Moottorikelkka miehiä / naisia???

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kävinpä ostamassa tämän poies:

Kuva
http://www.nettimoto.com/573620

Ensimmäinen kelkka ittelle, joten saa nähä, mitä tästä tulee. Talvi kuitenkin hemmottelee ulkonaliikkujaa nyt niin, että siitä on otettava kaikki ilo irti 8)

Niin, ja tuplista en raskinu antaa vaihossa (yhteen toiseen kelkkaan), vaikka vähän jo tuolla uhkasinkin..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sopiva peli ensimmäiseksi menopeliksi. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että ajaa taitojen mukaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Toivotan onnea Jarin uudelle harrastukselle. Toivottavasti pysyy kelkka paremmin kasassa kuin itsellä. Ei meinaa Lynx vanhus pysyä kovin pitkään kerrallaan läjässä.
Mutta hauskaa on kun on jatkettu alustaa ja tela 30mm harjalla niin pitoa ihan riittävästi. voi testailla hieman huonompaankin paikkaan etenemiskykyä. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja jariha »

Nyt on ajelulta palattu. Yksin en vielä reissulle päässyt, vaan lasten kanssa käytiin varpaat paleluttamassa. Kelkka vaikuttaa ihan kelvolta. Suhteellisen pieni ja kevyt käsitellä. Ja kulkee iloisesti. Siis omiin tarpeisiin ja lähtökohtiin nähden.

Pitäisi vain löytää reitti metsän poikki kelkkauralle. Eihän tuohon ois kuin muutama sata metriä, mutta nyt joutuisi kiertämään ajo-/pyöräteitä pitkin. Siksi vedin kärryllä parempaan paikkaan. Ainoa ongelma tuo kelkan kärryyn saaminen, kun se joka kerta hyytyy just silloin, kun sukset on jo kärryn päällä, eikä lähe millään käyntiin. Vasta kun on riittävästi kiroillu, niin taas hörähtää ja sen saa kärryn kyytiin. Parin tunnin ajelun aikana ei tosin mitään ongelmia. Näyttäis ainakin tulpat ja tulpanjohdot olevan vaihtokunnossa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tasapaino akseli kirjoitti:Toivottavasti pysyy kelkka paremmin kasassa kuin itsellä.
Vinkkinä Jarille ja vastauksena tähän, että tuohon Jarin Yamahaan kun laittaisi Öhlinsin iskarit, Totaltekin Racing-ohjainraudat ja Camoplastilta 32mm Predator-telamatto. Tuohon vielä kunnon alustan säätö ja ehkä ketjukopasta välitystä pienemmäksi sekä voimansiirron säätöä.

Noilla eväillä saa 500-600 kuutioisesta sellaisen lelun ja puhutaan jo sellaisesta kelkasta jolla voi huoletta ajaa yli 80km/h keskituntinopeuksia.

Kannattaa kuitenkin pitää sen verran järki päässä, että ei aja reitillä lujaa jos näkyväisyys on huono esim. mutkien yms. takia. Itsellekin on sattunut tilanteita alle 60km/h joissa on säikähtänyt toden teolla.

Jos sitten Jari alat kunnolla harrastamaan niin osta tukivyö niin pysyy sisukalut paikoillaan, nimim. vastapatti vei tajun.
jariha kirjoitti:Ainoa ongelma tuo kelkan kärryyn saaminen, kun se joka kerta hyytyy just silloin
Onko kelkka kuinkakin vinossa, keula ylhäällä tjsp?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja jariha »

dimebak kirjoitti:
jariha kirjoitti:Ainoa ongelma tuo kelkan kärryyn saaminen, kun se joka kerta hyytyy just silloin
Onko kelkka kuinkakin vinossa, keula ylhäällä tjsp?
Eipä oikeastaan. Tai miten se voisi ylipäätään tuohon vaikuttaa, jos tankissa riittävästi bensaa? Ja miksi se samoilta sijoiltaan sitten jonkin ajan kuluttua kuitenkin lähtee? Niin, ja kiitos vinkeistä :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja rmeller »

jariha kirjoitti: Eipä oikeastaan. Tai miten se voisi ylipäätään tuohon vaikuttaa, jos tankissa riittävästi bensaa? Ja miksi se samoilta sijoiltaan sitten jonkin ajan kuluttua kuitenkin lähtee? Niin, ja kiitos vinkeistä :D
Yamahaa en tarkemmin tunne mutta oma skiidoni kestää kyllä olla niin vinossa kuin kipillinen telikärry tasaisella menee eikä vaikuta käyntiin. Onko kelkka vasta käynnistetty vai tekeekö saman lämpimälläkin koneella, piripintaan täytetyllä tankilla. Entä jos ajat kelkan lumipenkkaan yhtä kallelleen, onko vaikutusta? Oikein huonolla tuurilla kelkan rungossa kai _voisi_ olla repeämää ja tuo kärryyn ajaminen vääntäisi runkoa niin paljon että vaikuttaisi variaattoreiden välimatkaan tai sitten jospa ottaisi maadotusta jonnekin?

Rami
****
VAG
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Polttoaineen saantiin tuo tuntuisi vaikuttavan. Tarkista onko joku polttoaineletku jossain puristuksissa. Lohkosta menee yksi letku kalvopumpulle (jos siinä nyt sellainen on, voi olla joku muu pumppu), tankilta on tuloletku pumpulle ja pumpulta menoletku kaasuttimelle/kaasuttimille. Jos siis joku letku jää puristuksiin ja kone käyttää kaasuttimet tyhjiksi joten sitä saa tovin nykiä ennen starttaa. Tällainen vaiva voisi ihan hyvin olla esim. jos joku kate hieman elää kelkan asennosta johtuen.

Älä kuitenkaan käytä konetta turhan kovilla kierroksilla, kun testaat ettei kone leikkaa kiinni. Tyhjäkäynnillä kaksi tahtista kestää paukuttaa melko kauan varsinkin jos on nestekoneella, tuossa Phazerissä lienee nestekone.

Mitä tulee Ski-doon kykyyn käydä niin kyllä se käy ja kyllä pitäisi muidenkin käydä. Mm. tällaisessa positiossa on tullut ajettua pitkiäkin siivuja (itse en ole kuvassa vaan joku viisaampi Montanan poika). Nimim. kantapään kautta opin, että pätkäsportilla pellom reunassa boondockaus johtaa 45min nostotalkoisiin :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja rmeller »

dimebak kirjoitti:Nimim. kantapään kautta opin, että pätkäsportilla pellom reunassa boondockaus johtaa 45min nostotalkoisiin :lol:
Minä taas opin viime talvena että ison ojan ylityksen aikana iskevä käyntihäiriö teettää myös tuon ainakin 45min töitä. Kyseessä oli 2-telainen Alpine ja turhan suuri puukuorma perässä ja sammui just ojan vastapenkkaan. Eli ensin puut pois reestä, sitten reki irti kelkasta, kelkka ylös ojasta, uusi jälki reen viereen, reki kelkan perään ja ylös ojasta, sitten puut pois ojasta, puut rekeen ja matka jatkuu. Kyllä oli lämmin mieliala :)

Rami
****
VAG
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja jari »

syksyllä ostetulla 550 rmk pollella toteutetaan monen vuoden haavetta Pohjois-Karjalassa... ja luntakin on nyt.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja make206 »

Kannattaa ekana vaihtaa nuo tulpat, auttaa moneen vaivaan.

Ihan perus NGK:t on passelit.
Melkein jammu ku jammu, menee NGK BR9ECS (myös BR9ES yhtä hyvin). Ovat järkevän hintaiset ja pelaavat hyvin.

Ja fatserit on ilmakoneella.
#1430
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

onhan tuota tullut polariksella mentyä tänä talvena, viikonlopun menot tyssäsi vaan p*skatautiin ja kuumeeseen. :cry:
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Onko tuossa mallissa "tappokatkaisin" kahvaan rakennettuna? Ne rupeavat vanhemmiten reistailemaan, kun ne kuluvat. Ainakin meillä on muutamassa kelkassa ollut ne niin kuluneita, että kun ajaa syvään ojaan niin kelkka meinaa sammua aina, kun ojasta nousee keula korkealla. ja välillä, kun starttaa kytkin on jäänyt jotenkin jumiin ja kahvaa saa vemputtaa, että kelkan saa käyntiin.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja rmeller »

make206 kirjoitti:Kannattaa ekana vaihtaa nuo tulpat, auttaa moneen vaivaan.

Ihan perus NGK:t on passelit.
Melkein jammu ku jammu, menee NGK BR9ECS (myös BR9ES yhtä hyvin). Ovat järkevän hintaiset ja pelaavat hyvin.

Ja fatserit on ilmakoneella.
Pikkuveli osti pari talvea sitten -01 700:n SRX:n. Tai pätkä 700 kuitenkin, on se tuolla tallissa kumpikin etusuksi katkenneena mutten jaksa mennä katsomaan. Kuitenkin, ensimmäiset pari kuukautta meni niin että melkeinpä joka reissulla ensimmäisten parin sadan metrin ajon jälkeen sai vaihtaa jonkun kolmesta tulpasta, viallinen tulppa vaihtoi paikkaa ja vikaa ei löytynyt millään. Kunnes uskoi mukana kelkkaillutta kaveriani ja osti Boschin tai Nippon Denson tulpat, en taaskaan jaksa mennä katsomaan :)
Joka tapauksessa siis ne NGK:t mitkä pitivät olla juuri oikeat tähän eivät toimineet siis alkuunkaan, niitä tulppia meni parikymmentä kaiken kaikkiaan ennenkuin luupää uskoi ja vaihtoi merkkiä. Kuulemma tämä ei ollut ainoa Jammu joka noita NGK:ta hylki.
Tämä vain sillä jos tuntuu että tulee piikkiä tulppaan niin kannattaa koittaa toista tulppamerkkiä.
Tosiaankin se kaasukahvassa oleva turvasysteemi voi sammuttaa kelkan, sitä voi kokeillakin niin että pitää kaasun saranakohdasta kiinni niin ettei kaasu pääse kääntymään urassaan samalla tavalla kuin normaalisti painaessa. Kerran demosin tätä pikkuveljen kelkalla ja meinasin sisustaa koirankoppia uusiksi...demoefekti iski, joku mikrokytkin siinä kahvassa ilmeisesti on joka haistelee kaasuvaijerin jumimista kahvan liikkeen perusteella, ei hajuakaan missä vuosimallissa tuo ominaisuus on tullut.

Rami
****
VAG
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottorikelkka miehiä / naisia???

Viesti Kirjoittaja make206 »

Ja tuon edellä mainitun TORS:n saa johdotettua poiskin häiritsemästä, googlettelee TORS disable etc..

Itellä 4-maxissa densot ollu pari kautta (samat tulpat), iridium boscheja ei pikkuveljen v-max 500 ei kannattanut laittaa, 3 paria ostettiin ja kestivät tankillisen/pari. Tuohon tietty vaikuttaa moottorin kunto ja säädötkin (öljyn syöttö määrä) että miten kestää tulpat.
Hyviä vinkkejä ja höpisemistä -> http://www.kelkkalehti.com/keskustelu/
#1430
Vastaa Viestiin