Viritysoppaat

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eli olisiko mitään muita hyviä viritysoppaita Suomen kielellä olemassa, kun nämä kaksi Graham Bellin teosta
-Uusi moottoritekniikka: virittäminen ja säätäminen
-Nelitahtimoottorin virittäminen

Ja mielipiteitä kannattaako noita ostaa..ei ilmeisesti turbotekniikkaan uppoudu kumpikaan kirja?
Eli ehdotelkaahan ja suositelkaa alan kirjoja!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Graham Bellin tuotoksiin kannattaa tutustua jos puolijauhoiset hevosmiesten autojutut ilman minkäänlaista teoriapohjaa kiinnostavat.

Mr. Bell on muunmuassa kirjoittanut loistavan ohjeen jarruosien sisäänajoon:

"Uudet jarrupalat ajetaan aina sisään vanhojen jarrulevyjen kanssa,ei siis koskaan uusien jarrulevyjen, eikä myöskään kunnostettujen vanhojen levyjen kanssa. Vastaavasti uusien tai kunnostettujen jarrulevyjen sisäänajossa käytetään aina vanhoja jarrupaloja,ei käyttämättömiä."

Että silleen, nyt sitten tiedätte :)

Ei taida suomenkielellä juuri olla tarjolla muuta kuin karvanopan asennusohjeita yms.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Jaa-a, en ole vielä kenenkään tuotoksiin tutustunu, katselin vain tarjontaa.
Eikö suomen kielellä sitten löydy mitään kunnollista iltalukemista?
Ja onko nämä bellin kirjat semmosia tyhjiä, eli kerrotaan vaan jo tiedossa olevat perusasiat, paneutumatta aiheeseen sen syvemmälle?
Eli virityskirjoja ihmisille, mitkä ei moottoria ole ennen nähneet, vai löytyykö ihan oikeaa tietoa asian ytimestä?

Englannilla tosiaan tarjontaa olisi, mutta ei auta tämmösella englannin kielen taidolla paljon lukea... :|
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Lieneekö David Wizard:in tuotoksia suomennettu ollenkaan? Englanniksihan häneltä löytyy jonkinverran iltalukemista..

Joo, Bell:in kirjoissa on asiaakin.. mut joskus tosin tulee mietittyä tiettyjä juttuja hetkisen aikaa, että ihankohan noin..? :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

"Uudet jarrupalat ajetaan aina sisään vanhojen jarrulevyjen kanssa,ei siis koskaan uusien jarrulevyjen, eikä myöskään kunnostettujen vanhojen levyjen kanssa. Vastaavasti uusien tai kunnostettujen jarrulevyjen sisäänajossa käytetään aina vanhoja jarrupaloja,ei käyttämättömiä."
Juurikin näin minullekkin on opetettu asiat...
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas. :D :lol:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

On se hienoa, että meillä on täällä foorumilla näitä todellista kokemusta omaavia asiantuntijoita :lol: .
Viimeksi muokannut Johnny V4, Pe Loka 26, 2007 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2277
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

8O 8O 8O 8O 8O nauraa kippurassa.....

tätä kirjaa selailin kerran kaverin tallissa = äärettömän paljon tekniikkaa ja lontoota kaikki . ja väärästä päästä vetäviin ja ilmallajäähtyviäkin vielä.
http://www.bevenyoung.com.au/prdt1576.htm
ja tämän kirjan saa suomesta
http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=707
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

SB90 kirjoitti:Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas. :D :lol:
Joo eipä kirjoja paljon tarvia tämän jälkeen :roll: Kokemusta on vaan vielä hankala hankkia, kun on koulu kesken ja tilin saldo pyörii koko ajan alle 100€.
Jos rahaa olisi, rupeisi palikatkin vaihtumaan tiuhempaan tahtiin, sitä odotellessa voi sivistää jo etukäteen lukemalla.

Pitänee lainata kirjastosta ne bellin teokset, jospa niissä jotain olisi oikeinkin kerrottu.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

SB90 kirjoitti:Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas. :D :lol:
Ja sen kyllä huomaa...
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Johnny V4 kirjoitti:On se hienoa, että meillä on täällä foorumilla näitä todellista kokemusta omaavia asiantuntijoita :lol: .
Vittuilikko mulel vai puhdasta sarkasmia vain? :roll: :lol: Ni on noi perus viritys tavat joissa ei tarvii mitään himeellisempää..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Saabinsti kirjoitti:
SB90 kirjoitti:Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas. :D :lol:
Joo eipä kirjoja paljon tarvia tämän jälkeen :roll: Kokemusta on vaan vielä hankala hankkia, kun on koulu kesken ja tilin saldo pyörii koko ajan alle 100€.
Jos rahaa olisi, rupeisi palikatkin vaihtumaan tiuhempaan tahtiin, sitä odotellessa voi sivistää jo etukäteen lukemalla.

Pitänee lainata kirjastosta ne bellin teokset, jospa niissä jotain olisi oikeinkin kerrottu.
Toi on aika hyvä toi ostat 30-50€ sähköporan jollei ole jo.. ja sit semmotteen hiemakive siihen päähän ja sillä nitä palopesiä kaivertaa.. maksaaa 60€ ja yleensä joltain kaverilta voit varmasti kyseisiä tarvikkeitä lainata ei niin kallista.. :D Yläasteella mennään vielä tilillä 700€ mutta ne kasvanee vaa korkoo.. kukkarossa perus 50€ bensaan ja osiin.. :D Mut ei se virittäminen lopulta niin kallista ole tee-se-itse miehen tyylin..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Olen sanaton...
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hurraa.....lähden huomenna kouvolaan viritän saabin pitkään iskuun. jätän ilman putsarin kotia,otan ylimääräiset polttimot pois ja ajan hulluna 120km/h nelosella....jippii... sie nyt kerro miulle ku guru olet että paljon mie saan hevosia lisää ilman ilmanputsaria ja sähkölaitteita....välityksiä en kerkeä aamulla vaihtaa,.... ihan oikeasti kirjasta ja kaverilta kuultu juttu on ihan eri asia toteutettuna. joo porakone laulamaan ja kanavat kaikki "saman" tai sinnepäin kokoiseksi. saabin kannessa on muutama aukko enemmän ku pv:n sylinterissä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eikös Alfameriltä löydy ihan asiallisia oppaita, tai ainakin teoksia mistä pääperiaatteet selviävät?
Vastaa Viestiin