Turbolag kirjoitti:Jos ihan muuten vaan ei kykene tai halua ajaa sitä rajoituksen määrämää nopeutta, mikä ei todellakaan ole "liian suuri", on vika varmaankin ajotaidossa tai asenteissa. Turvallisuusriski, liikenteen yleisen sujuvuuden rampauttamisesta puhumattakaan, se alinopeus on, siinä missä ylinopeuskin.
Lainrikkojat on aina urputtamassa niistä jotka ajaa lain mukaan...
Tieliikennelaki kirjoitti:
23 § Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Itsellä nopeus sovitettuna tien kuntoon (pahempi kuin reikäjuusto, ikävä selälle) ja kuorman laatuun (särkyvää)...
Tomsson kirjoitti:Miten vaikeaa voi olla ajaa edes 95km/h 100km/h rajoitusalueella?
pumpataan nopeutta 70-90km/h välillä ja ei edes yritetä ajaa hitaampien ajoneuvojen ohi. Pitkiä letkoja saavat aikaan. Siihen sekaan muutama tiedenritari pujahtelemaan auto kerrallaan ohi, niin provosoituminen on lähellä.
Onneksi tuota riitti vain noin 40kilsaa, sitten poikkesin pois mulkulta 8-tieltä ja jopas taas aurinko kirkastui vaikka rajoitus tippui kuuteen kymppiin.
Näitä reilua alinopeutta ajavia on nyt ollut viime päivinä ihan hemmetisti. Ei ainakaan talvinen keli ole enää...
Tiedän tunteen. Kerran jouduin ajamaan melko pitkän matkan tuollaisen takana talvella, kun oikeasti Kemin eteläpuolelta Rovaniemelle ei ollut yhtään ohituspaikkaa, kesäkelillä olisi ohi päässyt mutta talvikelillä ei viitsinyt alkaa riskeeraamaan. Hiihtoloman paluuliikenne tuli vastaan, kun itse ajoin pohjoiseen.
No, se mitä tuo sai aikaan, siis tuollainen vauhdin humpaaninen, ettö normaalisti talvikelillä maantiellä meni noin 8.5 litraa sadalle välillä PRS-ROI 470km (autona siis se mun ex-käyttis T16). Tämän hanurinsoittajan tyylillä noin n. 150km em. matkasta ja 10.5 litraa oli kulutus koko matkalle. Eli, pääsin ajamaan 320 km kulutuksella 8.5 litraa ja 150 kilsaa 11.7l/100km kulutuksella.
Mimmi kirjoitti:
Nopeusrajoitusmerkillä osoitetaan SUURIN SALLITTU nopeus, EI PAKOLLINEN NOPEUS.
Hianoo, kertaus on opintojen äiti
Siis miten se nyt taas oli, oliko alinopeus laissa kuvattu? Entä miten se liikennemerkin rajoitus pitäisi tulkita, pakollinen nopeusko kyseisellä tienpätkällä?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saappi Kuski kirjoitti:Jokainen ajaa sitä nopeutta mitä tilanne ja muut tekijät huomioon ottaen on itselle ja muille turvallista ja muut sopeutukoon siihen. Jos ei turpo-einareilla aistit ehdi huomioimaan näitä erilaisia liikenteessä liikkujia niin sitten kannattaisi tarkistaa asenteitaan.
En ole tietääkseni osallistunut tähän keskusteluun.
Sorry, ihan oikeasti en muistanut että täällä on tuo nimimerkki. Jostakin se (varmaan siitä) vaan pälkähti känniseen päähäni. Ei mitään henkilökohtaista.
Tampereella on keskustassa 30:n rajoitus. Ei monille varmaan uusi asia, mutta aivan älyttömältä tuntuu kun nyt pääsin kokeilemaan. Jos autot eivät liikkuisi ollenkaan niin ei tulisi kolareitakaan eikä kukaan jäisi auton alle.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Turbolag kirjoitti:Jos ihan muuten vaan ei kykene tai halua ajaa sitä rajoituksen määrämää nopeutta, mikä ei todellakaan ole "liian suuri", on vika varmaankin ajotaidossa tai asenteissa. Turvallisuusriski, liikenteen yleisen sujuvuuden rampauttamisesta puhumattakaan, se alinopeus on, siinä missä ylinopeuskin.
Nopeusrajoitusmerkillä osoitetaan SUURIN SALLITTU nopeus, EI PAKOLLINEN NOPEUS.
En tietääkseni ole väittänyt sen olevankaan PAKOLLINEN NOPEUS, mutta hienoa että ainoana kommenttinasi jaksat aina vaan toistella tätä samaa.
Tarkoitin tuolla ettei suurin sallittu ole "liian suuri" nopeus, ettei kenellekään ajokortin omistavalle pitäisi mielestäni tuottaa minkäänlaisia vaikeuksia ajaa kuivalla kesäkelillä (ja juuri muulloinkaan) joko tie- tai ajoneuvokohtaista maksiminopeutta. Ja mikäli ei tätä tee, on se osoitus joko piittaamattomuudesta muita tielläliikkujia kohtaan, tai taitojen puutteesta - etenkin silloin jos taakse alkaa kertyä jonoa. Jos yksin ajaa jossain tyhjällä tiellä niin vauhdilla ei liene väliä.
"Velvoite" ajaa suurinta sallittua perustuu siis terveeseen järkeen, eikä siten ole sinänsä millään lailla PAKOLLINEN. Kysymys kuuluukin, pitäisikö sen olla? Ja toisekseen, asenne on kyllä todella kohdillaan jos liikenteen sujuvuuden eteen ei ole valmis tekemään mitään mitä ei ole lain määrittämänä pakko.
Saappi Kuski kirjoitti:Elämä on helpompaa niillä joilla ei ole minuutin päälle kiire minnekään.
Itse vietän kyllä aikani mieluummin vaikka kotona kuin ajellen tolkuttoman hiljaa jonkun perässä, vaikkei olisi kiire yhtään mihinkään. Tosin ohittaminen ei toki ole yleensä mikään ongelma, mutta aina se ei ole mahdollista.
#3892
9-3 SS Aero '04 "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Saappi Kuski kirjoitti:Elämä on helpompaa niillä joilla ei ole minuutin päälle kiire minnekään.
vain köyhillä on kiire, mutta tokkopa täällä on ainuttakaan, jolla autokuski olisi palkattuna..
jos aamun eka keikka on kirkkonummella, viiminen porvoossa ja kakara pitäisi saada kello kolmeksi soittotunnille ruoholahteen, niin ei siinä paljoo huvita kupeksia kenenkään perässä sen takia, että edellä menevän taidot ei riitä tai hän muutenvaan ihailee maisemia.
ei kuskia tarvii palkata ku ajaa aito saabilla ni kuskeja löytyy ihan ilmaiseksikin.
miksi pitää asua siellä jossa 10km matkaan menee 40min. ku täällä saman matkan taittaa alle 5min----
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
[quote="georgahti"]ajan työn vuoksi noin 60tkmpa (en työkseni). jos esimerkiksi keskinopeuteni putoaa 60kmph:sta 59:ään tarkoittaa se jo kahden päivän menetystä (16h). sen kun kertoo vaikkapa meidän matkatuntiveloituksella, niin saadaan jo pieni tukku rahaa. tai minä voisin pitää pari päivää vapaata.
Nyt ymmärrän rekkojen piitkät ohitukset joissa ajetaan kilometritolkulla rinnalla 1 km/h marginaalilla. Ymmärräthän sinäkin?
tuli sitten tänään ensimmäistä näytettyä käytettyä kansainvälisiä käsimerkkejä (ei kuitenkaan sitä ikävintä) saabia kuljettavalle ihmiselle.
minulle se on ihan henk.koht. yksi ja sama ohitanko moottoritiellä ajavan vasemmalta vai oikealta, mutta kun tiedän, että oikealta ohittamista ei poliisit katso sormien läpi, niin mielummin sitten ajan toisen perässä välkyttäen valoja kunnes menee jakeluun. tämä sankari lopulta näki aurinkolasiensa läpi että minä olen siellä, mutta ylpeys oli sen verran suuri että tyytyi vain välkyttelemään jarruvaloja ja pysyi tyhjän moottoritien (lauantai-iltapäivä) vasemmalla kaistalla.
että voitaisko tämän myötä lopettaa automerkkirasistisuudet
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saappi Kuski kirjoitti:Elämä on helpompaa niillä joilla ei ole minuutin päälle kiire minnekään.
jos aamun eka keikka on kirkkonummella, viiminen porvoossa ja kakara pitäisi saada kello kolmeksi soittotunnille ruoholahteen, niin...
...niin ehkä isompi ongelma onkin tuossa tapauksessa nuo kyseiset aikataulujärjestelyt eikä tieliikenne, jolle ei mitään voi, vaikka siitä olisi mitä mieltä tahansa.
georgahti kirjoitti: ei siinä paljoo huvita kupeksia kenenkään perässä sen takia, että edellä menevän taidot ei riitä tai hän muutenvaan ihailee maisemia.
Ei tieverkkoa ole tehty sen takia, että kaikille autoilijoille voidaan yhtä aikaa taata vapaa kaista miniminopeudella, jotta heidän minuutintarkat aikataulunsa eivät pettäisi! Tielle mennään kaikkien tienkäyttäjien ehdoilla, ja jos ei huvita se touhu semmoisena kuin se on tai muuten vaan tuntuu, että kaikki muut on hitaita ja typeriä, niin se on kyllä oma ongelma.
Yhtä hyvin vois sanoa, että ei huvita toi autolla ajelu, kun vain jos olis massia, niin vois soittaa Copterlinelle. Autollakin pääsis jos kaikki ajais 110% nopeusrajoituksen mukaan, eikä kukaan ikinä kääntyis mihinkään, eikä kukaan ikinä jarruttais, ja kaikki menis samaan paikkaan kuin itsekin.
JiiVee kirjoitti:Tampereella on keskustassa 30:n rajoitus. Ei monille varmaan uusi asia, mutta aivan älyttömältä tuntuu kun nyt pääsin kokeilemaan. Jos autot eivät liikkuisi ollenkaan niin ei tulisi kolareitakaan eikä kukaan jäisi auton alle.
Ratinan kohdallakin jos ajaa rajoitusten mukaan, niin suihke käy vaan vasemmalla kaistalla kun vetäävät ohi.........
Julle kirjoitti:Nyt ymmärrän rekkojen piitkät ohitukset joissa ajetaan kilometritolkulla rinnalla 1 km/h marginaalilla. Ymmärräthän sinäkin?
oletkos koskaan katsonut esimerkiksi bussiaikatauluja? perillä on oltava annetussa ajassa. minuuttikin voi olla liikaa. sama koskee jos pitää ehtiä esimerkiksi lautalle tai on oltava perillä tiettyyn aikaan mennessä, että lasti ehditään purkaa. ja kovinkaan usein homma ei ole itse kuljettajasta kiinni. joku on kämmännyt jossain jotain, mutta aika usein se on se kuljettaja joka saa sen laskiämpärin sitten niskaansa.
Mitä tarkoitat? Kerroin vaan ymmärtäneeni rekkojen pitkät ohitukset laskemallasi kaavalla. Eli heille se keskinopeus on ihan jo työnpuolesta tärkeä.
Hui että. Oikein monia tunteja menetetään vuositasolla arvokasta aikaa vain muiden törppöilyjen vuoksi liikenteessä.
Tuonkin ajan saa sitten otettua takaisin esim. pesemällä hampaat vain kerran päivässä (ajallinen säästö 365x2min / v = 730min -> 12h 10min / v), hoitamalla aamutoimet ( =aamupaska, -pala ja -kahvi) kunkin minuutin nopeammin. Näin ollaan säästetty jo kymmeniä tunteja sillä kuuluisalla vuositasolla ja elämä hymyilee ja maailma pelastuu.
Aina voi myös kaahata liikenteessä kuin heikkopäinen eli surffata kaistoja edestakaisin ja ohittaa jonossa sen kuuluisan yhden auton kerrallaan. Ja jälleen ollaan säästetty aikaa sillä vuositasolla useita tunteja.
Jos pipoa kiristää liikenteessä liikaa (kun vaikka se keskinopeus putoaa sen 1km/h) niin työpaikkaa voi miettiä uudestaan vaikka siitä näkökulmasta, että onko se sen tulevan vatsahaavan ja hermoromahduksen arvoista.
Muiden liikennekäyttäytymisestä kannattaa tosissaan valittaa vasta sitten, kun voi olla varma siitä, että itse on täydellinen ja kaikki muut teiden käyttäjät huomioon ottava kuljettaja eikä ikinä koskaan milloinkaan edes huomaamattaan aiheuta niille muille mitään ongelmia omilla ratkaisuillaan. Hekin nimittäin voivat menettää ainakin sekunteja elleivät peräti minuutteja juuri sinun (joka luet tätä ja kitiset muiden hölmöilyistä) ratkaisujesi takia.