SISU Fuller -jippoja kiitos

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Mitenkäs helvetissä tuollaista vaihteistoa tulisi käyttää oikeaoppisesti? :mrgreen: Karmea rutina vaan lähtee vaikka kuinka en käytä kytkintä ja tungen välikaasua. Tänään eka kerta moisella ja 38t painoa perässä (terveisiä kaikille joita syletti kotkantiellä tänä aamuna, ehkä 20 vuoden päästä mäkin osaan :mrgreen: )
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kannattaa se suorilta vaihto unohtaa ennen kuin haltsaa rytmin...

Muistan kun intissä treenasin kaksoispolkasua - sängyntolpasta kiinni ja visualisoimaan. Poljin alas vaihde pois, poljin ylös poljin alas, vaihde pesään poljin ylös... Pari iltaa tuota ja päivät autolla, helpompaa kuin luuliskaan.

Erin alaspäin vaihtamisessahan se välikaasu on tarpeellinen. Kyllä se sieltä sitten löytyy kun korva tottuu kierroksiin.

En kyllä tiedä meniskö vielä yhtä sulokkaasti, 15 vuotta aikaa kun viimeksi yhdistelmää ajellut. Taitais alkuun raapia keppi maata...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kyllä se siitä lähtee;) oppii sen yllättävän nopeesti kuitenkin. Tiedä vaikka jo huomenna sulla tapahtuu ahaa elämys sen kanssa. Ainakin itsellä käynyt noin.

Alkuun kannattaa yrittää tuolla kaksoispoljennalla. Sitten huomaat että eihän tätä kytkintä tarvita ollenkaan vaihtaessa ylöspäin kunhan olet tottunut fulleriin. :lol:
Ja alaspäin vaihtohan tuossa tuli hyvin sanottua jo :mrgreen:

Onnea vaan harjoitteluun :mrgreen:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllä tuohon Fulleriin tuli lähes ihastuttua, kun tuli ajettua pari viikkoa vanhalla Jyry-Sisulla. Aika nopeasti sen siitä oppi. Ensimmäisenä päivänä oli alussa hieman hakusessa, mutta lähti siitä sitten sujumaan. Paljon hauskempaakin sitä oli "kepittää", kuin ajella mersulla jonka robottivaihteisto toimi välillä miten sattuu.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,kannattaa heti alkuunsa unohtaa se kaksoispoljenta.Menee muuten hyvä vaihteisto hukalle kun kaksinkertaisen työn tekee. :wink:
Kyllä sä siihen tuntuman saat kun vähän kuuntelet ja katselet noita kierrosvälejä.
Oikeestaan pahin vaihtohan on aluevaihtajan pieneltä puolelta isolle.Siihen kun kerkeet mukaan niin sitten ne menee muutkin.Muista että paniikkitilanteita varten on kytkinjarru,eli kun polkaset sen kytkinpolkimen aivan pohjaan asti.Noh,ne vanhat romut mitä minä olen joutunut ajamaan niin niissä ei ole ollut tuotakaan viitsitty säätää.Eli ei ole toiminut.Puolittajahan on mahtava,ei tartte kuin liipasta ja nostaa kaasu,sinne meni..Tai sitten ei..Riippuu laatikon iästä ja käyttäjistä tuokin.
Kiva lootahan tuo on,mutta liikaa työnmakua.. :oops:

Onnea vaan harjoitteluun.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tuollainen laitettiin alle viimeksi n.vuonna -90 kun kävin suorittamassa sellaisen kuin ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan ammattitutkinnon kurssikeskuksessa Rajamäellä. Oli nakkikoppi mallin hytti ja kantavuuskuorma hiekkaa, varmaan se 48 tonnia kok.p. mikä silloin sai olla. Savua tuli putkesta sillä kuormalla niin että ei peileistä paljoa mitään nähnyt. Muuta ei sitten paljoa tapahtunutkaan. :lol:
Kiihtyvyys 0-80km/h oli varmaan 10min vaikka hytin alla jyrisi Rolls Royce. 8)

Oli hyvä aloitustesti :lol: Nimittäin onhan se sellainen keksintö että jos sillä ei ole ennen ajanut niin herkästi lyhyeen loppuu sen tutkinnon suorittaminen.
Onneksi olin intissä joutunut ajamaan sellaisella.

Ei muuta vaadi kuin "herkkyyttä ja nuottikorvaa". Sitten kun sen oppii niin pykälät lumpsahtelee pesään kuin itsestään. Ei sillä kyllä mielellään lähtisi talviliukkaille sompailemaan mäkiseen maastoon painavalla kuormalla. Pikku lipsautus vapaalle väärässä kohtaa ja siinähän istuttaisiin mäessä.

Mitä tuohon kytkinjarruun tulee niin minä muuten käsitin sen siten että SE juuri toimii silloin kun pedaalia painetaan vain kevyesti muutama sentti. ja sehän riittää siihen vaihtamiseen. Sitten jos runttaa sen lattiaan niin silloin kytkin irrottaa oikeasti (niinkuin jousivoimastakin tuntee)
Voi olla että olen väärässäkin.
9000CS 2,3
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja tommij »

Saappi Kuski kirjoitti:Kiihtyvyys 0-80km/h oli varmaan 10min vaikka hytin alla jyrisi Rolls Royce. 8)
Voi **tt* Pirkkalassa oli noita niittikoppia rolsseilla. Kerrankin hain Porvoosta täyden satsin lentopetrolia. Motarilla tuli läpä tiskissä vähän reilu 70 kmh, mutta eihän siitä sitten enää päässyt minnekään sivutielle menee pois alta (enkä tuntenut kyllä teitäkään).

Parolan mäki tultiin puolivälistä ylöspäin ykkösellä. :D

... Liekö vaikuttanut siihen, että intin jälkeen urasuunnitelmat muutui täysin... :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Legenda kertoo että suomalaiskaveri oli ulkomailla niittikoppi sisulla.Oli moni kysynyt että oletko itse rakentanut tuon hytin? :lol: Eikä kyllä ihme..
Moni vanha kuski on muuten mulle kehunut noita rolssin koneita.Siis nimenomaan fullerin kanssa.Oli kuulemma juuri sopiva kone kierroslaskun nopeudestaan isommalle vaihdettaessa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Saappi Kuski kirjoitti:
Mitä tuohon kytkinjarruun tulee niin minä muuten käsitin sen siten että SE juuri toimii silloin kun pedaalia painetaan vain kevyesti muutama sentti. ja sehän riittää siihen vaihtamiseen. Sitten jos runttaa sen lattiaan niin silloin kytkin irrottaa oikeasti (niinkuin jousivoimastakin tuntee)
Voi olla että olen väärässäkin.
Nimenomaan kun kytkimen painaa pohjaan asti niin sieltä löytyy vielä vastuksen takaa muutama painettavissa oleva sentti=kytkinjarru.On tässä jo itselläkin yli 5 vuotta kun olen fullerilla ajanut eikä niissä tuo toiminto edes toiminut.Sitä kun pitäisi huollossa säätää.
Tai sitten en itse osannut sitä käyttää.No noin 2vuotta ja noin 200tkm meni kuitenkin ihan hyvin ilman sitäkin.Joten ei kait sillä edes ole kovin suurta merkitystä.
Lähdössä menee vain ylimääräisiä sekuntteja kun vaihteisto vielä pyörii jonkun aikaa ennenkuin saa lähtöpykälän päälle.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

tomaatti kirjoitti: Nimenomaan kun kytkimen painaa pohjaan asti niin sieltä löytyy vielä vastuksen takaa muutama painettavissa oleva sentti=kytkinjarru.On tässä jo itselläkin yli 5 vuotta kun olen fullerilla ajanut eikä niissä tuo toiminto edes toiminut.Sitä kun pitäisi huollossa säätää.
Heh :) niinpäinhän se olikin. Nyt muistankin miksi sekosin, muistelin nimittäin pakokaasujarrua joka toimii nimenomaan niinpäin että se toimii kun pedaalia painaa muutaman sentin ja sitten kun painaa lisää niin itse oikeat jarrut tuli mukaan.
Ihan hyvä keksintö, hyvin toimii ja säästää jarruja. Alkaa olla niin pitkä aika noista ajoista kun noita ajeli että ei millään voi enää muistaa.. :oops:
9000CS 2,3
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja Svc »

Aika usein se Fullerin kytkinjarru on pieninä palasina siellä kytkinakselilla (Ainakin tuossa 80-luvun puolivälissä). Tuli niitä nimittäin muutama Tampereen Sisulla aikanaan vaihdettua. Olisiko uudemmissa vähän kestävämpi?

Se kytkinjarru sijaitsee vaihteiston kytkinakselilla ja muistuttaa tavallista monilevyistä kytkintä. Sen tehtävä on pysäyttää kytkinakselin ja samalla vaihteiston pyöriminen auton ollessa paikallaan, eikä ei se tykännyt yhtään, jos sitä yritettiin käyttää auton liikkuessa niin, että vaihde ei ollut vapaalla. Jos vaihde on kytketty ja auto liikkuu, kytkinjarru joutuu jarruttamaan koko voimalinjaa ja samalla siis koko autoa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
JoonasN
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 19:58
Paikkakunta: Lappeenranta

----

Viesti Kirjoittaja JoonasN »

Ah, ikävä tulee armeija aikoja, kun cummins sisu hörisi ja ranne kipeänä
painettiin menemään... Nykyään vaan volvo vaijerivälitteisellä lelu-laatikolla :(
9000 CDE- Exä
Volvo S80 2.9
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja haffu »

tomaatti kirjoitti:Oikeestaan pahin vaihtohan on aluevaihtajan pieneltä puolelta isolle.Siihen kun kerkeet mukaan niin sitten ne menee muutkin.Muista että paniikkitilanteita varten on kytkinjarru,eli kun polkaset sen kytkinpolkimen aivan pohjaan asti.Noh,ne vanhat romut mitä minä olen joutunut ajamaan niin niissä ei ole ollut tuotakaan viitsitty säätää.Eli ei ole toiminut.Puolittajahan on mahtava,ei tartte kuin liipasta ja nostaa kaasu,sinne meni..Tai sitten ei..Riippuu laatikon iästä ja käyttäjistä tuokin.
Kiva lootahan tuo on,mutta liikaa työnmakua.. :oops:

Onnea vaan harjoitteluun.
Itsellä tuon lyhyen kokemuksen aikana meni kyllä pieneltä isolle alueelle aivan nätisti, mutta kun piti hidastaa niin tuo kierrosluvun muutos oli niin järkyttävä, että ei tahtonut oikein koskaan onnistua tuo pienelle puolelle pudottaminen.

Tuosta kytkinjarrustakaan ei ollut mitään tietoa. Hyvä että itse kytkin piti jotakin, sillä välillä oli kytkin pohjassa paikoillaan, eikä tahtonut mikään vaihde mennä päälle. Ei muuta keinoa ollut siinä vaiheessa kuin runtata se vaihde sisään. Kytkin luisti sitten sen verran että sai olla vaihde päällä ja auto pysyi käynnissä liikkumatta mihinkään kuskin ollessa vaikka ulkona.

Jarrutkin olivat mitä olivat. Oikean etupyörän jarru tahtoi jäädä aina jumiin ja mokomaa piti käydä aina herkistelemässä potkaisemalla se vipu sisään. Helppoa kuin mikä. Sai varoa ettei se auto sitten lähde päälle tuossa vaiheessa. Ihan mielenkiintoiset jäljetkin tuli jätettyä asfalttiin tuon takia, kun ei uskaltanut mennä sinne potkimaan.

Ilmansuodatinkin oli aivan finaalissa tuossa ja oli kyllä mahtava musta pilvi Jyryn ympärillä, kun löi imuputken lyttyyn vauhdissa. Hetken aikaa mietin että mikäs tätä nyt vaivaa, kun auto alkoi puutumaan ja kauhea savu tuli kabiiniin. Vilkaisu peileihin paljasti tuon mustan pilven, joka nousi auton alta. Ei muuta kuin seis keskelle tietä ja konepeitto auki. Ilmanputsari vaihdettiin, kun tarpeeksi kauan valitteli asiasta, eikä tuota ongelmaa enää ollut.
Pari viikkoa sitä tuli ajettua. Sitten tuotiin paikalle Volvo BM 5350 -dumpperi.

Hauska tuo Sisu oli fullerinsa kanssa tosiaan ajaa, mutta mukavuus menee hauskuuden edelle ja 6x6 on hieman paremmin liikkumiskykyinen kuin 6x2.
Viimeksi muokannut haffu, Ti Loka 09, 2007 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Volvo BM 5350 -dumpperi.

Noissa vehkeissä on sitä jotakin kunnioitusta herättävää.Aika raakoja vehkeitä.
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: SISU Fuller -jippoja kiitos

Viesti Kirjoittaja nero4 »

metka laatikko se on, tosin totuttelua vaatii. Ekan kerran kun tartti tommosella ajaa niin rutishan tuo vähän mut kun kunnolla survas niin menihän ne vaihteet päälle ja kun vauhdin saa päälle niin eipä tartte paljoa hämmentää. Tosin laatikko oli eaton mutta melkeen samahan se on, siinä vaan ei ole kytkinakseli jarrua vaan sivuakselijarru.
On se vaan hurja peli
Vastaa Viestiin