Niin just, mutta lakiin voisi ihan hyvin lisätä vaikkapa käsitteen "liian alhainen tilannenopeus", niin päästäisiin sakottamaan esim. näitä "tasanopeuskuskeja" jotka rynnii n. 70km/h tasavauhtia nopeusrajoituksen vaihdellessa 50-100 välilläMimmi kirjoitti:Käsitettä "alinopeus" EI ole olemassa.
Avautumista, liikenteestä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Avautumista, liikenteestä
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Avautumista, liikenteestä
Niin, itseasiassa tieliikennelaista löytyy kyllä jo hyvin selkeät ohjeet tämän tyyppiseen ongelmaan, eli niillä rajoituksilla missä ajetaan ylinopeutta annetaan sakko, ja muissa tapauksissa ajo saa jatkua normaaliin tapaan.V.J.S kirjoitti:Niin just, mutta lakiin voisi ihan hyvin lisätä vaikkapa käsitteen "liian alhainen tilannenopeus", niin päästäisiin sakottamaan esim. näitä "tasanopeuskuskeja" jotka rynnii n. 70km/h tasavauhtia nopeusrajoituksen vaihdellessa 50-100 välilläMimmi kirjoitti:Käsitettä "alinopeus" EI ole olemassa.
Täällä päin suomea autoissa on yleensä kääntyvät etupyörät, jotka usein jalan liikettä tottelemalla liikkuvat eteen- tai taaksepäin haluttua nopeutta.
Tämä on omiaan mm. sellaisissa tilanteissa, kun hitaampi ajoneuvo lähestyy, ja tulee tarve ohittaa tämä ajoneuvo.
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Avautumista, liikenteestä
Lähes koko elämäni ruuhka-suomessa asuneena ja siellä kohta parikymmentä vuotta autoilleena ei voi kuin ihastella nykyisen asuinpaikkakuntani: Kuusamon liikennettä. Kellään ei ole kiire mihinkään. On aikaa katsella lintuja ja moikata vastaantulevia tuttuja. Mihinkäs sitä valmiissa maailmassa... Valoistakin ehtii kaksi autoa, hyvänä päivänä jopa kolme, kerrallaan. Tänne sopii hyvin vanha vitsi: Oli kolmen ruuhka, minä olin se neljäs...
Re: Avautumista, liikenteestä
saakos liikennettä häiritä ja missä menee tuon häirinnän raja?V.J.S kirjoitti:Niin just, mutta lakiin voisi ihan hyvin lisätä vaikkapa käsitteen "liian alhainen tilannenopeus", niin päästäisiin sakottamaan esim. näitä "tasanopeuskuskeja" jotka rynnii n. 70km/h tasavauhtia nopeusrajoituksen vaihdellessa 50-100 välilläMimmi kirjoitti:Käsitettä "alinopeus" EI ole olemassa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Avautumista, liikenteestä
Tuli eräänä iltana ajettua eräällä autolla jossa alkuperäinen tuulilasi, ja auto noin 20 vuotta vanha. Aurinkohan se sieltä edestä paistatteli vielä, ja olipa muuten häijy häikäisy. Sitä ei osaa kuvitellakaan jos on uusi naarmuton tuulilasi miten vaikea voi joskus olla pitää autossa jonkunlaista vauhtia ja vielä yrittää pitää auto tiellä.
Aurinko pitäs kieltää kokonaan, siitä on vain haittaa autoilijoille.
Aurinko pitäs kieltää kokonaan, siitä on vain haittaa autoilijoille.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Avautumista, liikenteestä
Mulla on kymmenenkin vuotta vanhassa autossani tuulilasi niin pahassa kunnossa, että matalalta paistavaa aurinkoa kohti ajettaessa näkee tosi huonosti. Aurinkolasit auttaa jonkin verran. Pitäisi kyllä ostaa uusi lasi, ja aion sen kohta tehdäkkin. Etenkin nyt kun kehä III:lla ajaessani jostain lensi kivi tuulilasiin, ja lasiin tuli 40 cm pitkä halkeama. Aikamoinen kopsahdus oli, hyvä ettei hajonnu koko lasi.liteFun kirjoitti:Tuli eräänä iltana ajettua eräällä autolla jossa alkuperäinen tuulilasi, ja auto noin 20 vuotta vanha. Aurinkohan se sieltä edestä paistatteli vielä, ja olipa muuten häijy häikäisy. Sitä ei osaa kuvitellakaan jos on uusi naarmuton tuulilasi miten vaikea voi joskus olla pitää autossa jonkunlaista vauhtia ja vielä yrittää pitää auto tiellä.
Aurinko pitäs kieltää kokonaan, siitä on vain haittaa autoilijoille.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Avautumista, liikenteestä
Totta puhut. Mä olen todennut täällä pääkaupunkiseudun ruuhkassa tahkoessani, että autolla ajaessa ei kannata eikä saa olla kiire mihinkään. Etenkään keskustassa. Jos on, menee hermot ja pahimmassa tapauksessa ensin hermot ja sitten auto.Alihankkija kirjoitti:Lähes koko elämäni ruuhka-suomessa asuneena ja siellä kohta parikymmentä vuotta autoilleena ei voi kuin ihastella nykyisen asuinpaikkakuntani: Kuusamon liikennettä. Kellään ei ole kiire mihinkään. On aikaa katsella lintuja ja moikata vastaantulevia tuttuja. Mihinkäs sitä valmiissa maailmassa... Valoistakin ehtii kaksi autoa, hyvänä päivänä jopa kolme, kerrallaan. Tänne sopii hyvin vanha vitsi: Oli kolmen ruuhka, minä olin se neljäs...
Hiukankaan isompi liikennekeskus kun on järjestelmänä varsin kaoottinen: reitin ja liikenteen sujuvuuteen vaikuttavia muuttujia on liian paljon ja lähes kaikki ovat yhden kuljettajan kontrolloimattomissa.
Ainoa järkevä ajotapa on pitää välimatkaa, ennakoida liikennevirtaa mahdollisimman pitkälle ja jäädä suosiolla keltaisiin valoihin ja suojateiden eteen. Tällöin ei mene hermot jarrutteluun ja kiihdyttelyyn, ja saa lisää rauhallisempaa ajotilaa. Ei oo kiva ajaa, jos ajamisesta nousee pulssi.
Vastaan ei tule hidastelijoita, koska ne on havaittu jo kauempaa ja vaihdettu kaistaa tai sopeutettu omaa nopeutta jonon nopeuteen, jos ei voi vaihtaa kaistaa.
Viimeinen ongelma onkin sitten autoilijat, jotka koittavat poiketa liikenteen virrasta tavalla tai toisella radikaalisti joko nopeampaan tai hitaampaan suuntaan, ja aiheuttavat virtaan yllättäviä piikkejä, joita muiden autoilijoiden pitää sitten ottaa vastaan.
Re: Avautumista, liikenteestä
Eikös se ole liikenneturvallisuuden vaarantamista?muppelo kirjoitti:saakos liikennettä häiritä ja missä menee tuon häirinnän raja?V.J.S kirjoitti:Niin just, mutta lakiin voisi ihan hyvin lisätä vaikkapa käsitteen "liian alhainen tilannenopeus", niin päästäisiin sakottamaan esim. näitä "tasanopeuskuskeja" jotka rynnii n. 70km/h tasavauhtia nopeusrajoituksen vaihdellessa 50-100 välilläMimmi kirjoitti:Käsitettä "alinopeus" EI ole olemassa.
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
- Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki
Re: Avautumista, liikenteestä
Ehdottomasti! Ja myös kortti pois niiltä s***an rekkakuskeilta jotka ajaa 100 alueella 80 eikä 90!Mimmi kirjoitti:Nopeusrajoituksella osoitetaan SUURIN SALLITTU nopeus, EI PAKOLLINEN nopeus.georgahti kirjoitti:nimitetään alle nopeusrajoituksen ajamista miten vain, niin pointtini on se, että jos ei kykene kesäkelillä ajamaan sallittua nopeutta, niin ei kyllä pitäisi ajokorttiakaan myöntää ko henkilölle. ja jos se nyt sitten on jo myönnetty, niin korjata erehdys. onhan aseenkantoluvatkin uudessa syynissä. miksei ajokortit voisi olla??Mimmi kirjoitti:Käsitettä "alinopeus" EI ole olemassa.
tukot pois liikenteestä, niin sujuu kaikkien matka joutusammin.
Tänäänkään en pystynyt ajamaan kehäteillä (kehä 1; 2 ja 3) suurinta sallittua nopeutta (kuten ei kukaan muukaan), otetaanko kortti (kortit) pois?
Re: Avautumista, liikenteestä
Muistelen lukeneeni lehdestä jutun jossa poliisi totesi että alinopeudesta voi saada sakot. Mitä siitäkin tulisi jos 120km/h alueella joku törppö ajelisi 40km/h? No vaaratilanteita tietenkin.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Re: Avautumista, liikenteestä
Sanoisin että jos ymmärrys on tuolla tasolla niin ehdottamasti kortti pois, ennen kuin sattuu kolari.Mimmi kirjoitti:Nopeusrajoituksella osoitetaan SUURIN SALLITTU nopeus, EI PAKOLLINEN nopeus.georgahti kirjoitti:nimitetään alle nopeusrajoituksen ajamista miten vain, niin pointtini on se, että jos ei kykene kesäkelillä ajamaan sallittua nopeutta, niin ei kyllä pitäisi ajokorttiakaan myöntää ko henkilölle. ja jos se nyt sitten on jo myönnetty, niin korjata erehdys. onhan aseenkantoluvatkin uudessa syynissä. miksei ajokortit voisi olla??Mimmi kirjoitti:Käsitettä "alinopeus" EI ole olemassa.
tukot pois liikenteestä, niin sujuu kaikkien matka joutusammin.
Tänäänkään en pystynyt ajamaan kehäteillä (kehä 1; 2 ja 3) suurinta sallittua nopeutta (kuten ei kukaan muukaan), otetaanko kortti (kortit) pois?
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Avautumista, liikenteestä
Jokainen ajaa sitä nopeutta mitä tilanne ja muut tekijät huomioon ottaen on itselle ja muille turvallista ja muut sopeutukoon siihen. Jos ei turpo-einareilla aistit ehdi huomioimaan näitä erilaisia liikenteessä liikkujia niin sitten kannattaisi tarkistaa asenteitaan.
9000CS 2,3
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Avautumista, liikenteestä
En ole tietääkseni osallistunut tähän keskusteluun.Saappi Kuski kirjoitti:Jokainen ajaa sitä nopeutta mitä tilanne ja muut tekijät huomioon ottaen on itselle ja muille turvallista ja muut sopeutukoon siihen. Jos ei turpo-einareilla aistit ehdi huomioimaan näitä erilaisia liikenteessä liikkujia niin sitten kannattaisi tarkistaa asenteitaan.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Avautumista, liikenteestä
Oletettavasti siihen oli kuitenkin ymmärrettävä syy, ruuhka. Sama pätee ajoneuvokohtaisiin rajoituksiin ja vastaaviin.Mimmi kirjoitti: Tänäänkään en pystynyt ajamaan kehäteillä (kehä 1; 2 ja 3) suurinta sallittua nopeutta (kuten ei kukaan muukaan), otetaanko kortti (kortit) pois?
Jos ihan muuten vaan ei kykene tai halua ajaa sitä rajoituksen määrämää nopeutta, mikä ei todellakaan ole "liian suuri", on vika varmaankin ajotaidossa tai asenteissa. Turvallisuusriski, liikenteen yleisen sujuvuuden rampauttamisesta puhumattakaan, se alinopeus on, siinä missä ylinopeuskin.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Avautumista, liikenteestä
Haa! Olen siis taparikollinen!
Lahdenväylää ajaessani en nimittäin ihan kiusallanikaan viitsi 1,5km ennen koivukylän liittymää kiihdyttää 100 -> 120km/h, koska saavutettu hyöty voidaan jälleen kerran mitata peräti sekunneissa.
Jos joku sen sijaan ei osaa käyttää vasenta kaistaa ohittamiseeni, ei ole minun ongelma.
Pieni joustavuus liikenteessä ei tapa ketään. Jos liikaa puristaa päässä, niin kannattaa miettiä sitä ajamista uudemman kerran. Kyllä niitä kuumakalleja siellä muutenkin riittää.
Lahdenväylää ajaessani en nimittäin ihan kiusallanikaan viitsi 1,5km ennen koivukylän liittymää kiihdyttää 100 -> 120km/h, koska saavutettu hyöty voidaan jälleen kerran mitata peräti sekunneissa.
Jos joku sen sijaan ei osaa käyttää vasenta kaistaa ohittamiseeni, ei ole minun ongelma.
Pieni joustavuus liikenteessä ei tapa ketään. Jos liikaa puristaa päässä, niin kannattaa miettiä sitä ajamista uudemman kerran. Kyllä niitä kuumakalleja siellä muutenkin riittää.