Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
Kuka kertoisi mitä tarkoittaa kojelautaan syttynyt punainen varoitusvalo koneen käynnistämisen jälkeen. Valossa on K-kirjain symbolina. Ilmeisesti kirjaimen alasakarassa on joku nuoli tms. en ole itse nähnyt.
Siellä on erikseen lataus ja öljynpainevalot, tämä valo ei siis pala kun on virrat päällä, mutta syttyy vasta kun kone käynnissä.
Lisäksi autossa on joku letku risa, letku lähtee öljyntäyttöputken vierestä, siis kyljestä, jos ymmärsin oikein, ja menee lohkoon, ja sillä matkalla haarautuu jonnekin muualle myös. Liittyykö tuo valo ja se letkuvaurio toisiinsa?
Tehot on kuulemma myös kadoksissa autosta
Siellä on erikseen lataus ja öljynpainevalot, tämä valo ei siis pala kun on virrat päällä, mutta syttyy vasta kun kone käynnissä.
Lisäksi autossa on joku letku risa, letku lähtee öljyntäyttöputken vierestä, siis kyljestä, jos ymmärsin oikein, ja menee lohkoon, ja sillä matkalla haarautuu jonnekin muualle myös. Liittyykö tuo valo ja se letkuvaurio toisiinsa?
Tehot on kuulemma myös kadoksissa autosta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
Se letku kuulostaa huohotinletkulta, jonka haara menee mitä todennäköisimmin imusarjaan. Mikäs Pökötin malli on kyseessä?
Sattuipas silmiin tälläinenkin sivu:
http://pdftown.com/Peugeot-405-User-Guide.html
Tuo "User guide" on itseasiassa Haynesin pdf-versio.
Sattuipas silmiin tälläinenkin sivu:
http://pdftown.com/Peugeot-405-User-Guide.html
Tuo "User guide" on itseasiassa Haynesin pdf-versio.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
kiitti vastauksista. auto on 92 vuoden GLX.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
Milläs moottorilla tuo on? PSA:n tuotoksista saa joskus vikakoodit purettua ihan virta-avaimen kanssa kikkailemalla?
Ruiskujärjestelmä saattaa olla Bosch, Magneti Marelli tai Sagem, mutta vikakoodit ovat samoja ja niiden purkaminen tapahtuu samalla tavalla.
Ruiskujärjestelmä saattaa olla Bosch, Magneti Marelli tai Sagem, mutta vikakoodit ovat samoja ja niiden purkaminen tapahtuu samalla tavalla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
hitsi, minähän kirjoitan ihan noviisin lailla kun en edes moottoritietoa älyä laittaa kun vasta pitkän kuulustelun jälkeen
1.6 kone on.
1.6 kone on.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
Do dii...
Moottori on siis PSA:n XU5:n joku versio Marellin G5 tai G6 yksipisteruiskulla.
Peugeot foorumilta löytyy ohje:
Vikakoodien lukuohje seuraaville järjestelmille:
Magneti Marelli G5/G6/8P, Bosch MP 3.1/3.2/5.1 ja Bosch ML 4.1.
Tarvikkeet:
2m 2-napaista kaapelia (kaiutinpiuha sopii hyvin)
pieni ruuvimeiseli
1. Avaa konepelti.
2. Paikallista moottoritilan vasemmassa laidassa oleva musta laatikko (voi sijaita eri paikassa riippuen konemallista).
3. Avaa kyseinen laatikko.
4. Huomaa vihreä 2-napainen liitin laatikon sisällä.
5. Ota liitin käteesi niin, että "kolo" on alaspäin.
6. Työnnä ruuvari oikeanpuoleiseen liittimeen.
7. Kieputa piuhan toinen karva ruuvariin ja toinen karva maihin.
8. Mene johdon toisen pään kanssa autoon.
9. Laita virrat ON asentoon, älä kuitenkaan starttaa
10.Yhdistä irralliset johdon päät toisiinsä 3 s. ajaksi, ja irroita ne.
11. Nyt pitäisi k-valon vilkkua ensin kerran, pieni tauko 2 vilkahdusta (eli testi alkaa).
12. Yhdistä johdot taas 3 s ajaksi jolloin tulee ensimmäinen virheilmoitus. (eli jos tulee vaikka koodi 35 niin ensin vilkahtaa 3 kertaa, tulee pieni tauko ja vilkahtaa 5 kertaa), yhdistä taas johdot 3 s ajaksi. Tätä toistetaan niin kauan että saadaan koodi 11 (testi päättyy).
13. Vikamuisti voidaan nollata sen jälkeen kun ollaan saatu koodi 11, pitämällä piuhoja 10sec yhdessä.
Jos sekoat laskuissa, käännä virrat pois ja aloita kohdasta 9
Koodit (riippuen järjestelmästä) ovat.
Code:
11 End test code
12 Start test code
13 Air temperature sensor
14 Coolant temperature sensor
15 Fuel pump relay feed
21 Throttle switch, idle contact (monopoint)
22 Idle speed control valve/motor feed
23 Idle speed control valve/motor
25 Variable inlet resonance L valve (ZPJ4)
26 Variable inlet resonance C valve (ZPJ4)
27 Vehicle speed sensor
31, 32 Wrong fuel/air mixture
33 Air flow or MAP sensor Throttle potentiometer (Mono-Jetronic)
34 Canister purge electrovalve
35 Throttle switch, full load contact (monopoint)
36 Oxygen sensor heating
41 Crank angle/engine speed sensor
42 Injector control
43 Anti-knock control
44 Knock sensor 1
45 Ignition coil 1/4
46 Turbo pressure valve
47 Turbo pressure regulator
51 Oxygen sensor 1
52 Oxygen sensor system control
53 Battery voltage
54 ECU/ECU +12V supply relay
55 CO mixture potentiometer
56 Coded alarm system (immobilizer)
57 Ignition coil 2/3
62 Knock sensor 2 (ZPJ, ZPJ4, ES9)
63 Oxygen sensor 2 (ZPJ4, ES9)
64 Fuel/air mixture control B
65 Cylinder sensor
71 Injector 1 (or injector control circuit in ECU)
72 Injector 2
73 Injector 3
74 Injector 4
75 Injector 5
76 Injector 6
91 Injectors (12V) feed
Disclaimer: jokainen tekee sitten omalla vastuulla.
http://www.geocities.com/autopug/Diy_ecu.htm
http://www.geocities.com/autopug/ecucodes.htm
http://www.peugeotdiesel.com/ECU_Faults.html
Moottori on siis PSA:n XU5:n joku versio Marellin G5 tai G6 yksipisteruiskulla.
Peugeot foorumilta löytyy ohje:
Vikakoodien lukuohje seuraaville järjestelmille:
Magneti Marelli G5/G6/8P, Bosch MP 3.1/3.2/5.1 ja Bosch ML 4.1.
Tarvikkeet:
2m 2-napaista kaapelia (kaiutinpiuha sopii hyvin)
pieni ruuvimeiseli
1. Avaa konepelti.
2. Paikallista moottoritilan vasemmassa laidassa oleva musta laatikko (voi sijaita eri paikassa riippuen konemallista).
3. Avaa kyseinen laatikko.
4. Huomaa vihreä 2-napainen liitin laatikon sisällä.
5. Ota liitin käteesi niin, että "kolo" on alaspäin.
6. Työnnä ruuvari oikeanpuoleiseen liittimeen.
7. Kieputa piuhan toinen karva ruuvariin ja toinen karva maihin.
8. Mene johdon toisen pään kanssa autoon.
9. Laita virrat ON asentoon, älä kuitenkaan starttaa
10.Yhdistä irralliset johdon päät toisiinsä 3 s. ajaksi, ja irroita ne.
11. Nyt pitäisi k-valon vilkkua ensin kerran, pieni tauko 2 vilkahdusta (eli testi alkaa).
12. Yhdistä johdot taas 3 s ajaksi jolloin tulee ensimmäinen virheilmoitus. (eli jos tulee vaikka koodi 35 niin ensin vilkahtaa 3 kertaa, tulee pieni tauko ja vilkahtaa 5 kertaa), yhdistä taas johdot 3 s ajaksi. Tätä toistetaan niin kauan että saadaan koodi 11 (testi päättyy).
13. Vikamuisti voidaan nollata sen jälkeen kun ollaan saatu koodi 11, pitämällä piuhoja 10sec yhdessä.
Jos sekoat laskuissa, käännä virrat pois ja aloita kohdasta 9
Koodit (riippuen järjestelmästä) ovat.
Code:
11 End test code
12 Start test code
13 Air temperature sensor
14 Coolant temperature sensor
15 Fuel pump relay feed
21 Throttle switch, idle contact (monopoint)
22 Idle speed control valve/motor feed
23 Idle speed control valve/motor
25 Variable inlet resonance L valve (ZPJ4)
26 Variable inlet resonance C valve (ZPJ4)
27 Vehicle speed sensor
31, 32 Wrong fuel/air mixture
33 Air flow or MAP sensor Throttle potentiometer (Mono-Jetronic)
34 Canister purge electrovalve
35 Throttle switch, full load contact (monopoint)
36 Oxygen sensor heating
41 Crank angle/engine speed sensor
42 Injector control
43 Anti-knock control
44 Knock sensor 1
45 Ignition coil 1/4
46 Turbo pressure valve
47 Turbo pressure regulator
51 Oxygen sensor 1
52 Oxygen sensor system control
53 Battery voltage
54 ECU/ECU +12V supply relay
55 CO mixture potentiometer
56 Coded alarm system (immobilizer)
57 Ignition coil 2/3
62 Knock sensor 2 (ZPJ, ZPJ4, ES9)
63 Oxygen sensor 2 (ZPJ4, ES9)
64 Fuel/air mixture control B
65 Cylinder sensor
71 Injector 1 (or injector control circuit in ECU)
72 Injector 2
73 Injector 3
74 Injector 4
75 Injector 5
76 Injector 6
91 Injectors (12V) feed
Disclaimer: jokainen tekee sitten omalla vastuulla.
http://www.geocities.com/autopug/Diy_ecu.htm
http://www.geocities.com/autopug/ecucodes.htm
http://www.peugeotdiesel.com/ECU_Faults.html
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
oho, kiitos. tuosta nyt voi jo vähän katsoa vikavaihtoehtoja. eli tuo huohotinputken ongelma on ihan oma asiansa ilmeisesti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
Ei välttämättä, jos tuo murtunut putki sekoittaa ilmamäärän mittauksen.lucaf kirjoitti:oho, kiitos. tuosta nyt voi jo vähän katsoa vikavaihtoehtoja. eli tuo huohotinputken ongelma on ihan oma asiansa ilmeisesti.
Marellin toiminta on Bosch D-Jetin peruja, eli siinä tulosuureina ovat mm. moottorin kierrosluku, kaasuläpän asento ja imusarjan absoluuttipaine.
Vuotava letku saattaa viedä imusarjan paineen pois loogiselta alueelta, verrattuna esim kierroslukuun ja kaasuläpän asentoon.
Esim nyt tilanne voisi olla:
Moottori joutokäynnillä, kaasuläppä kiinni mutta imusarjan paine (~1 bar abs) vastaa täyden kaasun tilannetta, jonka ei pitäisi olla mahdollista. Joutokäynnillä kaasuläpän ollessa lähes kiinni paineen pitäisi olla jossain ~0,2-0,3 bar abs luokkaa.
Tästä ohjainlaite päättelee, että joku em. antureista on viallinen. Esim kaasuläpän asentoanturi tai MAP-anturi. -> Vikavalo syttyy.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
putki on nyt korjattu ja samalla löytyi imusarjalle menevä alipaineletku jossa oli vuoto. johan vikavalo sammui!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
Nopeesti tuo näämmä selvis täälläkin, mutta ohjeet olis löytäny suoraan myös pösöfoorumilta.
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
juu tämä offtopic palsta on suomen nopein ja paras yleisfoorumi josta löytää apua mihin tahansa ongelmaan
pösö-foorumilla yritin kysellä asiaa tuloksetta
pösö-foorumilla yritin kysellä asiaa tuloksetta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
Paitsi että minäkin kaivoin nuo tiedot Pösöfoorumilta sen foorumin omalla haullalucaf kirjoitti:juu tämä offtopic palsta on suomen nopein ja paras yleisfoorumi josta löytää apua mihin tahansa ongelmaan
pösö-foorumilla yritin kysellä asiaa tuloksetta
Marellin vikamuisti nollautuu, jos akku on irti yli 30 sekuntia.
Samoin moottorinohjaus pitää opettaa uudelleen tavoille lyhyellä ajolenkillä, jotta joutokäynnin säätö asettuu kohdalleen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
oho joko 92 vuosimallin auto on "nykyaikainen" että "bios nollautuu" kun akun irroittaa? en minä noista mitään tiedä kun itse ajelen 80-lukulaisilla edelleen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Peugeot 405 punainen K-varoitusvalo?
Magneti Marelli G5,G6 ja 8P ovat "oppivia" moottorinohjausjärjestelmiä, jotka hakevat sytytysennakkokartan kohdilleen nakutustunnistimen ja lambda-anturin tietojen perusteella. Sama juttu on myös Bosch-Motronicissa ym. (Motronic tuli markkinoille jo -84)lucaf kirjoitti:
oho joko 92 vuosimallin auto on "nykyaikainen" että "bios nollautuu" kun akun irroittaa? en minä noista mitään tiedä kun itse ajelen 80-lukulaisilla edelleen.
Pelkkä ruiskutusjärjestelmä ei tarvitse opetusta, koska se perustuu kiinteään karttaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11