Juttua asiasta ja asian vierestä (oli tonnarin 500+ projekt)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

pakinen kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Ei pidä ymmärtää asioita väärin, toiset yrittää neuvoa mutta jos neuvoa ei ymmärrä voi äkkiä tulla sellainen tunne että ollaan ampumassa asioita alas.
xxxx kirjoitti: Todellinen pioneeri joo, tähän mennessä ei olekaan ollut ainuttakaan 500hp tonnaria ollut olemassa :twisted: :twisted: :twisted:
xxxx kirjoitti: Höpöhöpö.
xxxx kirjoitti: Noh, kukin taplaa tyylillään. Paljon onnea projektin kanssa, sitä tulet todellakin tarvitsemaan...
xxxx kirjoitti:Tämähän alkaa olemaan parempaa huumoria, kuin tuo 400hp satkusta -ketju aikaisemmin.
xxxx kirjoitti:Saaks tätä sitä paitsi edes katsastettua.
xxxx kirjoitti:Kuulostaa aika yksinkertaiselta saada tuo 500hp... miksei tälläisiä ole ennen tehty?

Hienolta projektilta kuulostaa ja varmasti kiinnostaa alankin lehtiä jos tuo onnistuu!

JATKAKAA! :mrgreen:
Kovin on yleispäteviä neuvoja :lol:
Vigge kirjoitti:näin vähän arvelinkin, sillä nuo formulamaailmaan viittaavat esimerkit yleesä teitää kertoa, että aikaa on vietetty enemmän essolla, kuin mitä itse a"sian" parissa... :Laughing:
Enhän ole mitään yrittänytkään neuvoa :roll:
Vigge kirjoitti:Kokeilemallahan se selviää ja kun oppirahat menee parikertaa maksuun, niin jälkipolvillekkin riittää kerrottavaa.


Tuotahan juuri ensimmäisessä viestissäni tarkoitin :wink:

Jos nyt jo jatkettaisiin itse projektilla?
Nukkumaan mars mars.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Sori offtopikki, mutta eikös tän rojektin vois siivota näistä jonninjoutavista viesteistä ja siirtää nää 500hv tonnari juupas-eipäs jutut vaikka OT-osastolle tai ö-mappiin.

Sitten melkein aiheesta: Kyllä niitä puolentonnin tonnareita alkaa pikkuhiljaa rakentumaan tähänkin maahan, mutta ei siitä sen enempää maan ihanan lainsäädännön ja kyttäyspolitiikan vuoksi.
Foxbody turbo
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

"Noh, kukin taplaa tyylillään. Paljon onnea projektin kanssa, sitä tulet todellakin tarvitsemaan..."

Kannustavaa, eh? Ahdistaako kenties toisen projekti kun on tulossa löylyä enemmän kuin itselle...? On se tämäkin uskomatonta, että kun tulee kertomaan projektista niin palkaksi tulee kasa vittuilua niskaan. Miettikää mitä kirjoitatte, jos se on tuon yllämainitun lainauksen tasoista niin jättäkää kirjoittamatta. :evil:

Kiitos.
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Tästä topicista huomaa hyvin, että tämähän on saabfoorum. :lol:
Jokaisella foorumilla on oma tunnusmerkkinsä, mut täällä se on jotain ainutlaatuista.
Vittuilua ja oman egon pönkittämistä monen toimesta heti , kun joku on vasta saanut ensi lauseet projektistaan kerrottua.
Näyttää tuo bolt-on mentaliteetti sumentavan luovaa rakentamista ja yrittämistä. :roll:

Ensimmäinen oikeasti kiinnostava projekti täällä foorumilla, propsit yrittäjälle ja täältä päin autetaan, jos jotenkin vaan pystytään.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Japso kirjoitti:Sori offtopikki, mutta eikös tän rojektin vois siivota näistä jonninjoutavista viesteistä ja siirtää nää 500hv tonnari juupas-eipäs jutut vaikka OT-osastolle tai ö-mappiin.
Olen täysin samaa mieltä! Tässä ketjussa on käsittääkseni tarkoitus keskustella itse projektista, mutta kaikki eivät sitä näköjään ole vielä käsittäneet. Tämä EI ole mikään offtopic tai mikään muukaan väittelypaikka.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu mielellän laittaisi soppaan (tuohon 500hp rakentamis) omankin lusikan mutta näitä tyhjän päivän soopaajia on liikaa. GTI foorumilla niille on ihan soppeli paikka mutta täällä ei ole oikeen asiallista heittää tuota roskaa.

Voisi keskustella osien painoista, särö tarkistuksista, pinnoituksista, osien hankinnasta jne... varsinkin jos kysessä on "most bang for buck" tyyppinen rakentaminen eikä niinkään kaupan hyllyltä valmiita palikoita tapainen rakentaminen (kummallekin on tekijänsä ja molemilla saa toimivan koneen aikaiseksi).

Mutu on ihan mukava asia ja sopivassa mitassa myös toimiva mutta se vaatii "jonkin" verran myös tietoa ja omaa kokemusta jotta sitä voi soveltaa. Tuntuuko vain mutta jotenkin kun talvi illat on pimentyneet niin näitä ihme väittäjiä on lisääntynyt foorumeilla (tämä ei ole ainoa jossa niin on tapahtunut)?

Eräässäkin lepO foorumissa meni jo Ohmin lakikin uusiin puihin :wink:

V-M

P.S Jatketaan asialla siivotussa topiikissa?
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuoltakin sivustolta voi saada ihan hyviä vinkkejä tehokkaan Saabin rakenteluun. Juuri tuon palstan Marko rakensi sen 500+hv Tonnarin joskus. On kyllä Ruotsalaiset sivut, mutta eiköhän sieltä jotain ymmärrä :lol: .
http://www.lowbudgetrides.com/forum/

Forumiltakin löytyi juttu siitä autosta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hv+tonnari
900S(T5.5) M1991(KR)
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re:

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Japso kirjoitti:Jos saat revittyä tuon 500hv+ ja rapiat 700Nm koneesta, niin saat olla vaihtamassa vakiolootaa jokaisen täyskaasukiihdytyksen jälkeen.
Khyl se kai pari vetoo kestää ennen ku karies iskee... :roll: :wink:
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

JouniCSE kirjoitti:
Japso kirjoitti:Jos saat revittyä tuon 500hv+ ja rapiat 700Nm koneesta, niin saat olla vaihtamassa vakiolootaa jokaisen täyskaasukiihdytyksen jälkeen.
Khyl se kai pari vetoo kestää ennen ku karies iskee... :roll: :wink:
mutta kansipahvit ja männät sitte vaihtuuki joka täyskaasuvedon jälkee :D
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Juttua asiasta ja asian vierestä (oli tonnarin 500+ projekt)

Viesti Kirjoittaja Japso »

Perkeleen vääräleuat :P :mrgreen:
Foxbody turbo
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Juttua asiasta ja asian vierestä (oli tonnarin 500+ projekt)

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Juttua asiasta ja asian vierestä (oli tonnarin 500+ projekt)

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Näistä ei kyllä ole kuin tuo yksi +500hv Tonnari edes ilmoituksen mukaan, ja vaikka tuossa sana "testbänken", niin ainoatakaan dyno-lappua ei ole julkaista, vaikka tällaisista vehkeistä puhuttaessa se olisi enemmän kuin tarpeellista.

Vaikka 4 ja 5 ovat vierekkäisiä lukemia, niin kahden peräkkäisen nollan vaikutus näiden välissä on silti vielä melkoinen puristus. 100hv:ta ei ilmaiseksi saa MISTÄÄN.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Juttua asiasta ja asian vierestä (oli tonnarin 500+ projekt)

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Ei noilla vehkeillä viä kuuhu mennä :D
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Juttua asiasta ja asian vierestä (oli tonnarin 500+ projekt)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Joku on kuitenkin kokeillut kuinka onnistuu, ja tässä informaatiota.

The Owner in action :)

A little information about the engine.

¤ Saab Viggen Cover (not mounted on pics)
¤ Holset HX-40 turbo
¤ Intercooler bxhxd 600x300x7,6
¤ 38mm Tial WasteGate, (1bar spring)
¤ 92mm JE Pistons
¤ 276/10,4 Race cam
¤ Verdi shafts
¤ B206 block (Saab 900), Drilled to 2,4Liter (No balance shafts = 10kg lighter)
¤ 3" Pressure tube, (not mounted on the photos)
¤ 2kg Lighter 9000 Aero Flywheel
¤ Siemens Deka 630cc injectors
¤ Cylinderhead job done by Mike Billet. (proffessional race ported)
¤ TrollSpeed valvesprings
¤ GReedy Dump
¤ Tubular exhaust manifold
¤ 4 Puck Solid Sinter with sachs 600nm presure plate
¤ 3.8bar fuelpressure from audi RS2.
¤ 3 Bars Mapsensor
¤ Walbro 255L fuelpump
¤ BIG Green cutton filter
¤ 3" Downpipe + all the way back

= Aprox 520hp


Gearbox: Housing from an 9000aero -98 with

*Quaife Limited slip Diffential
* Quaife straight cut gear kit 6 speed
will tolerate 1000hp!

Täältä lisää
http://www.cardomain.com/ride/3205310

*minä ainakin nostan hattua kavereille jotka todella rakentelevat autoja ja erehdyksen/onnistumisen kautta oppivat lisää, ja kertovat siitä muillekkin*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Juttua asiasta ja asian vierestä (oli tonnarin 500+ projekt)

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9000CD23T kirjoitti:Joku on kuitenkin kokeillut kuinka onnistuu, ja tässä informaatiota.

The Owner in action :)

A little information about the engine.

¤ Saab Viggen Cover (not mounted on pics)
¤ Holset HX-40 turbo
¤ Intercooler bxhxd 600x300x7,6
¤ 38mm Tial WasteGate, (1bar spring)
¤ 92mm JE Pistons
¤ 276/10,4 Race cam
¤ Verdi shafts
¤ B206 block (Saab 900), Drilled to 2,4Liter (No balance shafts = 10kg lighter)
¤ 3" Pressure tube, (not mounted on the photos)
¤ 2kg Lighter 9000 Aero Flywheel
¤ Siemens Deka 630cc injectors
¤ Cylinderhead job done by Mike Billet. (proffessional race ported)
¤ TrollSpeed valvesprings
¤ GReedy Dump
¤ Tubular exhaust manifold
¤ 4 Puck Solid Sinter with sachs 600nm presure plate
¤ 3.8bar fuelpressure from audi RS2.
¤ 3 Bars Mapsensor
¤ Walbro 255L fuelpump
¤ BIG Green cutton filter
¤ 3" Downpipe + all the way back

= Aprox 520hp


Gearbox: Housing from an 9000aero -98 with

*Quaife Limited slip Diffential
* Quaife straight cut gear kit 6 speed
will tolerate 1000hp!

Täältä lisää
http://www.cardomain.com/ride/3205310

*minä ainakin nostan hattua kavereille jotka todella rakentelevat autoja ja erehdyksen/onnistumisen kautta oppivat lisää, ja kertovat siitä muillekkin*
Ei vissiin ihan putkeen menny ku hilut on STCS:llä myytävänä. Ulkonäöllä ei hirveesti oo yleensä väliä mutta toi downpipe on kyllä aika hirvee kötöstys.
Eli ruotsinkielentaitoset nyt sitten kaupoille .. :mrgreen:
Vastaa Viestiin