Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Sattuipa tuollainen "mukava" episodi koulussa meidän juniorille.

Poika oli kiikkunut tuolissaan tunnilla tuttuun tapaansa, ja opettaja oli huomauttanut asiasta.Seuraavalla kerralla tulee kuulema jälkkäriä.

Parin viikon kuluttua sama toistui taas. Opettaja kysyi junnulta syytä tapahtumaan. Vastaus kuului: sori, se oli vahinko. Tähän opettaja vastasi:ITSE OLET VAHINKO!

Onkohan tämä täysin asiallista käytöstä opettajalta? Minulla ainakin hieman keittää yli. He ovat kuiteskin valinneet ammattinsa murrosikäisten kouluttamisesta.

Aikuisten pitää varoa sanomisiaan, ettei loukkaa ketään vähäosaisia, tai joudut käräjille. Opettajat näköjään saa sanoa oppilailleen mitä mieleen juolahtaa, ilman, että joutuvat vastuuseen sanomisistaan.

Täytyy nyt miettiä, pistänkö kyseisen opettajan kesäloman alun perseelleen ja soitan hänelle, ja kysyn, kuis se asia oikein olikaan, vai annanko asian olla.

Et tällein Leppävirran atk:n opettajat toimii.
Entinen jäsen#2331
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Omia ylä-aste aikoja kun muistelee, niin voisin veikata ettei tilanne aivan noin ole mennyt. Aina niitä opettajia tahallaan ärsytettiin ja yritettiin saada pinna kireälle, tässä kun onnistui saattoivat vähän väärällekkin oppilaalle ärähtää. Ihmisiä ne opettajatkin ovat, eivät hekään voi aina hermojaan pitää ja jokaiselle sattuu erilaisia arviointi virheitä. Elikkä mielestäni tuollaisen yksittäis tapauksen voi jättää omaan arvoonsa, jos jatkuu niin sitten vikaa on jossain. Tietysti jos Ilta-Sanomille antaa vinkin, niin huomisen lehdestä voi lukea asiasta enemmän.
#3834
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Vähän samaa mieltä edellisen kanssa. Juniorit aika helposti kertoo oman näkemyksensä asiaan joka saattaa olla jopa hieman siloiteltu verrattuna todellisuuteen. Etenkin jo on harmistunut ja mielellään näkisi opettajan vaikeuksissa. Eikä se ylä-asteen opettajan homma mikään helpoimmasta päästä oleva ole. Itse en ainakaan aikoinani päästänyt helpolla..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

No siksihän ne opettajat ei nykyään saa kakaroita kuriin, kun vanhemmat on joka pikku asiasta valittamassa. :roll: En itse ainakaan pahastuisi jos opettaja pojalleni noin sanoisi. Kyllähän asia on niin, että ainakin ylä-asteikäiset "karvapersetollakot" vaativat opettajilta yliluonnollisen pitkää pinnaa. :D
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Olli Kinaret kirjoitti:No siksihän ne opettajat ei nykyään saa kakaroita kuriin, kun vanhemmat on joka pikku asiasta valittamassa. :roll: En itse ainakaan pahastuisi jos opettaja pojalleni noin sanoisi. Kyllähän asia on niin, että ainakin ylä-asteikäiset "karvapersetollakot" vaativat opettajilta yliluonnollisen pitkää pinnaa. :D
Sitten kun vielä osan vanhemmat on sellasia että lähtökohtaisesti inttävät ettei se meidän Matti/Maija mitenkään ole voinut tehdä yhtään mitään ja kaikki on vaan valetta ja panettelua kun oma tenava on semmoinen enkeli. (En tarkoita viitata tähän ko. tapaukseen millään tavalla)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Onneksi en ollut se luokan kiltein ja hiljaisin oppilas. Niin nyt voi skeptisesti suhtautua omien muksujenkin kertomuksiin opettajien tekemisistä. Varsinkin kun osa opettajista on edelleen samoja kuin itselläni ja osa opettajista on entisiä luokka-/koulukavereita. :)

Kannattaa tosiaan miettiä millainen itse oli koulussa ja miten herkäksi nyky-yhteiskunta on muuttunut. Ennen sentään opettajakin sai kurin luokkaan tavalla tai toisella, nyt jos vähän suuta soitetaan, niin heti ollaan käräjille viemässä, ei näin..

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hankala tilannehan tuo on kun ei tosiaan ole varmuutta siitä miten kaksipiippuinen asia on ollut. sitähän se ei kuitenkaan muuta, että opettajan vastaus on ollut asiaton.

itse vastaavanlaisessa tapauksessa selittäisin lapselleni, että on voinut käydä niin että olet saanut käytökselläsi opettajan ärsyyntymään ja kun toista ihmistä ärsyttää, niin sieltä voi sen jälkeen tulla mitä tahansa ulos.

jos taas lapseni saisi minut vakuutettua siitä että kyseessä oli opettajan ylilyönti, ottaisin opettajaan yhteyttä mutta en suoralta kädeltä alkaisi häntä syyttämään tai haukkumaan, vaan kysyisin hänen näkemyksen tilanteesta. tarvittaessa selittäisin hänelle että sillä tavalla ei pidä milloinkaan vastata lapselle kuten hän vastasi.

en ole itse mitään kurinpitoa vastaan mutta oppilaan nimittäminen on vääränlaista kurinpitoa ja se että aikuinen nimittää lasta, on lapsen psyykeen kannalta vahingollista ja sillä on pitkät seuraukset.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja K900C »

Kuri ja herran nuhde se pitää olla :) Systeri on maikkana ja kyllä ne tarinat on aikas puistattavia ala- ja yläasteelta, kun kuuntelee. Unohtamatta minkäläinen äpärä sitä itse oli koulussa. Tietty maikkallakin pitäisi olla joku pelisilmä, mitä sanoo, mutta tuntuu tosiaan nykypäivänä, että kaikki on niin suojeltua ja paapottua.
#2884
Saabiton
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Itse olin myös yläasteella pahimmasta päästä. Jälkikäteen kun omaa käytöstä miettii, niin ihmettelen miten opettajat eivät murtuneet pahemmin. Ja kyllä takataskusta aina löytyi joku selitys kotiväelle vietäväksi, että miksi juuri tällä kertaa (taas) olin syytön. Harmittaa vietävästi miten olen muiden oppimiselta vienyt aikaa omalla kikkailulla.

Itse aiheeseen en siis kommentoinut varsinaisesti, en epäile etteikö lapsesi olisi kiltti ja hyvätapainen, mutta joku muu tenava on voinut saada open aluksi kiehumispisteeseen ja sitten on tullut se kuuluisa viimeinen pisara sinun lapsen suunnasta.

Vaikeahan se on kenenkään yksipuolisen tarinan perusteella ketään tuomita, siksihän tuomioistuimetkin yleensä kuulevat todistajia sekä vähintään kaikkia asianosaisia ennen tuomiota.

Lucafin kommentti oli varsin hyvä, en lähtisi opettajaa syyttelemään tosta, voihan sitä tapahtumasta kyllä kysellä. Itse arvostan tänäpäivänä opettajia niin paljon, että sallisin heille enemmän vapauksia ja oikeuksia nykyhetkeen verrattuna. Jotenka en siksikään kyllä syyttäisi varsinaisesti opettajaa pienestä piikittelystä.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
pezku^
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 19:56

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja pezku^ »

Jos opettaja oli sanonut vain tuon verran, niin mielestäni tasapainoinen nuori ihminen ei tuosta ole moksiskaan. Normaali oppilas on kyllä varmasti koulussa oppinut sen verran, että tuolilla ei keinuta, joten varmasti tarkoituksena on ollut jollain tapaa ärsyttää opettajaa tai kerätä huomiota. Kyllä minäkin murrosikäisenä joskus tunneilla omaa show'tani saatoin vetää, ja jos seuraamuksia tuli, niin vanhemmille kerroin ehkä hieman totuutta sivuavan tarinan.

Opettajia on hyvin paljon erilaisia ja toisilla on tapana heittää vitsiä tunneilla aivan kunnolla ja olla mukana oppilaiden vitseissä heittämällä jotain takaisin. Tuosta kommentista minä en ainakaan henkilökohtaisesti ottaisi mitään pultteja, vaikka siinä hieman asiattomuutta onkin. Ehkä juuri kurinpidossa on nykyään ongelmana se, että jos opettaja tekee jotain, niin heti on vanhemmat ihmettelemässä, että miten heidän sinisilmäistä poikaa tuolla tavalla sätitään. En viittaa tällä mitenkään topicin aloittajaan, vaan lähinnä omiin kouluaikoihini. Kyllä meitäkin peruskoulussa opettajien taholta välillä haukuttiin aika rajustikin tyhmiksi ja muiksi, mutta ei siitä sen kummemmin tullut mitään pultteja vedettyä enkä usko, että henkinen tasapainoni siitä mitenkään olisi järkkynyt. Kerran digibokseista jutellessa joskus silloin, kun ne tuli markkinoille, niin yläasteen opettaja haukkui meitä hikibokseiksi ja toisinaan taas apinoiksi. Aika yleistä oli se, että opettaja kehui Korkeasaaren apinalaumankin olevan fiksumpi kuin meidän luokka.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ilmeisesti opettajalla oli nyt sitten parempaa tietoa ketjun aloittajan perhesuunnittelusta vai mikä kalikka tuossa niin kovasti kolahti? Jos "väite" on paikkaansapitämätön, niin se saattaa olla jopa huumoriksi tarkoitettu?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

juuri tuommoisten vanhempien takia ei noita kuriin saada. Mitenkäs on joskus ennen ollut, kun on saatu karttakepistä sormille jne. Eipä ole ollut mikään k ummallinen asia. Tosin itse en tuolla aikakaudella ole ollut, mutta vanhemmat ovat.
prkl saa vanhemmat katsoa itseään peilistä. Vai olisiko pitänyt silittää päätä, että hyvä kun keinut, keinu vielä vähän lisää, kun tekee niin onnelliseksi. Aivan kuten kaikkiin muihinkin asioihin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Sitten kun niille ei mitään saa sanoa rumasti niin ne menee armeijassakin ihan pois tolaltaan kun joku komentaa. Sanovat kuulemma kapiaisille että en minä ole tottunut siihen että minua komennellaan. :lol:
9000CS 2,3
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Varsin valitettavaa nykymenossa on ettei edes opettajat saa pitää mukuloita kurissa. Kaikenmaailman kukkahattutädit ja -sedät on heti itkemässä kuinka meidän Pekka-Maija sai ikuisen henkisen trauman kun opettaja vähän suomensi kuinka tulisi käyttäytyä.

Minä en ollenkaan pistä pahakseni jos meidän mukulaa komennetaan koulussa kun välillä mopo karkaa käsistä vaikka perusluonteeltaan on kiltti eikä tarkoita pahaa. Itseasiassa koulun ja opettajan kanssa ollaan erittäin rakentavassa hengessä pohdittu asioita.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Saako opettaja vi***illa oppilailleen ?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Meidän tytön opettajalta tuli kerran meiliä jossa pahoitteli kun oli joutunut vähän kovemmin puuttumaan näiden oppitunnin häirintään.
Vastasin sille että hienoa kun jaksat taistella noiden luupäiden kanssa ja käytä jatkossakin kaikkia tarpeellisia keinoja että opiskelurauha loukassa säilyy.
Niillähän on jo 10 vuotiaana niin kova luonne että ne tekee ihan mitä huvittaa jos siihen ei puutu.

EDIT: Silti opettaja vaihtuu suunnilleen joka vuosi kun ei ne jaksa noita kakaroita kasvattaa joita ei ole kodeissakaan kasvatettu.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ke Touko 27, 2009 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin