ku MÄ olin intissä...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

siitähän ei kauaa ole kun intin kävin. mutta aero oli perseen alla jo silloin ;) ja ensimmäisen kerran ku tulin autolla armeijaan niin spollet tutkan kanssa parkkipaikalla ja pamautin 87km/h tutkaan parkkialueella :D siitä se selvitys sitten alkoi :) KaiPr 1/08 taistelupioneeri.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
TopiKatti
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 20:10

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja TopiKatti »

II/05 Vekaranjärvi tst-pioneeri.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Silloin ku mä olin intissä (LapLsto Ee Koo Kova Koo, 1/03, IV-J) niin jäi melko lyhyeen mutta varsin riittävälle tasolle myöhemmin samana vuonna tulleen iloisen perhetapahtuman johdosta, joka oli varsin hyvä syy olla intissä vain 6kk.

Sellainen mukava muisto kuitenkin jäi jossa oli osatekijänä myös Annikin, tuo minun Saab 99. Eli viimeisenä päivänä oli PV+IV (avovaimolla oli neuvolakäynti joten sujuvasti päivän vapaille jo klo 11) jolta sitten olin likipitäen ja melkein vaarassa myöhästyä. Ja sattuipa vielä päivystäjänä olemaan eräs varsin mukava (ihan oikeasti) alikersantti jolla oli tapana laittaa kännykästään näkyviin sekuntinäytöllä varustettu kello päälle, kun IV:tä oli jäljellä enään 5 minuuttia. Allekirjoittanut sitten ajoi kotoaan kasarimille varsin lennokasta vauhtia, lentsikka (lentosotamies) ku olin/olen, juoksin kuin eläin parkkipaikalta komppaniaan (onneksi olin laihtunut 6kk aikana 17kg) ja tein ilmoituksen aikaan 20:59:55 :mrgreen:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Liki piti tilanne.

en ole ihan varma millaisia juttuja tähän topicciin pitäis kirjoittaa, mutta kuitenkin:

Aukin aikana oltiin yö mettässä ja jouduin yöväijyyn. Vitutti, kun satoi vettä ja muutenkin suht paska keli. väijypaikka oli jossain vanhoissa kaivetuissa asemissa ja totesin että mitä mä täällä sateessa olen, kun tossa on kuiva paikka elbata. Vanha puusta rakennettu mikälie suoja, jossa tonni hiekkaa päällä. No siellä makasin ja mietin maailman syntyjä (ok, tyttöystävää tietenkin ja kaljaa) ja eikös totesin että käyn sauhuilla poteron ulkopuolella ja tarkastan ettei ketään kappari ole lähellä. Tämän jälkeen vois vaikka ottaa pienet torkut. No kun pääsin poterosta pois, vedin sauhut ja samassa kuului jumalaton räsähdys....

Kohta jossa olin hetki aikaisemmin makoillut oli sortunut ja mun rynkky sekä tetsarit oli hautautunut hiekkaan. Ensi pelko oli että onko rynkky paskana ja sen jälkeen koitin repiä tetsaria sieltä hiekan alta pois - repesi kuitenkin etten enää voinut käyttää. Siinä tilanteessa ei tullut mieleen mitä itselle olis käynyt jos en olis polttanut...

Btw, intin aikaa viisi kertaa yöväijyssä ja aina tullut uni...enkä koskaan kärähtänyt kappareille.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
masamatalapaine
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja masamatalapaine »

aero t7 kirjoitti:
Alihankkija kirjoitti:
aero t7 kirjoitti:Sama paikka, tosin eri nimellä jo silloin.
1/03.
Koulutus olisi voinut olla järkevöitetympää, mutta usein hyvin siellä aika kului.
Liikuntaakin sai heti aamusta alkaen, ei veltto elämä päässyt pulskistuttamaan :D
Mun mielestä mennyt nykyään homma mystiseksi kun sotilaita "koulutetaan" sauvakävelyllä 8O Kuulin myös että simputus olis kielletty :lol:
Oliko Hypén tai Hämäläinen sulla kuvioissa mukana ?
Jep ,Lt Hypen oli, Hämäläinen ei tule mieleen.
Tätä ekaa on todella vaikea unohtaa, halusi tai ei :D Hieno mies näin vuosien jälkeenkin :lol: Hänen kanssaan "painiminen" oli mielenkiintoista jossain harjoituksessa.
Tästä miehestä muistaakseni liikku tornareita enempi kuin kestään muusta kapiaisesta vekaralla.. Ampunut ruokalan kattoon, ylennyskiellossa jne... :wink:
Hypén oli tuolla vekeralla myös miun aikaan. Ei varsinaisesti ollu meihän porukan kouluttaja mut tais yhen harjotuksen meille joskus pitää. Sillon kiersi noiden edellisten tornareiden lisäksi tarina, että mies olisi joskus ampumaleirillä ottanut kranaatinsirpaleita kroppaan kun oli hypännyt suojaamaan varusmiestä epäonnistuneen heiton jälkeen. Tiedä häntä liekö totta mut vaikutti sellaselta tyypiltä, että tositilanteessa olisin mielelläni samalla puolella. :lol:
Volvo V50 1.6D Drive Kinetic Business -09
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja Risto »

Red Dragon kirjoitti:Liki piti tilanne.

en ole ihan varma millaisia juttuja tähän topicciin pitäis kirjoittaa, mutta kuitenkin:

Aukin aikana oltiin yö mettässä ja jouduin yöväijyyn. Vitutti, kun satoi vettä ja muutenkin suht paska keli. väijypaikka oli jossain vanhoissa kaivetuissa asemissa ja totesin että mitä mä täällä sateessa olen, kun tossa on kuiva paikka elbata. Vanha puusta rakennettu mikälie suoja, jossa tonni hiekkaa päällä. No siellä makasin ja mietin maailman syntyjä (ok, tyttöystävää tietenkin ja kaljaa) ja eikös totesin että käyn sauhuilla poteron ulkopuolella ja tarkastan ettei ketään kappari ole lähellä. Tämän jälkeen vois vaikka ottaa pienet torkut. No kun pääsin poterosta pois, vedin sauhut ja samassa kuului jumalaton räsähdys....

Kohta jossa olin hetki aikaisemmin makoillut oli sortunut ja mun rynkky sekä tetsarit oli hautautunut hiekkaan. Ensi pelko oli että onko rynkky paskana ja sen jälkeen koitin repiä tetsaria sieltä hiekan alta pois - repesi kuitenkin etten enää voinut käyttää. Siinä tilanteessa ei tullut mieleen mitä itselle olis käynyt jos en olis polttanut...

Btw, intin aikaa viisi kertaa yöväijyssä ja aina tullut uni...enkä koskaan kärähtänyt kappareille.
Yöväijystä tuli mieleen, kun eräällä metsäkeikalla käskettiin vartiossa laskea maantien varressa ohiajavien autojen lukumäärä ajoneuvotyypeittäin ja kerrottiin, että jonkin matkan päässä on toinen porukka tekemässä samaa ja tulosten olisi parasta täsmatä tai ei hyvä heilu. Laitoimme sitten "tarpeeksi" kaikenlaisia ohiajajia listalle ja nukuimme täydet yöunet 8) . Aamulla sitten kuulimme, että toinen porukka oli varmaan nukkunut väijyssä, kun heiltä oli niin paljon liikennettä jäänyt huomaamatta. :twisted:
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Armeijassahan oppii viimeistään lintsaamaan?

Alokasajan alussa oli kuupperintesti ja eihän meikälöinen saanut kummoistakaan tulosta. Sitten seuraavana keskiviikkona huudettiin käytävällä lähtöä iltapäivä liikuntaan tai viimeksi kuupperintestistä pois jääneet testipaikalle. Myös ne jotka haluavat yrittää parantaa tulosta voivat mennä sinne.

Siinä siten tajusin, että tuo iltapäiväliikunta tarkoittaa tuntien pituista treeniä metsäpoluilla, mutta testi kestää vain 12min!

Ja niinhän sitä tuli uusittua kuupperintestiä viidesti - kumma, kun eivät huomanneet "lintsausta"

Samoin lauantaiaamun kuntolenkiltä pystyi lintsaamaan osallistumalla perjantai-iltana vapaaehtoisena vartiovuoroon...

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
whitewagon
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 16:55
Paikkakunta: suolahti

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja whitewagon »

2/87 pkar/psto

...kun oli jumalaton kiire...odottamaan.


paloaukea myötäpäivään kiertäen mars mars!!
9-5 wagon -02 #3085
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja muppelo »

whitewagon kirjoitti: ...kun oli jumalaton kiire...odottamaan.
Normipäivä armeijassa. Koskaan mitään ei voi tehdä ilman kiirettä riippumatta onko aikaa paljon vai ei :lol:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja Ansis »

PKarPsto 1/89, elukkapatteri, tj tais olla 20 vuotta sitten jotain 40? Heinuvaaraan loppusotimaan pakkaamassa UAZ 2027..
96 M75 i12 5-speed ;)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuttavan inttimuistoja:

Tapahtuipa RUK:n kurssilla, että sekä VK että SissiK olivat samaan aikaan
leirillä suht. samoilla paikoilla. Sissit olivat luonnonmuona harjoituksessa (tms.) ja olivat siis käytännössä vetäneet pelkkää perunaa koko viikon. Mielialaa ei ollut omiaan nostamaan se, että lähes koko viikon oli satanut vettä.

Loppuviikosta eräs SissiK:ssa palveleva ystäväni sai tehtäväkseen tiedustella meidän Viestikeskuksen ryhmityksen. Paikka oli kuulemma suhteellisen helppo löytää sysipimeänä yönäkin, sillä VK:n voimakoneet pitävät sen verran meteliä. Ryömiessään kohti erästä viestiajoneuvoa tämä oppilas kuuli ajoneuvon sisältä vienon "pling -- kloks" äänen. Sissi jähmettyi - oliko hän osunut ansalankaan. Kun mitään ei kuitenkaan tapahtunut, sissi jatkoi lähemmäs ajoneuvoa.

Päästyään aivan ajoneuvon viereen tämä SissiK:n oppilas ymmärsi mikä tuo salaperäinen ääni oli ollut, miksi kaikki ei mene maailmassa tasan ja miksi SissiK oli hänelle aivan väärä valinta - viestiajoneuvon ympärillä leijui vastamikroitetun
lihapiirakan tuoksu ja hän kuuli ajoneuvon sisällä sanottavan "yhteyksissä on toivomisen varaa, mutta MTV3 näkyy kyllä hyvin".

Tapauksesta on jo 10 vuotta eikä tämä nykyinen sissiluutnantti ole siitä vieläkään oikein toipunut.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Svc kirjoitti:Tuttavan inttimuistoja:

Tapahtuipa RUK:n kurssilla, että sekä VK että SissiK olivat samaan aikaan
leirillä suht. samoilla paikoilla. Sissit olivat luonnonmuona harjoituksessa (tms.) ja olivat siis käytännössä vetäneet pelkkää perunaa koko viikon. Mielialaa ei ollut omiaan nostamaan se, että lähes koko viikon oli satanut vettä.

Loppuviikosta eräs SissiK:ssa palveleva ystäväni sai tehtäväkseen tiedustella meidän Viestikeskuksen ryhmityksen. Paikka oli kuulemma suhteellisen helppo löytää sysipimeänä yönäkin, sillä VK:n voimakoneet pitävät sen verran meteliä. Ryömiessään kohti erästä viestiajoneuvoa tämä oppilas kuuli ajoneuvon sisältä vienon "pling -- kloks" äänen. Sissi jähmettyi - oliko hän osunut ansalankaan. Kun mitään ei kuitenkaan tapahtunut, sissi jatkoi lähemmäs ajoneuvoa.

Päästyään aivan ajoneuvon viereen tämä SissiK:n oppilas ymmärsi mikä tuo salaperäinen ääni oli ollut, miksi kaikki ei mene maailmassa tasan ja miksi SissiK oli hänelle aivan väärä valinta - viestiajoneuvon ympärillä leijui vastamikroitetun
lihapiirakan tuoksu ja hän kuuli ajoneuvon sisällä sanottavan "yhteyksissä on toivomisen varaa, mutta MTV3 näkyy kyllä hyvin".

Tapauksesta on jo 10 vuotta eikä tämä nykyinen sissiluutnantti ole siitä vieläkään oikein toipunut.

Aika maukas tarina! Voin kuvitella, kuinka tuota tarinaa kerrotaan nykyään molemmissa leireissä oman puolen sankaritarinana. Äänenpainoissa vaan eroja :D
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Juu, intissä tuli oltua kahteenkin kertaan, ensin I/1999 Russarössä ja sitten jatkettiin II/2004 Upinniemessä, MeVana.

Se täytyy todeta että tuossa välissä huomasin armeijatouhun muuttuneen melkoisesti, lepsumpaan suuntaan. Lökäpöksypojanklopit perseili minkä ehti eikä juuri mitään sanktioita veijarit saaneet, eipä olis vielä 1999 onnistunut moinen. No mutta, tulipahan sitä sitten itsekin hieman perseiltyä, seuraavassa varmaan yksi ikimuistoisimmista kokemuksista:

MeVanahan käytiin aina parin tunnin ajan kuuntelemassa vettä ja sitten 4-6 tuntia lepoa. Tuo lepoaika nyt vaihteli sen mukaan mikä oli vahvuus siinä porukassa. Noh, autollahan aina Upinniemeen tulin ja sen mukana oli tietty helppo salakuljettaa vaikkapa kaljaa kasarmialueelle. Oli sitten kiinnioloviikonloppu (mevoilla aina joka toinen kiinni ja joka toinen vähän pidennetty vapaa) ja mulla väijyvuoro klo 22-24. Sovittiin tupakaverin kanssa että treffataan parkkipaikalla ja mennään autoon popittamaan musaa ja vetämään kaljaa jahka pääsen vuorosta. Näin tehtiin ja kiskottiin mäyräkoira siinä puokkiin aika nopeasti, pieneen pöhnään siinä päästiin ja jano tietty paheni entisestään. Saatiin loistoidea että lähdetään Kirkkonummen keskustaan baariin, olihan perjantai-ilta. No, eikun prelude käyntiin, kurvasin kasarmin eteen ja kaveri kävi vaatimassa päivystäjältä varusmieskortteja lainaan että päästään takaisinkin. Pienen tinkaamisen jälkeen päivystäjä jostain syystä myöntyi ja päästiin matkaan.

Päästiin paikalliseen, kateltiin tyttöjä tietysti ja pari ööliä siinä otettiin. Kaveri siinä sitten hoksaa että "ei perkele, kasarmin sihteeri on tuolla pöydässä", mehän jäädään saletisti fakkiin jos se meidät huomaa. Noh, sehän tietty huomas meidät siinä samalla hetkellä ja tuli kyselemään että mitäs pojat täällä. Oltiin aika paskana siinä mutta eipä se sihteeri siinä sitten ollut moksiskaan kuitenkaan ja jatkettiin illanviettoa. Kaveri sitten pienessä pöhnässä rupesi pokailemaan tätä sihteeriä oikein urakalla ja kellokin alkoi jo olla melkoisesti. Baari meni kiinni ja kaveri sitten keksi että mennäänpä sihteerille jatkoille, sihteeri kun asui varuskunta-alueella työntekijöiden puolella.

No eiku koko kööri autoon ja siinä sitten pikku maistissa kurvasin Upinniemen portille ja oli kyllä poikien ilmeet näkemisen arvoiset kun näkivät sihteerin takapenkillä. Näytettiin varusmieskortit ja päästiin sisään. Mentiin sitten sihteerille vierailulle ja kaveri yritti kaikinkeinoin päästä hommiin mutta eipä sihteeri oikein lämmennyt ajatukselle kovasta yrityksestä huolimatta joten ehdottelin häipymistä. Lähdettiin sitten menemään, auto takaisin parkkikselle, varusmieskortit takaisin päivystäjälle ja kello alkoikin olla sopivasti sen verran että piti seuraavaan väijyvuoroon lähteä. Enpä ole koskaan joutunut niin kovin skarppaamaan kun ilmoittauduin väijyyn etteivät hoksaa mun olevan suhteellisen vahvassa humalatilassa. :lol: Eikä tosiaan jääty koskaan fakkiin tästä reissusta, eikä parista muustakaan.

Maistissa autolla ajelu kyllä kaduttaa vietävästi näin vanhempana ja viisaampana. Se ei ole millään tavalla puolusteltavissa.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Tuuraaja
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Loka 09, 2008 22:40
Paikkakunta: Pori

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja Tuuraaja »

II/07 Pansio Turku Miinalautta Pansio. Oi niitä konemiehen aikoja ja konehuoneen lämpöä. :lol:
Jepi

9000 CD 2,0 + T
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: ku MÄ olin intissä...

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Jaahas jaahas, Pansion Puolisotilaallisen Pursiseuran miehet elvistelee :lol:

Itse satuin olemaan mukavassa saapumiserässä tykistössä, kun 152H55-haupitseja käytettiin viimeistä kertaa. Saatiin ampua kaikkea sellaista jota rauhan aikana ei olisi saatu, esim. tuplaiskua (10 kutia parasta mahdollista vauhtia) täyspanoksella eli 14.2kg putkiruutia per laukaus. Kyllä paukkui 152mm putki ja kyllä niitä sitten saatiin myös putsailla. Rauhan aikana noita täyspanoksia ei käytetä normaalisti edes kertalaukauksina kun kuluttavat putkia sen verran rajusti.

Onneksi oltiin viimeinen saapumiserä joka noita käytti, oli sen verran kamalaa (lue täysin sysipaskaa) venäläistä tekniikkaa joka oli jo kerran DDR:ssä paskaksi todettu :lol:

Talvirova tuli käytyä ja pitää sanoa, ettei todellakaan ollut intin paskinta aikaa. Eräät asemamme olivat tunturin huipulla, jossa toki tuuli melko reippaasti, mutta maisematkin olivat aivan uskomattomat kun aurinko nousi. Everstinkin kanssa tuli höpöteltyä puolisen tuntia, luulin ressuksi kun arvomerkit olivat jossain takin alla. Eipähän siitäkään mitään seuraamuksia tullut, mukava kaiffari tuntui prikaatin komentaja olevan.

Loppusotana oli sitten LMPA Niinisalossa. Pientä gonahdusta oli tapahtunut. Tykistön tarkastaja, en muista kuka, joku kenraali kuitenkin oli tullut käymään ja samalla oli sekä tulitoimintaa että ruokailu. Söimme koko tykkiryhmän voimin tykin lavetin päällä ja samalla kenraali oli hiipinyt tykin taakse. Ei tykännyt virityksestämme, jolla voimme laukaista tykin lavetilta pakki kädessä :lol:

LMPA:lla taisi joka kaiffarilla olla kenttäpullossa mukana jotain ihan muuta kuin vettä ja olihan tuo ihan mukava leiri :wink:

Intin paskinta aikaa oli ehdottomasti viimeinen kuukausi, jolloin olin murtanut oikean käden keskisormeni ja sain 28pv OKKV-vapautusta, eli oikeaa kättä ei tarvinnut käyttää mihinkään, ei sen puoleen että olisin pystynytkään. Joka paikkaan piti lähteä mukaan, mutta usein joutui olemaan turistina muiden toimintaa katsoen. Tuossa meni tutun koksun mukaan meikäläisen korpinnatsa, silloin vitutti, nykyjään ei oikeastaan enää jaksa kiinnostaa.

Saakohan tykistössä edelleen kunnolla runtua jos erehtyy sanomaan tykin putkea piipuksi vai onko rangaistuksena nintendo wiin peluu :) Jouduimme siirtämään kahta tykkiä lippukentän ympäri, voin kertoa ettei likemmäs 6 tonnin liikuttelu hieman märällä hiekkakentällä käsivoimin ole edes porukalla miellyttävä toimenpide.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin