Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Tuon olisi voinut kertoa ihan kokemusperäisesti, ilman diplomityötä
Mutta pitäähän sitä dippatyötä tekeville insseillekkin olla jotakin tutkimista, vaikkakin jotain minkä tulos on ennalta tiedetty.
Mutta pitäähän sitä dippatyötä tekeville insseillekkin olla jotakin tutkimista, vaikkakin jotain minkä tulos on ennalta tiedetty.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Oivoi. Mites ku mulla on 20 vuotta (kohta 21 vuotta) vanha auto, joka pitäs tieliikenteeseen saada? Miten on mahdollista kun 19 vuotta vanhempia autoja ei tuon diplomipaskan mukaan ole?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Itsekin tuossa laskeskelin että vaihtaisiko esim. uuteen 9-5:een tuon nykyisen. Pikaisen laskutoimituksen jälkeen voi todeta että vaikka tuossa nykyisessä laukeaisi ilmastointi ja vaihdelaatikko seuraavan kolmen vuoden aikana, mikä on kuitenkin aika epätodennäköistä, niin eipä mahtaisi siltikään tulla niin kalliiksi kuin sen uuden arvonlasku samassa ajassa. Jos velkarahalla ostaa niin aivan varma asia.
Eikä sillä uudella autolla voi tehdä mitään sellaista mitä ei voisi vanhallakin tehdä. Jos haluaa ostaa mielenrauhan vioista itselleen takuuajaksi muutamalla kymppitonnilla niin sittenhän se uuteen vaihtaminen kannattaa. Tai muuten vaan on turhaa rahaa niin paljon että ei kiinnosta miettiä. Nämähän on aina loppupeleissä suhtellisia kysymyksiä, paljonko haluaa/pystyy maksaa mistäkin mukavuudesta.
Emmä silti sano ettenkö ehkä vaihdakin mutta ei siinä taloudellisesti kyllä mitään järkeä ole. Kaikki aina sanoo että "uusi on aina uusi" mutta kun aletaan tekemään galluppia että kuinka moni on sellaisen ostanut niin eipä monta kättä nouse jostain syystä.
Eikä sillä uudella autolla voi tehdä mitään sellaista mitä ei voisi vanhallakin tehdä. Jos haluaa ostaa mielenrauhan vioista itselleen takuuajaksi muutamalla kymppitonnilla niin sittenhän se uuteen vaihtaminen kannattaa. Tai muuten vaan on turhaa rahaa niin paljon että ei kiinnosta miettiä. Nämähän on aina loppupeleissä suhtellisia kysymyksiä, paljonko haluaa/pystyy maksaa mistäkin mukavuudesta.
Emmä silti sano ettenkö ehkä vaihdakin mutta ei siinä taloudellisesti kyllä mitään järkeä ole. Kaikki aina sanoo että "uusi on aina uusi" mutta kun aletaan tekemään galluppia että kuinka moni on sellaisen ostanut niin eipä monta kättä nouse jostain syystä.
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Auton vaihtamisesta puheenollen:
Saabin myyjä kertoi mulle, että uusi Saab 9-5 tulisi myyntiin loppuvuodesta 2009 vm. 2010:nä. Eli ensi vuonna voisi olla "ostajan markkinat" tämän vanhan mallin osalta.
Itse en todellakaan ole vaihtamassa harrasteautoani, koska siitä saatava hinta olisi täysin olematon auton käyttöarvoon verrattuna. Se sijaan työsuhdeauton pyrin vaihtamaan alkusyksyn aikana, kun perhekatras kasvaa ja vm. 2009 Saab 9-3:n hinnasto julkistetaan. 9-5:een ei ihan firman työsuhdeautopolitiikan raja riitä enkä tiedä, haluaisinko edes 9-5:sta, kun tuolla 9-3:llakin on pärjätty. Iso miinus tosin takapenkin jalkatiloista. Ja farkku on ihan must, sillä eipä tuonne sedaniin tavaratilaan paljoa mahdu + kuormausaukko on niin ahdas. Jos ajelisi autolla ihan yksin, niin varmaan pärjäisi sedanillakin, mutta nykyisessä elämäntilanteessa tarvitsee farkun.
Mitä itse ymmärsin tuosta TKK:n tutkimuksesta, niin sen tekijän oli pakko rajata autojen ikä johonkin tiettyyn ikävuoteen saakka ja hän päätti rajata sen 19 ikävuoteen.
Saabin myyjä kertoi mulle, että uusi Saab 9-5 tulisi myyntiin loppuvuodesta 2009 vm. 2010:nä. Eli ensi vuonna voisi olla "ostajan markkinat" tämän vanhan mallin osalta.
Itse en todellakaan ole vaihtamassa harrasteautoani, koska siitä saatava hinta olisi täysin olematon auton käyttöarvoon verrattuna. Se sijaan työsuhdeauton pyrin vaihtamaan alkusyksyn aikana, kun perhekatras kasvaa ja vm. 2009 Saab 9-3:n hinnasto julkistetaan. 9-5:een ei ihan firman työsuhdeautopolitiikan raja riitä enkä tiedä, haluaisinko edes 9-5:sta, kun tuolla 9-3:llakin on pärjätty. Iso miinus tosin takapenkin jalkatiloista. Ja farkku on ihan must, sillä eipä tuonne sedaniin tavaratilaan paljoa mahdu + kuormausaukko on niin ahdas. Jos ajelisi autolla ihan yksin, niin varmaan pärjäisi sedanillakin, mutta nykyisessä elämäntilanteessa tarvitsee farkun.
Mitä itse ymmärsin tuosta TKK:n tutkimuksesta, niin sen tekijän oli pakko rajata autojen ikä johonkin tiettyyn ikävuoteen saakka ja hän päätti rajata sen 19 ikävuoteen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Kun on 2 ihan pientä lasta (turvapenkeissä) niin 9-3 farkku riittää varmaan tilojen puolesta ihan hyvin. Eihän 9-5:nkaan jalkatilat ole takana kummoiset, minusta ainoa oikeasti mukavan väljä Saab takapenkin osalta on 9000.Turbo Sensonic kirjoitti: työsuhdeauton pyrin vaihtamaan alkusyksyn aikana, kun perhekatras kasvaa ja vm. 2009 Saab 9-3:n hinnasto julkistetaan. 9-5:een ei ihan firman työsuhdeautopolitiikan raja riitä enkä tiedä, haluaisinko edes 9-5:sta, kun tuolla 9-3:llakin on pärjätty. Iso miinus tosin takapenkin jalkatiloista. Ja farkku on ihan must, sillä eipä tuonne sedaniin tavaratilaan paljoa mahdu + kuormausaukko on niin ahdas.
Viimeiset vanhan kopan 9-5:t saattaa tosiaan joskus tulevaisuudessa saada hyvään hintaan. Uuteen malliin ei osaa sanoa mitään, itselleni auton merkki ei paljoa oikeasti merkitse, jokaisen mallin mitä olen ostanut pitää tehdä vaikutus erikseen. Saabit on tähän asti pystyneet siihen kaikki seikat huomioonottaen. Mahdollisesti myyn tuon aero wagonin suoraan pois jo tänä kesänä pohjoiseen, sieltä on kuulunut ihan vakavaa kiinnostusta. Auto on siisti ja perustekniikaltaan tutkittu ja hyvä ja niinpä sen kehtaa myydä jopa tutulle. Näillä kilometreilla ei tuollaista pikkuvikapesäkettä viitsisi pitää. Voi olla että siirryn takaisin 9000:een ja katselen rauhassa seuraavaa ykkös käyttöautoa ajan kanssa. Minulle on loppujen lopuksi itselleni nykyään aivan sama millä ajan muuten, koska kilsoja tulee niin vähän, mutta nuo muutama pidempi reissu vuodessa perheen kanssa asettaa muutamia vaatimuksia, ainakin tilojen, penkkien ja turvallisuuden suhteen.
9000CS 2,3
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Päästöistä tuossa mainittiin, mutta turvallisuudesta ei. Voihan siinä säästää vaikka henkensä, kun ostaa uuden auton. Mutta joo, fiilistellään nyt vielä näillä vanhoilla ja nautitaan halvoista kilometreistä. Yllättävän paljon palstatilaa on saanut tämä dippatyö, varmaan autonmyyjät mielissään..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Jos autonvalmistajat olisivat oikeesti huolissaan ns. vihreistä arvoista ja maailman luonnonvarojen riittävyydestä, niin vanhoihin autoihin vois ostaa jonkinlaisen paskapoistopaketin, joka sisältäisi uuden polttoaineensyötön ynnä pakokaasujärjestelmän.
Auto on sivistysmaissa hankintana pieni ja kokonaistuotantokustannuksiltaan halpa laite, että ei sen tartte olla millään tavalla modulaarinen tai päivitettävissä uusien määräysten mukaiseksi.
Autoteollisuus on bulkkituotantoa, ja määrästä tehdään katetta, ei laadusta enää nykyään... joten eipä paljon taitaisi nuo päivitykset tuottaa muuta kuin persnettoa...
Jos käytetylle autolle ei keksi muuta tekoa, niin näinkin voi tehdä:
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?27990464
En kyllä vaan ymmärrä mitä hienoa/hauskaa tuossa on, mutta mää olenkin keksi-ikäinen...
Auto on sivistysmaissa hankintana pieni ja kokonaistuotantokustannuksiltaan halpa laite, että ei sen tartte olla millään tavalla modulaarinen tai päivitettävissä uusien määräysten mukaiseksi.
Autoteollisuus on bulkkituotantoa, ja määrästä tehdään katetta, ei laadusta enää nykyään... joten eipä paljon taitaisi nuo päivitykset tuottaa muuta kuin persnettoa...
Jos käytetylle autolle ei keksi muuta tekoa, niin näinkin voi tehdä:
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?27990464
En kyllä vaan ymmärrä mitä hienoa/hauskaa tuossa on, mutta mää olenkin keksi-ikäinen...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Niinhän me kaikki... Tuostahan tulee pikkuduunilla vielä ihan hyvä auto. Varmaan jo kyhätty myyntikuntoon ja myyty eteenpäin jollekin.ajn kirjoitti:iin näinkin voi tehdä:
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?27990464
En kyllä vaan ymmärrä mitä hienoa/hauskaa tuossa on, mutta mää olenkin keksi-ikäinen...
9000CS 2,3
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
mulle ainakin ihan sama niin kauan kunhan eivät saabeja ala tiputtamaan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Tyytyväisenä istutan perheeni 900 finlandiaan ja jalkatila riittää takapenkilläkinSaappi Kuski kirjoitti:Eihän 9-5:nkaan jalkatilat ole takana kummoiset, minusta ainoa oikeasti mukavan väljä Saab takapenkin osalta on 9000.
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Taidankin ajaa sitten loppu elämäni nopalla.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Näin paljon säästät pitämällä vanhan autosi
Eikös dieseleihin saa jotain jälkiasennushiukkassuodattimia?ajn kirjoitti:Jos autonvalmistajat olisivat oikeesti huolissaan ns. vihreistä arvoista ja maailman luonnonvarojen riittävyydestä, niin vanhoihin autoihin vois ostaa jonkinlaisen paskapoistopaketin, joka sisältäisi uuden polttoaineensyötön ynnä pakokaasujärjestelmän.
Ja saahan bensakoneisiinkin jälkiasennuskatalysaattoreita (ja btw, ne mitä 90-luvun alussa myytiin on täysin kuraa verrattuna näihin uusimpiin, kiitos kemiran kehittelytyön).