakava paikka yleisen mielipiteen ja konsensuksen muodostamiselle valtiollisen median kautta.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: tikiteeveen omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minuteman kirjoitti: No et varmasti ole viimeinen mohikaani, mutta se mikä Valtiollista YLE:ä esimerkiksi tässä itse pakottamassaan Digiuudistuksessa huolettaa, tai pikemminkin siinä että osa ihmisistä jää tai jättäytyy sen ulkopuolelle hankkien tietonsa muualta, esim. internetistä, riippumattomista lähteistä, on todella vakava paikka yleisen mielipiteen ja konsensuksen muodostamiselle valtiollisen median kautta.
Kyllähän se näin nettiaikana suuntaus on sinne päin että tulevaisuudessa ihmisillä on valittavissa muitakin totuuksia kuin virallinen demaritotuus uutisoinnissa. Muutos vaan tapahtuu vähän ja harvaan asutussa maassa hitaasti.
Televisio kun on "aina ollut" ja joka paikassa niin se on pitkälti muokannut tiedonkulun ja sen mikä on virallinen totuus missäkin asiassa.
Tulee mieleen kun viikko sitten oli hesarissa juttua Pohjois Koreasta ja miten siellä jokaisessa asunnossa on valtion virallinen radio jota ei saa kytkettyä pois päältä. Sieltä tulee se päivittäinen tuuba halusit tai et.
Ei ehkä liity suoranaisesti tähän mutta ehkä sittenkin ;)
Niinhän se oli ennen nettiaikaa käytännössä täälläkin että uutiset tuli siitä virallisesta tuutista kaikille halusit tai et. Sieltä se on meidänkin arvomaailma kotoisin, mahtaako tuota itse edes ymmärtää.. :wink:
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin