tomaatti kirjoitti:Oikeestaan pahin vaihtohan on aluevaihtajan pieneltä puolelta isolle.Siihen kun kerkeet mukaan niin sitten ne menee muutkin.Muista että paniikkitilanteita varten on kytkinjarru,eli kun polkaset sen kytkinpolkimen aivan pohjaan asti.Noh,ne vanhat romut mitä minä olen joutunut ajamaan niin niissä ei ole ollut tuotakaan viitsitty säätää.Eli ei ole toiminut.Puolittajahan on mahtava,ei tartte kuin liipasta ja nostaa kaasu,sinne meni..Tai sitten ei..Riippuu laatikon iästä ja käyttäjistä tuokin.
Kiva lootahan tuo on,mutta liikaa työnmakua..
Onnea vaan harjoitteluun.
Itsellä tuon lyhyen kokemuksen aikana meni kyllä pieneltä isolle alueelle aivan nätisti, mutta kun piti hidastaa niin tuo kierrosluvun muutos oli niin järkyttävä, että ei tahtonut oikein koskaan onnistua tuo pienelle puolelle pudottaminen.
Tuosta kytkinjarrustakaan ei ollut mitään tietoa. Hyvä että itse kytkin piti jotakin, sillä välillä oli kytkin pohjassa paikoillaan, eikä tahtonut mikään vaihde mennä päälle. Ei muuta keinoa ollut siinä vaiheessa kuin runtata se vaihde sisään. Kytkin luisti sitten sen verran että sai olla vaihde päällä ja auto pysyi käynnissä liikkumatta mihinkään kuskin ollessa vaikka ulkona.
Jarrutkin olivat mitä olivat. Oikean etupyörän jarru tahtoi jäädä aina jumiin ja mokomaa piti käydä aina herkistelemässä potkaisemalla se vipu sisään. Helppoa kuin mikä. Sai varoa ettei se auto sitten lähde päälle tuossa vaiheessa. Ihan mielenkiintoiset jäljetkin tuli jätettyä asfalttiin tuon takia, kun ei uskaltanut mennä sinne potkimaan.
Ilmansuodatinkin oli aivan finaalissa tuossa ja oli kyllä mahtava musta pilvi Jyryn ympärillä, kun löi imuputken lyttyyn vauhdissa. Hetken aikaa mietin että mikäs tätä nyt vaivaa, kun auto alkoi puutumaan ja kauhea savu tuli kabiiniin. Vilkaisu peileihin paljasti tuon mustan pilven, joka nousi auton alta. Ei muuta kuin seis keskelle tietä ja konepeitto auki. Ilmanputsari vaihdettiin, kun tarpeeksi kauan valitteli asiasta, eikä tuota ongelmaa enää ollut.
Pari viikkoa sitä tuli ajettua. Sitten tuotiin paikalle Volvo BM 5350 -dumpperi.
Hauska tuo Sisu oli fullerinsa kanssa tosiaan ajaa, mutta mukavuus menee hauskuuden edelle ja 6x6 on hieman paremmin liikkumiskykyinen kuin 6x2.