Viritysoppaat

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja axtec »

SB90 kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:
SB90 kirjoitti:Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas. :D :lol:
Joo eipä kirjoja paljon tarvia tämän jälkeen :roll: Kokemusta on vaan vielä hankala hankkia, kun on koulu kesken ja tilin saldo pyörii koko ajan alle 100€.
Jos rahaa olisi, rupeisi palikatkin vaihtumaan tiuhempaan tahtiin, sitä odotellessa voi sivistää jo etukäteen lukemalla.

Pitänee lainata kirjastosta ne bellin teokset, jospa niissä jotain olisi oikeinkin kerrottu.
Toi on aika hyvä toi ostat 30-50€ sähköporan jollei ole jo.. ja sit semmotteen hiemakive siihen päähän ja sillä nitä palopesiä kaivertaa.. maksaaa 60€ ja yleensä joltain kaverilta voit varmasti kyseisiä tarvikkeitä lainata ei niin kallista.. :D Yläasteella mennään vielä tilillä 700€ mutta ne kasvanee vaa korkoo.. kukkarossa perus 50€ bensaan ja osiin.. :D Mut ei se virittäminen lopulta niin kallista ole tee-se-itse miehen tyylin..
OT: Oletko SB90 yrittänyt työstää yhdenkään auton kantta paremmin virtaavaksi?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Lisää OT:tä: Tottakai kunnon virittäjä päästää kanavat sillä pläkkändekkerillä ja hiomakivellä niin isoiksi kuin vain saa, ja mahdollisesti vielä vähän ylikin. Silikoonillahan sitten tukitaan pienet kauneusvirheet..

Tietenkin ilmansuodatin poistetaan ensitöikseen rajoittamasta valtavaa potentiaalia jonka kanavien avarrus suo sille moottorin tuottamalle tehonlisäykselle, ja sama koskee tietenkin myös pakoputkistoa ja äänenvaimentimia.

Myös kaasuttimen suuttimia on syytä hieman, tai vaikkapa paljonkin avartaa vaikkapa neulaviilalla, tehtaan inssithän eivät ole ymmärtäneet, eivätkä vieläkään ymmärrä yhtään mitään siitä Todellisen Tehon tuottamisesta.. (Tai ainakaan ÄÄNEN ja polttoaineenkulutuksen lisäämisestä)..

MUTTA, käsittääkseni nimimerkki "SB90" on hyvin nuori, ja annettakoon mahdollisuus selata vaikkapa mainiota "etsi" toimintoa apunakäyttäen tietoa virityksistä, jota täältä todellakin löytyy jos jaksaa nähdä hieman vaivaa, ettei tarvitsisi uskoa mahdollisten korollakavereitten "tietoja" virityksistä, saatikka niitten vaikutuksista auton ominaisuuksiin.

Pörinöitten vaikutus "toosan" saamiseen kylillä on sitten aivan eri asia, mikä ei mielestäni kuulu mitenkään virittämiseen. Tämä taas vain oma mielipide, ja (ehkä jo vanhentunut) virityskokemukseni rajoittuu suoraansanottuna kaksitahtisiin kilpakoneisiin ja niitten hengitykseen ja sen parantamiseen, tietenkin sekin käyttöominaisuuksien kustannuksella.
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja anaconda »

SB90 kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:
SB90 kirjoitti:Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas. :D :lol:
Joo eipä kirjoja paljon tarvia tämän jälkeen :roll: Kokemusta on vaan vielä hankala hankkia, kun on koulu kesken ja tilin saldo pyörii koko ajan alle 100€.
Jos rahaa olisi, rupeisi palikatkin vaihtumaan tiuhempaan tahtiin, sitä odotellessa voi sivistää jo etukäteen lukemalla.

Pitänee lainata kirjastosta ne bellin teokset, jospa niissä jotain olisi oikeinkin kerrottu.
Toi on aika hyvä toi ostat 30-50€ sähköporan jollei ole jo.. ja sit semmotteen hiemakive siihen päähän ja sillä nitä palopesiä kaivertaa.. maksaaa 60€ ja yleensä joltain kaverilta voit varmasti kyseisiä tarvikkeitä lainata ei niin kallista.. :D Yläasteella mennään vielä tilillä 700€ mutta ne kasvanee vaa korkoo.. kukkarossa perus 50€ bensaan ja osiin.. :D Mut ei se virittäminen lopulta niin kallista ole tee-se-itse miehen tyylin..
Vaikutat kovin ammattitaitoselta. 8O :roll:
bmw e46 alias proteesi
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

SB90 kirjoitti:...Mut ei se virittäminen lopulta niin kallista ole tee-se-itse miehen tyylin..
Juu ei se virittäminen kallista ole mainitsemallasi tyylillä, mut se tuhojen korjaus.. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja SB90 »

"Poistettu"
Viimeksi muokannut SB90, Ma Loka 29, 2007 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

SB90 kirjoitti:
Iskän kanssa korjattu ja nähnyt kun iskä on tehnyt kaikkea ja samalla opettanut minulle.. Niin joku tuossa jo tekaisi että olen luultavasti erittäin nuori juu olen 14 ekat sbat tuli kun olin 13.. Niin ja miksi nuo virittämis oppaat koska isäni opetti samat asiat minulle.. tai no ton ilmanputsirin irti oto opi kaverilt mut Btw onko iällä jotain väliä jos löytynee kaksi noppaa, mielenkiintoa ja hieman taitoa jotenkin jo arvasin että melkein joka foorumilla kaikki on kiinni iästä.. Ei siitä esmi jossai pösö foorumilla omistaa vaikka 50 pösöö taitoo löytisi mutta ikää ei.. Juu nähtävästi sama toistuu kaikilla foorumeilla että kaikki on kiinni iästä.

Juu taidan olla tästä lähtien hiljaa.
Ehkä ne virioppaat vaikkapa ihan sen takia, että huomaisit itsekkin että mitä kaikkea sinulle on opetettu päin v*ttua isäsi ja kaverisi toimesta. Iällä ei ole paskankaan väliä, taatusti suoltamiesi aivopierujen tasoisiin kommentteihin julkisella keskustelupalstalla puututaan vaikka kirjoittaja olisi sen 100-vuotias.

Juu ja älä suotta ole hiljaa, mut joskus kannattaa olla kuuntelevalla kannalla etenkin asiasta josta ei ole ihan omaa kokemusta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

korialla tuunattiin ja viritettiin saabbeja urakalla...huomenna kuva kollaasia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

SB90 kirjoitti: Juu taidan olla tästä lähtien hiljaa.
kerranki ollaan yhtä mieltä!
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Japso »

Alfamerin öljynvaihto-oppaat on alansa ykkösiä.

Haynesiltakin löytyy hyviä kirjoja, varsinkin tämä opus on Saapistille tarpeen:

http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1876
Foxbody turbo
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja patse »

Tuolta jotain. Bosch:n Autoteknillinen taskukirjahan on automiehen "raamattu" :)
http://www.autoalankoulutuskeskus.fi/kirjallisuus.html

Jonkinlainen alkeisoppimäärä ahdintekniikasta oli joskus muistaakseni GTI-magazinessa.
Japso kirjoitti:...Haynesiltakin löytyy hyviä kirjoja, varsinkin tämä opus on Saapistille tarpeen:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1876
8O 8O :oops: Mitähän se oma rouva sanois, kun tuollaista opusta saabin penkillä tavaisi :o Vois joutua ulkoruokintaan :arrow: saabin kans :lol:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

SB90 kirjoitti:Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas. :D :lol:
"Onnea valitsemallanne tiellä", vai miten sitä sanotaan hienosti?? :| :D
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Joskus pari vuotta sitten tuli luetuksi Esko Maunon nelitahtimoottorin virittäjän käsikirja ja mielestäni se oli kyllä ihan hyvä kirja lukaista kun ei mitään silloin tietänyt asiasta mitään enkä kyllä vieläkään tiedä, mutta siellä on hyviä peruskaavojakin jotka taitavat vielä pitää paikkansakin joten kutin..

Turbo kirjoja löytynyy myös pari hyllystä plus monia muita englannin kielisiä.. Kovin vähän löytynee alan kirjallisuutta suomeksi vaikka itselle se ei ole ongelma.

Boschin kirjoja on tullut luetuksi jonkin verran vaikka k-jettiin pitäisi vielä paremmin tutustua.. Tosin Boschin tuotantoon pääsen itse tutustumaan tammikuusta eteenpäin kun pitäisi alkaa tuo järjestelmäasiantuntija kurssit..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

SB90 kirjoitti:
Iskän kanssa korjattu ja nähnyt kun iskä on tehnyt kaikkea ja samalla opettanut minulle.. Niin joku tuossa jo tekaisi että olen luultavasti erittäin nuori juu olen 14 ekat sbat tuli kun olin 13.. Niin ja miksi nuo virittämis oppaat koska isäni opetti samat asiat minulle.. tai no ton ilmanputsirin irti oto opi kaverilt mut Btw onko iällä jotain väliä jos löytynee kaksi noppaa, mielenkiintoa ja hieman taitoa jotenkin jo arvasin että melkein joka foorumilla kaikki on kiinni iästä.. Ei siitä esmi jossai pösö foorumilla omistaa vaikka 50 pösöö taitoo löytisi mutta ikää ei.. Juu nähtävästi sama toistuu kaikilla foorumeilla että kaikki on kiinni iästä.

Juu taidan olla tästä lähtien hiljaa.

Sähän taidat olla sit varsinainen virittäjän poika 8O
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kyllähän tuota on tullut kerran jos toisenkin mietittyä että voiko tämä olla totta. Hetkittäin jonkinasteisia provoilun tunnuspiirteitä havaittavissa, luojan kiitos pysynyt pääosin "hyväntahtoisella" linjalla, tästä suuri hatunnosto kaikille!

Kyllähän tuota toki oppii koko ajan uutta näistä hienoista keskusteluista. Voisi jopa itsekin kokeilla käytännössä ellen sitten unohda hengittämistä tms. :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Viritysoppaat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

koria tuuning ja viritys:

mehän innostuttiin ku kerta sattu pelit olemaan mukana,niin kannesta avarrettiin kanavat- otettiin ihan reilusti ja reilulla koneella.......ei ne ihan symmetriseksi tullut mutta hälläkö väliä ei me kirjasta kuvia kattella!
Kuva
ilmanputsarin poistamistakin harkittiin,mutta tultiin siihen tulokseen että 2.0l saabin koneessa on niin kova imu tuolla kaasaripuolella että se imee kuolleet oravat ja myyrät tienpenkalta mukaan,joten päätimme hieman avartaa henkitystä
Kuva
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin