georgahti kirjoitti:yason kirjoitti:...niin ehkä isompi ongelma onkin tuossa tapauksessa nuo kyseiset aikataulujärjestelyt eikä tieliikenne, jolle ei mitään voi, vaikka siitä olisi mitä mieltä tahansa.
aikataulujärjestelyt on meillä kyllä ongelma ihan ilman tieliikennettäkin, mutta myöntänet kuitenkin, että ihan optimitilanteessa ei olla tuon tieliikenteen sujuvuuden kanssa?
Optimitilanne riippuu siitä, mitä optimoidaan. Voidaan esimerkiksi optimoida tilannenopeutta, keskinopeutta, sujuvuutta (mitä sekin sitten tarkoittaa -- esimerkiksi sitä, että jalankulkijoita päästetään suojatiellä kadun yli?), turvallisuutta, ajotavan aiheuttamia päästöjä ja vaikka mitä, ja aina saadaan eri lopputulos.
Toisekseen liikenteen optimoiminen on hyvin, hyvin ylimalkaista, koska yhtälössä on muuttujia vähintään yhtä monta kuin tiellä autoja, ja kuljettajat tekevät toisistaan riippumatta jatkuvasti lukuisia valintoja ja päätöksiä joka minuutti. Tuloksena on luonteeltaan kaoottinen systeemi, ja homma alkaa kuulostaa samanlaiselta kuin koittais optimoida yksittäisten happiatomien kulkurataa asunnon tuloilmaventtiililtä poistoilmaventtiilille.
Suoraan sanottuna yllättävän hyvin Suomessa toimii liikenne, vaikka aina joku hidastelee (tai kaahailee, kumpi nyt sitten enemmän sattuu vituttamaan), jos ei siis tee minuutintarkkoja oletuksia matka-ajoista. Paikasta paikkaan pääsee yleensä ilman ongelmia, eikä yhtä matkaa varten tarvitse varata koko päivää, teillä on kuopista ja uristaan huolimatta suhteellisen vähän fataaleja ylläreitä ja kanssa-autoilijat eivät pääsääntöisesti suhaile jatkuvasti ympäriinsä kuin itsemurhakandidaatit.
Monessa muussa maassa tämä suomalainenkin hampaidenkiristelymeininki olis jo luksusta.
georgahti kirjoitti:
yason kirjoitti:
Yhtä hyvin vois sanoa, että ei huvita toi autolla ajelu, kun vain jos olis massia, niin vois soittaa Copterlinelle. Autollakin pääsis jos kaikki ajais 110% nopeusrajoituksen mukaan, eikä kukaan ikinä kääntyis mihinkään, eikä kukaan ikinä jarruttais, ja kaikki menis samaan paikkaan kuin itsekin.
Yhtä hyvin voidaan siis lopettaa terveystarkastukset kuljettajille ja samantien koko ajokorttikäytäntö? Ne kai on sitä varten, että voidaan edes olettaa kuljettajilla olevan jotain tietoja ja kykyjä liikenteessä?
Minimitiedot ja -taidot on kyllä ihan hyvä juttu. Erona on se, mitä niillä tarkoitetaan. Se, että on ne minimitiedot ja kyvyt ei tarkoita sitä, että voi ja haluaa ajaa koko ajan 100% nopeusrajoitusta vasten, vaan sitä, että pääsee turvallisesti perille, vaikka sitten hitaammin.
Autokouluopetuksessa ja tieliikennelaissa keskitytään tohon turvalliseen liikkumiseen, ja toissijaisesti tai lähinnä ei mitenkään tuohon miniminopeuden ylläpitämiseen. Ilmeisesti ajatus menee niin, että niin kauan kuin liikenteessä kuolee ihmisiä, ei ole varaa olla keskittymättä ensisijaisesti turvallisuuteen.
Tiedot ja kyvyt tarkoittavat myös, että pystyy myös osoittamaan myötätuntoa ja ymmärrystä kanssakuljettajia kohtaan. Kaikki eivät tunne jokaikistä pikatietä ja kaupungin katua kuin omia taskujaan, toiset ajavat muuten vain vähemmän ja ovat epävarmempia kaupungissa tai isoilla teillä, vaikka osaavatkin ajaa paikasta toiseen turvallisesti ilman peltien rytinää.
Ja jos taas on se taito hallita ajokkiaan, niin voidaan olettaa, että osaa myös ennakoida ja jarruttaa, jos kehätiellä tulee perä edellä vastaan mummeli viittäkymppiä.
Jos minimitiedot ja -taidot tarkoittais sitä, että pystyy ajamaan minkä tahansa reitin yhtä rutiinilla ja sukkelaan kuin 32,77-vuotias pääkaupunkiseudulla asuva keskivertotyömatkasuhaajamies eurooppalaisella keskikokoluokan autolla, niin ei teillä juuri muita näkyisikään kuin noita samoja suhaajia.
valoo (punaista tai vihreää, makunne mukaan),
y