Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto/mopo asiaa

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Olihan ne jouset todella jäykät, kun ei noi säädöt liikkuneet minnekkään.
Työkaluina käytin kahta kiintoavainta, paksua rautalankaa ja lautaa, reijitettyä hirrenpätkää alusena. Noilla sain painettua yhdellä kädellä jousen kasaan ja toisella sai ylälautasen ja sokkalevyn otettua pois yksin . Laudalla painoin kahta rautalangalla toisiinsa sidottua avainta toisesta päästä toisella kädellä. Laudan toinen pää oli ison lankku taapelin alla, joten oli suht kätevä puristaa.
Noin se jousi sitten oli irti suht nopsaan.
Sisuskalut sai pois ruuvaamalla sen iskarin patruunan yläosan irti(pulttikanta).
Sitten sisäsylinteri pois putken sisältä, kaivamalla o-rengas ensin pikkumeisselillä ja reipas veto vaan ja osat oli kädessä.
Oli vaan ylläri, kun sisällä oleva sylinteri oli ruosteessa ulkoapäin :cry: . Kaipa öljyjen poistuminen on ollut syy tuohon.
Vielä pitäisi keksiä miten toi mäntä lähtee tuosta varresta pois...
Toinen iskari vaikuttaa olevan parempi kuntoinen. Paineitakin vielä on sisällä 8O .
Onneksi liikkuvat osat on suht hyvät ja ruostetta ei niissä paljoa ole.
Aika puhdistelua vaan edessä vielä :twisted: .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Lähti se iskarin varsi/mäntä sisäputkesta ihan naputtelemalla ja vetämällä ulos.
Itse varsi ja hilut purkautuu avaamalla 10mm mutteriin varren alapäästä.
Ei vaan käyneet ne ostetut tiivisteet, vaan olivat liian isoja.
Eli saa hommata uudet tiivisteet :x , ettei menisi liian helpoksi...
Eilen siis purin molemmat.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vihdoinkin onnistuin löytämään oikeaa kokoa olevat stefat, eräästä kumiliikkeestä.
Ainoa vaan että ovat yksihuuliset, oikeat ovat kahdella huulella. Mahtaakohan ne pitää öljyt sisällä? koko oli 10mm sisäreikä ja 24mm ulkohalkaisija.
900S(T5.5) M1991(KR)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Aihetta sivuten, onkohan 60-luvun loppupuolen Solifereissa ilma-, kaasu-, vai öljyiskarit?
Vai pitäskö suosiolla koittaa hankkia uudet, Solifer Export vm 65-68 (Thermomat) ois kyseessä.
Pitäs yrittää kunnostella ajokuntoon sellanen, toinenki mopo ois mutta siitä ei sen tarkemmin tietoa. Molemmissa runko ok, pieniä ruosteita, iskarit huolettaa vähän enempi kun ulkopuolella ainakin pintaruostetta, moottorit voi olla kaikkein kinkkisin pala.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

googleta woimakone

sieltä osia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto

Viesti Kirjoittaja Svc »

liteFun kirjoitti:Aihetta sivuten, onkohan 60-luvun loppupuolen Solifereissa ilma-, kaasu-, vai öljyiskarit?
Minulla oli aikanaan Solifer Speedissä ihan ilmavaimenteiset.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

liteFun kirjoitti:Aihetta sivuten, onkohan 60-luvun loppupuolen Solifereissa ilma-, kaasu-, vai öljyiskarit?
Vai pitäskö suosiolla koittaa hankkia uudet, Solifer Export vm 65-68 (Thermomat) ois kyseessä.
Pitäs yrittää kunnostella ajokuntoon sellanen, toinenki mopo ois mutta siitä ei sen tarkemmin tietoa. Molemmissa runko ok, pieniä ruosteita, iskarit huolettaa vähän enempi kun ulkopuolella ainakin pintaruostetta, moottorit voi olla kaikkein kinkkisin pala.
Tuollainen on komea mopo, ekat ajelut olen joskus ajanut tuollaisella. Naapurin poika peri isältään tuollaisen. Väritys oli kelta valkea ja kromia tankissa.
En ole varma onko noissa purettavat iskarit, vaikka vanhaan aikaan kaikki vehkeet on yleensä olleet huollettavissa. Onkos tuossa käynnistys yhdellä polkimella vai kahdella kuten papassa? Naapurin Export oli yhdellä käynnistinpolkimella ja 3 vaihteinen jalkavaihde. Se ehkä oli varmaan 60-70 taitteen mallia. Emännän veljellä on tuollainen ajokunnossa kanssa vielä, oli joskus ostanut 50 e sen . Puna valkea kromitankilla. Netissä oli joku mopokerho jossa oli monta kuvaa jäsenten mopoista ja siellä oli Exportejakin muutamia. Jos löydän sen linkin, laitan tänne. Sieltä saattaa selvitä mistä saa osia.
Oman kohdalla varaosan saanti oli vähän onnetonta kun alkuperäinen Helkaman kauppa oli myynyt kaikki Raisun osat toiselle kaupalle, joka taas oli myynyt ne eteenpäin. Eli täältä suuntaa ei kuulemma sais kuin mahdollisesti jotain vaijereita enää tuohon. Tilaamalla ympäri Suomea ja etsimällä topakasti löytää vielä osia, mutta ei enää kaikkea. Kärkiäkään ei saa edes Suomesta, Ruotsista saa jostain paikasta tilaamalla. Onneksi on yhdet uudet olleet vuosia paketissa.
Itsellä onneksi moottori jäi remontilta vähille ajoille. Oikeastaan etu umpio ja ehkä takalamppu vaatisi enää uusimista ja sitten olisi ajokelpoinen.
Pientä siistimistä on toki, hyvän jos tekee pitäis maalata joskus .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

900S(T5.5) M1991(KR)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Juu soliferia tuli löydettyä, ja nyt on mopo haettuna omalle pihalle.
Ilmaiskarit taitaa olla. Kyllä ne varmaan uusiin vaihdetaan.
Solifer Export vm 68 se varmistu olevan. Vaihteita tais olla vain 2 (kahvassa 3 asentoa eli 2 vaihteen lisäks vapaa (perustuen siihen faktaan että noin oli kaverin pappa-tunturissa aikoinaan)).
Tässä iso kuva josta näkyy että ruostettakin on, vaan ei mun mielestä kauhean paljon.

Toivottavasti kukaan ei loukkaannu kun tähän ketjuun tuli laitettua ihan eri moposta... :oops:
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto/mopo asiaa

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ei kai tässä pahastuta :D , muokkasin otsikkoa sen takia.
Exportia on tehty aika pitkään, kai vuodesta 60-70 luvulle saakka.
Sulla on hyvä aihio, kyllä tuosta vielä ajopelin saa.
Meinaatko tehdä täys entisöinnin?
900S(T5.5) M1991(KR)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto/mopo asiaa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

No niin pitkälle ku jaksaa innostua.
Voipi tulla ihan mökkimopo exportista, mäntiä on noitten parin mopon moottoreista yritetty irrotella vaan ei irtoa, ei liiku mihinkään suuntaan.
Eli voi joutua ettiä jonkun muun mopon moottorin, jos näin käy niin tuskin sitten rekisteriinkään saa joten mökkimopoks ja parit kuvat talteen orggisvärityksestä ja sitten nykyaikasempaa metallihohtohopeaa ja -punaista.
Orggis tankin tilalle kai sitte pitää ettiä toisenlainen, ei tuota lommosta kromitankkia viitti alkaa tuon enempää pilaamaan.

Sitäkään en tainnut mainita että toinen kunnostuksen kohde olis tankissa olevan logon perusteella samaa ikäluokkaa oleva Terässiipi, eli Öglaend/Jupiter/Regulus.
Kohtalo sille lienee sama jos ei tosiaan kummankaan mopon mäntiä saa nätisti irti.

Uskaltaakohan mäntiä alkaa porailemaan jos ovat jostain syystä kiinni (lämpöleikanneita tai ruostuneita), mielessä kävi jos sais porailtua ja hajotettua männät osiin, uusia mäntiä kuitenkin tuntuu pikamulkasulla löytyvän noinkin vanhoihin.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto/mopo asiaa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ai niin... Konttorilla ei varmaan oikein tykätä jos koittas tyrkyttää vanhaa mopoa ilman papereita... Luulis että mopoihinkin vaadittais jonkunsortin paperit...
Vai kelpaako selitys että ovat olleet noin 30 vuotta navetan perällä kun tilan ex-isäntä potkasi tyhjää aikoinaan, mopot sieltä pelastettu siinä toivossa että joku entisöi? Jos kelpaa, vaatiiko uudet runkonumerot yms?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto/mopo asiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mäntä kappaleiksi vaan ja poraukseen jos uutta kerta saa..

vanhan mopon saa rekisteriin luovarilla ja selvityksellä kummin kaiman naapurin mopo...eli selvitys "historiasta"

tuolla juttua!
http://soliferia.parasiitti.org/keskust ... hp?tid=304
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto/mopo asiaa

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ootkos kokeillut puukalikkaa ja vasaraa männän irroituksessa ja ruosteenirroitusainetta reippaasti?
Tosiaan jollain luovari paperilla ne saa vielä rekkariin.
Minunkin mummoloissa oli yhteenaikaan vanhoja mopoja, toinen tais olla Terässiipi ja toinen KTM Camping. Menivät jossain vaiheessa romujen joukkoon kaatikselle.
Tuo KTM oli vielä täydellinen osiltaan, mutta pytty ruostunut jumiin. Harmi ettei kukaan tuota säilönyt. Toisessa mummolassa oli paljon Jawan osia: täydellinen ruosteeton runko, tankki, moottorikin ja renkaat. Nekin vaan päätyi romuihin yhdessä yhden Anglian raadon kanssa. Maaseudulla on mennyt paljon harvinaisuuksia romumiehille ja sulatettavaksi :( .
900S(T5.5) M1991(KR)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Helkama Raisu takaiskarin purkaminen ja huolto/mopo asiaa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

nalleolut: kiitos hyvästä linkistä!

Sukellusvene: Itse en ole kokeillut minkäänlaisia irrottamisia, tuossa joskus useita vuosia sitten pikkuveli ja isä koitti suunnilleen kaiken millä männän pitäs irrota.
Vastaa Viestiin